NATO ja Suomi
Esko Seppäsen muistio 17.2.2000
Toiseen maailmansotaan mentäessä Suomi oli ajopuu.
Nyt me olemme tuulen viemää?
Jäsenmaat tekevät EU:lle omaa puolustusulottuvuutta.
Se kulkee nimellä kriisinhallinta, mutta Euroopassa
kummittelee aave: yhteinen puolustus.
Kysymyksessä ei ole johtavien EU-maiden irtipyristely
NATO:sta tai sen korvaaminen eurosotaliitolla. Yhteistä
puolustusta valmistellaan yhteisymmärryksessä NATO:n
kanssa. Alueellinen
NATO-puolustus säilyy. Nyt ollaan valmistelemassa
jotain uutta, joka pitää sisällään kollektiivisen
"kriisinhallinnan". Se voi olla myös hyökkäystä,
rauhaan pakottamista.
Useimmat EU-maat ovat NATO:n jäseniä ja niillä on
kohtalonyhteys NATO:on sen Washingtonin sopimuksen 5.
artiklan kautta:
"Osapuolet sopivat, että aseellista hyökkäystä
yhtä tai useampaa osapuolta vastaan Euroopassa tai
Pohjois-Amerikassa pidetään hyökkäyksenä kaikkia
osapuolia vastaan, ja sen seurauksena osapuolet sopivat,
että sellaisen aseellisen hyökkäyksen sattuessa
jokainen niistä, käyttäen oikeutta yksilölliseen tai
kollektiiviseen itsensä puolustamiseen sen mukaan kuin
YK:n peruskirjan artiklassa 51 todetaan, avustaa hyökkäyksen
kohteeksi joutunutta osapuolta tai osapuolia ryhtymällä
välittömästi yksilöllisesti ja yhteisymmärryksessä
muiden osapuolien kanssa sellaisiin toimiin, joita pidetään
tarpeellisina, mukaan lukien aseellisten joukkojen käyttö,
Pohjois-Atlantin alueen turvallisuuden palauttamiseksi
ja säilyttämiseksi.
Kaikki sellaiset aseelliset hyökkäykset ja kaikki
niistä johtuvat toimet raportoidaan välittömästi
turvallisuusneuvostolle. Kyseiset toimet keskeytetään
kun turvallisuusneuvosto on ryhtynyt tarvittaviin
toimiin kansainvälisen rauhan ja turvallisuuden
palauttamiseksi."
Kyseessä ovat keskinäiset turvatakuut: jos yhden
kimppuun hyökätään, muuta auttavat.
Tätä sopimusta kirjoitettaessa NATO oli
"atlanttinen" puolustusliitto, joka ei saanut
toimia omien jäsenmaidensa rajojen ulkopuolella. Se ei
siis voinut hyökätä.
Aika on muuttunut, samoin sopimukset.
NATO:n perussopimusta täydennettiin
50-vuotisjuhlaistunnossa huhtikuussa 1999 Washingtonissa
hyväksymällä uusi strateginen konsepti. Siinä
oli merkittäviä uusia linjanvetoja (sen ohella että
hyväksymällä uusia jäsenmaita hivuttauduttiin kohden
Venäjän rajoja):
1. NATO saa hyökätä.
2. NATO saa hyökätä omin päätöksin ilman YK:n
turvallisuusneuvoston hyväksyntää.
NATO ei ole avoin kaikille maille niin kuin ETYJ tai
YK. Se ei ole kansainvälinen yhteisö, eivätkä sen päätökset
edusta kansainvälistä oikeutta.
Kosovon sota oli kansainvälisen oikeuden näkökulmasta
laiton, ja se aloitettiin vastoin NATO:n peruskirjan
silloin voimassa olleita rajoituksia. NATO:n ja EU:n
johtajat on muuten virallisesti ilmiannettu Haagin
kansainväliselle sotarikostuomioistuimelle, joka ei ole
vielä ryhtynyt toimiin heitä vastaan.
