Euroopan perustuslain isä
28.10.2002
Laekenin huippukokouksessa kutsuttiin konventin puheenjohtajaksi
Valéry Giscard d´Estaing.
Giscard edustaa sitä ranskalaista hallintokulttuuria, jossa
isot pojat päättävät kaiken. Viime vuosiin saakka ovat Saksan
ja Ranskan johtajat sopineet kahden kesken siitä, mitä EU:ssa
ja EU:lle tehdään. Tällä kerralla ne ovat eri leireissä. Ranska
on perustuslakiasiassa isojen maiden linjalla yhdessä Ison-Britannian,
Espanjan ja Italiankin kanssa. Saksa taas joutuu hakemaan
tukea omalle liittovaltiomallilleen pienistä maista.
Saksa huomasi lokakuussa, että se on jäämässä tappiolle,
ja siksi se vaihtoi konventtiedustajakseen maan kakkosmiehen,
ulkoministeri Joschka Fischerin. Se huomasi, että on
tosi kysymyksessä ja että perustuslain konventtivalmistelussa
ei auta jäädä tappiolle.
Konventin puheenjohtaja Giscard on kaikkien suurten maiden
luottohenkilö, eikä siinä ikä paina. Kun alettiin puhua Giscardin
korkeasta iästä (76 vuotta), hän muistutti, että USA:n perustuslakia
säädettäessä Philadelphian konventissa vuonna 1787 tärkeimmät
liittovaltion perustajaisät olivat yli 80-vuotiaita. Giscard
on taitava ja kokenut puheenjohtaja.
Giscard haluaa jäädä historiaan Euroopan perustuslain isänä.
Hänelle ei sovi, että tapahtuisi Suuri Epäonnistuminen. Sen
estämiseksi Giscard oli kesän aikana lukenut EU:n nykyisiä
perussopimuksia sekä USA:n perustuslain säätämisen ja liittovaltion
historiaa. EU:n säädösviidakon raivaaminen liittovaltion perustuslaiksi
ei ole helppoa. Kaikki, mitä halutaan poliittisesti, on myös
puettava legaaliseen ja legitiimiin muotoon: lailliseksi ja
yleisesti hyväksyttäväksi.
Ongelmat alkavat muodosta. Giscard muistaa useimmiten puhua
perustuslaillisesta sopimuksesta ja harvoin oikoo mutkia
suoriksi puhumalla liittovaltio-käsitteistöön kuuluvasta perustuslaki-sanasta.
Kun federalistit vaativat EU:lle oikeushenkilöllisyyttä,
Giscard muistuttaa, että silloin on määriteltävä, minkä perustuslaista
puhutaan: valtion, liittovaltion vai jonkun muun. Ulkopuolisilla
mailla pitää olla oikeus tietää, ja on kansainvälis-oikeudellisesti
tärkeää, mikä on sen yhteisön juridinen luonne, jolle hyväksytään
EU:n perustuslaki. Federalistit eivät pidä tästä kysymyksenasettelusta.
He tietävät, että jos EU määritellään perustuslaissa liittovaltioksi,
sitä on vaikea myydä kaikille kansoille. He jättäisivät mieluummin
EU:n valtiollisen luonteen määrittelemättä.
Bruggen puheessaan syksyn alussa Giscard ehdotti EU:n nimen
muuttamista. Nykynimelle hän antoi vaihtoehdoiksi Euroopan
Yhdysvallat, Yhtynyt Eurooppa tai Euroopan yhteisö. Hän täsmensi
myöhemmin esitystään niin, että hänen mielestään tärkeämpi
on substantiivi kuin adjektiivi. Nimistä hän päätyi Yhtyneen
Euroopan kannalle, koska sitä saatettaisiin ruveta kutsumaan
Euroopaksi (niin kuin USA:ta kutsutaan usein puhekielessä
Amerikaksi), ja sitä Giscard nimenomaan haluaa.
Giscardin pitää saada konventista ulos lopputulos, jonka
federalismiin kiinnittyneiden valmistelukuntalaisten suuri
enemmistö hyväksyy. Konventtilaisilla ei kuitenkaan ole juridista
valtaa, vaan viime kädessä perustuslakiluonnoksen hyväksyvät
hallitusten välisessä konferenssissa (HVK) jäsenmaiden hallitukset.
