Amerikan ohrana ja euro-ohrana
KU 23.11.2001
Kun Suomen eduskunnan perustuslakivaliokunta käsitteli “eurooppalaista
pidätysmääräystä”, kansanedustajien käytössä oli EU:n puheenjohtajavaltion
esityksestä vain ranskankielinen teksti. Ne kansanedustajat,
jotka eivät osaa ranskaa, eivät tienneet, mitä päättivät.
Esitys oli osa EU:n uutta pakettia terrorismilaeiksi. Alullaan
on rikoslakien yhtenäistäminen, ja sitä vauhdittivat New Yorkin
tapahtumat.
Oikeudenkäytön kohteeksi - ja uhriksikin - on koko EU:n
alueella tulossa “EU-kansalainen”, jolta riistetään oman maansa
kansalaisuuden erityissuoja. Lainsäädännöstä häivytetään ne
oikeudet, jotka jäsenmaiden kansalaisilla on synnyinmaan,
isänmaan tai kotimaan perusteella. Ottamalla myönteisen kannan
EU:ssa valmisteilla olevaan puitesopimukseen Suomen hallitus
heikentää Suomen kansalaisten oikeuksia ja oikeusturvaa.
Terrorismiteot ovat kansainvälisiä rikoksia, jotka poliisien
on selvitettävä. Syylliset on saatettava tuomiolle oikeuteen.
Tekijöitä on rangaistava oikeuden päätöksillä. Tuomioista
pitää voida valittaa.
USA:ssa väkivaltakoneisto on ottanut oikeuden omiin käsiinsä.
Presidentti Bush on allekirjoittanut 14.11.2001 määräyksen
salaisista sotilastuomioistuimista, jotka voivat toimia kaikkialla
maailmassa ja tuomita ihmisiä kuolemaan presidentin tai tilapäisten
tuomioistuinten saamalla puoliriittävällä näytöllä. Salatuomioistuimet
voivat tuomita vain muita kuin USA:n kansalaisia. Todisteeksi
riittää sotilaiden tai salaisten palvelujen (CIA) epäily henkilön
syyllisyydestä. Salaisista tuomioista ei voi valittaa.
Kun Osama bin Ladenin, joka vaikuttaa rikolliselta (mutta
olisi tutkittava, mihin), mestaamiseksi eivät ehkä riitä tavalliset
todisteet, Bush otti käyttöön nämä villin lännen lait: elävänä
tai kuolleena, mieluiten kuolleena.
Myös EU:ssa ollaan tuomareiksi asettamassa poliisi ja sotaväki,
jotka ovat vallanpitäjien väkivaltakoneistoa. Vastapuolena
on vapaa kansalainen, jolle ensin porvariston (sen asetuttua
hallitsijaa vastaan) ja sitten työväen taistelulla on vuosikymmenten
saatossa saatu turvatuksi lakisääteisiä oikeuksia ja vapauksia
vallanpitäjiä ja heidän ohranaansa vastaan. Kansalaisoikeudet
ovat poikkeuksia siihen periaatteeseen, että laki on vain
vallanpitäjän tahto.
Nyt murennetaan näitä myönnytyksiä. Sitä on, kun tulollaan
olevat EU:n terrorismilait eivät kohdistu vain terrorismiin
vaan uhkaavat vapaiden kansalaisten mielipiteen, mielen osoittamisen,
kokoontumisen ja järjestäytymisen vapautta.
Minulla on aika hyvä käsitys Suomi-poliiseista. He tekevät
tärkeää työtä kansalaisten arkisen elämän turvaamiseksi rikoksilta
ja rikollisilta. Kun vähän raaputtaa, hekin ovat väkivaltakoneisto.
On myös poliiseja, jotka operoivat laillisuuden tuolla puolella.
Salaiset palvelut sekä turvallisuus- ja suojelupoliisit tekevät
julkisuudelta suojassa laittomuuksia. Suomen supolla ei ole
minkäänlaista demokraattista valvontaa toisin kuin on useiden
EU-maiden salaisilla poliiseilla. Federalistit haluavat EU:lle
myös yhteisen “EU:n sisäisen turvallisuuden” poliisin.
On sanottava KYLLÄ suojelupoliisin demokraattiselle valvonnalle
(vaikkapa Saksan mallin mukaan) ja EI euro-ohranalle!
EU:n terrorismilakiluonnoksessa itse terrorismin
määrittely on epäselvä ja puutteellinen. Kaikenlainen eri
mieltä oleminen voi olla terrorismia, varsinkin jos sitä tehdään
porukalla. Erityisen hämärästi määritelty rikos on terroristiryhmän
toimintaan osallistuminen. Suomeen syntyisi aivan uudenlainen
rikollisuuden muoto: osallistuminen järjestöön tietyllä
tarkoituksella. Jos ei ole rikosta, tuomion perusteeksi saattaa
riittää tämä tarkoitus.
Terrorismirikos on myös yhteiskunnallisten rakenteiden
horjuttaminen. Sellainen voi olla mielenosoituskin, varsinkin
jos siihen liittyy julkisten paikkojen haltuunotto.
Eurooppalaisen pidätysmääräyksen perustana olevia rikoksia
ovat rikolliseen järjestöön kuulumisen ja terrorismin ohella
myös monet tavanomaiset rikokset.
Kansalaisten ulkomaille luovuttamisen perusteena on meillä
ollut kaksoisrangaistavuus: teon on täytynyt olla rangaistava
sekä meillä että luovutusta pyytäneessä maassa. Lipposen hallitus
on nyt kuitenkin valmis luovuttamaan Suomen kansalaisen ulkomaisen
mielivallan armoille, jos henkilöä syytetään muualla aikomuksesta
tai tarkoituksesta, johon ei liity rikollista tekoa ja joka
ei ole rangaistava Suomessa.
Tällä tavoin murenee kansalaisyhteiskunnan perusta ja tapahtuu
siirtymää kohden yksiulotteista totalitarismia: johtavan eliitin
ehdotonta valtaa. Suomea vaaditaan terrorismin torjumisen
varjolla luopumaan mahdollisuudesta puolustaa suomalaisia
keskusvaltaa vastaan.
Eri mieltä näistä asioista ovat muun muassa ne 62 asianajajaa
Belgiasta, Ranskasta, Englannista, Hollannista, Irlannista
ja Italiasta, jotka julkaisivat ranskalaisessa Le Mondessa
(14.11.2001) yhteisen vetoomuksen siitä, että EU:ssa ei pitäisi
ottaa käyttöön valmisteilla olevia lakeja, jotka uhkaavat
kansalaisten demokraattisia oikeuksia. Miksikähän suomalaiset
asianajajat eivät puolusta suomalaisia, asiakkaitaan? Siksi,
että eivät tiedä puolustaa. Media ei Suomessa kerro, mitä
on tapahtumassa.
Lisää tietoa ja perusteluni demokraattisten oikeuksien puolustamisen
tarpeelle osoitteessa www.eskoseppanen.net .
|