Komissio, eurokuri ja -järjestys
Konventin kokous 5-6.12.2002
Konventin täysistunnossa olivat esillä niiden työryhmien
(7-10) raportit, joista kaksi (9 ja 10) oli valmistunut, mutta
kaksi (7 ulko- ja 8 turvallisuuspolitiikasta) ei vielä.
Komission puheenjohtaja Romano Prodi esitteli konventille
omissa sekä kollegojensa Barnierin ja Vitorinon nimissä kannanoton
perustuslain institutionaalisiksi pääkohdiksi. Se ei ollut
koko komission kanta eikä varsinkaan komission lopullinen
kanta asioihin.
Esitys oli suunnattu EU:n presidentin valitsemista
vastaan.
Prodi halusi EU:n korkeimmaksi toimihenkilöksi komission
puheenjohtajan, joka pitäisi valita europarlamentissa
suljetulla äänestyksellä. Neuvosto vain vahvistaisi valinnan.
Neuvosto valitsisi muut komissaarit kahden kolmasosan määräenemmistöllä
ja joutuisi hyväksyttämään valinnat pääkomissaarilla sekä
Euroopan parlamentilla. Valtionpäämiesten Eurooppa-neuvostossa
ja ulkoministereiden yleisten asioiden neuvostossa jatkuisi
kiertävä puheenjohtajuus, kun taas muissa neuvostoissa
jäsenet valitsisivat keskuudestaan omat puheenjohtajansa.
EU:n suurten jäsenvaltioiden ajaman presidentin toimiala
olisi ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikka,
jonka taas komissio haluaa komission toimivaltaan. Komissiolle
pitäisi sitä varten nimittää eräänlainen ulkoasiainsihteeri,
joka olisi komission varapuheenjohtaja ja vastuullinen sekä
komission kollektiiville että neuvostolle. Hän edustaisi ulkopolitiikkavastuuta
myös parlamentin edessä. Tämän EU:n sihteerin nimittäisi
neuvosto, jonka olisi hyväksytettävä nimitys Euroopan parlamentissa.
Komission halu näyttää olevan EU:n militarisointi. Se haluaa
aloiteoikeuden turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaankin.
Prodi ehdottaa jäsenmaille aseyhteistoimintaa.
Kritiikkiä herätti heti tuoreeltaan ehdotus komission kaksoisvastuusta:
sekä parlamentti että neuvosto voisivat erottaa komission.
Haluttiin ottaa käyttöön yhteispäätösmenettely ja määräenemmistöpäätökset
kaikissa asioissa, joihin komissiolla on lakialoitemonopoli.
Yksimieliset päätökset ja sitä kautta jäsenmaiden veto-oikeus
halutaan pois. Päätökset pitäisi tehdä kaksinkertaisella yksinkertaisella
enemmistöllä (niin että ehdotuksen hyväksymiseen vaaditaan
enemmistö äänistä ja asukkaista).
Komission ehdotuksessa ei ollut mitään sellaista, mikä ei
olisi ollut julkisessa keskustelussa jo ennalta. Rivien välistä
oli luettavissa vanha ehdotus euroveroistakin.
Käytin parlamentin täysistunnossa seuraavan puheenvuoron
Prodin esityksen perusteella:
"Kannanotossaan herra Prodi edusti väkevästi yhteisömetodia,
joka on liittovaltiometodi: hän edusti myös suurta opportunismia.
Jos vannotaan yhteisömetodin nimeen, ei pidä ehdottaa neuvostolle
oikeutta erottaa komissio. Puheenjohtaja Prodin omaa kielenkäyttöä
mukaillen esitys on typerä. Komissaarit ovat joukko virkamiehiä,
joille ei tarvitse osoittaa parlamentaarista luottamusta.
Jos on väärinkäytöksiä, komissaareja tulee rangaista kuten
muitakin virkamiehiä.
Komissio haluaa kasvattaa valtaansa poliittisten päätöksentekijöiden
kustannuksella. Ehdotus komissaarien eriarvostamisesta merkitsee,
että EU:lle tulisi oma politbyroo, jossa varmaankin olisivat
edustettuina suurten maiden edustajat. Pienten maiden näkökulmasta
se ei ole demokratiaa.