Konventin lopputuloksen pitää siis olla ennen muuta jäsenmaiden
hyväksyttävissä, tai muuten perustuslakia ei tule. Hallitukset
omasta puolestaan joutuvat neuvottelemaan lopputuloksen, joka
on hyväksyttävä jokaisen jäsenmaan parlamentissa. Uutena elementtinä
on valmisteluun kytketty kaiken parlamentarismin ulkopuolelta
europuolueet eli jäsenmaiden puolueiden puolueet. Ne edustavat
sellaista yhteisöllisyyttä, että myös niillä voi olla vaikutusta
lopputulokseen, ja on vielä otettava huomioon niidenkin tavoitteet.
Kaikkia näitä erilaisia intressejä joutuu yhteensovittamaan
konventin puhemiehistö, jossa avainasemassa on Valéry Giscard
d´Estaing. On paljon merkitystä sillä, mitä hän sanoo konventista.
Hän johdattelee sanomisillaan konventtia johonkin suuntaan,
joka ei voi olla sama kuin konventin enemmistön suunta. Konventtilaisten
federalismia ei nimittäin jaeta useiden jäsenmaiden hallituksissa
eikä siihen perustuvaa perustuslakiluonnosta niin ollen hyväksytä
hallitusten välisessä konferenssissa HVK).
Toisaalta hallitusten on HVK:ssa erittäin vaikea avata pakettia,
jonka konventti sitoo perustuslain ympärille. Siksi hallitusten
on saatava äänensä kuuluville jo konventtivaiheessa, ja siinä
asiassa Saksa pani pelipöytään lisäpanoksia nimittämällä edustajakseen
ulkoministeri Fischerin. HVK:ssa maista, jotka eivät ole huolehtineet
eduistaan konventtivaiheessa, tulee häirikköjä, joiden tavoitteita
on vaikea toteuttaa enää siinä vaiheessa.
Federalisteilla on konventissa yliedustus, ja he dominoivat
sitä. He haluavat turvata konventin "itsenäisyyden", koska
he tietävät, että he saavat konventissa läpi "parempia" eli
liittovaltiohakuisempia ehdotuksia kuin tuottaa hallitusten
välinen konferenssi (HVK). Federalistit haluavat asiakirjan,
joka hallitusten pitäisi hyväksyä HVK:ssa sellaisenaan. "Ei
voida antaa millekään valtiolle oikeutta torpedoida yhteistä
esitystä."
Kun Giscard sanoo, ettei konventti äänestä lopputuloksesta,
hänen tavoitteensa on, että ulos tulee yksi selkeä esitys,
joka edustaa enemmistön kantaa. Oppia enemmistön määrittelyyn
on löydettävissä perusoikeuskonventista. Sekään ei äänestänyt.
Tulkittiin, että enemmistö hyväksyy loppuasiakirjan, eikä
eriäviä mielipiteitä kirjattu näkyville. Tällaista kvasienemmistöä
tavoitellaan myös perustuslakikonventissa. Ne optiot, joilla
on vähäistä suurempi kannatus, voidaan tarvittaessa kirjata
näkyville, koska hallitsevaan asemaan keskustelun pohjaksi
nousee vain yksi ehdotus: konventin perustuslakiluonnos.
Giscard on realisti, joka sanoo ääneen sen, mitä federalistit
eivät halua kuulla: euroskeptikoilla (= liittovaltion vastustajilla/valtioliiton
kannattajilla) on konventissa aliedustus. Jos konventti on
epäedustava, sen lopputulos ei ehkä saa yleistä hyväksyntää.
Siksi Giscard matkustelee konventin aikana pääkaupungeissa
ja tutkailee hallitusten kantoja, jotka ovat lopullisessa
päätöksenteossa ratkaisevia. Konventin federalistit kritisoivat
häntä hallitusten kuuntelemisesta. Niin on kuitenkin tehtävä,
jos konventista halutaan realistinen lopputulos, joka ei ole
federalistisesti puhdas mutta joka hyväksytään.
Valéry Giscard d´Estaing edustaa puheissaan sitä vaikeaselkoisuutta,
joka tekee poliitikoista valtiomiehiä.
