Uusi Euroopan parlamentin jäsenten ohjesääntö, johon sisältyy parlamentin jäsenten matkakulu- ja palkkauudistus

Esko Seppänen 8.11.2000

Meppien palkkiojärjestelmän uudistus on ollut käynnissä koko sen ajan kuin olen ollut parlamentin jäsen. Nyt on valmistunut puhemies Nicole Fontainen nimiin kirjattu esitys Euroopan parlamentin jäsenten ohjesäännöstä, joka on eräällä tavalla palkkiojärjestelmän nyt tai ei koskaan-paperi. Se koskisi kuitenkin vasta seuraavaa parlamenttia.
Mepit eivät päätä esityksestä itse, vaikka siitä äänestetäänkin marraskuun lopun mini-istunnossa. Päätöksen tekevät viime kädessä jäsenmaiden ministerit.
Tähän asti kokonaisuudistus on kaatunut ministerineuvostossa myös siihen, että pohjoismaat ovat halunneet panna omien meppiensä palkat EU:n yhteisöveron lisäksi myös kansalliselle verolle.
On ollut ilmeistä, että europarlamentti omasta puolestaan ei suostu siihen. Kun tulollaan on ollut yhtenäispalkka, näyttää siltä, että parlamentin enemmistö haluaa myös yhtenäisveron. Parlamentilla on keinoja olla asiassa hankala, vaikka päätöksen ohjesäännöstä tekevät muut.
Jos pohjoismaat (ja Hollanti) kaatavat kokonaisuudistuksen tähän asiaan, uusia ehdotuksia ei ole lähivuosina tulossa. Suurimman hyödyn mepit saavat nimittäin tästä vanhasta järjestelmästä, ja uudesta hyötyisivät eniten lentoyhtiöt. Turhan monet mepit ovat valmiita kaatamaan uudistuksen, jos siihen tarjoutuu tilaisuus.
Jos halutaan uudistus, se on tämä, tai sitten ei mitään.

Rehnin työryhmän paperi

Parlamentti nimitti Elisabeth Rehnin johtaman viiden "merkittävän" henkilön työryhmän parlamentin ulkopuolelta valmistelemaan esitystä palkkioiden ja kulujen uudistamisesta. Valmistelun periaate oli, että tulee yhtenäispalkka ja että kulut korvataan todellisten kustannusten mukaan.
Nykyisin mepin palkka on sama kuin edustajan palkka kunkin jäsenen oman maan parlamentissa. Suomen eduskunnan palkkauudistuksen jälkeen se on 27 000 tai 29 000 markkaa kuukaudessa, ja siitä maksetaan veroja samojen perusteiden mukaan kuin muutkin kansalaiset maksavat.
Työryhmä oli laskenut, että neljän väkirikkaimman EU-maan parlamenttien keskimääräinen palkka on 6 225,76 euroa (37 400 markkaa). Jos siitä maksetaan EU-vero, käteen jäävä nettosumma on 4 843 euroa (29 200 markkaa). Kun meppien työn erityinen luonne on sellainen, että siihen kuuluu paljon matkustelua, työryhmä ehdotti mepeille palkaksi 7 420 euroa (45 000 markkaa) kuukaudessa, ja se olisi kaikille sama.
Työryhmän vähemmistö ehdotti vielä 1 000 euroa korkeampaa palkkaa.
Kun työryhmän enemmistön ehdottamasta yhtenäispalkasta vähennetään EU:n yhteisövero ja eläkemaksu, joiden osuus olisi runsaat 30 %, mepin nettopalkka olisi noin 30 000 markkaa kuukaudessa. Sen päälle ei tulisi matkustamisesta senttiäkään ylimääräistä.
Työryhmä oli valmis säilyttämään nykyisen päivärahan, joka on 240 euroa (1 440 markkaa) työpäivältä. Siitä maksetaan asuminen Strasbourgissa ja Brysselissä.
Työryhmä oli valmis säilyttämään ns. yleisen kulukorvauksen, joka on 3 385 euroa (20 300 markkaa) kuukaudessa, mutta sen käytön valvontaa haluttiin kiristää niin, että meppien on toimitettava kerran vuodessa parlamentille tositteet siitä että vähintään 50 % kulukorvauksesta on käytetty asianmukaisella tavalla.
Kun suomalaismepin pitää maksaa kotimaan matkat eli koko maan laajuisen vaalipiirin hoito omasta pussista, näitä rahoja käytetään muun muassa siihen tarkoitukseen. Monissa maissa mepeillä on ilmaiset kotimaan matkat niin kuin suomalaisilla kansanedustajillakin. Tämä etuisuus jää useimpien muiden maiden mepeille suomalaisia paremmaksi.
Työryhmä oli valmis säilyttämään ns. täydentävän matkakorvauksen, joka on 3 000 euroa (18 000 markkaa) vuodessa. Sillä korvataan viranhoidosta aiheutuneita matkoja, joita parlamentti ei muuten korvaa. Useimmilla mepeillä tämä etu jää käyttämättä, sillä ei ole aikaa matkustaa lisää, vaikka olisi haluakin.
Työryhmä on valmis säilyttämään avustajakorvausten määrärahan 9 765 euroa (58 500 markkaa) kuukaudessa. Näitä rahoja meppien ei kuulu nähdä, sillä ne menevät suoraan avustajien palkkojen ja matkakorvausten maksajille.
Kun monissa EU-maissa (Ruotsissakin) on käytäntö, jonka mukaan työnsä päättäville kananedustajille maksetaan erityinen siirtymäkauden korvaus, Rehnin työryhmä ehdotti sitä myös europarlamenttiin. Parlamentti on itse ehdottanut, että sitä maksetaan vähintään 6 kuukautta ja enintään 12 kuukautta. Työryhmä halusi laskea alarajan 3 kuukauteen. Siitä maksettaisiin yhteisövero.
Mitä eläkkeeseen tulee, palkanmaksaja (Suomessa ulkoministeriö) vastaa kansallisista eläkemaksuista, minkä lisäksi on käytössä europarlamentin vapaaehtoinen eläkejärjestelmä. Suurin osa suomalaisedustajista kuuluu siihen. Me maksamme kuukausittain eläkerahastoon noin 4 500 markkaa, ja eläke, jota aletaan saada 60-vuotiaana, on sitten runsaat 6 000 markkaa kuukaudessa.
Ei ole varmaa, että tämä systeemi on meille edullinen. Se riippuu eläkkeen yhteensovittamisesta muiden kotimaisten eläkkeiden kanssa sekä verotuksesta (suomalainen vai EU-verotus). Ennen meppikauden päättymistä on itse kunkin harkittava, onko kannattavampaa irtisanoa eläke ja ottaa maksamansa rahat pois 3 prosentin korolla vai ottaa 60-vuotiaana vastaan eläke.
Parlamentti itse ehdottaa, että eläkettä aletaan saada 60-vuotiaana ja että sitä kertyy 3,5 % meppipalkkiosta jokaista täyttä jäsenyysvuotta kohden. Työryhmä ehdotti harkittavaksi eläkeiän nostamista 65 vuoteen. Se ehdotti myös, että eläkkeistä maksetaan yhteisövero, joka on alempi kuin kansalliset verot, ja että meppien tulee itse osallistua eläkkeidensä rahoittamiseen maksamalla palkkiostaan 12 prosentin suuruinen eläkemaksu.

