EU-(liitto)valtio

(KU 7.4.2000)

Edistykselliset vanhemmat olivat ennen huolissaan, kun heidän lapsensa leikkivät sotaa. Ennen oli ennen. Tämän ajan eurolapset leikkivät kriisinhallintaa. 
Militarisoitumisen sekä toimielinten rakenteen ja valtaoikeuksien uudistamisen myötä Euroopan unionista on tulossa EU-valtio: liittovaltio.
Jos liittovaltio olisi sitä, että sen kautta maan päälle saataisiin lisää demokratiaa, se olisi hyvä asia. Sosialismihan on sama asia kuin demokratia.
EU-(liitto)valtiossa on jaossa vain vähän demokratiaa.
Europarlamentin perusoikeuksien valiokunnassa on hyväksytty Dimitrakopouloksen ja Leinenin mietintö parlamentin kannasta hallitusten väliseen konferenssiin (HVK). Se on suunnitelma EU-valtiosta. Vaarana on, että valiokunnan mietintö hyväksytään huhtikuun puolivälissä koko parlamentin kannaksi.
Mietintö pitää sisällään seuraavaa:
- Parlamentille halutaan lisää valtaa. Se lisäisi isojen maiden valtaa, koska europarlamentissa on paljon isojen ja vähän pienten maiden edustajia.
- Parlamentin jäsenten ylärajaksi halutaan 700. Se tarkoittaa, että laajenemisen jälkeen pienten maiden edustus pienenee ja poliittisten ryhmien kirjo
supistuu. Edustuksellisuus ja erilaisuus kärsivät. 
- Vuoden 2009 europarlamentin vaaleissa halutaan valita 70 edustajaa ns. yleiseurooppalaisilta listoilta, mikä antaisi isoille maille ja isoille puolueryhmille
ilmaiseksi lisäpaikkoja. Vaalit ovat EU:ssa listavaaleja, joissa puolueet - eivätkä kansalaiset - valitsevat läpipääsevät henkilöt. Eurolistoilla isojen maiden
puolueet valitsisivat myös pienten maiden edustajat. (Europuolueiden käyttöön annetaan parlamentin rahoista europuoluetukea jo ensi vuonna. Se on
europarlamentin vastaus tulossa olevaan tilintarkastustuomioistuimen raporttiin sen omista väärinkäytöksistä.)
- EU:lle halutaan antaa oikeus vaikeuttaa eurokriittisten puolueiden toimintaa eväämällä niiltä rahoitus, saatetaanpa pyrkiä myös epämieluisten puolueiden
kieltämiseen enemmistöpäätöksillä.
- Lakia säätävässä neuvostossa halutaan lopettaa jäsenmaiden veto-oikeus ja siirtyä päätöksenteossa suuria maita suosiviin määräenemmistöihin. 
- Komission asemaa halutaan vahvistaa tekemällä siitä EU-(liitto)valtion hallitus, jonka olisi nautittava europarlamentin luottamusta. Komissaareja
kierrätettäisiin niin että pienillä mailla ei olisi aina omaa komissaaria.
- EU:lle halutaan oma perustuslaki, jonka yksi osa on valmisteilla oleva perusoikeusjulistus. 
- EU:lle halutaan antaa oma oikeushenkilöllisyys. Se tekisi mahdolliseksi sopimusten hyväksymisen kansallisten parlamenttien vallan kustannuksella.
- EU:sta halutaan tehdä yhteinen oikeus- ja turvallisuusalue liittovaltion poliiseineen ja eurosyyttäjätoimistoineen.
- EU-(liitto)valtiolla on jo oma raha. Euroopan Keskuspankin (EKP) kuusi johtokunnan jäsentä saisivat edelleen johtaa rahapolitikkaa ilman demokrattista
valvontaa maailman epädemokraattisempina keskuspankkina.
- Yhteinen turvallisuus- ja puolustuspolitiikka (YTPP) halutaan täysintegroida EU:hun kirjaamalla erilaiset sotilaalliset komiteat perussopimuksiin.
Sotavoimien ylipäälliköiden komitealla ei olisi mitään demokraattista valvontaa. Unionille halutaan myös puolustusministerineuvosto. WEU:n tehtävät
rauhaanpakottamisineen halutaan siirtää EU:lle. Joustavuus on HVK:ssa sitä, että EU:sta saa laillisesti tulla myös sotaliitto.
- Rauhaanpakottaminen halutaan maksattaa EU:n yhteisbudjetista myös niillä mailla, jotka eivät halua sotia.
Meidän, jotka emme halua tällaista EU-(liitto)valtiota, pitäisi tavoitella hajautettua hallintoa ja kansalaisosallistumista alistumatta muualta tuleviin ja ylhäältä
annettuihin pakkoihin. On tehtävä poliittinen tyyssija rauhan ja demokratian asian ajamiselle ja pyrittävä vaihtoehtoon suhteessa uuteen talouteen:
sähköiseen reaalikapitalismiin.