Amerikan ohrana ja euro-ohrana

KU 23.11.2001

Kun Suomen eduskunnan perustuslakivaliokunta käsitteli “eurooppalaista pidätysmääräystä”, kansanedustajien käytössä oli EU:n puheenjohtajavaltion esityksestä vain ranskankielinen teksti. Ne kansanedustajat, jotka eivät osaa ranskaa, eivät tienneet, mitä päättivät.

Esitys oli osa EU:n uutta pakettia terrorismilaeiksi. Alullaan on rikoslakien yhtenäistäminen, ja sitä vauhdittivat New Yorkin tapahtumat.

Oikeudenkäytön kohteeksi - ja uhriksikin - on koko EU:n alueella tulossa “EU-kansalainen”, jolta riistetään oman maansa kansalaisuuden erityissuoja. Lainsäädännöstä häivytetään ne oikeudet, jotka jäsenmaiden kansalaisilla on synnyinmaan, isänmaan tai kotimaan perusteella. Ottamalla myönteisen kannan EU:ssa valmisteilla olevaan puitesopimukseen Suomen hallitus heikentää Suomen kansalaisten oikeuksia ja oikeusturvaa.

Terrorismiteot ovat kansainvälisiä rikoksia, jotka poliisien on selvitettävä. Syylliset on saatettava tuomiolle oikeuteen. Tekijöitä on rangaistava oikeuden päätöksillä. Tuomioista pitää voida valittaa.

USA:ssa väkivaltakoneisto on ottanut oikeuden omiin käsiinsä. Presidentti Bush on allekirjoittanut 14.11.2001 määräyksen salaisista sotilastuomioistuimista, jotka voivat toimia kaikkialla maailmassa ja tuomita ihmisiä kuolemaan presidentin tai tilapäisten tuomioistuinten saamalla puoliriittävällä näytöllä. Salatuomioistuimet voivat tuomita vain muita kuin USA:n kansalaisia. Todisteeksi riittää sotilaiden tai salaisten palvelujen (CIA) epäily henkilön syyllisyydestä. Salaisista tuomioista ei voi valittaa.

Kun Osama bin Ladenin, joka vaikuttaa rikolliselta (mutta olisi tutkittava, mihin), mestaamiseksi eivät ehkä riitä tavalliset todisteet, Bush otti käyttöön nämä villin lännen lait: elävänä tai kuolleena, mieluiten kuolleena.

Myös EU:ssa ollaan tuomareiksi asettamassa poliisi ja sotaväki, jotka ovat vallanpitäjien väkivaltakoneistoa. Vastapuolena on vapaa kansalainen, jolle ensin porvariston (sen asetuttua hallitsijaa vastaan) ja sitten työväen taistelulla on vuosikymmenten saatossa saatu turvatuksi lakisääteisiä oikeuksia ja vapauksia vallanpitäjiä ja heidän ohranaansa vastaan. Kansalaisoikeudet ovat poikkeuksia siihen periaatteeseen, että laki on vain vallanpitäjän tahto.

Nyt murennetaan näitä myönnytyksiä. Sitä on, kun tulollaan olevat EU:n terrorismilait eivät kohdistu vain terrorismiin vaan uhkaavat vapaiden kansalaisten mielipiteen, mielen osoittamisen, kokoontumisen ja järjestäytymisen vapautta.

Minulla on aika hyvä käsitys Suomi-poliiseista. He tekevät tärkeää työtä kansalaisten arkisen elämän turvaamiseksi rikoksilta ja rikollisilta. Kun vähän raaputtaa, hekin ovat väkivaltakoneisto.

On myös poliiseja, jotka operoivat laillisuuden tuolla puolella. Salaiset palvelut sekä turvallisuus- ja suojelupoliisit tekevät julkisuudelta suojassa laittomuuksia. Suomen supolla ei ole minkäänlaista demokraattista valvontaa toisin kuin on useiden EU-maiden salaisilla poliiseilla. Federalistit haluavat EU:lle myös yhteisen “EU:n sisäisen turvallisuuden” poliisin.

On sanottava KYLLÄ suojelupoliisin demokraattiselle valvonnalle (vaikkapa Saksan mallin mukaan) ja EI euro-ohranalle!

EU:n terrorismilakiluonnoksessa itse terrorismin määrittely on epäselvä ja puutteellinen. Kaikenlainen eri mieltä oleminen voi olla terrorismia, varsinkin jos sitä tehdään porukalla. Erityisen hämärästi määritelty rikos on terroristiryhmän toimintaan osallistuminen. Suomeen syntyisi aivan uudenlainen rikollisuuden muoto: osallistuminen järjestöön tietyllä tarkoituksella. Jos ei ole rikosta, tuomion perusteeksi saattaa riittää tämä tarkoitus.

Terrorismirikos on myös yhteiskunnallisten rakenteiden horjuttaminen. Sellainen voi olla mielenosoituskin, varsinkin jos siihen liittyy julkisten paikkojen haltuunotto. Eurooppalaisen pidätysmääräyksen perustana olevia rikoksia ovat rikolliseen järjestöön kuulumisen ja terrorismin ohella myös monet tavanomaiset rikokset.

Kansalaisten ulkomaille luovuttamisen perusteena on meillä ollut kaksoisrangaistavuus: teon on täytynyt olla rangaistava sekä meillä että luovutusta pyytäneessä maassa. Lipposen hallitus on nyt kuitenkin valmis luovuttamaan Suomen kansalaisen ulkomaisen mielivallan armoille, jos henkilöä syytetään muualla aikomuksesta tai tarkoituksesta, johon ei liity rikollista tekoa ja joka ei ole rangaistava Suomessa.

Tällä tavoin murenee kansalaisyhteiskunnan perusta ja tapahtuu siirtymää kohden yksiulotteista totalitarismia: johtavan eliitin ehdotonta valtaa. Suomea vaaditaan terrorismin torjumisen varjolla luopumaan mahdollisuudesta puolustaa suomalaisia keskusvaltaa vastaan.

Eri mieltä näistä asioista ovat muun muassa ne 62 asianajajaa Belgiasta, Ranskasta, Englannista, Hollannista, Irlannista ja Italiasta, jotka julkaisivat ranskalaisessa Le Mondessa (14.11.2001) yhteisen vetoomuksen siitä, että EU:ssa ei pitäisi ottaa käyttöön valmisteilla olevia lakeja, jotka uhkaavat kansalaisten demokraattisia oikeuksia. Miksikähän suomalaiset asianajajat eivät puolusta suomalaisia, asiakkaitaan? Siksi, että eivät tiedä puolustaa. Media ei Suomessa kerro, mitä on tapahtumassa.

Lisää tietoa ja perusteluni demokraattisten oikeuksien puolustamisen tarpeelle osoitteessa www.eskoseppanen.net .