Komission hyökkäys jäsenmaiden valtaa vastaan on myös vaatimus
yksimielisen päätöksenteon eli jäsenmaiden veto-oikeuden poistamisesta.
Veto-oikeus on pienen jäsenmaan viimeisin turva yhteisömetodin
mukanaan tuomaa ylikansallista ja eriarvoista päätöksentekoa
vastaan.
Konventin työryhmissä komission edustajat ovat olleet militarisoimassa
unionia sekä luomassa uutta eurooppalaista oikeusaluetta,
jossa olisi eurokuri ja eurojärjestys. Komissio myös vaati
yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan siirtämistä jäsenmaiden
vallasta komission toimivaltaan. Ei pidä suostua siihen, että
murennetaan jäsenmaiden itsenäisyyden viimeisimmät tunnusmerkit.
Komissio saa esityksilleen tukea Euroopan federalisteilta,
joiden tavoitteena on jäsenvaltioiden itsenäisyyden murentaminen
ja EU:n tekeminen liittovaltioksi. Liittovaltioraha on jo.
Liittovaltioarmeija aloittaa toimintansa ensi vuonna. Liittovaltiokuri
ja eurojärjestys ovat valmisteilla.
Perustuslakikonventissa on näiden federalistien yliedustus.
Jäsenmaiden ei pidä hyväksyä komission eikä konventin laatimia
liittovaltioluonnoksia sellaisinaan.
Ei pidä tehdä kompromissia sen suhteen, että komissio on
virkamiehistö eikä poliittinen hallitus. Komission valta ei
ole demokratiaa. Herra Prodi, olette palvelija, joka on nyt
ottanut kantaa isäntien asioihin."
Huomionarvoista oli, että Ranskan ulkoministeri Dominique
de Villepin osallistui nyt ensimmäistä kertaa konventin
työhön. Hänen nimityksensä oli seurausta siitä, että Saksa
oli vaihtanut johtohevosta ja nimennyt konventtiedustajakseen
ulkoministeri Joschka Fischerin. Huomionarvoiseksi
asian tekee se, että Saksa ja Ranska näyttävät ottaneen konventin
komentoonsa. Ulkoministerit ovat esittäneet yhteisiä kantoja
europuolustuksesta, euroveroista sekä eurokurin ja -järjestyksen
alueesta. Ne näkyvä konventin työryhmien työssä.
Seuraavassa esitellään kaksi valmistunutta työryhmäraporttia.
Työryhmä 9: Sopimusten yksinkertaistaminen
Euroopan parlamentin valtuuskunta oli erittäin tyytyväinen
tämän työryhmän tuloksiin. Jos toteutuu se, mitä ehdotetaan,
Euroopan parlamentin valta kasvaa merkittävästi neuvoston
vallan kustannuksella.
Merkittävin uudistus olisi yhteispäätösmenettelyn
(neuvoston ja parlamentin yhteisen päätöksenteon) käyttöönotto
vallitsevana lainsäädäntömenettelynä. Halutaan, että olisivat
kytköksissä toisiinsa neuvoston määräenemmistöpäätökset ja
yhteispäätösmenettely (niin että europarlamentti olisi aina
osapuoli neuvoston ohella).
Työryhmä ehdottaa perustuslain I osassa rajattavaksi laillisten
instrumenttien määrän viiteen: kolmeen velvoittavaan ja kahteen
ei-velvoittavaan.
Velvoittavia olisivat EU-lait (nykyiset asetukset),
EU:n puitelait (nykyiset direktiivit ja puitepäätökset)
sekä EU:n päätökset (joita halutaan käyttöön erityisesti
turvallisuus- ja puolustuspolitiikassa niin että päätökset
tehtäisiin yksimielisesti ja ne pantaisiin täytäntöön määräenemmistöllä).
Ei-velvoittavia (siis ilman oikeusvaikutuksia) toimia olisivat
suositukset ja lausunnot. Jäsenmaille haluttiin
jättää mahdollisuus varauksiin laki- ja poliisiyhteistyön
alalla sellaisissa asioissa, joilla ei ole suoraa vaikutusta
EU:n toimintaan.
Päätöksentekomenettelyjen yksinkertaistamisen perustana
ovat nykyiset viisi menettelyä: 1) yhteispäätösmenettely,
2) yhteistoimintamenettely, 3) parlamentin lausunto, 4) parlamentin
puoltava lausunto sekä 5) neuvoston yksinään tekemä päätös.