Matkakulujen korvaaminen

Suurin osa suomalaismeppien käteen jäävästä tulosta syntyy matkakulujen korvausjärjestelmästä.
EU maksaa meille business-luokan lentolippujen mukaan mutta antaa meidän matkustaa turistiluokassa. Erotuksen lipun hinnoista saamme pitää itse. Meidän pitää kuitenkin esittää kassalla maihinnouskortit siitä, että olemme käyneet kotona viikonloppuna.
Kaikkialla ei ole sama käytäntö, että saa pitää erotuksen itse. Ainakin ruotsalaiset ja kreikkalaiset ryhmätoverini tilittävät rahat puolueelle, joka taas antaa heille tarpeelliset matkaliput. Mutta on listavaali, ja puolue valitsee edustajat, ei kansa.

Fontainen esitys

Euroopan parlamentin puhemies Nicole Fontainen nimiin laaditun ohjesäännön luonnoksen keskeisin sisältö on:
1) Matkat korvataan ohjesäännön hyväksymisen jälkeen todellisten kustannusten mukaan. Muista kulukorvauksista parlamentti päättää erikseen, mutta on vaikea kuvitella, että asiassa poikettaisiin Rehnin työryhmän esityksestä.
2) Parlamentti rupeaa maksamaan kaikille jäsenille samansuuruista 8 420 euron eli noin 50 000 markan suuruista palkkaa, josta maksetaan yhteisövero ja eläkemaksu. Niiden suuruus olisi noin kolmannes mainitusta bruttopalkasta.
3) Parlamentin jäsenille ruvetaan maksamaan eläkettä 65 vuoden iässä. Sen suuruus olisi 3,5 % palkasta jokaiselta parlamenttivuodelta, enimmillään 70 % palkasta.
4) Parlamentin jäsenet saavat ns. siirtymäkauden korvauksena 6-12 kuukauden palkan (yhteisöverolla) mutta eivät saa sen aikana kulukorvauksia.
5) Uudistus tulee voimaan sen jälkeen kun se on julkaistu EU:n virallisessa lehdessä, mutta se koskisi vasta seuraavaa parlamenttia. Kaikki ohjesääntöön tehtävät muutokset koskisivat aina vasta muutosten tekemisen jälkeen valittavaa parlamenttia.

Johtopäätöksiä

Kansalaisten on vaikea ymmärtää tilannetta.
Suomalaismeppien palkka nousee 72-75 %. Samassa yhteydessä tulot kuitenkin alenevat (matkakulujen korvaustavan uudistamisen ansiosta) 15 000-25 000 markkaa kuukaudessa.
Jos meppi äänestää palkankorotuksen puolesta, hän äänestää samalla seuraavan parlamentin suomalaismeppien tulojen huomattavan alenemisen puolesta.