Suomi on valinnut EU:ssa häviäjän osan

Esko Seppänen vasemmistoliiton Lapin piirikokouksessa Kemijärvellä 27.4.2003


Lyhyellä aikavälillä, kymmenessä vuodessa, suomalaiset palkansaajat ovat menettäneet osuuttaan kansantulomme kakusta yli kymmenen prosenttiyksikköä. Se merkitsee, että on tapahtunut valtaisa tulonsiirto työltä pääomille. Missään muussa EU-maassa palkansaajat eivät ole menettäneet yhtä paljon. Missään muualla kapitalistit eivät ole voittaneet yhtä paljon.


Pitemmällä aikavälillä, kolmen vuosikymmenen aikana, on työn tuottavuus noussut Suomessa 3,5 %, mutta reaalipalkat vain 2,1 %. Tämä ero on siirtynyt sillä tavalla lyhentämättömänä työltä pääomille, että omaisuustulot ovat olleet verotuksessa etuoikeutettua verotonta tai aliverotettua tuloa. Ennätyssuuret miljardiosingot (sekä markoissa että euroissa) ovat olleet saajilleen täysin verottomia.


Jos on viime vuosina vähän lisääntynyt palkansaajien ostovoima, se on ennen muuta valtion ansiota: on ikään kuin pantu verot valtion maksettaviksi. Samaan aikaan kun on alennettu rikkaiden veroja, on huononnettu julkisia palveluja privatisoinnein, leikkauksin ja lisätyin omakustannusosuuksin. Köyhät köyhtyvät, tai ainakin julkiset palvelut huononevat.

Esimerkiksi terveyspalvelujen järjestämisessä Suomi on EU:n pohjasakkaa ainakin siinä merkityksessä, että meillä sairaiden omakustannusosuudet ovat muita suurempia.


Nokia on tänään Suomelle sitä mitä ennen oli Kemi-yhtiö Lapille: leivän isä. Nokian osuus viennistämme on samaa suuruusluokkaa kuin koko metsäteollisuudella, joka tosin tuottaa suuremman osuuden arvonlisäyksestä kotimaisista aineksista.


Nokia on niin suuri yhtiö ja maksaa Suomelle niin paljon yhtiöveroa (sen ansiostahan sen omistajien osingot ovat verottomia), että se voi kiristää Suomea. Jos se antaa ymmärtää, ettei sen ole välttämätöntä pitää pääkonttoria Suomessa, Suomi tekee, mitä amerikkalaisomisteinen Nokia tahtoo. Kiristysruuvi on pääkonttorin ja voitonjaon siirtäminen sinne, missä ovat yhtiön omistajatkin: vapaille markkinoille.


Niinpä Suomessa esiintyy yllättävän vähän kritiikkiä sitä kohtaan, että Nokia ostaa omia osakkeitaan 2 miljardilla eurolla (12 miljardilla mummon markalla) ja että se samaan aikaan irtisanoo 1100 suomalaista työntekijää.


Ostamalla omia osakkeitaan yhtiö mitätöi suunnattomia voittojaan ja siirtää niitä ulkomaisille omistajilleen. Yhtiön voittoja ei käytetä mihinkään hyvään ja tarpeelliseen.
Vasemmiston on aika palauttaa politiikka politiikkaan. Se merkitsee huomion kiinnittämistä kansantulon jakoon ja sen uusjakoon. Myös ay-johtajien olisi irrottauduttava siitä talutusnuorasta, jolla kapitalisti vie ilman että vikistään. On turvattava suomalaisten palkansaajien ostovoima ja yhteiskunnalliset palvelut. Privatisoiminen on pääomien diktatuuria. Kapitalismi on riistojärjestelmä.


Brysselin terveisiä


Tuon Suomen vasemmistolle terveisiä työmaaltani Brysselistä. Kun ollaan oppositiossa, EU-asioista voidaan alkaa puhua oikeilla nimillä.


On käytävä taisteluun kansainvälistä kapitalismia vastaan, ja siinä tarvitaan kavereita: muiden maiden tovereita. Kapitalismin kansainvälisen hirmuvallan sijalle on vaadittava demokratiaa. Sitä on oma kieli, yhteisten asioiden yhteinen valmistelu ja tasa-arvoinen päätöksenteko kansainvälisissä yhteisöissä. Ylikansallinen päätöksenteko suurten maiden ehdoilla ei ole demokratiaa.


