Mitä on käytetty ydinpolttoaine?
Esko Seppänen 18.7.2002
Toimin Euroopan parlamentin raportin laatijana komission
esityksestä, jonka mukaan EY ja Euratom halutaan liittää osapuoleksi
käytetyn polttoaineen ja radioaktiivisen jätteen huollon turvallisuutta
koskevaan kansainväliseen yleissopimukseen. Raporttini hyväksytään
parlamentin syyskuun täysistunnossa.
Yleissopimus on itse asiassa ollut jo vuoden voimassa, ja
EU:n jäsenmaat ovat - Portugalia lukuun ottamatta - sen hyväksyneet
ja kansanedustuslaitoksissaan ratifioineet. Lissabon tulee
muiden perässä.
Jäsenvaltioissa sopimus on siis hyväksytty, ja kyseessä
näyttäisi olevan pelkkä muodollisuus. On perusteltua liittää
sopimukseen ne yhteisöt (EY ja Euratom), joiden puolesta toimivalla
EU:n komissiolla on itsenäistä toimivaltaa jätehuollon turvallisuuteen
liittyvissä kysymyksissä.
EU ei voi liittyä sopimukseen, sillä se ei ole itsenäinen
oikeushenkilö. Yleissopimuksen johdanto on yksiselitteinen.
Johdannon xii-kohdan mukaan "jokaisella maalla on oikeus
kieltää alueelleen ulkomaisen käytetyn polttoaineen ja radioaktiivisen
jätteen maahantuonti".
Yksityiskohtaisemmin on sama asia ilmaistu yleissopimuksen
artiklassa 27, jonka mukaan rajat ylittäville kuljetuksille
pitää aina olla määränpäävaltion lupa.
EU:n komissio haluaa kuitenkin esittää varauman tähän nimenomaiseen
artiklaan, jossa vastaanottavalle maalle annetaan oikeus kieltää
ydinjätteen maahantuonti!
Sen perusteella piti herättää kysymys siitä, onko mahdollista,
että EU:ssa valmistellaan jotain sellaista lainsäädäntöä,
jonka perusteella jäsenmaa ei voi kieltäytyä ryhtymästä muiden
maiden käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituspaikaksi. Asia
on erityisen kiinnostava Suomen näkökulmasta. Onhan eduskunta
antanut luvan - ensimmäisenä EU-maana - loppusijoituslaitoksen
rakentamiselle. Saattaako siis Suomi joutua vastaanottamaan
myös muiden maiden käytettyä ydinpolttoainetta?
Asian selvittämisen pohjana oli edellisen ympäristökomissaari
Britt Bjerregaardin vastaus kirjalliseen kysymykseeni
vuodelta 1997. Hän tulkitsi 3/92/Euratom-direktiiviä niin,
että ydinjätekuljetuksissa, ja hän tulkitsee tässä tapauksessa
käytetyn polttoaineen ydinjätteeksi, on aina pakollinen ilmoitusmenettely
määränpäävaltion viranomaisille ja että heillä on aina mahdollisuus
olla hyväksymättä kuljetuksia.
Kysyin komissiolta, jonka edustajat olivat ITRE-valiokunnassa
ilmoittaneet valmistelevansa muutosesitystä sanottuun direktiiviin
yleissopimuksen artiklaan 27 ehdotetun varauman pohjalta,
voiko sen mielestä jäsenmaa yksipuolisesti kieltää käytetyn
ydinpolttoaineen maahantuonnin sen loppusijoittamista varten.
Asiasta kiinnostuneiden luettavissa on yhteenvetoni viestien
vaihdannasta näiden kotisivujeni englanninkielisessä osastossa.
Vedin viesteistä seuraavat johtopäätökset:
1. EU:n jäsenmaa voi yksiselitteisesti ja yksipuolisesti
kieltää käytetyn ydinpolttoaineen tuonnin EU:hun kuulumattomasta
maasta.
2. Komissio haluaa tehdä varauman yleissopimuksen 27. artiklaan,
koska se tekee muutosta direktiivin 92/3/Euratom artiklaan
11 tai 12.
3. Yleissopimus koskee sekä ydinjätettä että käytettyä polttoainetta.
4. Käytetystä ydinpolttoaineesta tulee komission tulkinnan
mukaan radioaktiivista jätettä siinä vaiheessa kun
sitä ei enää jälleenkäsitellä vaan se kuljetetaan loppusijoituspaikkaan.
Siinä vaiheessa sitä alkavat koskea eri säännökset kuin käytetyn
ydinpolttoaineen kuljetuksia ja vastaanottava maa saa Euratom-direktiivinkin
mukaan lisää oikeuksia (joihin kuuluu maahantuonnin kielto).
