Euroopan parlamentin jäsen Esko Seppänen Helsingissä 23.11 klo 14.00

(Tämä on STT:lle, Helsingin Sanomille ja Yleisradiolle toimitettu lehdistötiedote, josta ei näkynyt jälkeäkään Suomen mediassa. Kun Ranskan hallitus vaihtoi edustajaansa konventissa, siitä ei kerrottu lainkaan Suomessa, vaikka kyseessä on merkittävä käännekohta EU:n perustuslakikonventin työssä: perustuslakiluonnos valmistellaankin konventissa eikä HVK:ssa!)

Suomen nuorisokonventissa perjantaina pääministeri Paavo Lipponen myönsi ensimmäisen kerran, että hallitus oli arvioinut väärin perustuslakikonventin merkityksen. Alkaa näyttää siltä, että perustuslaki tehdäänkin konventissa eikä hallitusten välisessä konferenssissa (HVK).

Tämä virhearvio korostuu nyt, kun Ranskan presidentti on vaihtanut (21.11) konventtiedustajakseen maan ulkoministerin Dominique de Willepinin. Saksahan vaihtoi konventtiedustajakseen ulkoministeri Joschka Fischerin muutamia viikkoja aikaisemmin.

Saksan ja Ranskan ulkoministerit ovat heti (22.11) ottaneet konventtiasioihin yhdessä kantaa. He haluavat muuttaa EU:n entistä enemmän ”turvallisuus- ja puolustusunioniksi”, jossa turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa pitäisi tehdä määräenemmistöpäätöksin. He haluavat tuoda ns. tiivistetyn yhteistyön puolustuskysymyksiin. He esittävät kuolleeksi ja kuopatuksi luullun WEU:n kollektiivisen puolustusartiklan tuomista unionin rakenteisiin. He esittävät yhteisen asehankintaviraston perustamista EU:n nimiin.

Tämä kaikki näkyy perustuslakikonventin puolustustyöryhmän toiminnassa. Sen maanantain (25.11) kokoukseen on Saksan ja Ranskan mainitun yhteisen kannan jälkeen esitetty loppuasiakirjaa, jossa EU:n perustuslakiin halutaan kirjata keskinäistä puolustusvelvoitetta muistuttava ”solidaarisuuspykälä”. Se tekisi EU:sta myös sotaliiton.

Kun tapahtumat perustuslakirintamalla ovat saaneet tällaisia käänteitä, Suomen hallituksen on heti korjattava virhearvionsa ja nimitettävä konventtiedustajakseen henkilö, jolla on poliittinen vastuu Suomen kansalle valmisteilla olevasta perustuslaista. Virheen tunnustaminen ei ole helppoa, mutta virheen ei saa antaa jatkua.

(Tämän lisäksi lehdistötiedotteessa viitattiin Esko Seppäsen kotisivulla olleeseen uutisvuotoon puolustustyöryhmän työstä, joka murentaa Suomen liittoutumattomuuden perustaa):

On valmistunut ensimmäinen luonnos konventin puolustustyöryhmän asiakirjaksi. ”Asiantuntijoiden” kuulemisen jälkeen oli tullut aika tehdä johtopäätöksiä.

Niiden käsittelyä varten on yksi ainoa kokous maanantaina 25.11. Loppuraportin luonnostelma jaettiin työryhmän jäsenille perjantaina 22.11. Perustuslain valmistelukulttuurille oli tyypillistä se, että tämä laaja asiakirja oli vain ranskan kielellä. Piti siis lukea ranskaa, jos aikoi vaikuttaa EU:n perustuslakiin puolustuskysymysten osalta.

Työryhmän jäsenet vaativat ja saavat asian käsittelylle lisäaikaa ja uusia kokouksia. Mitä kriisinhallintaan tulee, raporttiluonnoksen mukaan se haluttiin säilyttää neuvoston rakenteissa. Se oli pettymys federalisteille.

Operaatiot suositeltiin käynnistettäväksi yksimielisyydellä niin että vastaan panevien maiden toivotaan suostuvan rakentavaan pidättäytymiseen. Mukaan lähtevät maat voisivat sillä tavalla muodostaa EU:n nimissä halukkaiden maiden liittoutumia (Coalition of the Willing).

Operaatiot maksavat, ja suositus on kerätä ennakolta rahaa yhteiseen rahastoon joukkojen työstämisen nopeuttamiseksi. Oli epäselvää, olisiko rahasto EU:n budjetin sisä- vai ulkopuolella. Jos se olisi ulkopuolella, rahoilla ei olisi parlamentaarista valvontaa ja myös sellaiset jäsenmaat joutuisivat osallistumaan kuluihin, jotka eivät halua osallistua operaatioihin.

Kriisitilanteita varten haluttiin luoda yksijohtajuusperiaate. Avoimeksi jää, johtaisiko operaatioita neuvoston korkea edustaja vai mahdollisesti uusi presidentti. Hänelle haluttiin joka tapauksessa aloiteoikeus joukkojen käytön asioissa.

Se, mikä koski kriisinhallintaa, oli poliittista pilkun viilausta verrattuna siihen, että perustuslakiin ehdotettiin kirjattavaksi erityinen solidaarisuuslauseke, ”EU:n oma viides artikla”.

Sen ensimmäisen version mukaan perustuslain pitäisi sallia ”kaikkien unionin käytettävissä olevien instrumenttien käyttöönotto, mukaan lukien sotilaallisten ja niiden keinojen käyttö, jotka on alun perin luotu Petersbergin tehtäviä varten, tarkoituksena torjua ennalta terroristiuhkaa, suojella siviiliväestöä ja demokraattisia instituutioita ja auttaa jäsenvaltiota, joka alueellaan joutuu mahdollisen hyökkäyksen kohteeksi.”

On epäselvää, onko tämä vain ns. terrorismipykälä (jollaisena sitä markkinoidaan) vai myös yleinen puolustusyhteistyöpykälä. Sanamuoto sallii terrorismin vastustamista laajemman puolustusyhteistyön.

Asiakirjassa haluttiin kasvattaa EU:n aseellisia muskeleita. Jäsenmaiden haluttiin käyttävän lisää rahaa puolustukseen, ja sitä varten haluttiin luoda määrällisiä ja laadullisia mittareita EMU-konvergenssikriteereiden tapaan. Niitä olisivat 1) puolustusmenojen osuus BKT:sta, 2) ase- ja kalustomenojen osuus puolustusbudjetista sekä 3) joukkojen käyttövalmius.

Johdonmukaista vuoden aikana käytyyn keskusteluun nähden oli se, että EU:n rakenteisiin ehdotetaan perustettavaksi uusi asevarustelun ja strategisen tutkimuksen virasto (Armaments Agency).

Johdonmukaista oli vaatia EU:n neuvoston kokoontumista myös puolustusministereiden kokoonpanossa; unioniahan militarisodaan.

Se, mitä EU:ssa halutaan tehdä, ei ole päällisin puolin ristiriidassa Naton Prahan huippukokouksen päätösten kanssa. Siellä Naton nopean iskun joukkojen toimialueeksi päätettiin koko maapallo, mikä on myös euroarmeijan toimialue. Siitä voi kyllä syntyä ongelma, että Naton komentojärjestelmää uudistettiin niin että kaikki sen eurooppalaisetkin joukot alistetaan aina USA:n kenraalin alaisuuteen. Se vie euroarmeijalta itsenäisyyden. USA:lla ei ole mitään sitä vastaan.

Tulossa ei ole mitään yllättävää. Militarisointia kirjataan perussopimuksiin.