Päästökauppadirektiivistä
Esko Seppänen 26.3.2002
On erilaisia näkemyksiä siitä, lämpeneekö maapallo kasvihuonekaasujen
päästöjen seurauksena ja miten suuri uhka se on nykyisenlaisen
elämän jatkumiselle. Lienee turvallisinta ottaa uhka todesta
ja varautua kielteisten vaikutusten ennaltaehkäisyyn. Siinä
tarkoituksessa pitää rajoittaa kasvihuonekaasupäästöjä, joista
tärkein on hiilidioksidi. Sen osuus EU:n kasvihuonepäästöistä
on 4/5.
Euroopan parlamentissa on yhteispäätösmenettelyssä (= direktiivistä
pitää löytyä yhteisymmärrys neuvoston ja europarlamentin kesken)
komission ehdotus (komissiolla on monopoli direktiiviesityksiin)
kasvihuonekaasujen päästöoikeuksien kaupasta.
Se pitää sisällään 1) hiilidioksidipäästöjen luvanvaraistamisen,
2) niiden päästöoikeuksien jaon ensin jäsenvaltioiden ja myöhemmin
EU:n päätöksin sekä 3) ehdotuksen kaupankäynnin järjestämisestä
näillä oikeuksilla, niiden pörssittämisen.
Päästöoikeudet olisivat olemassa vain sähköisesti. Siltä
osin ne muistuttaisivat pörssien optioita. Julkinen valta
myöntäisi ne laitoksille oikeutena päästää ilmakehään hiilidioksidia.
Alkujaon perustana olisivat historialliset päästöt, mutta
vaaditaan otettavaksi huomioon myös aikaisemmat investoinnit
päästöjen vähentämiseen ns. parhaan teknologisen tason (benchmarking)
ohjearvojen muodossa.
Kioton sopimus on globaali kehys, jossa on sovittu maa-
ja maaryhmäkohtaisista päästökatoista sekä niistä mekanismeista,
jotka lasketaan päästöjen vähennyksiksi.
Sopimuksen mukaan ns. teollistuneet maat rajoittavat päästöjä,
mutta niin ei tarvitse tehdä esimerkiksi Venäjän tai Kiinan.
USA, joka alun perin ehdotti päästökauppajärjestelmää ja sai
vaatimuksensa Kioton sopimukseen, on jättäytynyt sen ulkopuolelle.
Sen osuus maapallon päästöistä on 24 %, kun EU:n osuus on
14 %. Suomen osuus EU:n päästöistä on 2 % ja maapallon päästöistä
0.3 %.
EU on sitoutunut vähentämään päästöt vuoden 1990 tasolle.
Se merkitsee, että vuodesta 2008 alkaen niitä pitää vähentää
noin 17 prosenttia verrattuna siihen, mitä ne olisivat ilman
vähennyksiä. EU:lla on päästöistä yhteisvastuu, ja "vähennystaakan"
ovat jäsenmaat jakaneet keskenään yhteisellä sopimuksella.
Suomen näkökulmasta Lipposen hallituksen sopima alkujako
on ongelmallinen: päästöjen vähentämisestä aiheutuvat Suomessa
(sekä Hollannissa ja Belgiassa) suurimmat yksikkökustannukset.
Alhaisimmat ne ovat Ranskassa ja Kreikassa, jotka ovat direktiivin
suuria hyötyjiä.
Suomi omasta puolestaan on johtava bioenergiamaa (yhdessä
Ruotsin, Itävallan ja Portugalin kanssa). Yhdistetyssä sähkön
ja lämmön tuotannossa Suomi on EU:n eturivin maita (yhdessä
Hollannin ja Tanskan kanssa). Näiltä osin päästökauppadirektiivi
ei suosi Suomea.