Kosovon sodalla oli NATO-maiden hallitusten poliittinen
hyväksyntä. Sen hyväksyttävyyden lisäämiseksi sitä
keksittiin ruveta kutsumaan "humanitaariseksi
interventioksi". Se oli poliittinen - mutta ei
juridinen - lupa hyökätä.
Kriisinhallinta nostettiin Washingtonissa NATO:n
keskeisimpien tehtävien joukkoon. Siinä voivat olla
mukana myös sellaiset maat, joihin USA:n turvatakuut
eivät ulotu. Kriisinhallinta, joka on luonteeltaan
poliittista, voi perustua - mutta sen ei tarvitse
perustua NATO:n itse itelleen ottaman toimivallan jälkeen
- kansainvälisen yhteisön (YK, ETYJ) hyväksyntään.
EU:n Amsterdamin sopimuksen mukaan kriisinhallintaa
ovat "humanitaariset ja pelastustehtävät,
rauhanturvaaminen sekä taistelujoukkojen tehtävät
kriisinhallinnassa, rauhaanpakottaminen mukaan
lukien". Sopimuksen sana peace making on käännetty
virallisella suomen kielellä - aikaisemmista käännöksistä
poiketen - sanaksi "rauhanpalauttaminen",
koska Suomen rauhanturvalaki kieltää
rauhaanpakottamisen.
NATO:lla on kriisinhallinnassa ylivoimainen
infrasruktuuri sodajohtoa, viestintää, vakoilua- ja
strategisia kuljetuksia varten. "Tarpeettoman päällekkäisyyden"
välttämiseksi ne saadaan kollektiivisessa
kriisinhallinnassa EU:n käyttöön. EU on vielä
toistaiseksi siviilijärjestö, eikä alueellinen
puolustus kuulu sen toimialaan, mutta Amsterdamin
sopimuksen hyväksymisen jälkeen kriisinhallinta
kuuluu. Sitä kautta EU natottuu.
EU:n NATO-jäsenet ovat sitoutuneet NATO:n eurooppalaisen
pilarin vahvistamiseen. Sitä varten ne panevat nyt
täytäntöön Washingtonin kokouksen päätöksiä.
Yksi vaihe siinä prosessissa oli Helsingin
huippukokous.
NATO
On monenlaista turvallisuutta. YK:n tavoitteena on
kollektiivinen, ETYJ:in tavoitteena yhteistyövarainen
ja vasemmiston(?) tavoitteena laaja-alainen (=
turvattomuuden syihin pureutuva) turvallisuus.
NATO edustaa pääomavaltaista, täsmäaseperusteista ja
valikoivaa turvallisuutta. Se on yrittänyt - huonolla
menestyksellä - asettaa jäsenmailleen velvoitteen,
jonka mukaan 3 % BKT:sta pitää käyttää varusteluun.
USA:n oma osuus on 3,2 %, EU:n keskimääräinen osuus
on 2,2 % ja Suomen osuus 1,6 %. Tarja Halonen
patisti viime syyskuussa Saariselällä EU-maita
ohjaamaan enemmän varoja varusteluun!
Kun Neuvostoliitto hajosi, NATO:lta katosi vihollinen.
Oikeuttaakseen olemassaolonsa sen piti löytää
itselleen uusia tehtäviä. Keksittiin nerokas idea rauhankumppanuudesta
(Partnership for Peace, PfP), jonka sotilaallinen
tavoite oli kumppanuusmaiden sotilasorganisaatioiden
NATO-yhteensopivuuden ja NATO-toimintakyvyn lisääminen.
PfP on NATO:n ottama aikalisä NATO:on pyrkivien maiden
sisäänotossa. PfP:n kautta NATO:on kuulumattomat maat
natottavat itseään ilman että USA:n tai muiden
NATO-maiden tarvitsee antaa niille kollektiivinen
turvatakuu.
