Suomen yhteensovittamisesta liittovaltioon ja natoon
Esko Seppänen Lähiradiossa (100,3 MHz) 4.11.2001
Joulukuussa Nizzassa päätettiin EU:n perussopimusten muuttamisesta.
Päätös tehtiin kummallisissa olosuhteissa: valtioiden päämiehet
eivät aamulla tienneet, mitä olivat yöllä päättäneet.
Vähitellen selvisi, että oli päätetty lisätä isojen maiden
valtaa pienten kustannuksella. Isojen maiden äänimääriä lisättiin
suhteessa pieniin maihin.
Euroopan parlamentin jäsenten lukumäärää vähennettiin kaikkien
muiden maiden osalta paitsi Saksan. Pienten maiden edustajien
määrää vähennettiin suhteessa enemmän kuin suurten.
Sitten vähennettiin niiden asioiden määrää, joissa päätökset
tehdään yksimielisesti. Sillä tavalla yli 30 uudessa asiaryhmässä
poistui jäsenmailta veto-oikeus. Päätös lisäsi sellaista ylikansallista
päätöksentekoa, jossa isoilla mailla on paljon ääniä ja pienillä
mailla vähän. EU:ssa tehdään yhä enemmän ylikansallisia päätöksiä
maiden väkiluvun voimalla.
Sitten vielä annettiin suurille maille aivan uudenlainen
veto-oikeus: kolme suurta jäsenmaata voi estää minkä tahansa
päätöksen toteutumisen. Se, että pienemmillä on tiedossa tällainen
suurten maiden erityisveto-oikeus, vaikuttaa asioiden käsittelyyn:
mitään sellaista ei edes yritetä saada läpi, mitä isot maat
vastustavat.
Tätä kaikkea perusteltiin EU:n laajenemisella.
Hassunkurista on, että suurten maiden valta kasvaa tehtyjen
päätösten seurauksena, vaikka EU ei laajenisikaan!
Että sellainen Nizzan sopimus.
Lipposesta
EU:n perussopimusten muuttaminen on hyväksyttävä kaikkien
jäsenmaiden parlamenteissa, siis myös Suomen eduskunnassa.
Demokratiaan kuuluu sen ohella, että päätökseksi tulee enemmistön
kanta, myös se, että asioiden valmistelu on julkista. Jos
maan täysivaltaisuudesta luovutaan, demokratiaa on se, että
siitä edes käydään julkinen keskustelu.
Suomessa ei ole keskusteltu Nizzan sopimuksen sisällöstä,
ja se on median syy. Meillä on päällä ikään kuin sotasensuuri:
valtionjohdon toimia ei valtamediassa saa arvostella. Eliitin
ei tarvitse perustella tai puolustella kantaansa, vaan se
saa sanella tahtonsa kansalle.
Niinpä kun Lipponen hyväksyi Nizzan sopimuksen tuntematta
täysin sen sisältöä, se oli sillä sipuli. Asiaa ei enää sen
jälkeen puitu keskustelemalla. Pääministeriä saa Suomessa
arvostella vain harvapuheisuudesta, juroudesta ja jääräpäisyydestä,
mutta ei itse asiasta: siitä mitä Lipponen tekee Suomen nimissä.
Lipponen puolustaa teesiä, jonka mukaan "me lähdemme siitä,
että yhteisöllisyys on pienen jäsenmaan etu" ja että "Suomi
ei lähde mukaan yhteistyöhön, joka pönkittää hallitustenvälistä
suuntausta EU:ssa". Vaikka Lipponen ei käytä liittovaltio-sanaa,
hän liputtaa selvästi sellaisen yhteisöllisyyden puolesta,
jota muualla pidetään federalismina, liittovaltiohenkisyytenä.
Hänen laillaan ajattelevat eurodemarit ja -vihreät sekä ne
oikeistolaiset, jotka - kokoomuslaisten tapaan - ovat julkisesti
asettaneet europuolueensa (PPE) tavoitteeksi EU:n liittovaltioittamisen.
Sananvapaudesta
Toimin pitkään Yleisradiossa taloustoimittajana, 17 vuotta.
Siitä puolet oli Kekkosen aikaa.
Silloin minulle ei tullut mieleen, että julkiset tiedotusvälineet
Yleisradion johdolla vaikenisivat sen, mitä poliittinen eliitti
tekee Suomelle. Nyt media vaikenee sen.
Jopa vieraiden valtioiden päämiehet Belgian pääministerin
johdolla kiinnittävät meidän huomiomme siihen, että Suomi
on Euroopan federalistisin maa. Federalistit ovat niitä, jotka
ovat valmiita luopumaan kansallisesta itsemääräämisestä ja
alistuvat keskusvallalle.
Suomen johtavin tai ainakin julkisin federalisti on Paavo
Lipponen. Hän vähättelee Suomen kansan informoimiseksi järjestettyjä
tiedotustilaisuuksia "pienten maiden pieniksi tiedotustilaisuuksiksi".
Omasta mielestään hän on liian suuri mies Suomen kokoisen
maan kenkiin. Lipponen tuntuu tavoittelevan EU:ssa Erkki Liikasen
jälkeen komissaarin paikkaa, mutta ei mitä tahansa paikkaa
vaan pääkomissaarin paikkaa.
Saksalaissuuntauksen miehenä Paavolla näyttäisi olevan sille
paikalle tukea Saksassa päin. Mediajätti Bertelsmannin johtaja
Elmar Brok, joka on sivutoimenaan vaikutusvaltainen kristillisdemokraattimeppi
europarlamentissa, on ehdottanut Lipposta EU:lle uutta perustuslakia
valmistelevan konventin puheenjohtajaksi. Käytävillä kuulee
sen suuntaisia puheita, että konventin puheenjohtajaksi pitää
valita tuleva pääkomissaari. Nyt EU:lle siis jo valitaan uutta
pääkomissaaria, vaikka entinenkin vielä on. Romano Prodi on
surkeasti epäonnistunut tehtävässään.