On edelleen auki joukko Kioton mekanismien määrittelyjä,
esimerkiksi ns. nielukysymys: mitkä niistä toimenpiteistä,
joiden tuloksena hiilidioksidia sitoutuu luontoon, voidaan
laskea päästöjen vähennyksiksi. Samoin ovat sopimatta yksityiskohdat
mekanismeista, joilla toteutetaan vuonna 2008 alkava päästöoikeuksien
kansainvälinen (EU:n rajat ylittävä) kauppa. On myös yhteensovitusongelmia,
jotka liittyvät samanaikaiseen energiamarkkinoiden "vapauttamiseen",
energiaverotukseen sekä ympäristön pilaantumisen ehkäisemistä
ja vähentämistä koskevan IPPC-direktiivin soveltamiseen. Kun
komission ehdotus EU:n sisäisen päästökaupan järjestämisestä
on irrallaan muista mekanismeista, se saattaa sekä muuttaa
että haitata kansallisiin suunnitelmiin perustuvien päästövähennysten
toteuttamista.
Europäästökauppa
Odoteltaessa vuotta 2008 ja kansainvälisen päästökaupan alkamista
komissio ehdottaa EU:n sisäistä emissiokauppaa eräänlaisena
pilottihankkeena vuosiksi 2005-2007. Järjestelmä, jolla "tuetaan
energiamarkkinoiden vapauttamista", olisi pakollinen tietyille
päästöosapuolille.
Hiilidioksipäästöjä varten pitäisi olla 1) laitoskohtainen
lupa kasvihuonekaasujen päästämiseen kansallisilta viranomaisilta,
ja niitä varten 2) laitoksille on tarkoitus jakaa eli allokoida
tonneissa määriteltyjä "päästöoikeuksia", joiden haltija saa
laskea ilmakehään tietyn määrän hiilidioksidia. Alussa luvat
koskisivat vain hiilidioksidipäästöjä, myöhemmin myös muita
kasvihuonekaasuja.
Jokaiselle EU:n päästökaupan piiriin tulevalla 4000-5000
laitoksella pitää olla lupa päästöihin, joille on määrätty
laitoskohtainen katto.
"Jäsenvaltioita kehotetaan jakamaan päästöoikeudet ilmaiseksi,
objektiivisin ja avoimin perustein." Ensi vaiheessa oikeudet
ehdotetaan luovutettavaksi korvauksetta. Toinen vaihtoehto
olisi niiden huutokauppaaminen eniten tarjoaville. Kannattaa
kuitenkin muistaa, että Saksan ja Englannin radiotaajuuksien
huutokaupoilla ajettiin vaikeuksiin koko EU:n teleala. Investointivarat
verotettiin demarihallitusten käyttöön.
EU ei järjestäisi päästöoikeuksien kaupankäynnille mitään
markkinapaikkaa, vaan sen odotetaan syntyvän yksityisillä
markkinoilla.
Järjestelmän hallinnointi vaatisi kuitenkin julkisen vallan
toimenpiteitä, ja sitä varten pitää jokaiseen EU-maahan perustaa
sähköinen rekisteri, joka kytketään muiden maiden rekistereihin.
Markkinamekanismit tarvitsevat tässä tapauksessa tuekseen
vahvan byrokratian.
Päästöoikeuksien alkujaossa olisi eri maissa yhteiset mutta
ei yhdenmukaiset perusteet. Kun allokointi olisi mitä suurimmassa
määrin poliittinen päätös, syntyisi mahdollisuus piilovaltiontukiin
ja kilpailunvääristymiin, ja siksi kansalliset allokointiperusteet
on ilmoitettava komissiolle. Se voi ne myös evätä.
On epäselvää, voiko jäsenvaltio sulkea pois tiettyjä sektoreita
tai jäädä kokonaan järjestelmän ulkopuolelle ennen Kioton
oikeudellisten velvoitteiden astumista voimaan vuonna 2008.
Päästöistä, joille laitoksilla ei ole oikeuksia, jäsenvaltioiden
halutaan säätävän "tehokkaat, oikeasuhtaiset ja varoittavat"
seuraamukset, joiden tulee olla "riittävän ankaria". Sakoksi
ehdotetaan 100 euroa tonnilta tai kaksinkertaista päästöoikeuden
markkinahintaa. Alkuvaiheessa ennen Kioton oikeudellisia sitoumuksia
päästörikkomusten seuraamukset olisivat vain puolet tulevista.
Toimiiko markkinamekanismi?
Tarvitaan hyviä ideoita päästöjen vähentämiseksi.
