MEP Esko Seppänen GUE/NGL-ryhmäkokouksessa
kirjoitettu 18.2.2003
Euroopassa on käynnissä merkittävin vallan
uusjako sitten toisen maailmansodan. Se tapahtuu EU:n perustuslailla.
Vain valtioilla on perustuslaki. EU:sta tehdään
perustuslailla valtiota: liittovaltiota. On lakattu puhumasta
perustuslaillisesta sopimuksesta ja valmistellaan avoimesti
perustuslakia, joka on ylempi kuin jäsenvaltioiden lait.
Luonnoksen (6.2.2003) 9. artiklan mukaan "perustuslaki
ja lainsäädäntö, jonka unionin toimielimet
hyväksyvät käyttäessään unionille
perustuslaissa annettua toimivaltaa, ovat ensisijaisia jäsenvaltioiden
lainsäädäntöön nähden."
Perustuslakiluonnoksen 1. artiklan mukaan "tällä
perustuslailla, joka ilmentää Euroopan kansojen
ja valtioiden tahtoa rakentaa yhteistä tulevaisuuttaan,
perustetaan unioni (jota kutsutaan...), jossa jäsenvaltioiden
politiikat sovitetaan yhteen ja joka käyttää
liittovaltion tavoin tiettyjä yhteisiä toimivaltuuksia."
Ollaan siis perustamassa uusi unioni, joka toimii sille siirretyissä
tehtävissä liittovaltion tavoin.
Nimikysymys on auki, mutta on ehdotettu, että uusi unioni
olisi Euroopan Yhdysvallat tai Yhtynyt Eurooppa. Uudella unionille
halutaan uusi nimi, jotta se erottuisi vanhasta siihen tapaan
kuin EY on ollut Maastrichtin jälkeen eri yhteisö
kuin EU.
Kun perustetaan unioni, "joka ilmentää kansojen
ja valtioiden tahtoa", voidaan kysyä, kumman tahto
ratkaisee, jos niillä ei ole sama tahto.
Yhteisöllistettyjen toimivaltuuksien osalta uudesta unionista
tulee liittovaltio.
Liittovaltioille on luonteenomaista se, että niissä
on keskusvalta ja ylikansallinen päätöksenteko.
Ylikansallinen päätöksenteko on sitä,
että enemmistön tahto ratkaisee ja vähemmistöön
jääneiden valtioiden on pantava täytäntöön
yhteiset päätökset. Yhteisöllistetyissä
asioissa päätösvalta on keskusvallan monopolivaltaa.
Kansallinen demokratia, joka perustuu parlamentarismiin, on
paremman laatuista edustuksellista demokratiaa kuin EU:n ylikansallinen
päätöksenteko.
Ei ole kelvollista teoreettisesta määritelmää
käsitteelle "ylikansallinen demokratia". Ei
ole kriteereitä erottaa toisistaan demokraattiset enemmistöpäätökset
ja enemmistön voimaan perustuva sanelu ja pakko. Kun
EU:sta tehdään maailman toiseksi suurinta liittovaltiota,
voidaan vielä kysyä, onko se liian suuri hallittavaksi
demokraattisesti ja onko demokratia mahdollista vain sellaisissa
valtioissa, joissa ei ole ylikansallinen päätöksenteko?
Ei pidä elää sen toivon varassa, että
EU:n liittovaltiosta tulee ajan myötä demokraattinen.
Sen on oltava demokraattinen jo rakennuspiirustusten mukaan,
ja on perusteellisesti määriteltävä ylikansallisen
demokratian käsite.
Konventissa, jossa ylhäältä alas tehdään
perustuslakiluonnosta puolelle miljardille eurooppalaiselle,
on federalistinen täyshegemonia. Jäsenten ja varajäsenten
ylivoimainen enemmistö haluaa EU:sta liittovaltion. Suuri
enemmistö kannattaa EU:n päätöksentekotavaksi
yhteisömetodia.
Meitä, jotka kannattavat hallitusten välistä
metodia, on vain noin 15 (207:stä). Meitä on eri
maista ja kaikista puolueryhmistä.