Nämä halutaan kirjata perustuslain I osaan.
Tulevaisuudessa säädökset voisivat olla 1) perussopimusten
nojalla annettuja (lait ja puitelait, joihin kaikki halutaan
yhteispäätösmenettelyyn), 2) delegoituja (delegoidut asetukset,
jotka annettaisiin lain tai puitelain nojalla, joissa antamisvalta
olisi pääasiassa komissiolla ja joihin liittyisi mahdollisuus
lainsäädäntövallan takaisinvetoon tai soveltamisen keskeyttämiseen)
sekä 3) täytäntöönpanosäädöksiä.
Uutuus olisivat delegoidut säädökset, joilla lainsäätäjä
antaisi lakien yksityiskohdissa toimivaltaa komissiolle. Lainsäätäjien
halutaan keskittyvän suuriin linjoihin.
Työryhmä haluaa päätökset pääsääntöisesti yhteispäätösmenettelyyn.
Poikkeuksena olisivat asiat, jotka erityisluonteensa takia
vaativat itsenäistä päätöksentekoa tai ovat muuten jäsenvaltioille
poliittisesti arkaluonteisia. Yhteispäätösmenettelyyn kiinteästi
kuuluvan sovittelukomitean työtä halutaan tehdä nykyistä joustavammaksi.
Budjettiasioista työryhmällä oli selkeä kanta: neuvoston
pitää vastata tuloista (varoista ja rahoitusnäkymien ylärajoista)
ja Euroopan parlamentille pitää antaa täysvalta menopuoleen.
Yksinkertaistaminen olisi sitä, että europarlamentille siirrettäisiin
valtaa jäsenmailta. Se budjettiperiaate halutaan kuitenkin
säilyttää, että on oltava perussäännös, joka luo rahojen kaikkinaisille
maksatuksille oikeusperustan ja josta päättää neuvosto. Talousarviomenettelystä
halutaan pois jako pakollisiin ja ei-pakollisiin menoihin,
mikä lisäisi merkittävästi europarlamentin valtaa budjetin
menopuoleen.
Työryhmä 10: Vapaus, turvallisuus ja oikeus
Saksa ja Ranska ovat esiintyneet yhdessä perustuslain tiettyjen
osien muotoilemiseksi. Ulkoministerit sanovat, että kun on
toimivat yhteismarkkinat ja kun on euro, "seuraava kunnianhimoinen
askel Eurooppa-projektissa on turvallisuus-, oikeus- ja
vapausalue".
Työryhmä puhuu samasta asiasta nimellä "eurooppalainen yleinen
järjestys". Se olisi eurokuri ja -järjestys, jolla
romutettaisiin nykyisten sopimusten III-pilari.
Kyseisen pilarin asioista - ja kaikista muistakin - työryhmä
haluaa tulevaisuuden päätökset tehtäviksi yhteisömetodilla,
jota täydennettäisiin tiivistetylläyhteistyöllä.
Päätökset halutaan tehdä määräenemmistöillä ja yhteispäätösmenettelyllä.
Työryhmän mukaan "vapaus" pohjautuu ihmisoikeuksiin, demokraattisiin
instituutioihin ja oikeusjärjestykseen. Peruskäsitteiden määrittelyn
kanssa esiintyy teoreettisia ongelmia; ei pureuduta käsitteiden
sisältöön. "Vapauden" uusi uhka on poliittinen: terrorismi.
Työryhmä haluaa yhteisen turvapaikkasysteemin. Siitä
päätettiin jo Tampereen huippukokouksessa 1999, mutta päätösten
toimeenpano on ollut hidasta. Syyksi arvioitiin yksimielisyysvaatimus.
Systeemin kehittämiseksi esitetään kolme ehdotusta: 1) On
otettava käyttöön määräenemmistöpäätökset ja yhteispäätösmenettely
keskeisissä turvapaikka-, pakolais- ja evakkoasioissa, 2)
on uudistettava laillisuuspohja Tampereen päätöksille ja 3)
on toteutettava solidaarisuusperiaate ja (taloudellinen) taakanjako
maiden kesken. Entiset siirtomaavallat haluavat maksattaa
ongelmiaan myös muilla?
