Perustuslain III osasta

4.7.2003


Thessalonikin huippukokouksessa juhannuksena Kreikassa valtioiden johtajille toimitettiin konventin laatima luonnos perustuslain I ja II osaksi.


Siltä osin perustuslaki lähetettiin hallitusten väliseen konferenssiin (HVK), jonka puheenjohtajamaa Italia kutsuu koolle lokakuussa, Ruotsin EMU-kansanäänestyksen jälkeen. Italialaisten tarkoituksena on saada perustuslaista sopimus joulukuun huippukokouksessa Roomassa. Sen jälkeen jäsenmaissa voitaisiin sille sanoa vain KYLLÄ tai EI.


Jos tämä aikataulu pitää, on mahdollista, että monissa maissa pannaan toimeen kansanäänestys tästä uudesta perustuslaista, jolla vanha EU lakkautetaan. Sen tilalle tulee perustuslailla uusi, joka on paljon liittovaltiohenkisempi kuin vanha, lakkautettava unioni. Tulee muun muassa yleiseksi päätöksentekotavaksi määräenemmistöpäätökset, ja sillä tavalla viedään jäsenmailta veto-oikeus entistä useammissa kansallisesti elintärkeissä kysymyksissä.


Perustuslain I osa on tärkein. Siinä määritellään EU:n toimivallat ja vallanjako (uudet instituutiot) maiden kesken. II osa on ns. perusoikeuskirja, joka on hyväksytty vuonna 1999 ja joka kirjataan perustuslakiin sellaisenaan.


Keskeneräisessä III osassa määritellään EU:n politiikan luonne ja täytäntöönpano. Viimeisessä IV osassa ovat vain ns. loppumääräykset perustuslain hyväksymismenettelystä sekä muuttamisesta.


Thessalonikissa konventille annettiin jatkoaika niin että se voi pitää kesällä kaksi kokousta (4.7 ja 9-10.7). Sille annettiin mandaatti, jonka mukaa se saa tehdä III osan luonnokseen vain teknisiä muutosesityksiä.


Muutosesitykset (joita III osan artikloihin on tehty 2 700 kappaletta!) ovat kuitenkin mitä poliittisimpia. Se ei ole mikään ihme, sillä III osan luonnoksessa on 150 sivua ja 222 artiklaa, joista konventti ei ole lainkaan keskustellut. Luonnos on syntynyt virkamiestyönä.


Näiden 2 700 muutosesityksen käsittelylle on konventissa varattu vain 2 päivää. Sen jälkeen ne hyväksytään "konsensuksella" ilman että kukaan on voinut niihin perehtyä kunnolla. Viimeisin versio III osaksi toimitetaan konventtilaisille ehkä vasta istunnossa, jossa se hyväksytään.


Konventin federalistinen hegemonia on tuottanut vaatimuksen (jonka Giscard esitti epäsuorasti Thessalonikissa) siitä, että hallitusten välisessä konferenssissa perustuslakia ei saisi lainkaan muuttaa siitä mitä konventti päätyy esittämään.


Jos konventti ei käsittele kunnollisesti III osaa (niin kuin nyt on käymässä), siitä eivät käytännössä päätä poliitikot vaan virkamiehet. Puolen miljardin ihmisen perustuslain valmistelusta ei silloin kukaan kanna parlamentaarista vastuuta.


Jos taas konventti muovaa virkamiestyön vielä enemmän näköisekseen, on vaara, että konventin federalistinen hegemonia tuottaa nykyistäkin pitemmälle menevän liittovaltioluonteisen esityksen. federalistit eivät suotta vaadi konventille lisää jatkoaikaa.
Suomen kanta varsinkin puolustusyhteistyöhön on mielenkiintoinen.


Suomen hallituksen edustaja Teija Tiilikainen ja eduskunnan edustajat Kimmo Kiljunen (sd) ja Jari Vilen (kok) ovat esittäneet liittoutumattomuutta uhkaavien sotilaallisten artikloiden (208 ja 209) poistamista perustuslain III osan luonnoksesta. Hallitus ja eduskunta ovat sen mukaan liittoutumattomuuden säilyttämisen kannalla.


Sen sijaan eduskunnan puhemies Paavo Lipponen (sd) on julkisesti vaatinut Suomea hyväksymään rakenteellisen sotilaallisen yhteistyön (§ 208) ja keskinäisen sotilaallisen puolustuksen (§ 209) artiklat, jotta Suomi olisi mukana EU:n kaikissa sisäpiireissä.
Lipponen on siis eri linjalla kuin Suomen hallitus ja eduskunta. Siihen hänellä on kansalaisena täysi oikeus. Hän ehdottaa kuitenkin käytännössä Suomen ulkopoliittisen linjan muutosta.


Lipponen edustaa sotasosialidemokratiaa, joka johtaa Suomen EU:n kautta Natoon, kun taas virallinen Suomi näyttäisi haluavan pitää kiinni liittoutumattomuudesta. Konventissa sitä linjaa ei kuitenkaan ole puolustettu voimallisesti.


Kun päätettiin perustuslain I osasta, Tiilikainen ei saanut lainkaan puheenvuoroa. Kun nyt päätetään III osasta, Tiilikainen ei esittänyt Suomen linjaa siinä valossa, että artiklat 208 ja 209 pitäisi poistaa. Muut eivät nyt tiedä, että se on Suomen linja. Onko poistoehdotus sittenkään tehty tosissaan.


Jos halutaan muuttaa Suomen ulkopoliittinen peruslinja, on perusteltua järjestää kansanäänestys koko perustuslaista.