Lipponen ja liittovaltio

Pääministeri Paavo Lipponen piti Brüggessä 10.11.2000 ns. linjapuheen. Puheen ensimmäisiin versioihin oli tiettävästi kirjoitettu selkeästi sana "liittovaltio", jota hänen piti puolustaa, mutta sitten oli arvioitu, että aika ei ollut vielä kypsä sanoa sana ääneen. Nyt on kuitenkin saatu virallinen lupa sanoa se ääneen.
Liittovaltion kannattajien poliittiset perusteet projektille Suomen osavaltioitumisesta esitetään Esko Antolan kirjassa, joka julkistetaan 23.11.2000. Lipponen valmisteli esiintymisellään liittovaltion kannattajien esiinnousua Suomessa.
Lipponen tunnusti Brüggessä tosiasian: Euroopan unionista tehdään liittovaltio, eikä Suomi voi sitä estää. Kun Suomi ei haluakaan sitä estää, voidaan sanoa, että kansaa on petetty: kansanäänestyksen alla se, mitä nyt on tapahtumassa, kiellettiin.
Kiinnitän huomiota mainittuun vaalipetokseen. Sen takia liittovaltiolla ei ole Suomessa legitimiteettiä. Liittovaltio on poliittisen eliitin valtaprojekti, jossa eliitti hakee tukensa oman kansan sijasta vierasmaalaisilta. Saksa ja Ranska haluavat olla - Jean Monnetin hengessä - uuden liittovaltion johtoryhmä (directoire). Jos ne eivät saa johtoasemaa, liittovaltiota ei tule. Käynnissä ei ole mikään demokratia- tai tasa-arvo-projekti. Tony Blairin sanojen mukaan EU:sta puuhataan nyt supervaltaa.
Lipposen ensimmäisen hallituksen ohjelmaan oli kirjattu tavoite, jonka mukaan Euroopan unionia pitää kehittää itsenäisten valtioiden yhteenliittymänä. Se kohta otettiin pois Lipposen toisen hallituksen ohjelmasta. Sillä tavalla tehtiin tilaa kannanmuutokselle, jonka Lipponen esitti Brüggessä omissa nimissään: EU:sta tulee liittovaltio, ja Suomi tahtoo olla mukana siinä kehityksessä.
Lipponen haluaa EU:lle yhteisen perustuslain. Liittovaltioillahan on aina oma perustuslaki. Nizzassa hyväksyttävä perusoikeuskirja on perustuslain alkio, ja EY-tuomioistuimen tulkintojen kautta jo se saattaa olla perustuslaki. Yhteisöllinen perusoikeuskonventti-metodi, jolla perusoikeuskirja valmisteltiin, oli pitkä askel väärään suuntaan (poispäin) edustuksellisesta parlamentarismista.
Ratkaisevin kohta liittovaltion puolesta oli Lipposen Brüggen puheessa se, kun hän puolusti unionin kehittämisen mallina ns. yhteisömetodia (community-method). Siinä on keskeistä päätöksenteon ylikansallinen luonne: päätökset tehdään unionin omissa elimissä enemmistöpäätöksinä. Sitä vastaan on pienten maiden mahdotonta puolustautua. Kaikki federalistit kannattavat tätä tapaa, joka poikkeaa hallitusten välisestä asioiden valmistelun metodista.
On tarkasteltava perusteellisesti Lipposen ja Helsingin Sanomien kantaa siitä, että vahva ja itsenäinen komissio palvelee parhaiten pienten maiden etua. Miten niin palvelee? Tätä mantraa ei ole toistaiseksi tarvinnut perustella.
Yhteisömetodi perustuu komission valtaan. Vain sillä on yhteisön asioissa aloiteoikeus. Lipposen mukaan sen pitää toimia kuin kansallisvaltion hallitus, jonka on tässä tapauksessa nautittava Euroopan parlamentin luottamusta. Se muka edustaa maiden tasa-arvoa. Kuitenkin Lipponen on hyväksymässä Nizzassa järjestelyt, joilla Suomen edustajien määrää europarlamentissa pienennetään nykyisestään.