Kun kumppanuusmaat esittelevät NATO:lle itseään ja
sotilaallisia ratkaisujaan, niiden yhteensopivuutta
NATO:n järjestelmiin testataan yhteisissä sota- (eli
rauhankumppanuus)harjoituksissa. Suomessa toteutettiin
viime syyskuussa Nordic Peace-rauhankumppanuus-
eli sotaharjoitus. Siinä eräiden NATO-maiden (Norja,
Tanska) sotilaita harjoitutettiin ja helikoptereita lennätettiin
ensimmäistä kertaa Suomen maaperällä. Harjoituksiin
osallistui myös kansanarmeijamme varusmiehiä!
NATO:ssa toteutettiin 17-23.2.2000
CMX/CRISEX-esikuntaharjoitus, jossa ensimmäisen kerran
yhteensovitettiin WEU:n ja NATO:n johtojärjestelmiä
tulevia EU-johtoisia kriisinhallintaoperaatioita varten.
NATO piti samaan aikaan oman - artiklan 5 toimialaan
liittyneen - esikuntaharjoituksen. Siitä, mitä siinä
harjoiteltiin NATO:on kuulumattomia EU-maita varten, ei
anneta tietoa. Se ei ollut PfP-harjoitus, vaan askel
NATO-tiellä eteenpäin kohden EU:n siviililuonteen
muuttamista sotaisemmaksi. Venäjä ei ollut
harjoituksessa mukana.
Suomen tavoitteena on kyky osallistua kaikkiin NATO- ja
tulevaisuudessa myös EU-johtoisiin PfP-operaatioihin.
Sitä tehdään entistä enemmän pysyvin (eikä
jokaista tapausta varten erikseen koottavin) joukoin.
Sitä varten Suomessa on muodostettu erityisvarustellut valmiusjoukot.
Niiden kautta Suomi kehittää ennalta
kriisinhallintatarkoitukseen varatun joukon
operatiivista NATO-yhteensopivuutta.
Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen vanhojen maiden ja
UIV-maiden poliittisena yhteistyöelimenä oli aluksi
Pohjois-Atlantin yhteistyöneuvosto (NACC), jossa
keskusteltiin turvallisuudesta NATO:n isännyydessä.
Tavoitteena oli sitoa ex-Neuvostoliiton maat
poliittisesti NATO:on.
Sen tilalle on tullut euroatlanttinen
kumppanuusneuvosto (EAPC), jonka jäsen Suomi on. Se
on poliittisen tason yhteistyöelin ja
neuvottelumekanismi. Siihen liittyen Suomella on
diplomaattinen edustusto NATO:n päämajassa Brysselissä.
EU ja WEU
WEU:n Brysselin sopimuksen 5. artiklan mukaan
"jos joku korkeista sopimusosapuolista joutuu
aseellisen hyökkäyksen kohteeksi Euroopassa, muut
korkeat sopimusosapuolet tarjoavat sellaisen hyökkäyksen
kohteeksi joutuneelle osapuolelle niiden vallassa olevaa
sotilaallista ja muuta apua ja tukea Yhdistyneiden
kansakuntien peruskirjan artiklan 51 ehtojen
mukaan".
Kyseessä ovat kollektiiviset turvatakuut, jotka WEU:n jäsenmaat
saavat NATO:n resurssein. Tästä NATO-sidoksesta (eli
siitä että WEU-maat saavat myös USA:n turvatakuut)
johtuen kaikkien WEU-maiden on oltava myös NATO:n jäseniä.
Jos WEU yhdistetään EU:hun, se merkitsee NATO:n tuloa
suoraan EU:n rakenteisiin, ja sitä kautta myös EU:sta
tulee sotaliitto.
EU ja WEU kulkevat käsikynkkää; onhan WEU EU:n
erillinen (ei siis sisäänrakennettu)
puolustusulottuvuus. Javier Solana on sekä EU:n
ulkopoliittinen puhemies eli "herra YUTP" että
WEU:n pääsihteeri. EU:n puheenjohtajamaa on aina myös
WEU:n puheenjohtajamaa.
