Nato-hallitus?
KU 11.4.2003
Näyttäisi siltä, että Suomi on saamassa
Nato-hallituksen. Ei suoraan, mutta mutkan - eli EU:n - kautta.
Uuden hallituksen edessä on Suomen vieminen liittovaltioon:
uuteen Euroopan unioniin.
Esitän valistunutta arvailua siitä, miten uusi unioni
militarisoidaan. Sitaatit eivät ole tuulesta temmattuja.
Uusi unioni kirjaa tavoitteekseen sekä yhteisen ulko-
ja turvallisuuspolitiikan että yhteisen puolustuspolitiikan,
"joka johtaa yhteiseen puolustukseen, kun Eurooppa-neuvosto
niin päättää". Jäsenvaltioiden
"tulee tukea unionin ulkoista ja turvallisuuspolitiikkaa
aktiivisesti ja varauksettomasti uskollisuuden ja keskinäisen
yhteisvastuun hengessä".
Hyvästi oma ulkopolitiikka, joka on yksi valtion täysivaltaisuuden
tärkeimmistä tunnusmerkeistä!
Ulkopolitiikkaa johtamaan palkataan - jostakin isosta maasta
- EU:lle ulkoministeri, joka on samalla komission jäsen.
Hänelle annetaan aloiteoikeus myös puolustuspolitiikassa.
Uudelle EU:lle ei ole tulossa Nato-vapaata puolustusta. Itse
asiassa EU:ssa on tabu puhua siitä, että sen Nato-maat
tekisivät jotain, joka vaarantaisi niiden suhteet USA:han.
Irakin sodan jälkeen EU-maiden ja USA:n suhteet normalisoitunevat
nopeasti.
Päätökset yhteisestä turvallisuus- ja
puolustuspolitiikasta tehdään uuden perustuslain
mukaan yksimielisesti. Valta säilyy hallitusten
edustajilla, eikä neuvostojen valtaa siirretä komissiolle.
Se on tappio Lipposelle ja voitto meille hallitusten välisen
yhteistyön kannattajille.
Perustuslakiin kirjataan erityinen solidaarisuusartikla,
jonka mukaan jäsenmaat sitoutuvat muun muassa torjumaan
terrorismin uhkaa yhteistyössä kolmansien maiden
(lue: USA) kanssa. Näin tuodaan ennaltaehkäisevän
sotimisen periaate uuden EU:n rakenteisiin.
Jäsenmaiden etujoukolle annetaan mahdollisuus tehdä
läheisempää sotilaallista yhteistyötä
EU:n rakenteiden ulkopuolella. Niiden käyttöön
annetaan EU:n sotilaalliset resurssit sotilaskomiteoineen
ja -esikuntineen, mutta ei välttämättä
EU:n nimeä.
Sen lisäksi militaristisimmat maat voivat antaa EU:n
sopimusjärjestelmän sisässä toinen toisilleen
keskinäiset turvatakuut kymmenen EU-maan muodostaman
puolustusliiton WEU:n 5. artiklan hengessä. Kun kaikkia
EU-maita ei velvoiteta hyväksymään tätä
kollektiivisen puolustuksen klausuulia, sitä ei
kirjata perustuslakiin. Siitä annetaan julistus tai
lisäpöytäkirja.
Mainitulla pöytäkirjalla muodostetaan EU:n sotilaallisen
yhteistyön sisäpiiri. Suomikin joutuu ottamaan kantaa
siihen. Valintatilamme, jota Suomi ei voi välttää,
määrittää, säilyykö liittoutumattomuus.
EU ei pakota meitä liittoutumaan. Kysymys kuuluukin,
onko poliittisella eliitillämme voimaa ja tahtoa vastustaa
sitä? Jos on, Suomi ei hyväksy mainittua pöytäkirjaa.
Perustuslailla EU:n kriisinhallinnan toimialaa laajennetaan
perinteisistä Petersbergin tehtävistä ennalta
ehkäiseviin iskuihin ja taistelujoukkojen toimintaan
kriisinhallintatehtävissä. EU saa tehdä iskuja
laittomasti ilman YK:n mandaattia ja ilman maantieteellisiä
rajoja.
Päätökset unionin operaatioista tehdään
yksimielisesti, mutta niiden täytäntöönpano
voidaan antaa toimeenpantavaksi edellä mainitulle maaryhmälle
EU:n rakenteiden ulkopuolella. Nämä maat voivat
sitoutua osallistumaan vaativampiin operaatioihin kuin mihin
ollaan valmiita koko unionin nimissä.
Etujoukkomaiden sotilaallisen operaatiokyvyn parantamiseksi
sekä yhteisiä asehankintoja varten perustetaan
EU:n yhteinen asevarusteluvirasto (johon Suomi on jo ilmoittautunut
mukaan). Varusteluvirastossa laaditaan erityiset konvergenssikriteerit,
jotka maiden on täytettävä päästäkseen
sotilastoimen sisäpiiriin. Mukaan pyrkiville maille määrätään
EMU-kriteereiden tapaan asehankintojen ja sotajoukkojen harmonisoinnin
minimit.
Ennen tämä kaikki oli joustavuutta tai tiivistettyä
(enhanced) yhteistyötä. Perustuslaissa käsite
on muuttunut läheisemmäksi (closer) yhteistyöksi.
Sitä tekee EU:n sisäpiiri. Muita maita vaaditaan
sallimaan se rakentavan päätöksenteosta
pidättäytymisen muodossa: jos yhdet haluavat
hyökätä, muiden ei pidä panna vastaan.
Jos EU:n kautta annetaan Natolle pikkusormi, pian se vie koko
käden.
|