Päästöpörssien ja päästöoikeuspankkien perustamista säästyneitä
päästöoikeuksia ja niiden kauppaa varten perustellaan "kustannustehokkuudella":
päästöjä voidaan näin vähentää siellä, missä se on halvinta.
Supistukset kansallisiin päästökattoihin saa ylittää, jos
on käytössä joustava kauppamekanismi, jossa ns. markkinavoimat
määräävät hiilidioksidin ja muiden kasvihuonekaasujen päästöjen
hinnan.
Kun kansalliset päästökatot eivät voi ylittyä, päästöoikeuksilla
voidaan käydä kauppaa niiden maiden laitosten kanssa, joilla
on ylijäämäoikeuksia. Siltä osin direktiivi olisi varaventtiili:
päästöjä ei tarvitsisi leikata kalliilla. Oikeuksia kannattaisi
ostaa, jos ne olisivat halvempia kuin ylipäästöistä perittävät
sakot.
Kaikki alat eivät olisi alussa päästökaupan piirissä. EU
jättää pakollisen kauppajärjestelmän ulkopuolelle muut kasvihuonekaasut
kuin hiilidioksidin, koko kemian alan sekä jätteenpolton.
Ranskassa (joka on ydinsähkömaa) ja Ruotsissa (joka on sen
lisäksi vesivoimamaa) vain 30 % päästöistä tulisi päästökauppaan,
mutta Suomessa 60 %.
Kun eri mailla on mahdollisuus kohdella samanlaisia laitoksia
eri tavalla, syntyy kilpailun vääristymiä.
Ne alat, joilla päästöt tulevat luvanvaraisiksi, saattavat
menettää kilpailukykyä suhteessa esimerkiksi USA:n tuottajiin.
On prosesseja, joissa hiilidioksidi syntyy prosessikaasuna
eikä polttokaasuna, ja niillä aloilla ei päästöjä voida vähentää.
Tyypillisin on teräsala. Suomessa Rautaruukin ominaispäästöt
ovat pienimmät maailmassa (viidenneksen alemmat kuin Englannissa),
ja se vaatii otettavaksi alkuallokoinnissa huomioon ne investoinnit,
jotka on tehty päästöjen vähentämiseksi. Kun on järjestelmän
ulkopuolisia maita, se ei saa päästöoikeuksien oston lisäkustannuksia
tai päästösakkoja hintoihin.
Markkinamekanismiin kuuluu aina myös keinottelu, ja sitä
voisivat käyttää hyväksi järjestelmän ulkopuoliset toimijat
(esimerkiksi USA:n yritykset) ostamalla päästöoikeuksia eurooppalaisten
tuottajien nenän edestä. Sitä kautta päästökauppadirektiivi
saattaisi ohjata yritysten inventointipäätöksiä tuotannon
laajentamisessa ja uuden aloittamisessa. Se olisi epäedullista
maille, joiden tuotantorakenne on energiaintensiivinen, mutta
ilman ydin- tai vesivoimaa. Kansainväliset suuryritykset eivät
ostane päästöoikeuksia tytäryhtiöilleen niihin maihin vaan
ne vievät investointinsa päästöoikeuksia niille liberaalisti
jakaviin maihin.
Näin EU:n sisäinen ei-kansainvälinen päästökauppajärjestelmä
antaa kilpailuedun EU:n ulkopuolisille tuottajille. Jos esimerkiksi
terästä siirtyy sen takia tuotettavaksi suuremmilla päästöillä
USA:ssa, järjestelmä ei vähennä vaan lisää maapallon päästöjä.
Idea on, että myös ympäristöjärjestöt voisivat ostaa päästöoikeuksia
pois tuottajien käytöstä.
Kun päästöoikeuksilla on maakohtainen katto, uusien yritysten
päästöoikeudet on otettava pois vanhoista allokaatioista.
Kun vanhat yritykset joutuvat tulemaan toimeen entisillä allokoinneilla,
on epäoikeudenmukaista, jos uusien yritysten tulo markkinoille
on tässä merkityksessä helpompaa kuin vanhojen laitosten laajentaminen.