Olin tehnyt asiasta kirjallisen kysymyksen nykyiselle
komissiolle. Se kuului seuraavasti: "Vastatessaan kirjalliseen
kysymykseeni E-1734/97 komissaari Britt Bjerregaard totesi,
että jos käytetty ydinpolttoaine sijoitetaan loppuvarastoon,
se on tulkittavissa radioaktiiviseksi jätteeksi ja sen kuljetusten
osalta on myös EU:n sisällä vastaanottavalla maalla oikeus
kieltää sen maahantuonti. Valmistautuessaan allekirjoittamaan
kansainvälisen yleissopimuksen käytetyn ydinpolttoaineen ja
radioaktiivisen jätteen huollon turvallisuudesta komissio
näyttää esittävän varauksen 27 artiklaan niin ettei - Euratom-sopimuksen
tulkintaan perustuen - EU:n sisällä vaadita vastaanottavan
maan suostumusta yleissopimuksessa määritellyllä tavalla.
Lisäksi komission edustaja ilmoitti parlamentin ITRE-valiokunnassa,
että komissio valmistelee asiasta uutta direktiiviä. Mikä
on komission tulkinta nykyisiin EY:n ja Euroatomin sopimuksiin
liittyen, onko käytetyllä ydinpolttoaineella yhteismarkkinat
vai onko vastaanottavalla maalla oikeus kieltää sen maahantuonti
ja loppusijoitus?"
Energiakomissaari Loyola de Palacio vastasi komission
puolesta 11.7.2002 tällä tavalla:
"Euroopan atomienergiayhteisön (Euratom) perustamissopimuksen
IX luvussa perustetaan ydinalan yhteismarkkinat. Euratom-sopimuksen
93 artiklassa jäsenvaltiot velvoitetaan mm. poistamaan väliltään
kaikki vientiä ja tuontia koskevat määrälliset rajoitukset
Euratom-sopimuksen liitteeseen IV sisältyvässä A1 luettelossa
mainittujen tuotteiden osalta. Vaikka käytetty polttoaine
ei sellaisenaan esiinnykään luettelossa, sen aineosat esiintyvät.
Tästä syystä yhteismarkkinoita koskevia Euratom-sopimuksen
sääntöjä sovelletaan käytettyyn polttoaineeseen.
Jos käytetty polttoaine tuodaan maahan yksinomaan pysyvää
varastointia eikä jälleenkäsittelyä varten, sitä ei katsota
enää käytettävän ja siitä tulee Euroopan yhteisön jäsenvaltioiden
välillä sekä yhteisöön ja yhteisöstä pois tapahtuvien radioaktiivisen
jätteen siirtojen valvonnasta ja tarkkailusta 3. helmikuuta
1992 annetun neuvoston direktiivin 92/3/Euratom 2 artiklan
määritelmän mukaista radioaktiivista jätettä. Radioaktiivisena
jätteenä sen tuonnin kieltäminen sallitaan direktiivin 6 artiklassa
tapauskohtaisesti direktiivin 3 artiklan erityisedellytysten
vallitessa. Käytettyyn polttoaineeseen, jota ei katsota radioaktiiviseksi
jätteeksi, sovelletaan Euratom-sopimuksen IX luvussa perustettujen
ydinalan yhteismarkkinoiden yleisiä sääntöjä.
Komissio valmistelee direktiivin 92/3/Euratom tarkistamista
asiantuntijaryhmän SLIM-aloitteen (Simpler Legislation for
Internal Market, yksinkertaisempi lainsäädäntö sisämarkkinoille)
yhteydessä laatiman raportin suositusten perusteella. Tarkistuksessa
tullaan ehdottamaan direktiivin 12 artiklan muuttamista siten,
että se on yleissopimuksen määräysten mukainen."
Tämä vastaus hieman mutkistaa tilannetta. Direktiivin 6.
artiklan 2. kohdan mukaan vastaanottava maa ei saa asettaa
radioaktiivisen jätteen kuljetuksille ja maahantuonnille tiukempia
ehtoja kuin on asetettu vastaavalle oman maan jätteelle (esimerkiksi
käytetylle ydinpolttoaineelle). Mutta 3. artiklan mukaan kuljetus-
ja käsittelyehtojen pitää sitten taas olla sopusoinnussa kansainvälisten
sopimusten kanssa, muun muassa nyt hyväksyttävänä olevan yleissopimuksen
kanssa, ja siinä on selkeät määräykset vastaanottavan maan
oikeudesta kieltää ydinjätteen ja käytetyn polttoaineen maahantuonti.
EU:n puolesta siihen asiaan ole tehty varaumaa.
Asia on kuitenkin monimutkainen. On voimia, jotka haluavat
yhteisöllistää käytetyn polttoaineen - eli radioaktiivisen
jätteen - loppusijoituksen. Paineita tuo mukanaan myös EU:n
laajeneminen, kun monet siirtymätalouden maat eivät voi viedä
jätteitään Neuvostoliittoon alkuperäisten jäte-ehtojen mukaisesti.
On syytä olla valppaana sen suhteen, mitä lainsäädäntöä
EU:ssa asiasta tuotetaan. On seurattava erittäin tarkasti
nyt valmisteilla olevaa direktiivin 3/92/Euratom muutosta.
|