Pohjoisesta ulottuvuudesta

Esko Seppäsen kolumni Lapin radiossa 12.7.2001

EU:ssa puhutaan pohjoisesta ulottuvuudesta. Että puhutaan, sen ovat suomalaiset saaneet aikaan. Pohjoinen ulottuvuus ei kuitenkaan ole Suomi tai Suomen Lappi.

Kun pohjoinen ulottuvuus kuuluu EU:n ulkosuhteiden toimialaan, se merkitsee, että sanapari pitää sisällään EU:n toimia EU:n ulkorajojen ulkopuolella, muualla kuin Suomessa, meistä katsoen lähimpänä Venäjällä, mutta myös Baltian maissa ja Puolassa. Pohjoinen ulottuvuus on EU:n rahaa näihin maihin eikä Suomeen.

Ruotsin mielestä pohjoisen ulottuvuuden pitää olla ennen muuta Baltian maat, joiden kanssa se haluaa käydä kauppaa. Saksan mielestä siihen kuuluu kiinteästi Kaliningradin alue, joka on Liettuan ympäröimä osa Venäjää. Saksalaisille Kaliningrad on vanha Königsbergin alue, jonka he haluavat vanhasta ,muistista liittää Euroopan unioniin. Kaliningradista halutaan tehdä Itämeren Hongkong periaatteella "yksi maa, kaksi järjestelmää". Sitäkin on EU:n pohjoinen ulottuvuus.

Pohjoinen ulottuvuus on teoriassa vastapaino Välimeren alueen kehittämiselle; sille että EU jakaa rahaa Lähi-Itään ja Pohjois-Afrikkaan. Rahaa ei kuitenkaan tunnu riittävän samalla tavalla pohjoiseen.

Pohjoinen ulottuvuus on sitä, että EU antaa ennen muuta ns. Tacis-ohjelmasta rahaa kaikenlaisiin sellaisiin pikkuhankkeisiin entisen Neuvostoliiton alueella, joilla vakiinnutetaan kapitalismi Venäjällä ja josta hyötyvät eniten erilaiset kapitalismi-konsultit. Pohjoista ulottuvuutta on se, että Tacis-rahoilla italialaiset - eivätkä suomalaiset - konsultit neuvovat Venäjän Karjalassa puun kasvattamista ja metsänhoitoa. Pohjoinen ulottuvuus on sitä, että samoista Tacis rahoista kilpailevat Muurmansk ja Siperia, Karjala ja Kaukasus, Pietari ja Tajdizikistan.

Pohjoinen ulottuvuus ulottuu Itämereltä Pohjoiselle Jäämerelle. Kun Barentsin meren pohjassa on öljyä ja kaasua, olisi meidän näkökulmastamme hyvä, jos se saadaan sieltä ylös ja käyttöön myös meille. Valitettavasti pohjoisesta ulottuvuudesta ei ole siinä asiassa paljon apua.

Lähivuosikymmeninä energian kulutus EU-maissa kasvaa. Kaikkien skenaarioiden mukaan lisäkulutus tyydytetään polttamalla maakaasua. Maakaasu- eikä ydinvoima - on EU:n tapa tyydyttää lisäenergian tarve. Niin ollen EU on - ja lähivuosikymmeninä siitä tulee entistä enemmän - riippuvainen Venäjän maakaasusta.

Vuonna 2000 EU-maat käyttivät maakaasua 484 miljardia kuutiometriä (BCM). Puolet oli omasta takaa, puolet tuotiin.

Tuottajien ennusteen mukaan kaasun kulutus kasvaa vuoteen 2015 mennessä 720 BCM:ään. Siitä vajaa kolmannes on enää omasta takaa ja yli kaksi kolmasosaa tuontia. EU-maiden omat kaasuvarat ehtyvät.

Venäjällä kaasua riittää. Sen tunnetut kaasuvarat ovat 47,7 triljoonaa kuutiometriä (TCM) , kun ne ovat Pohjois-Afrikassa 6,6 TCM, Pohjanmerellä 6,3 TCM ja Kaspian meren alueella 5,8 TCM.

Venäjän oma käyttö vuonna 2000 oli 580 BCM. Kaasua tarvitaan sen omiin energiatarpeisiin ja myös muualle kuin EU:hun, mutta lähivuosikymmeninä se on paikka, josta kaasua on pakko saada EU-maihin.

Venäjällä kaasuvarat ovat maan sisässä tai merien pohjassa, ja siksi niiden käyttöönsaamiseen pitää investoida. Siihen ei Venäjällä näytä olevan varaa, sillä sikäläiset kapitalistit sijoittavat rahansa mieluummin lännen pankkeihin kuin oman maansa rikkauksien hyödyntämiseen.

Shtokmanin kaasuesiintymän käyttöönsaaminen Barentsin merellä maksaa 50 miljardia markkaa. EU:n pohjoinen ulottuvuus ei ole sitä, että EU inevstoisi rahaa kassuntuotantoon. Investoinnit jätetään yksityisille suuryrityksille, Fortumillekin.

EU:n kaasumarkkinoiden liberalisoiminen on saamassa aikaan sen, että tuottajat eivät saa käyttäjiltä pitkäaikaisia ostosopimuksia, ja siksi investoinnit uuteen tuotantoon ovat vaarassa. Näköpiirissä on lähivuosikymmeninä kaasupula?