Porvarillinen media uskottelee Suomen kansalle EU:sta kaikkea hyvää ja kaunista. Siteeraan Suomen Kuvalehden pääkirjoittajaa. Hänen mukaansa "Suomi on saanut EU:n jäsenenä enemmän vaikutusvaltaa kuin kokomme ja painoarvomme edellyttäisi".


Tämä on roskapuhetta. Äänemme kuuluminen unionissa pelkkä Suomen poliittisen eliitin itsensä luoma myytti omasta toiminnastaan, ja kritiikitön media monistaa sitä EU-uskovaiselle kansanosalle.


EU:ssa pienen maan etujen puolustaminen on parhaiten mahdollista niin, että jokaisella jäsenmaalla on veto-oikeus historiansa, kielensä ja kulttuurinsa määrittämiin elintärkeisiin asioihin. Valitettavasti Suomi luopui siitä osittain Nizzan sopimuksessa ja jatkaa oman etunsa vahingoittamista siihen suuntaan EU:n perustuslakikonventissa.


EU:lle valmistellaan mainitussa konventissa liittovaltioluonteista perustuslakia. Federalismi eli liittovaltiolaisuus pitää sisällään ylikansallisen päätöksenteon ja suurten maiden vallan. Se on meidän näkökulmastamme huonompaa demokratiaa kuin omamme.


Olen kokenut poliittisesti ongelmalliseksi sen, että Euroopan unionin asioista ei käydä poliittista keskustelua. Haluankin siksi mobilisoida kansan kansanäänestykseen uuden EU:n uudesta perustuslaista. EU ollaan perustamassa uudelleen, ja kansan pitää saada sanoa, hyväksymmekö me Suomen viemisen liittovaltioon. Aho vei Suomen EU:hun, Jäätteenmäki vie Suomen liittovaltioon ja EU:n sotilasliittoon?


Yhteisömetodi


Kun pääministeri Paavo Lipponen halusi Suomen nimissä edistää EU:ssa liittovaltion tuloa, hän puolusti ns. yhteisömetodia. Siihen kuuluvat vahva komissio, samanmielinen eurokratia ja komission lakialoitemonopoli.


Me valtioliittolaiset, jotka emme ole nykyisen eduskunnan puhemiehen malliin liittovaltiolaisia eli federalisteja, haluamme turvata kukin oman maamme täysivaltaisuuden EU:ssa puolustamalla ns. hallitusten välistä metodia.


Kun Lipponen liittoutui EU:n liittovaltiohenkisimpien Benelux-maiden kanssa, hänellä ei ole ollut varasuunnitelmia sen suhteen, mitä tapahtuu, kun komission valtaa ajetaan alas. Olisi pitänyt tehdä pohjoismaista yhteistyötä Ruotsin ja Tanskan kanssa. Ne eivät ole sitoutuneet yhteen ainoaan vaihtoehtoon.


Näyttää siltä, että demarit ovat ajaneet hallitusneuvotteluissa läpi Lipposen hallituksen EU-linjan. Kepun linja ei näytä poikkeavan siitä valtioliittolaisten näkökulmasta myönteisempään suuntaan. Suomi on EU:n vallanjaossa krooninen luuseri.


Liittoutumattomuus ja EU:n militarisointi


Perustuslailla EU militarisoidaan.


Saksan ja Ranskan johdolla monet maat haluavat kirjata perustuslakiin keskinäisen puolustuksen velvoitteen.


Sellainen on Naton perustamissopimuksen 5. artiklassa: yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta. Sellainen on myös kymmenen nykyisen EU-maan aikoinaan paperille perustaman Euroopan oman sotaliiton eli Länsi-Euroopan unionin (WEU)5. artiklassa.


Keskinäisen puolustuksen klausuulin hyväksyminen muodossa tai toisessa merkitsisi Suomelle hyvästejä liittoutumattomuudelle. Liittoutumattoman maan status ei kestä sellaisia velvoitteita, joiden mukaan sota ja rauha eivät enää ole omissa käsissä.


Liittoutumattomuus on uudessakin EU:ssa mahdollista. Ulkoiset paineet kuitenkin kasvavat siitä luopumisen suuntaan perustuslain valmistelun myötä. Suomen johtajilta vaaditaan liittoutumattomuuden säilyttämiseksi vahvaa selkärankaa. Sen antaa heille kansan tuki, mutta suomalaisessa kansanvallassa ei aina kuunnella kansaa itseään.