Maahanmuuttoasioissa vastuu jää jäsenvaltioille.
Sen lisäksi perustuslakiin halutaan asettaa tavoite yhteisestä
maahanmuuttopolitiikasta, jotta EU voisi toteuttaa aloitteita
ja tukitoimia jäsenmaiden auttamiseksi laillisten maahanmuuttajien
integroinnissa yhteiskuntaan.
Viisumisasioista halutaan päättää määräenemmistö-
ja yhteispäätösmenettelyllä. Jos EU päättää poistaa viisumit
venäläisiltä, Suomi ei voisi sitä yksin estää (eikä edes Baltian
maiden kanssa).
Yksityisoikeuden oikeusperusta halutaan säilyttää
entisellään ja rajoittaa lakeihin, joilla on rajat
ylittäviä tai yhteismarkkinavaikutuksia. Hämmästyttävällä
tavalla työryhmän enemmistö haluaa liittää tähän kategoriaan
myös lasten huoltoa koskevan vastuun.
Jäsenvaltioiden toimeenpantaviksi jätettyjen puitepäätösten
ja päätösten toimeenpanematta jättämiselle ei ole ollut laillisia
seuraamuksia, ja siksi esiintyy tarvetta uudistaa III pilarin
laki-instrumentteja.
Yleiseksi juridiseksi periaatteeksi halutaan päätösten
vastavuoroinen tunnustaminen. Esiintyy tyytymättömyyttä
joidenkin maiden tapaan jättää yhteisiä päätöksiä täytäntöönpanematta.
Monet EU:n lait ovat käytännössä virtuaalisia. Halutaan kehittää
arviointiperusteita, joiden avulla vahvistettaisiin jäsenmaiden
keskinäistä luottamusta normien yhtenäistämisessä. Usein on
tärkeämpää uudistaa käytännön toimintatapoja kuin lakeja.
Uusia oikeusperustoja unionin interventio-oikeuden mahdollistamiseksi
halutaan tärkeiden rikoslakien arviointiin, rikosmenettelyihin
sekä sääntöihin, joilla organisoidaan jäsenmaiden välistä
poliisi- ja tuomioistuinyhteistyötä.
Määräenemmistö- ja yhteispäätösmenettelyyn halutaan minimisäännöt
ja -rangaistukset aineellisen rikosoikeudenasioissa, joissa
täyttyvät kahdet edellytykset: rikokset ovat luonteeltaan
vakavia tai niillä on rajat ylittävä dimensio tai ne kohdistuvat
suoraan EU:n intressiin kuten myös yksilönoikeuksien suojelun
minimisäännöt rikosmenettelyjen aikana, todisteiden todistekelpoisuuskoko
unionin alueella, poliisi- ja oikeudellisen yhteistyön
säännöt sekä rikosten ehkäisyn kysymykset.
Työryhmä esittää sellaisia toimia, jotka tekisivät EU:n lainsäädäntömerkityksessä
liittovaltioksi. Europol halutaan kehittää eräänlaiseksi
liittovaltiopoliisiksi. Eurojustin operationaalista valtaa
halutaan lisätä ja antaa sille mahdollisuus nostaa juttuja
kansallisissa tuomioistuimissa. EU:n yleisen syyttäjän viran
perustamisen taakse työryhmä ei saanut enemmistöä. Nykyisen
III pilarin asioissa halutaan antaa aloiteoikeus komissiolle.
Neuvoston rakenteisiin halutaan perustaa (sotilasesikunnan
tapaan?) poliisijohtajien iskuryhmä. Pitkolla aikavälillä
halutaan yhteinen rajavalvonta eli eurorajavartiosto. Yhteisön
tuomioistuimen valta halutaan ulottaa myös koko alasajettavan
III-pilarin alueelle.
Kansalliset parlamentit joutuvat eurokurin ja -järjestyksen
asioissa sivurooliin.
Ymmärrettävää, että kaikki maat eivät voi tällaista yhteistyötä
hyväksyä.
Siksi tarjotaan koko konventin halutaan miettivän erilaisia
"opting in" ja "opting out"-ratkaisuja ja vahvistetun yhteistyön
yleisempää käyttöä.
Kehittyisi monen nopeuden Eurooppa.
|