On myös synergiaetuja, joita päästökauppadirektiivillä ei
saisi tuhota.
Suomen osa
Suomi suostui aikanaan EU:n sisäisessä taakanjaossa tonnikohtaiseen
päästökattoon, joka on osoittautumassa uuden päästökauppadirektiivin
näkökulmasta epäedulliseksi. Tiedossa on, että päästörajoitukset
kiristyvät edelleen tulevaisuudessa.
Näyttää siltä, että Suomesta joudutaan lähettämään vuosittain
rahaa ulkomaille 7 miljoonan tonnin päästöoikeuksien ostamiseksi
jopa 100-200 miljoonaa euroa vuodessa sen sijasta, että päästövähennys
toteutetaan kansalliseen suunnitelman mukaisella uusiutuvien
energiamuotojen käytöllä, energiansäästöllä, muiden kasvihuonekaasujen
päästöjen vähennyksillä, hiilen korvaamisella maakaasulla
sekä mahdollisesti ydinvoimalla.
Energiateollisuus (lue: Fortum) kannattaa päästökauppadirektiiviä,
koska se uskoo saavansa hallitukselta päästöoikeuksia myyntiin.
Fortumin tuotantolaitoksista ja tuotteiden käytöstä syntyy
puolet Suomen hiilidioksidipäästöistä. Muu teollisuus vastustaa
direktiiviä komission ehdottamassa muodossa. Erityisesti halutaan
vapauttaa prosessikaasut, joita ei voida vähentää sen takia
että ne ovat osa prosessia, samoista rajoituksista jotka koskevat
polttokaasuja. Erityisesti heikkenisi Rautaruukin ja Outokummun
terästeollisuuden kilpailuasema suhteessa järjestelmän ulkopuolisiin
tuottajiin.
Päästöoikeus on kuin vero, jonka päästöoikeuksia ostavat
yritykset maksavat toisille yrityksille; niille, joille niiden
oma valtiovalta on ollut suopea oikeuksien alkuallokoinnissa.
Suomen teollisuus muistuttaa, että se maksaa sähköveroa enemmän
kuin muualla EU:ssa maksetaan. Se haluaa vapauttaa päästökaupan
piiriin tulevat alat energiaveroista.
Johtopäätöksiä
Päästökauppadirektiiviin liittyy ongelma: se otetaan käyttöön
pakollisena hyvin nopeassa aikataulussa. Tuotanto ei ole ehtinyt
sopeutua sen tuloon. Sitä on myös saatettu sopeuttaa päästövähennyksiin
tämän direktiivin näkökulmasta epäedullisella tavalla.
"Päästökauppa sinällään ei vähennä päästöjä", sanotaan komission
esityksessä. Se vain jakaa kustannuksia uudella tavalla tuottajien
kesken. Siltä osin se on vihreää suunnitelmataloutta. Kun
on ongelmia, saattaa olla viisasta ottaa tämä mekanismi käyttöön
ensin koeluontoisesti, vapaaehtoisuuden pohjalta, siihen saakka
kunnes käynnistyy Kioton sopimuksen mukainen kansainvälinen
päästökauppa ja muutenkin sopimuksen tulkinnoista on sovittu.
Ns. Rautaruukki-ongelman ratkaisisi ainakin lähivuosina
se, että rajataan prosessikaasut erilleen polttokaasuista
ja antaa niille erityiskohtelu. Suomen teollisuus kannatti
esitystä lähes yksimielisesti siihen asti, kun selvisi, että
siitä aiheutuu sille kenties miljardin entisen markan vuosikustannukset.
Nyt sama teollisuus, jonka kilpailuasema heikkenee suhteessa
järjestelmän ulkopuolisiin tuottajiin tai muissa maissa suurempia
päästöoikeuksia saaneisiin tuottajiin verrattuna, haluaa päästökustannukset
Suomessa yleisempään jakoon.
Yksi huomio päästökauppadirektiivistä on, että Suomen oloissa
se suosii selvästi lisäydinvoimaa. Se on teollisuuden vahva
argumentti päästökauppadirektiivin tuomien ongelmien ratkaisemiseksi.
EU:ssa saa sitä, mitä on tilannut.
|