Lissabonin prosessista

UV 3/2002

EU:n ”strategiseksi tavoitteeksi” hyväksyttiin Lissabonin huippukokouksessaan vuonna 2000 pyrkimys tulla maailman kilpailukykyisimmäksi ja dynaamisimmaksi tietoon perustuvaksi taloudeksi.

Samanarvoisia tavoitteita ovat sen mukaan kestävä talouskasvu, täystyöllisyys, köyhyyden vähentäminen sekä suurempi sosiaalinen yhteenkuuluvuus.

Ne ovat hyviä tavoitteita, paitsi että EU:lla ei ole keinoja niiden toteuttamiseksi.

Esteitä tiellä onneen ja hyvinvointiin

EU:n pyrkimyksille päästä asetettuihin tavoitteisiin asettaa rajoituksia sen luonne. Sillä ei useinkaan ole toimivaltaa useimmissa niissä talous- ja sosiaaliasioissa, joista se antaa mahtipontisia julkilausumia. Kun toimivalta on jäsenmailla, EU on niissä asioissa paperitiikeri.

EU:n budjetti on vain noin 1 prosentin jäsenmaiden bruttokansantuotteesta, ja budjettivarat menevät suurimmalta osin maatalous- ja aluepolitiikkaan. Niitä ei riitä uusiin ja uudenlaisiin investointeihin ”tietoyhteiskuntaan”.

EU:n jäsenmaissa käytetään tieteen ja tutkimuksen rahoittamiseen vähemmän rahaa (1,9 % BKT:sta) kuin käytetään USA:ssa (2,6 %) tai Japanissa (3,0 %). EU:n yrityksillä ei myöskään ole käytössään niitä jättiläismäisiä sotatarviketilauksia, jota USA:n hallitus antaa valtiontukena amerikkalaisyrityksille.

Rajoite on myös Dublinissa hyväksytty vakaus- ja kasvusopimus. Se asettaa – kovan euron rahapolitiikan nimissä - katon valtion velan käytölle kasvun siemeninä, ja rangaistusten uhalla kansantalouksia deflatoidaan matalasuhdanteessa.

Kasvu- ja vakaussopimus

Portugal on ensimmäinen maa, jota uhkaavat huonon taloudenpidon johdosta EU:n määräämät ”riittävän suuruiset” sakot. Se on riittävän pieni, jotta sitä voidaan vaatia kiristämään vyötä.

Vaikeuksissa ovat myös EU:n suuret jäsenmaat Saksa, Ranska ja Italia (joiden osuus kolmisin on 70 % EU:n yhteisestä kansantuotteesta).

Englantilainen talouslehti The Economist kirjoittaa siitä, miten isoja maita koskevat eri pelisäännöt kuin pieniä: ”Näiden kolmen maan pitäytyminen vakaus- ja kasvusopimukseen on asia, joka todella kiusaa Brysselin virkamiehiä. Missään näistä kolmesta suuresta ei odoteta julkisen budjettivajeen ylittävän 3 % BKT:sta, mutta ne kaikki saattavat rikkoa sitä osaa sopimuksesta, jossa kaikkia jäsenmaita vaaditaan pyrkimään tasapainoiseen budjettiin normaaliaikoina. Kaikki kolme ovat luvanneet saavuttaa tasapainon vuoteen 2004 mennessä, mutta on yhä ilmeisempää, että ne tahtovat pyristellä irti tästä koukusta.”

Ei siis ole puhettakaan siitä, että jäsenmaat ottaisivat Lissabonin prosessin vakavasti.

EU elää kädestä suuhun eli suurten maiden vaaleista toisiin. Lissabonin päätökset eivät elä kuin eurokraattien virtuaalielämää.

Vikaa metodissa?

Lissabonin prosessi on sitä, että EU:ssa halutaan yksi ja sama kapitalistinen formaatti kaikille maille.

Lissabonin metodi on markkinoiden avaaminen. Jäsenmaille annetaan vain yksi tapa toimia: yksityistää valtio. Talous- ja sosiaalipolitiikkaa pitää koordinoida yksityisen sektorin hyväksi.

Sama metodi ei kuitenkaan sovi kaikille. Hyvinvointipalvelujen tuottamisella on eri maissa erilainen historiallinen perusta, eikä pohjoismaiden tarvitse hävetä omaa malliaan.

Päin vastoin, meidän on puolustettava pohjoismaista mallia Lissabonin prosessia ja kaikkien palvelujen kaupallistamista vastaan.