Mitä pienempi on edustuksellisessa päätöksenteossa
päättäjien määrä, sitä
epäedustavampi on lopputulos: erilaisuus ja monenlaisuus
leikkautuvat pois. Jos valitaan vähän edustajia,
vain pääsuunnat saavat äänensä kuuluville.
Politiikan pääsuunta EU:n perustuslakikysymyksissä
on federalismi. EU:sta halutaan tehdä liittovaltio ja
supervaltio.
GUE/NGL-ryhmän puolueiden edustajia konventissa on 5-6
(alle 3 % edustajista), eli meidän näkökulmastamme
konventti ei vastaa EU-maiden poliittisia voimasuhteita. Uutena
piirteenä EU:n perussopimusten valmisteluun ovat mukaan
tulleet ylikansalliset puolueet. Neljän Euroopan laajuisen
puolueen edustajat ovat tuottaneet kukin oman ehdotuksensa
perustuslaiksi ja pyrkivät toimimaan konventissa yhteisöllisesti.
Ei ole kuitenkaan varmaa, sitoutuvatko kansalliset puolueet
ylikansallisten europuolueiden tai niiden enemmistön
kantaan. Europuolueet ovat vielä toistaiseksi synteettisiä
luomuksia.
GUE/NGL-ryhmän konventtilaisilla ei ole resursseja -
eikä yksituumaisuutta - tuottaa oma yhteinen ehdotus.
Aikataulu
Konventin presidium, jota ei voi syyttää demokraattisista
menettelytavoista, on julkistanut perustuslain rungon ja osan
valmistelemistaan uusista artikloista.
Suunnitelman mukaan perustuslaki jakautuisi kolmeen osaan:
1) perustuslailliseen osaan (noin 50 artiklaa), 2) unionin
politiikkoihin ja niiden täytäntöönpanoon
sekä 3) yleisiin ja siirtymäkauden määräyksiin.
Sen lisäksi siihen kirjoitetaan ylevähenkinen johdanto.
Perustuslaista tulee maallista oikeutta, mutta paavi ja muut
uskovaiset haluaisivat siihen viittauksen Euroopan kristilliseen
perintöön uuden unionin arvoperustana. Perustuslakiin
sitä ei kirjoiteta, mutta johdantoon voidaan kirjoittaakin.
Ensimmäiset artiklaluonnokset on julkistettu, ja kaikkien
loppujen osalta kirjoitustyö jatkuu. Presidiumin perustuslakiehdotus
on valmis huhtikuun loppuun mennessä.
Konventti on asettanut itselleen tavoitteen, jonka mukaan
konventin työ voitaisiin lähettää hallitusten
väliseen konferenssiin (HVK) Tessalonikin huippukokouksessa
20-21.6.2003. Kun federalisteilla on konventissa hegemonia,
heidän tavoitteensa on, että Tessalonikissa perustuslaki
hyväksytään konventin esittämässä
muodossa. He haluavat, että syksyksi koolle kutsuttavassa
HVK:ssa asia olisi läpihuutojuttu.
Näin halutaan muuttaa alun perin asetettua aikataulua,
jonka mukaan HVK kutsuttaisiin koolle vasta keväällä
2004. Alun perin hallituksille ja parlamenteille haluttiin
jättää aikaa konventin esityksen asianmukaiseen
käsittelyyn ja reagointiin. Sitä aikaa ei nyt haluta
antaa, koska ajan pitkittyessä konventin tuottama paketti
saatettaisiin joutua avaamaan, eivätkä federalistit
halua sitä.
Berlusconi haluaa, että perustuslaki hyväksytään
lopullisesti Rooman huippukokouksessa joulukuussa 2003. Hän
haluaa uuden EU:n uudella Rooman sopimuksella.
Ensimmäiset maat saattavat yrittää saada perustuslain
kansanäänestykseen seuraavien eurovaalien yhteydessä
kesäkuussa 2004.
