Päästökauppadirektiivistä
3.6.2003
Asian käsittelyvaihe EU-tasolla on nyt sellainen, että
pohjapaperi on neuvoston 18.3.2003 hyväksymä
yhteinen kanta (SEK(2003) 364). Komissio on hyväksynyt
sen sellaisenaan.
Asia on yhteispäätösmenettelyssä.
Europarlamentissa on käynnistymässä sen mukainen
toinen käsittely.
Direktiivi menee ensin parlamentin ympäristövaliokunnan
käsittelyyn 10-11.6.2003. Valiokunnan raportin perusteella
koko parlamentti päättää lopullisesta
kannasta direktiiviin heinäkuun ensimmäisellä
viikolla.
Parlamentti ei voi enää toisessa käsittelyssä
tehdä uusia muutosesityksiä. Niiden täytyy
olla sisällöltään samoja, jotka parlamentti
on hyväksynyt täysistunnossaan ensimmäisessä
käsittelyssä mutta joita neuvosto ei ole omasta
puolestaan hyväksynyt. Neuvosto hyväksyi sellaisenaan
18 parlamentin muutosesitystä (73:sta), ja oli hyvä,
ettei hyväksynyt enempää.
Parlamentin käsittelyyn tulevat tässä vaiheessa
myös neuvoston tekemät omat muutosesitykset komission
alkuperäiseen direktiiviesitykseen. Jos parlamentti ei
niitä hyväksy (tai esittää omia muutoksia),
asia menee ns. sovittelumenettelyyn. Siellä on löydyttävä
yhteisymmärrys, tai koko esitys raukeaa.
Yleisstrategia sekä parlamentissa että neuvostossa
tuntuu olevan se, että halutaan välttää
sovittelumenettely.
Parlamentin on päätettävä toisen käsittelyn
kaikinaisista muutoksista 314 äänellä (626:sta).
Se on niin suuri äänten enemmistö, että
muutokset neuvoston yhteiseen kantaan ovat epätodennäköisiä.
Niin ollen päästökauppadirektiivi hyväksytään
pääosin neuvoston esittämässä muodossa
lopullisesti parlamentin heinäkuun täysistunnossa.
Sen seurauksena vuoden 2005 alussa käynnistyy EU:n
päästökauppajärjestelmä, jonka
Kioton sopimuksen mukaan olisi tullut käynnistyä
vasta vuonna 2008.
Komissio hyväksyy päästöjen seurantaa
koskevat ohjeet 30.9.2003 mennessä ja päästöoikeuksien
jakoperusteita koskevat ohjeet 31.12.2003 mennessä. Jäsenmaiden
on otettava direktiivin määräykset kansallisiin
lakeihin 31.12.2003 mennessä sekä laadittavat kansalliset
päästöoikeuksien jakosuunnitelmat 31.3.2004
mennessä.
Direktiivi koskee vain aloja, jotka on määritelty
komission alkueräisessä esityksessä, ja se
koskee vain komission alun perin esittämiä kaasuja.
Jäsenvaltiot voivat sitten vuodesta 2008 alkaen sisällyttää
järjestelmään myös muita kaasuja, jos
löydetään menetelmät niiden "mittaamiseksi,
seuraamiseksi ja laskemiseksi".
Parlamentin myönteinen linja päästöoikeuksien
huutokauppaamiselle ei onneksi toteudu, vaikka takaportti
jääkin auki: jäsenvaltiot saavat vuodesta 2008
alkaen jakaa 10 % päästöoikeuksista maksua
vastaan. Pääosa on ainakin vielä kaudella 2008-2012
jaettava ilmaiseksi.
Jäsenvaltiot voivat hakea komissiolta lupaa jättää
tietyt laitokset järjestelmän ulkopuolelle vuoteen
2007 saakka, jos "niihin sovelletaan vastaavia kansallisia
toimenpiteitä, ne seuraavat päästöjään
ja niihin sovelletaan vastaavia seuraamuksia". Tämän
sanamuodon merkitystä suomalaiset voisivat testata varsinkin
metallin perusteollisuuden osalta.
Samoja päästöjä ei haluta sekä sanktioida
veroilla että saattaa päästöoikeusylitysten
sakotuksen piiriin: "kasvihuonekaasujen päästöoikeuksien
kauppa sekä energian verotus pitäisi nähdä
toisiaan täydentävinä välineinä".
Komission ehdottamaa sakkoseuraamus liikapäästöistä
vuosina 2005-2007 alennettiin neuvostossa 40 euroon tonnilta.
Sakon suuruus kuitenkin kasvaa järjestelmän käynnistyessä
Kioton sopimusvelvotteiden mukaan täysimittaisesti vuonna
2008.
Suomalaisen teollisuuden kilpailukyvyn näkökulmasta
ratkaisevassa asemassa on kiintiöiden kansallinen
alkujako, jota vastaavien suunnitelmien täytyy olla
valmiit 31.3.2004. Sitä varten komissio antaa päästöoikeuksien
jako-ohjeet.
Niihin pitäisi yrittää vaikuttaa.
Kun suomalaiset ottivat itselleen Kioton sopimuksen perusteella
eräitä muita maita suuremmat päästösupistustavoitteet
ja kun uudella päästökauppadirektiivillä
viedään osittain pohjaa pois Kioton velvoittamalta
kansalliselta päästöjen vähentämisstrategialta,
suomalainen - ominaispäästöiltään
maailman parasta sarjaa edustava - perusteollisuus ei saisi
kärsiä poliitikkojen luomasta kilpailukykyongelmasta
kohtuuttoman pienin päätöoikeuskiintiöin.
|