Amsterdamin sopimuksessa on kapea-alainen määritelmä yhteisestä
ulko- ja turvallisuuspolitiikasta (YUTP).
Artiklan J 7 mukaan YUTP "käsittää kaikki
Euroopan unionin turvallisuuteen liittyvät kysymykset,
mukaan lukien toisen alakohdan mukaisesti asteittain määriteltävä
yhteinen puolustuspolitiikka, joka saattaa johtaa
yhteiseen puolustukseen, jos Eurooppa-neuvosto niin päättää.
Tällöin se suosittelee, että kukin jäsenvaltio hyväksyy
päätöksen valtiosääntönsä asettamien vaatimusten
mukaisesti."
Washingtonissa huhtikuussa 1999 NATO ja sen EU-maat
sopivat uusista tehtävistä Petersbergin
(kriisinhallinta)tehtävien toimeenpanossa. EU:lle
annettiin pääsy NATO:n operationaaliseen
toimintakykyyn. Niin tehtiin mahdolliseksi EU-johtoinen
kriisinhallinta NATO:n voimavaroin. Sitä varten
suunnitellaan ja perustetaan yhteisiä sotilas-,
suunnittelu- ja johtojärjestelmiä. Uudet järjestelyt
eivät erottele NATO:on kuulumattomia EU-maita tai
EU:hun kuulumattomia NATO-maita.
YUTP:n laajeneminen yhteiseksi turvallisuus- ja
puolustuspolitiikaksi (EYTPP) alkoi - marsalkka
Mannerheimin syntymäpäivänä 4.6.1999 - Kölnin
huippukokouksessa. Samassa yhteydessä päätettiin
"vahvistaa puolustuksen teollista ja teknologista
perustaa".
Helsingin huippukokous
Helsingin huippukokouksessa jatkettiin Kölnin
linjalla.
Jäsenmaat sitoutuivat siihen, että ne ovat vuoteen
2003 mennessä valmiita 60 päivässä saattamaan
toimintakykyisiksi ja sen jälkeen vähintään vuoden
ajan ylläpitämään 50 000-60 000 henkilön
sotilasyksikköä, joka kykenee toteuttamaan kaikki
Petersbergin tehtävät. Se on euroarmeijan ydin.
Tämä ei kuitenkaan ole NATO:n peruskirjan 5. artiklan
mukainen aluepuolustusarmeija (vaan tarvittaessa myös
hyökkäysarmeija). Alueellisen puolustuksen EU-maat
hoitavat suoraan anssa, ilman tätä kriisinhallintavälikättä.
Helsingissä ei päästy sopimukseen siitä, mikä on
euroarmeijan suhde NATO:on ja vaatiiko mahdollinen hyökkäys
toiseen maahan aina kansainvälisen yhteisön (YK, ETYJ)
mandaatin. Siitä kyllä sovittiin, että NATO-maat
voivat irrottaa näitä joukkoja NATO:n käyttöön
annetuista joukoista.
EU:ssa päätettiin ruveta suunnittelemaan myös
siviilikriisinhallintaa, mutta se on vain heikko
akanvirta uusien sotilaallisten rakenteiden virrassa.
EU:n sisään
1) perustetaan pysyvä poliittinen ja
turvallisuuskomitea, joka käsittelee kaikkia YUTP:n
(mukaan lukien EYTPP) kysymyksiä. EU-johtoisessa
kriisinhallinnassa tämä on ylikansallinen elin
operaatioiden valvontaa ja strategista ohjausta varten.
Sotilasoperaatioissa pitää olla tehokas ja nopeaa päätöksenteko.
Niissä ei joudeta odottelemaan kaikkia demokratian
kiemuroita..