Suomen uudella hallituksella on uusi hallitusohjelma, jossa se tekee uudet EU- ja Nato-yhteensopivat linjaukset EU:n yhteiselle ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikalle, joka voi perustuslakiluonnoksen mukaan "johtaa yhteiseen puolustukseen". Hallitusohjelma näyttäisi olevan liittovaltiohenkisen hallituspuolueemme SDP:n diktaatti, eikä siinä ole jälkeäkään kepun kannattajien EU-kriittisistä mielipiteistä.


Jäätteenmäen hallitusohjelman mukaan kehitetään Suomen "puolustusvoimien mahdollisuuksia osallistua kansainvälisiin rauhanturvaamis- ja kriisinhallintehtäviin ottaen huomioon myös kansallisen puolustuksen tarpeet".


Otetaan huomioon "myös" kansallisen puolustuksen tarpeet.


Ajattelu ei siis kulje niin päin, että kehitetään kansallista puolustusta ottaen myös huomioon EU:n rauhanturvaamis- ja kriisinhallintatehtävien tarpeet.


Sotaväen asioissa ovat näin ollen etusijalla sotilaalliset EU-tarpeet, joihin liittyvät aivan uusina asioina "transatlanttinen yhteistyö" ja "terrorismin torjunta". Se matelu Bushin edessä, mitä Lipponen edusti joulukuussa 2002 Washingtonissa, jatkuu siis uuden hallituksen uutena linjana.


Ulkoministeriön vuotaja, joka paljasti Lipposen periaatteettomuuden, pitäisi palkita kansanvallan korkealla kunniamerkillä eikä potkuilla, joita hänelle poliisivoimin nyt haetaan.
Suomen Nato-jäsenyys lakaistiin hallitusohjelmassa maton alle, kun "hallitus arvioi Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan kokonaisuutta laajemmin vuonna 2004 valmistuvassa turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa selonteossa".


Sitä ennen ja sitä varten Suomi liittoutunee EU:n kautta.


Virkapaikat


Pääministerinä toimiessaan Paavo Lipponen kävi Brysselin pääkonttorissa valittamassa, miten vähän suomalaisia virkamiehiä on EU:n palkkalistoilla. Korkeissa asemissa ei ole juuri ketään. Sen lisäksi Suomi joutuu maksamaan palkat noin kolmellekymmenelle suomalaiselle EU:n virkamiehelle, jotka tekevät meidän veronmaksajiemme varoin komission töitä.


Euroopan parlamentissa kukaan meistä suomalaismepeistä ei toimi missään merkittävässä luottamustehtävässä. Pyrkyä ei ole puuttunut. Ansioksemme voimme sentään lukea sen, että Jacob Söderman valittiin oikeusasiamieheksi. Hänen jälkeensä ei siihenkään tehtävään saatu toista suomalaista.


Kun Sirkka Hämäläinen lopettaa toukokuussa työt Euroopan Keskuspankin johtokunnassa ja siirtyy lähes 20 000 euron tuplaeläkkeelleen, hänen seuraajansa ei ole suomalainen. Itse asiassa Suomelta menee äänivalta myös Euroopan Keskuspankin hallintoneuvostossa, kun on päätetty, että kaikilla EU-mailla ei ole yhtä aikaa äänivaltaista neuvoston jäsentä.


Gustaf Hägglundilla on merkittävä asema puolustuskomitean johdossa, mutta on muistettava, että hänenkin palkkansa ja panssariautonsa maksaa Suomi. Ja jos pidetään kiinni liittoutumattomuuspolitiikasta, tämä tehtävä syö kansallisen linjamme uskottavuutta; onhan Hägglundin työ tehdä koko EU:sta Nato-yhteensopiva. Niissä merkeissä Suomi valmistautuu ulkomaisten joukkojen maahantuloon ja/tai kauttakulkuun selvittämällä Natolle ns. isäntämaatukea (toisin kuin tekee Ruotsi) ja antaa 2000 sotilasta euroarmeijan käyttöön.


Lipposelle itselleen haettaneen virka Suomen seuraavaksi EU:n komissaariksi, Liikasen seuraajaksi. Jos niin on sovittu hallitusneuvotteluissa, kepu on maksanut hallitusvallasta kalliin EU-hinnan.