Jäsenmaiden ratifiointien jälkeen perustuslaki olisi
lainvoimainen 2007-2008. Silloin syntyisi uusi Euroopan unioni,
joka olisi oma oikeustoimihenkilönsä ja joka käyttäisi
toimivaltuuksiaan liittovaltion tavoin.
Hyväksymismenettely
Ei tiedetä, miten konventti päättää
omasta esityksestään, eikä tiedetä, miten
jäsenmaat päättävät kansallisesti
perustuslain hyväksymisestä.
Konventissa federalistit haluavat tuottaa yhden ehdotuksen,
jonka voi hyväksyä mahdollisimman suuri osa konventtilaisista.
Yksimielisyyttä ei synny, joten sitä ei haeta. Jos
pidetään kiinni siitä, että konventti
ei äänestä lopputuloksesta, etsitään
ns. kvasienemmistö: todetaan enemmistön olevan esityksen
kannalla ilman äänestystä.
Konventissa perustuslain luonnokseen lienee mahdollista jättää
eriäviä mielipiteitä, mutta ei ole luultavaa,
että suuret maat tai isot poliittiset ryhmät niin
tekevät. Ne yrittävät löytää
kompromissin, johon kuuluu sekä yhteisömetodin että
hallitusten välisen metodin rakenteita. Ilman sellaista
konsensusta HVK ei hyväksy pakettia konventin kirjoittamassa
muodossa.
Unioni tarvitsee legitimiteetin. Sen saavuttamiseksi Irlannissa
ja Tanskassa järjestetään siitä kansallisen
lain mukaan kansanäänestys, ja sellainen tullee
myös ainakin Hollannissa, Portugalissa ja Ranskassa.
Pitää vaatia kansanäänestystä samana
päivänä kaikissa jäsenmaissa!
Kun tulee uusi unioni, vanha unioni heitetään historian
romukoppaan, mutta sitä, miten se tapahtuu, ei ole vielä
päätetty. Juridisesti vanha unioni pitää
lakkauttaa yksimielisesti. On kuitenkin vaikea estää
22-23 maata perustamasta uutta unionia, vaikka 2-3 maata hylkäisi
uuden perustuslain eikä suostuisi lakkauttamaan vanhaa
unionia ja siirtämään sen resursseja uudelle.
Toisaalta vanha unioni voidaan lakkauttaa pelkillä hallitusten
päätöksillä ilman ratifiointia, ja on
luultavaa, että kaikki hallitukset hyväksyvät
oamisuuden siirron vanhalta unionilta uudelle.
Näyttää siltä, että nykyisen hallitsevan
luokan poliittisesta tahdosta syntyy EU:lle uusi laillinen
muoto, eikä sitä voi yksittäinen maa estää.
Perustuslain säätäminen on prosessi, jossa
juridiikka väistyy politiikan tieltä.
Ei tiedetä, mitä tapahtuu maille, jotka hylkäävät
perustuslain eivätkä liity uuteen unioniin. Niitä
on jo alettu uhkailla EU-yhteistyöstä ja yhteismarkkinoista
erottamisella.
On luultavaa, että vanhoille EU-maille jää
jonkinlainen assosiaatiomahdollisuus, mutta ulkopuolelle jättämisen
uhkalla varmaankin painostetaan kaikkia maita konventissa
valmisteltavan perustuslain hyväksymisen kannalle.
Toimivallat
Ensimmäisten artiklojen perusteella ei selviä unionin(=
keskusvallan) ja sen itsenäisten jäsenvaltioiden
toimivaltojen jako.
Toimivallat jakautuvat kolmeen kategoriaan: 1) unionin monopolitoimivaltoihin,
2) jaettuihin toimivaltoihin ja 3) unionin tukitoimiin kansalliseen
toimivaltaan jätetyissä asioissa.
Toimivaltajakoa ei ole kirjoitettu perustuslailliseen osaan,
vaan se kirjataan toiseen osaan, joka määrittää
unionin politiikat.