2) perustetaan sotilaskomitea, joka koostuu
armeijoiden komentajista sekä heidän paikan päällä
pysyvästi olevista sotilaallisista edustajistaan. Se
antaa neuvoja edellä esitetylle siviilikomitealle.
3) ja sen neuvoston rakenteisiin perustetaan sellainen sotilasesikunta,
joka tukee sotilaallisella taitotiedolla Petersbergin
tehtävien ja EYTPP:n täytäntöönpanoa (mukaan lukien
EU-johtoisten sotilaallisten
kriisinhallintaoperaatioiden johtaminen). Se valmistelee
kansallisten ja monikansallisten joukkojen
korvamerkitsemistä ja vakinaistamista näihin
tarkoituksiin.
Kun näiden pysyvien elinten perustaminen vie jonkin
verran aikaa, niitä vastaavat väliaikaiselimet
perustetaan maaliskuussa 2000.
Helsingin huippukokouksen loppuasiakirjaan kirjattiin näkyville,
että euroarmeijan perustaminen ei tarkoita euroarmeijan
perustamista. Vastaavaan liitepäätöslauselmaan sitä
ei saatu kirjatuksi.
Ainakin ranskalaiset katsovat perustaneensa
euroarmeijan. Heidän puolustusministerinsä vaati ennen
Helsinkiä sellaisen armeijan luomista, jonka käytössä
olisi 50 000-60 000 henkilön maajoukot, 300-500
lentokonetta (joista 150-300 hävittäjiä) ja
viitisentoista sotalaivaa. Maajoukot saatiin, ja
lennonjohto- ja sotilaallisen ilmakuljetuksen järjestelmät
ovat tulollaan. Myös Romano Prodi puhuu euroarmeijasta
ja vaatii sen henkilöluvun lisäämistä 150 000
sotilaaseen.
Nykyinen puheenjohtajamaa Portugali on asettanut
ensisijaiseksi tehtäväkseen valmistella toimenpiteet
niistä pysyvistä poliittisista ja sotilaallisista
rakenteista, joista Helsingissä sovittiin. Se haluaa
avoimesti myötävaikuttaa WEU:n toimintojen (mm.
sotilasesikunta, satelliittikeskus ja
turvallisuustutkimuksen keskus) liittämiseen EU:hun.
Portugalin puolustusministeri sanoo, että "meidän
lopullinen tavoitteemme on suora yhteys NATO:n ja EU:n välillä".
Portugalin Eurooppa-asioiden ministerin mukaan
Portugalilla on vain yksi imperatiivi sen valmistellessa
EU:lle uusia sotilaselimiä: "että malli
kokonaisuudessaan on yhteensopiva NATO:lle annettujen
sitoumusten kanssa".
Sitaatteja
EU:n nykyinen ulko- ja turvallisuuspoliittinen
puhemies ja NATO:n entinen demaripääsihteeri Javier
Solana (joka on entinen rauhanaktivisti ja joka
vuonna 1979 kirjoitti kirjan "50 syytä erota
NATO:sta): "Tärkeä periaate, joka johtaa meitä
EU:n poliittis-sotilaallisten rakenteiden luomisessa, on
se, että ne ovat yhteensopivia NATO:n kanssa."
NATO:n nykyinen demaripääsihteeri ja Kosovon sodan
aikainen Englannin haukkapuolustusministeri George
Robertson: "Me voimme luottavaisesti sanoa, että
Euroopan integraatioprosessissa on lopultakin alettu
ottaa huomioon turvallisuus- ja
puolustusulottuvuus."
NATO on antanut Robertsonille ja Solanalle yhteisen tehtävän
pohtia linkkejä NATO:n ja EU:n välille.
EU:n ulkosasioiden komissaari Chris Patten
kuulemistilaisuudessa ennen valintaansa komisaariksi:
"Olen patriootti ja innokas atlanttisti, mikä ei
ole ristiriidassa eurooppalaisen sitoutumiseni
kanssa." Hän ilmoitti olevansa sitä samalla
tavalla kuin ovat Javier Solana ja tämän seuraaja
lordi Robertson.