Elintarviketurvallisuusvirasto


Suomi näyttää häviävän kiistan elintarvikeviraston eli edes yhden EU-viraston sijoittamisesta Suomeen. Se jäänee Brysseliin.


Kaksi päivää ennen eduskuntavaalia, pääministeri Paavo Lipponen ilmoitti, että hän oli sopinut Italian pääministerin Silvio Berlusconin kanssa elintarviketurvallisuusviraston sijoittamista Suomeen. Hänen mukaansa Italia tyytyisi siihen, että Parmaan perustettaisiin (huomattavasti pienempi) ruokakulttuurivirasto.


Varsinkin Yleisradion demaritoimittajat monistivat vaalien aluspäivinä ansiokkaasti tätä vaalitäkyä. Se oli kuitenkin vain vaalipäästö.


EU-virastojen sijoittaminen ei ole kahden maan pääministereiden sovittavissa. Niistä päättävät valtioiden johtajat EU:n huippukokouksissa. Lipponen ja Berlusconi näyttävät myös "sopineen" asiasta, johon heillä ei ollut toimivaltaa.


Virasto kuuluisi Suomelle, mutta ei sitä tänne ole vielä saatu.


Pohjoinen ulottuvuus


Pohjoisessa on kaksi merta, joita pitää suojella luonnonkatastrofeilta. Itämeri, joka on pian melkein EU:n sisämeri, on maailman saastunein meri. Barentsin merta uhkaavat ydinjätteet sekä merenpohjan luonnonvarojen hyödyntäminen.


On käynnissä pohjoisen ulottuvuuden vuosien 2004-2006 toimintaohjelman valmistelu. Tämän vuoden puheenjohtajamaat Kreikka ja Italia eivät kuitenkaan ole ottaneet neuvoston toimintaohjelmaan mainintaa pohjoisen ulottuvuuden kehittämisestä. Se osoittaa pohjoisen ulottuvuuden aseman heppoisuuden EU:n toiminnassa.


Strategisesti tärkeää on energiayhteistyö. EU on energiariippuvainen idästä tuotavasta kaasusta. EU:n energiatarpeen koko kasvu aiotaan lähivuosikymmeninä tyydyttää itäkaasulla. Investoinnit energia-alalle parantavat kaasun toimitusvarmuutta ja jakavat vastuuta kestävästä energiavarojen hyödyntämisestä.


Tärkeitä yhteistyökohteita ovat läntiset investoinnit myös ympäristönsuojeluun, ydinturvallisuuteen sekä liikenteen perusrakenteisiin. Venäläisessä kapitalismissa ei tunneta vastuuta luonnosta eikä ihmisistä.


On muistettava, että EU:n pohjoinen ulottuvuus on unionin ulkoinen ulottuvuus, josta hyötyvät eniten EU:n ulkopuoliset alueet. Lienee kuitenkin perää siinä, että Suomi voi hyvin, jos Pietari voi hyvin, ja Lappi voi hyvin, jos Murmansk voi hyvin, ja Murmansk voi hyvin, jos pohjoiset merialueet voivat hyvin ja nautitaan säästäen luonnon runsaista antimista.


Nato-optio


Palaan vielä kansakuntamme kohtalonkysymyksiin, joihin kuuluu ns. Nato-optio.
Vanhan hallitusohjelman mukaan Suomi on liittoutumaton "vallitsevissa oloissa", uuden hallitusohjelman mukaan "sotilaallisesti liittoutumaton". Jäätteenmäki vaati hallitusohjelmaan kirjattavaksi "itsenäisen puolustuksen", mutta ei saanut vaatimusta läpi.


Perustuslain mukaan EU:n ulkoisen politiikan tulee olla "sopusoinnussa" Naton politiikan kanssa. Se ei ole Nato-vapaata.


On tabu puhua siitä, että EU:n Nato-maat tekisivät jotain, joka vaarantaisi niiden suhteet USA:han.


Irakin sodan jälkeen EU-maiden ja USA:n suhteet normalisoituvat nopeasti. Saksan Gerhard Schröder oli jo huhtikuun lopussa Irakin hallinnon romahtamisen jälkeen Vladimir Putinin koolle kutsumassa Pietarin tapaamisessa USA-myönteisemmällä linjalla kuin Putin ja Jacques Chirac.


