Laajeneminen on EU-eliittien projekti
Esko Seppänen Prahasta 28.6.2001
Europarlamentin GUE/NGL-ryhmä järjesti 25-26.6.2001 Prahassa
tapaamisen hakijamaiden vasemmistopuolueiden edustajien kanssa.
Aiheena oli EU:n laajeneminen. Paikalla oli yhdeksän puolueen
edustajia neljästä hakijamaasta (Tshekki, Unkari, Puola ja
Slovakia).
EU-jäsenyyden kannatus on monissa hakijamaissa ollut hiipumaan
päin. Tshekissä tehtyjen mielipidetutkimusten mukaan vuonna
1990 noin 93 % kansasta kannatti nopeaa EU-jäsenyyttä, mutta
nyt on kannattajia enää 38 %. Puolassa kannatus oli kymmenen
vuotta sitten samaa suuruusluokkaa, mutta nyt se on hiipunut
noin puoleen. Toisaalta sekä unkarilaisista että slovakialaisista
noin 70 % haluaa nopeaa EU-jäsenyyttä, mutta niissäkin maissa
kannatus on ollut laskemaan päin (samoin kuin esimerkiksi
Eestissä, jossa puolet kansasta vastustaa poliittisen eliitin
yksimielisesti ajamaa EU-jäsenyyttä).
Hakijamaissa monet kansalaiset toivovat EU:lta taloudellista
apua uuden turbokapitalismin aiheuttamien sosiaalisten ongelmien
ratkaisemiseen. Odotukset ovat suuret. Jos niissä petytään,
syntyy vastareaktio, jonka muotoa on vaikea ennustaa. Joka
tapauksessa on selvää, että nykyisissä jäsenmaissa eivät kansalaiset
ole valmiita rahoittamaan kaikkea sitä, mihin hakijamaiden
kansalaiset toivovat saavansa apua. EU:n laajeneminen ei ole
mikään solidaarisuusprojekti vaan markkinavaltaa.
Monissa hakijamaissa koetaan, että neuvoteltavina olevista
EU-jäsenyyden ehdoista tulee niille epäedullisia. Ne ovat
avanneet tavaramarkkinansa jo 1990-luvun alussa EU-maiden
tuotteille, ja näyttää siltä, että se tapahtui vahvojen ehdoilla.
Avoimista markkinoista on jouduttu maksamaan hinta omien tuotantolaitosten
sulkemisina ja varsinkin (valtionjohtoisen) suurteollisuuden
alasajona. Kansantalous ei ole vahvistunut eikä monipuolistunut.
Esimerkiksi Tshekissä yksipuolisuus on vain vaihtanut suuntaa.
Kun ennen Neuvostoliiton osuus ulkomaankaupasta oli 46 %,
on Saksan osuus tänään 48 %, ja Tshekistä on tullut Skoda-riippuvainen
talous ja Volkswagenin kokoonpanoyksikkö. Palkkatyö, mikä
maksaa Volkswagenin Saksan tehtailla työnantajalle 200 markkaa
tunnissa, kannattaa teettä yhtiön Tshekin tehtailla 20 markan
tuntipalkalla. Skodan osista 70 % on tuontitavaraa.
Yhä suurempi osa ihmisistä tuntuu kokevan, että EU ei tarjoa
lääkkeitä hakijamaiden sairauksiin. Yleislääke on ollut yritysten
privatisoiminen ilman että on välitetty sosiaalisista seurauksista.
Esitettiin, että Tshekissä 80 % väestöstä elää huonommin kuin
10 vuotta sitten ja että Puolassa 80 prosentilla työntekijöistä
ei ole varaa pitää lainkaan lomaa. Työttömyys on näissä maissa
10-20 %, ja sen lisäksi varsinkin Puolassa koko maaseutu on
täynnä piilotyöttömyyttä: talonpojilla (joiden osuus työvoimasta
on yli kolmannes, kun se EU:ssa keskimäärin on alle viisi
prosenttia) ei ole toimeentulomahdollisuuksia EU-maataloudessa.
Slovakiassa maanviljelys, joka vuoteen 1989 asti oli joka
vuosi lisännyt tuotantoaan, on nyt ajautunut alas vuoden 1957
tasolle, eikä teollisuustuotannossakaan olla vielä päästy
vuoden 1989 tasolle.
Pääosa hakijamaiden uusista sairauksista liittyy sosiaaliseen
eriarvoisuuteen ja turvattomuuteen. Markkinat eivät ole lääke
niihin tauteihin. Jos EU ei tuo mukanaan parempaa sosiaaliturvaa,
monet maat romahtavat sisäisesti. Sen lisäksi pitää ottaa
huomioon psykologia: kansallinen ylpeys ja omanarvontunto.
Jos EU:n koetaan sanelevan hakijamaille maille EU-jäsenyyden
markkinaehdot välittämättä sosiaalisista seurauksista, saneluun
on vaikea alistua. Aina löytyy niitä, jotka eivät halua alistua
ja vetoavat muihinkin olemaan alistumatta.
EU vaatii hakijamaita avaamaan kaikki ovet ja ikkunat pääomasijoituksille.
Näissä maissa koetaan, että sillä tavalla ei vain tehdä tilaa
näiden maiden omille macho-yrittäjille vaan ennen kaikkea
monikansallisille yrityksille(TNE), jotka toimivat kuin Volkswagen
Skodassa: jos ruvetaan lakkoilemaan, tuotannolle haetaan toinen
maa ja toiset tekijät.
Talouksiensa suojelemiseksi ylivertaista kilpailua vastaan
hakijamaat tarvitsevat ja pyytävät EU:lta siirtymäaikoja talouksiensa
sopeuttamiseksi EU:n vaatimiin muutoksiin. Niitä ei EU:lla
ole suurta valmiutta antaa. Samaan aikaan jotkut suuret EU-maat
haluavat suojella omia kansantalouksiaan hakijamaista tulevalta
työvoiman vapaalta liikkuvuudelta ja vaativat sille omasta
puolestaan pitkiä siirtymäaikoja. Ongelma on EU:lle merkittävä.
Esimerkiksi unkarilaisten gallupien mukaan 37 % työvoimasta
saattaisi olla valmis lähtemään töihin ulkomaille parempien
palkkojen perässä; hakijamaiden keskimääräinen ansiotasohan
on ehkä vain neljännes EU-tasosta. Kun lähtijät saattavat
olla parhaasta päästä työvoimaa, se aiheuttaa suuria ongelmia
lähtömaiden kyvylle kehittää itse itseään.
Hakijamaiden sosialidemokraattiset puolueet uskoivat entisten
kommunistispuolueiden edustajia enemmän illuusioon EU:n sisältä
päin tapahtuvasta vaikuttamisesta EU:n muuttumiseen sosiaaliturvaprojektiksi
ja demokratiaksi. Kyllä EU:ssa vanha valta säilyy. Se puskuroitiin
sen rakenteisiin Nizzassa, jossa kolmelle suurelle maalle
päätettiin antaa väkilukuun perustuva veto-oikeus kaikissa
määräenemmistöasioissa.
Omasta puolestani edustin kantaa, että EU-jäsenyyteen pitää
edetä valitsemalla Suomen ja Ruotsin tie EU:hun Euroopan talousalueen
(ETA) kautta. Ensin pitäisi tehdä taloudellinen yhteensovittaminen
erojen kuromiseksi umpeen ja vasta sitten voisivat olla vuorossa
poliittiset pakot, joita EU edustaa - eikä niihinkään pitäisi
oikopäätä alistua.
|