Helsingin jälkeen Patten näki, että siellä tehdyt päätökset
"eivät ole uhka NATO:lle". Hänen mielestään
"Javier Solana, joka on yksi merkittävimmistä
NATO:n pääsihteereistä, ei panisi nimeään minkään
sellaisen politiikan alle, mikä vahingoittaisi sitä
organisaatiota".
Komission puheenjohtaja Romano Prodi: "Kun
puhuin euroarmeijasta, en laskenut leikkiä. Jos sitä
ei haluta kutsua euroarmeijaksi, älköön sitä
kutsuttako euroarmeijaksi. Sitä voidaan kutsua
Margaretiksi tai sitä voidaan kutsua Mary-Anneksi tai
sille voidaan antaa mikä nimi tahansa, mutta se on
yhteinen pyrkimys rauhanturvatehtäviin. Se on ensimmäinen
kerta, kun meillä on yhteinen, eikä siis kahdenvälinen,
pyrkimys eurooppalaisella tasolla."
Javier Solana on hämmästyksekseen havainnut,
että"myös ne jäsenmaat, jotka perinteisesti ovat
olleet pidättyviä yhdessä panostamaan kansallisen
itsenäisyyden sydänalueille", ovat muuttaneet
kantojaan. Puolustusasioissa on nyt "poliittista
tahtoa".
Minne tuuli kuljettaa?
Lipposen hallitus antoi 17.3.1997 eduskunnalle
selonteon Euroopan turvallisuuskehityksestä ja Suomen
puolustuksesta. Se on tuorein parlamentaarinen
kannanotto asiaan.
Suomi on perustanut erityisvarustellun valmiusjoukon,
joka voidaan lähettää ulkomaille muihinkin kuin
rauhanturvatehtäviin. Perinteisissä rauhanturvatehtävissä
on Suomesta ollut 40 000 henkilöä, ja niihin on
osallistuttu aina YK:n mandaatilla ja kaikkien
konfliktin osapuolten pyynnöstä. Suomen valmiusjoukko
voidaan tulevaisuudessa mandatoida myös muilla kuin
YK:n päätöksillä, ja se voi tehdä myös
rauhaanpakottamista?
Lipposen edellisen hallituksen ulko- ja
turvallisuuspoliittisessa ministerivaliokunnassa (hutva)
hyväksyttiin salainen päätös, jonka mukaan
diplomaatit ja sotilaat saavat viedä Suomen niin lähelle
NATO:a kuin on mahdollista ilman että joudutaan NATO:n
(tai WEU:n) 5. artiklan piiriin. Siihen muodollisen jäsenyysrajapyykkiin
saakka Suomea NATO-yhteensovitetaan.
Eduskunta on hyväksynyt Amsterdamin sopimuksen,
jonka sanamuodot - varsinkin kriisinhallinnassa - riittävät
kaiken sen tekemiseen, mitä EU:ssa nyt puuhastellaan
yhteisen puolustuksen alalla. Jos nämä asiat tulevat
esille uudessa HVK:ssa, ne tulevat esille siksi, että
NATO:n kuulumattomat maat sitoututetaan tosiasiallisiin
ratkaisuihin myös institutionaalisesti.
Lipposen kakkoshallituksen ohjelmaan otettiin
NATO-optio. Ykköshallituksen ohjelmasta poistettiin se,
että Suomen turvallisuuspolitiikan perustana on itsenäinen
puolustus. Tilalle tuli "uskottava
puolustuskyky". Liittoutumattomuuden Suomi säilyttää
vain "vallitsevissa oloissa".
Jotta Suomen laki vastaisi EU:n tarpeita, rauhanturvalakia
muutetaan presidentin virkaanastujaisten jälkeen niin
että suomalaisille sallitaan myös rauhaanpakottaminen.