On varoitettava tässä yhteydessä siitä ajattelusta, että EU:sta olisi tulossa vastavoima USA:lle ja Natolle. Se on toiveajattelua. EU on kapitalistisen klubin Euroopan osasto, eikä se ole tekemässä palatsivallankumousta klubin puheenjohtajaa USA:n syrjäyttämiseksi. USA:lla on kaikkien tilojen täyshallinta: maahan, meriin, ilmaan, avaruuteen ja informaatioon. Voiman edessä myös EU taipuu.


Solidaarisuuslauseke


Perustuslailla EU:n kriisinhallinnan toimialaa laajennetaan perinteisistä Petersbergin tehtävistä ennalta ehkäiseviin iskuihin ja taistelujoukkojen toimintaan kriisinhallintatehtävissä. EU saa tehdä iskuja laittomastikin ilman YK:n mandaattia ja ilman maantieteellisiä rajoja.


Perustuslakiin kirjataan erityinen solidaarisuuslauseke, jonka mukaan jäsenmaat sitoutuvat torjumaan "terroriuhan" ja antamaan apua "terrori-iskun sattuessa".


Ennalta ehkäisevän sotimisen periaate tuodaan uuden EU:n rakenteisiin.


Kollektiivisen puolustuksen lauseke


Perustuslaissa määritellään myös rakenteellinen yhteistyö, jossa eivät ole mukana kaikki maat.


Sitä tekevät etujoukkomaat, jotka "täyttävät korkeat sotilaallisia voimavaroja koskevat vaatimukset ja jotka ovat tehneet keskenään tiukempia sotilaallisia sitoumuksia tällä alalla suorittaakseen vaativampia tehtäviä".


Kun "unionissa perustetaan tiiviimpi yhteistyö keskinäisen puolustuksen alalla", se on sitä, että perustuslain ulkopuolelle liitettävään julistukseen tietyt maat kirjaavat keskinäisen puolustuksen lausekkeen. Se on kymmenen EU-maan paperille perustaman sotilasliiton Länsi-Euroopan unionin (WEU) perussopimuksen V artikla. Se muistuttaa Naton perussopimuksen kuuluisaa 5. artiklaa kollektiivisesta puolustuksesta.


Uudenlaista yhteistyötä, joka militarisoi EU:n, ei tehdä perustuslakiluonnoksen mukaan EU:n instituutioissa vaan sen ulkopuolisissa (EU-)rakenteissa. Etujoukkomaiden käyttöön annetaan EU:n sotilaalliset resurssit sotilaskomiteoineen ja -esikuntineen, ja niiden lisäksi ne perustavat uusia, Nato-yhteensopivia sotilasrakenteita.


Lisäpöytäkirja


Perustuslain lisäpöytäkirjaan kirjattavalla julistuksella muodostetaan EU:n sotilaallisen yhteistyön sisäpiiri. Jos joku maa ei halua allekirjoittaa julistusta heti, se voi tehdä sen myös myöhemmin.


Suomi joutuu ottamaan kantaa siihen, allekirjoittaako se mainitun pöytäkirjan. Jos Suomi allekirjoittaa julistuksen, siitä tulee liittoutunut maa.


Jos Suomi ei sitä allekirjoita, säilyy liittoutumattomuus.


Se, että Suomi ei allekirjoita, olisi ristiriidassa sen Lipposen hallitusten politiikan kanssa, jonka mukaan Suomi pyrkii EU:n sisäpiiriin ja on siihen päästäkseen ollut valmis jopa liittovaltioon.


EU ei pakota meitä liittoutumaan. Kysymys kuuluukin, onko poliittisella eliitillämme voimaa ja tahtoa vastustaa sitä? Jos on, Suomi ei hyväksy mainittua pöytäkirjaa.


Ongelma ei tänään ole se, että Suomea ollaan viemässä Natoon.


Sehän ei nimittäin onnistu. Kansa torjuu suoran tien.


Vaarallisempi on uusi epäsuorareitti reitti, joka johtaa sotilaalliseen liittoutumiseen EU:n kautta: EU:n perustuslaki vie meidät EU:n kautta Natoon.


On syntynyt uusi tilanne, ja Nato-keskustelu mutkistuu. Meidän on otettava asiaan kantaa EU:n perustuslain yhteydessä ennen hallituksen uusia turvallisuuspoliittisia selvityksiä, jotka valmistuvat vuonna 2004 niin että hyvin ehdittäisiin seuraavassa aallossa Natoon vuonna 2006.