Perustuslaillisen osan pykälien perusteella halutaan
selvästikin harmonisoida enemmän talouspolitiikkaa
sekä siirtää unionin toimivaltaan lisää
yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa.
Toimivaltajako näissä asioissa on yhteydessä
institutionaalisten kysymysten ratkaisuun.
Yhteisömetodi
Se, että joku on yhteisömetodin kannalla, ei tee
ihmisestä oikeistolaista tai vasemmistolaista. Se tekee
hänestä federalistin. Pohjois-Euroopassa vasemmistolaiset
ovat enemmän antifederalisteja kuin etelässä.
Federalistit uskovat, että yhteisömetodilla EU:sta
tulee liittovaltio, joka on heidän tavoitteensa.
Yhteisömetodin olennaisin piirre on, että päätökset
halutaan tehdä EU:n omissa elimissä niiden voimasuhteiden
mukaan. Siihen kuuluu, että mahdollisimman useat alat
tulevat yhteisön toimivaltaan. Se on ylikansallista päätöksentekoa,
eikä siihen kuulu jäsenmaiden veto-oikeus. Vähemmistöön
jääneiden jäsenvaltioiden on tyydyttävä
enemmistön tahtoon ja pantava toimeen (keskusvallan)
yhteiset päätökset.
Federalistit haluavat mahdollisimman monet asiat päätettäviksi
EU:n elimissa määräenemmistöllä,
ja he haluavat määräenemmistöpäätökset
automaattisesti yhteispäätösmenettelyyn ylikansallisen
europarlamentin kanssa.
Yhteisömetodiin kuuluu vahva komissio, joka edustaa keskusvaltaa.
Siinä merkityksessä se on virkamiesvaltaa eli eurokratiaa.
Federalistit haluavat, että komissaareista tehdään
uuden liittovaltion parlamentaarinen hallitus, jonka tulee
nauttia ylikansallisen Euroopan parlamentin luottamusta. Siihen
liittyen federalistit haluavat valita EU:n presidentiksi komission
puheenjohtajan, joka valittaisiin Euroopan parlamentissa määräenemmistöllä.
Komissiosta tulisi sitä kautta liittovaltiohallitus.
Federalistit haluavat yhteisöllistää lisää
kansakunnan täysivaltaisuuden määrittäviä
aloja myös EY-tuomioistuimen valtaan. Sitä kautta
isojen maiden poliittinen tahto saa ylleen laillisuuden valekaavun.
EY:n yhteisten oikeusistuimien tuomiot heijastelevat federalistista
lainsäädäntöä.
Yhteisömetodia kannattavat kaikki Euroopan laajuiset
puolueet. Kun unioni liittovaltioituu, puolueetkin ylikansallistuvat.
Europuolueista selkeimmin liittovaltion kannalla on ollut
Euroopan Kansanpuolue (PPE).
Hallitusten välinen metodi
Siirtyminen puhtaaseen yhteisömetodiin merkitsisi sitä,
että ajettaisiin alas nykyinen hallitusten välinen
metodi.
Siihen kuuluu, että päätökset tehdään
EU:n elimissä, mutta - yhteispäätösmenettelyyn
kuuluvia asioita lukuun ottamatta - hallitusten edustajien
kesken. Päätökset halutaan tehdä viime
kädessä neuvostoissa eikä ylikansallisessa
europarlamentissa tai sen luottamusta nauttivassa komissiossa.
Mitä suurempi osa EU:n päätöksistä
tehdään yksimielisyydellä, sitä suurempi
on yksittäisen valtion vaikutusmahdollisuus; sillehän
syntyy tätä kautta veto-oikeus itsensä näkökulmasta
kielteisiin päätöksiin. Mitä enemmän
päätöksiä tehdään määräenemmistöllä,
sitä enemmän EU tekee päätöksiä
liittovaltion tavoin.
Vaihtoehto liittovaltiolle ja ylikansalliselle päätöksenteolle
on nykyisen hallitusten välisen metodin demokratisoiminen:
avoimuuden ja julkisuuden lisääminen sekä EU-asioiden
laaja käsittely kansallisissa parlamenteissa.