Hän ottaa kantaa myös komission toimintaan, ja on valmis
jättämään sille monopolin lakialoitteisiin. Hän sanoo, että
EU:n komissiota pitää kehittää siihen suuntaan, ettei se äänestä
asioista. Taustalla lienee se, ettei pienten maiden edustajille
voi tulevaisuudessa antaa mahdollisuutta äänestää kumoon suurten
maiden komissaarien (keskenään sopimaa) yhteistä kantaa. Suunnitteilla
on ilmeisesti joku poliittinen elin, jossa äänestettäisiin
- isoja maita suosivalla määräenemmistömenetelmällä - ja jonka
alaisuuteen komissio tulisi virkamiehistä koostuvaksi toimeenpanevaksi
elimeksi. Silloin voisi jokainen pienikin - ja uusikin - jäsenmaa
saada vapaasti oman komissaarin.
Komissio omasta puolestaan ehdottaa Prodin suulla komissaarien
jakamista kahteen kategoriaan niin että isojen maiden valta
turvattaisiin erityisten superkomissaarien avulla.
Giscardin lempiajatuksiin kuuluu jonkinlainen kaksiportainen
päätöksentekojärjestelmä, mitä edustavat hänen kotimaassaan
parlamentin kaksi kamaria: alueellisesti edustava senaatti
ja kansalliskokous.
Se voi olla se, mitä Giscard haluaa, mutta siitä ehdotuksestaan
hän saattaa olla valmis luopumaan, että pari kertaa vuodessa
kutsuttaisiin koolle erityinen kansanedustajien kongressi,
jossa olisivat edustettuina Euroopan parlamentin jäsenet ja
samassa suhteessa - tai määrältään puolitoistakertaisena -
kansallisista parlamenteista valitut jäsenet, enimmillään
lähes 1800 edustajaa. He keskustelisivat - ilman päätösvaltaa
- kaikkia osapuolia kiinnostavista kysymyksistä. Giscard saattaisi
antaa tällaiselle kongressille valtaa muuttaa perustuslakia
ja toimia ikään kuin pysyvänä perustuslakikonventtina. Ehkä
heille ei kuitenkaan todellisuudessa annettaisi valtaa, koska
ei ole takeita siitä, miten sitä käytettäisiin, ja siksi se
olisi varmaan vain jonkinlainen juttutupa.
Kongressille saatetaan harkita annettavaksi päätäntävaltaa
nimitysasioissa. Jos EU:lle valitaan liittopresidentti, tämä
olisi yksi mahdollinen valintapaikka. Kongressi olisi silloin
ikään kuin presidentin valitsijamieskokous. Silloin ei europresidentille
voisi antaa paljon valtaa, koska ei olisi takeita siitä, että
tehtävään valitaan noin isossa kongressissa ”sopiva” henkilö.
On mahdollista, että esitykset kansanedustajien kongressista
tai EU:n presidentistä ovat savuverhoa sille, mitä halutaan
todella. Kun huomio kiinnitetään tällaisiin asioihin, jotka
ovat riittävän yksinkertaisia kiinnittämään julkisen huomion
itseensä, voidaan rauhassa valmistella jotain monimutkaisempaa
ja todellisempaa.
Tiukimmat federalistit kammoksuvat kaikkia sellaisia malleja,
jotka tuovat EU:n päätöksenteon osapuoliksi kansallisten parlamenttien
edustajat. Heidän läsnäolonsa ja osallistumisensa päätöksentekoon
murentaa yhteisömetodin perusteita. Siitä syystä heidän halutaan
pysyvän kotimaissaan. Hallintoaatelisto ei ole valmis jakamaan
valtaa alueiden suorien edustajien kanssa. Se haluaa säilyttää
yhteisömetodiin perustuvan järjestyksen, johon kuuluvat vahva
komissio (lakialoitemonopoleineen) sekä vähitellen kasvava
europarlamentin ylikansallinen valta.
Selkeimmin kantaa perustuslain puolesta Giscard esitteli
lokakuun lopussa saksalaisessa Der Spiegel-lehdessä. Kun lehti
kysyi perustuslaista, Giscard vastasi perustuslaista. Tällä
tavalla arkikielestä häipyy vähitellen termi ”perustuslaillinen
sopimus”, joka on juridinen muoto sille, mikä on valmistelussa.
Giscard puhuu sellaisen federaation perustuslaista, joka
olisi eräänlainen liittovaltio (light) eli jossa osa asioista
jätettäisiin edelleen jäsenvaltioiden päätäntävaltaan. Esimerkkinä
näistä asioista hän mainitsee Saksan, Ranskan tai Espanjan
ulkopolitiikan. Kuinka sattuivatkaan hänen esimerkeikseen
vain ns. suuret maat!