Kummallisella tavalla ja Suomen kansalle asian tarpeellisuutta perustelematta Lipponen hyväksyy ennalta Nizzaa varten Suomen kannan, jonka mukaan hyväksytään isojen maiden äänimäärien lisäys sekä niitä suosiva kaksoisenemmistömenettely: määräenemmistöön vaaditaan sekä äänten että asukkaiden enemmistö. Hallitusvälisessä yhteistyössä Suomi voisi estää oman valtansa vähentämisen, mutta sillä ei ole siihen voimaa. Lipposella ei ole siihen henkistä voimaa, ja siksi hänellä ei ole siihen tahtoa. Hän ei hae voimaa Suomen kansalta.
Yhteisö-metodilla tehtävässä päätöksenteossa pieni maa ei voi koskaan yksin puolustaa pienen maan valtaa.
Komissio on virkamieskollektiivi, jossa tehdään enemmistöpäätöksiä ilman että yhdelläkään komissaarilla veto-oikeutta. Hallitusten välisessä yhteistyössä jäsenmailla on tärkeissä asioissa Nizzan jälkeenkin veto-oikeus.
Kun EU:ssa on pienten maiden enemmistö ja jokaisella maalla on komissaari, komissiossa on pienten maiden edustajien enemmistö. Ei ole kuitenkaan itsestään selvää, että pienet maat ovat aina samaa mieltä ja saavat komissarinsakin olemaan sitä mieltä. Jokaisen komissaarin toimintaa rajoittaa virkavala, jonka mukaan hän ei saa ajaa minkään maan etua.
Sitten on vielä suuri ero pienen ja pienen maan välillä, esimerkiksi liittovaltiohenkisten Benelux-maiden ja itsenäisyyttään puolustavien Ruotsin ja Tanskan kesken. Lipponen on ainoana pohjoismaalaisena pääministerinä tehnyt liiton Benelux-maiden kanssa, mutta hänhän onkin liittovaltiomiehiä, joka etsii ystäviä kaukaa.
Sitten on testattava teesi siitä, että Suomen pitää olla mukana EU:n kovassa ytimessä.
Näkemys vahvan komission tarpeesta on johdettu tästä teesistä. On ensin päätetty, että Suomi halutaan kovaan ytimeen, ja siitä ollaan sitten valmiita maksamaan se hinta, että Suomi kannattaa EU:n liittovaltioitumista. Jos ei ole valmis liittovaltioon, vahva komissio ei ole pienten maiden etu.
Toiseenkin linjantarkistukseen varauduttiin Lipposen toisen hallituksen ohjelmassa. Siitä on jätetty pois edellisen hallitusohjelman kohta, jonka mukaan Suomi ylläpitää itsenäistä puolustusta. Se, että ei kiinnitytä itsenäiseen puolustukseen, on ns. NATO-optio. Itse uskon, että Suomi liittyy NATO:on niin että ensin meistä tehdään sotilaallisesti NATO-yhteensopiva (asevoimat natotetaan, hallitus säilyy liittoutumattomana) ja varsinainen NATO-jäsenyys tarjotaan meille poliittisena välttämättömyytenä EU:n rakenteiden kautta.
Kun EU:ta militarisoidaan, se kehittyy suuntaan, jossa sille rakennetaan yhteinen puolustus. Sitä varten unionissa otetaan vuonna 2003 käyttöön euroarmeija, jota kutsutaan kollektiivisiksi kriisinhallintajoukoiksi. Joukot sen käyttöön luovutetaan EU:n puolustusministereiden kokouksessa Brysselissä 20-21.11.2000.
Euroarmeija, 200 000 miestä, on NATO-yhteensopiva. Se panee toimeen rauhaanpakottamista, mikä merkitsee, että näille interventiojoukoille voidaan antaa myös hyökkäystehtäviä.
Suomi on joutunut lyhyen ajan sisällä kääntämään takin myös näissä asioissa. Feirassa Suomi hyväksyi sen, että ns. joustavuus tai tiiviimpi yhteistyö (enhanced cooperation) otetaan käyttöön myös turvallisuuspolitiikassa ja puolustuksessa. Lipposen kannanoton perusteella voidaan päätellä, että Suomi ei halua olla sotilaallisen (NATO-)yhteistyön ulkopuolella.
Kaikkeen tähän Lipposella ei ole valtuutusta Suomen kansalta.