Hallitusten väliseen metodiin tulee kuulua kansallisten
parlamenttien valta tärkeissä asioissa ja varsinkin
perussopimusten uudistamisessa. Ei ole yhteensovitettavissa
kansallisten parlamenttien ja europarlamentin valta. Europarlamentarismille
ei ole helppo saada legitimiteettiä kansallisvaltioissa,
koska se on ylikansallista valtaa, jossa ei suojata pienten
maiden suvereniteettia isojen maiden muodostamaa keskusvaltaa
vastaan.
Konventissa ollaan luomassa tilanne, jossa kansallisille parlamenteille
ei jää muuta mahdollisuutta kuin sanoa perustuslaille
KYLLÄ tai EI.
Tätä vaihtoehdottomuutta puolustellaan sillä,
että konventissa jokaisella parlamentilla on kaksi edustajaa.
Se ei kuitenkaan ole riittävä peruste tosiasialliselle
vallansiirrolle kansallisista päätöksentekoelimistä
ylikansalliselle konventille. Konventin perusongelma on nimittäin
sen epäedustavuus ja toimintatapa, joka tekee mahdottomaksi
konventtiasioiden asianmukaisen käsittelyn kansallisissa
parlamenteissa. Konventtiasioissa ei toteudu parlamentarismi,
joka on yksi demokratian ominaispiirteitä: valmisteluvastuu
on hallituksilla, joiden on nautittava kansallisten parlamenttien
luottamusta.
Määräenemmistö
Federalistit, joilla on konventissa hegemoniaa, haluavat säätää
ylikansalliset lait määräenemmistöllä.
Se merkitsee, että pieniltä mailta menee veto-oikeus.
Se jää suurille maille: Nizzan sopimuksen mukaan
määräenemmistöpäätöksiin
on veto-oikeus kolmella sellaisella isolla maalla yhdessä,
joissa asuu 38 % EU:n asukkaista.
Kun isoilla mailla on iso edustus europarlamentissa, niiden
valtaa kasvattaisi myös se, että neuvostojen kaikki
määräenemmistöpäätökset
johtaisivat automaattisesti yhteispäätösmenettelyyn
europarlamentin kanssa.
Jos valtaa siirretään määräenemmistö-
ja yhteispäätösmenettelyjen kautta keskusvallalle,
se on pois kansallisilta päätöksentekoelimiltä.
Sille ei ole helppo saada legitimiteettiä konventin toiminnan
perusteella. Harvat niistä puolesta miljardista eurooppalaisesta,
jotka ovat valmistelun objekteja, tuntevat konventin edustaneen
itseään tai kansojen tarvetta ja tahtoa ylhäältä
alas saneltavalle perustuslaille.
Saksan ja Ranskan ehdotus
Kun Saksa ja Ranska totesivat konventin muuttuvan hallitusten
välisen konferenssin luonteiseksi, ne nimesivät
konventtiin ulkoministerinsä. Kreikka ja monet hakijamaat
ovat seuranneet niiden perässä.
Kaikilla mailla (Hollanti, Ruotsi, Suomi, Itävalta, Luxemburg)
ei ole edustajaa konventin presidiumissa tai sihteeristössä,
jotka valmistelevat pohjapaperit. Valtaa on saada kirjoittaa
pohjapaperi.
Kun ennen luultiin, että EU:sta tulee liittovaltio vain
yhteisömetodilla, Saksa ja Ranska ovat nyt luomassa EU:lle
keskusvallan, joka tekee siitä liittovaltion myös
hallitusten välisellä metodilla.