Hän peräänkuulutti ”uutta perustajahenkeä”, jolla pystyttäisiin
lisäämään yhteisöllistettävien asioiden määrää. Perustajahengestä
saattaa olla kysymys myös siinä merkityksessä, että koko EU
joudutaan perustamaan uudelleen. Saattaa olla, että juridisten
ongelmien takia joudutaan sellaiseen ratkaisuun.
Siltä pohjalta mielenkiintoisin osuus Der Spiegelin haastattelussa
on se, jossa Giscard vastaa kysymykseen siitä, mitä tapahtuu
maille, jotka eivät esimerkiksi kansanäänestyksen jälkeen
hyväksy uutta perustuslakia. Jäävätkö ne silloin uuden Yhtyneen
Euroopan ulkopuolelle?
Giscardin mielestä jäävät. ”Maa, jossa uutta perustuslakia
ei ratifioida, ei ota osaa uuteen systeemiin.” Ongelmaksi,
johon hän ei tässä yhteydessä ota kantaa, jää se, mitä niille
tapahtuu suhteessa uuteen systeemiin. Vanhaa EU:n perussopimustakaan
ei voida lakkauttaa kuin yksimielisesti!
Giscard uskoo, että EMU:n mallin mukaan löytyy mekanismi,
jolla jäsenmaa voi jäädä jonkun yksittäisen alan ulkopuolelle,
kunhan se vain hyväksyy perustuslain yleiset raamit. Niihin
saattaa hänen mukaansa sisältyä eroamismahdollisuus EU:sta.
Silloin pitää erota myös yhteisestä rahasta, sillä perustuslakiin
kirjoitetaan määräys, jonka mukaan euro on vain Yhtyneen Euroopan
maiden valuutta. EU:sta eroaminen pakottaisi euroon siirtyneen
maan vaihtamaan rahansa uudelleen uuteen - tai pikemminkin
vanhaan.
Giscardin ranskalaismallisen ajattelun mukaan neuvoston
lainsäädäntövalta pitäisi keskittää yhteen lakiasäätävään
neuvostoon. Kun siinä olisivat edustettuina jäsenmaiden ministerit
ja kun toisaalla lainsäädännöllisen vallan käyttäjänä olisi
europarlamentti, EU:hun syntyisi ikään kuin itsestään kaksikamarinen
parlamentti: alueellisten hallitusten senaatti ja kansalaisten
äänestämällä valitsema europarlamentti.
Harkintaan tulisi tällöin varmaankin se, että lakiasäätävä
neuvosto olisi jäsenmaiden Eurooppa-ministereiden pysyvä kokous
Brysselissä. Harkintaan tulisi, että se valitsisi EU:lle yhteisen
europresidentin edustamaan EU:n kantaa suhteessa muihin maihin;
tämän mallin mukaan presidenttiä ei valitsisi Giscardin ehdottama
kansanedustajien kongressi. Giscard näyttää olevan suurten
maiden linjalla: komission puheenjohtajan asema jäisi alisteiseksi
neuvoston puheenjohtajan tai EU:n presidentin asemaan verrattuna
. Lakiasäätävässä neuvostossa päätökset tehtäisiin Giscardin
mukaan enemmistö- ja määräenemmistöpäätöksinä ilman jäsenmaiden
veto-oikeutta (paitsi että Nizzan sopimuksen suurten jäsenmaiden
veto-oikeus säilyisi).
Perustuslain pitäisi kestää ilman muutoksia seuraavat 20-50
vuotta, ja sinä aikana ei unioniin hyväksyttäisi - idästä
päin - uusia jäseniä.
Konventin loppuvaiheessa Valéry Giscard d´Estaingin arvellaan
asettuvan voittajien puolelle, oli se mikä tahansa.
Giscard ei halua jää historiaan EU:n perustuslain luonnoksen
vaan perustuslain isänä.
Hänen ominaispainonsa punnitaan, kun sitä vastaan asettuu
konventin äänivaltainen federalistinen enemmistö, joka haluaa
päättää asioista tarvittaessa vastoin joidenkin jäsenmaiden
kantaa. Se haluaa tuottaa tilanteen, jossa jokaista jäsenmaata
painostetaan hyväksymään konventin kvasienemmistöllä hyväksyttävä
lopputulos. Vaikka päätösvalta on viime kädessä jokaisen jäsenmaan
parlamentissa, niille tehdään vaikeaksi käyttää vapaata harkintavaltaa
uuden perustuslain hyväksymisessä.
|