Asiasta ei haluttu keskustelua vaalitaistelun aikana.
Voidaan sanoa, että eduskunta on hyväksynyt
nykyisen yhteistyön NATO:n kanssa ja kaikki siihen
liittyvät toimenpiteet. Siitä, ovatko kansanedustajat
tienneet, minkä ovat hyväksyneet, ei ole varmuutta.
Kansa ei ole tiennyt, miten meitä natotetaan, mutta se
on kyllä sen vaistonnut: vain kolmannes suomalaisista
haluaa NATO:on, mutta kaksi kolmannesta uskoo, että
pian siellä ollaan.
Tarvitaanko vastarintaa?
EU:n ja NATO:n yhteistoiminta
- EU-maiden puolustusministerit rupeavat
osallistumaan yleisten asioiden neuvoston kokouksiin.
- EU:ssa aletaan pitää epävirallisia
puolustusministerineuvostoja, vaikka puolustus ei kuulu
EU:n toimialaan.
- EU sallii NATO:n edustajien osallistumisen EU:n
puolustusministereiden kokouksiin.
- WEU testasi kriisinhallinnan sodanjohtojärjestelmiä
ja NATO:n resurssien käyttöä EU-johtoisissa
operaatioissa CMX/CRISEX-harjoituksessa 17-23.2.2000.
Siinä WEU:n ja NATO:n sodanjohtojärjestelmiä
yhteensovitettiin. Suomi oli mukana.
- NATO antaa 1.4 lähtien Kosovon rauhanturvajoukkojen
johdon Eurocorpsille, joka on viiden EU-maan (Ranska,
Saksa, Espanja, Belgia ja Luxembourg) sotilaallista
yhteistyötä. Se on uusi askel EU:n sotilaallisen
roolin kasvattamiselle NATO:n sisällä. Suomalaiset
joukot tulevat Eurocorpsin alaisuuteen.
- Eurocorpsin päämaja uudelleenorganisodaan laajempia
tarpeita varten.
- On eurooppalaista puolustusmateriaaliyhteistyötä
(WEAG), jossa Suomi on tarkkailijajäsen. Tavoite on täysjäsenyys.
WEAG ja kaikki sen jäsenmaat saavat luettelon meidän
ja muiden pienten maiden maa-, meri- ja ilmavoimien
kaikkein yksilöidyimmistäkin materiaalihankkeista. Sitä
kautta testaan niiden yhteensopivuus NATO-tavaran
kanssa. Suomen hankinnoista tehdään 15 % tätä
kautta. Vielä tärkeämpää on osallistuminen
puolustuksen "eurooppalaiseen" tutkimus- ja
kehittämistoimintaan (johon suuret NATO-maat eivät
anna tärkeimpiä tietojaan).
- EU ostaa sotilaalliset vakoilupalvelukset NATO:lta,
mutta poliittisessa tiedustelussa ja tiedottamisessa
sillä on oma rooli. EU esimerkiksi avustaa avoimesti
Milosevicin vastaista oppositiota materiaalisesti ja
antamalla sen käyttöön mm. radiolähettimiä ja
sanomalehtipaperia. Kysymys on myös siitä, milloin
Ukrainassa - ja tarvittaessa Venäjällä - uskalletaan
ryhtyä samaan.
- Itävallan tapaus saattaa viitoittaa tietä sille,
miten kohdellaan niitä maita, joiden hallitukset eivät
- joskus tulevaisuudessa - hyväksy kaikkea edellä
mainittua.
Johtopäätöksiä:
1. EU:lle tulee yhteinen puolustus. Se on
NATO-puolustus.
2. Suomi natottuu, kun sitä natotetaan.
3. Kaikki tämä tapahtuu laillisesti, mutta
kansalaisilta salaa.
4. Näiden asioiden eteenpäin kuljettamiseen tarvitaan
nykyisen kaltainen laajapohjainen hallitus
|