Ne ovat vaatineet - ja saamassa vaatimuksensa läpi -
EU:lle oman oikeushenkilöllisyyden. Niiden vaatimuksen
mukaan perustuslakiin sisällytetään edellisen
konventin tuottaman perusoikeuskirja. Ne haluavat määräenemmistön
käyttöönottoa kaikessa päätöksenteossa,
mukaan lukien ulko- ja turvallisuuspolitiikka. Ne vaativat
ylikansallisen europarlamentin vallan lisäämistä
yhteispäätösmenettelyjen lisäämisen
kautta. Lisäksi ne haluavat EU:lle valittavaksi (suuria
maita suosivilla) määräenemmistöpäätöksillä
kaksi uutta presidenttiä, toisen neuvostoon ja toisen
komissioon, sekä EU:n ulkoministerin viran ja oman diplomaattihallinnon
perustamista.
Saksa ja Ranska siis haluavat neuvostolle puheenjohtajan,
jota kutsuttaisiin presidentiksi. Tällainen neuvoston
presidentti ei olisi kansojen valitsema vaan Eurooppa-neuvoston
eli euroeliitin (mahdollisesti keskuudestaan) nimeämä.
Hän edustaisi ranskalaista käsitystä EU:n luonteesta.
Ranska ei halua lisätä kasvottomien, hajuttomien
ja mauttomien eurokraattien valtaa sotilasasioissa, eikä
se halua antaa maailmanpolitiikkaa komission toimivaltaan.
Se miten tehdään päätökset sotilas-
ja puolustuspolitiikasta, on auki.
Saksa ja Ranska haluavat EU:lle yhteisen puolustuksen, joka
olisi Nato-yhteensopiva ja jota vahvistettaisiin yhteisellä
asevarustelulla. Ne saattavat vaatia perustuslakiin kirjattavaksi
keskinäisen puolustusvelvoitteen WEU:n 5. artiklan muodossa.
Kriisinhallinnalle, johon kuuluu rauhaanpakottaminen eli sota,
ne haluavat erityiset yhteiset asevarustelukriteerit EMU-konvergenssikriteereiden
tapaan.
EU:n jäsenmaat hoitavat aluepuolustuksen ja valtioiden
välisten konfliktien puolustuksen Naton kautta. Ne ovat
alistaneet osan armeijoistaan suoraan Naton komentoon. Kallein
osa sotilasmenoista ovat vakoilu ja tiedustelu, viestintä
ja kommunikaatio sekä sodanjohtojärjestelmät
luolastoineen. Kun ne ovat jo Natolla ja on sovittu Naton
antavan ne myös EU:n kriisinhallintaoperaatioiden käyttöön,
niitä ei olla valmiita tuplaamaan. EU:n alueella on 2
miljoonaa sotilasta armeijoissa. Helsingin huippukokouksessa
päätettiin perustaa erityiset kriisinhallintajoukot
eli euroarmeija. Niitä varten on varattu 200 000 sotilasta,
eli kaikki EU-armeijoiden yhteistoimintakelpoiset joukot.
Niistä olisi kerrallaan taistelutoimissa 60 000 sotilasta.´
Euroarmeijaa ei puuhata puolustusta vaan hyökkäystä
varten. Liittovaltioluonteisen supervallan luominen edellyttää,
että EU:lla on omat kriisinhallinnan iskujoukot. Kriisinhallinta
ei ole rintamasotaa vaan rajoitettuja sotatoimia, mutta ilman
maantieteellisiä rajoja (ja ilman YK:n mandaattia!).
Kun Ranska on keskittynyt ulko-, turvallisuus ja puolustuspolitiikassa
neuvoston vallan turvaamiseen ja Saksa on sitä tukenut,
Saksa puolestaan on saanut Ranskan tuen yhteisöasioissa
liittovaltiohenkisille ja keskusvaltaa vahvistaville ratkaisuille
vanhoissa I- ja III-pilarien asioissa.
Tällä hetkellä konventti kulkee narussa, jonka
toista päätä pitelevät Saksa ja Ranska.
Federalisteilla on konventissa hegemonia, mutta se ei saa
tahtoaan puhtaana läpi. Siksi EU:sta on tulossa liittovaltio,
mutta ei puhtaalla yhteisömetodilla vaan niin että
siihen sisältyy hallitusten välisen metodin piirteitä.
Keksusvallan muodostavat isot maat yhdessä.
|