Belgialaiset, joita pidettiin Euroopan federalistisimpana
kansakuntana niin kauan kuin maan pääministeri Guy Verhofstadt
nimesi Suomen - kai Lipposesta saamansa käsityksen perusteella
- EU:ssa liittovaltion ylimmäksi ystäväksi, ovat ehdottaneet
perustuslain valmistelussa merkittävää roolia Martti Ahtisaarelle,
tuolle UPM-Kymmenen miehelle, joka on Elcoteqin optiorälssiä.
Elämässä pääsee eteenpäin, jos on muiden mieltä. Omaa mieltä
ei ole viisasta olla. Että vielä Nobelin rauhanpalkinto, hänelle,
Naton sanansaattajalle?
Miksi Suomessa ei keskustella EU:n liittovaltioimisesta
ja militarisoimisesta?
Siksi, että valtamedia on EU:n liittovaltioimisen ja militarisoimisen
kannalla ja suostuttelee myös kansaa kannattamaan. Mutta kansapa
on Suomessa itsepäinen,eivätkä suomalaiset ole liittoutumassa
Natoon varsinkaan nyt kun sillä on käynnissä ristiretki islamia
vastaan. Miksi me liittyisimme siihen siviilien pommittajien
seuraan, jolle monet tämän ajan virheet kostetaan,
ennemmin taikka myöhemmin? Liittyköön Putin, joka tarvitsee
USA:ta Kiinaa vastaan. Meille turvallisinta olisi puolueettomuus,
mutta jos sitä vaihtoehtoa ei ole tarjolla, käy se tämä liittoutumattomuuskin,
Naton ulkopuolella oleminen. Kansan ei pidä lunastaa verellään
kenenkään suomalaisen EU- tai Nato-virkaa.
Helsingin Sanomat on EU:n liittovaltioimisen ja militarisoimisen
asian ajaja. Sen voi lukea lehden pääideologien Max Jakobsonin
ja Olli Kivisen kolumneista. He ovat täsmänatottajia, ja muu
lehti Unto Hämäläisineen seuraa perässä. Sitä, että Helsingin
Sanomat ei julkaise EU- ja Nato-kriittisiä kirjoituksia, se
kutsuu sananvapaudeksi, omaksi sananvapaudekseen. Meillä
on sensuuri. Vaikka Hesari on yksityinen yritys, eikä se edusta
julkista valtaa muuta kuin olemalla Virallinen Lehti, se ylläpitää
maassa sensuuria. Meillä on sensuurikin privatisoitu.
Rahalla kuitenkin saa, ja niinpä ostin lauantain lehdestä
40 000 markalla ilmoitustilaa kirjoitukselle, jota tarjosin
elokuussa Helsingin Sanomille mutta joka ei sitä julkaissut.
Pitää olla meppi, jotta julkisuutta saa edes rahalla. Köyhät
älkööt vaivautuko. Sananvapautta ei Suomessa ole, eikä varsinkaan
ole julkista keskustelua.
Yleisradio tekee samaa kuin Helsingin Sanomat. Se vaikenee
eikä keskustele. Erityisen vaikea tapaus on Ylen televisiouutiset,
joka on lupamaksumonopolimme poliittinen käyntikortti. TV-uutiset
ovat politiikan iltahartaus, jossa tosiuskovaiset todistavat,
että valtakunnassa kaikki hyvin. "Väärät" mielipiteet sensuroidaan
pois näkymästä ja kuulumasta, ja sen tekevät toimittajat,
jotka petaavat itselleen uraa Suomen ulkoministeriön virallisella
tiedotusosastolla.
Siksi Suomen Nato-jäsenyys on poliittinen eikä sotilaallinen
projekti, ja se näyttää olevan myös median
projekti. Nato-kriittisyys vaietaan. Että sellainen sensuuri.
Irlannin EI
Suomessa mediaa totutetaan alistumaan eliitin tahtoon. Eduskunta
on siihen jo tottunut. Niinpä Suomen eduskunta hyväksyy valtavalla
äänten enemmistöllä Nizzan sopimuksen, jota taas ei hyväksynyt
kansanäänestyksessä Irlannin kansa.
Irlannissa oli perustuslain mukaan järjestettävä maan itsenäisyyden
murentamisesta kansanäänestys, jossa koko Irlannin poliittinen
eliitti, talouselämä ja koko media olivat Nizzan sopimuksen
hyväksymisen puolella. Siitä huolimatta irlantilaisten enemmistö
äänesti sitä vastaan. Irlantilaiset eivät uskoneet poliittista
eliittiään. He pitivät kiinni maansa täysivaltaisuudesta.
Suomalaiset voisivat hyvinkin olla kansanäänestyksessä Nizzan
sopimuksesta - tai ainakin Natosta - samaa mieltä kuin irlantilaiset
(tai tanskalaisten kanssa samaa mieltä oman rahan säilyttämisen
tärkeydestä). Siksi poliittinen eliittimme ei anna suomalaisille
tilaisuutta äänestää suoraan itse.
Eduskunnasta ei löydy monta Nizzan sopimusta vastaan äänestäjää,
ei mahda löytyä enempää kuin onyhdessä kädessä sormia.
Ne euroänkyrät, jotka äänestivät Suomen EU-jäsenyyttä vastaan,
ovat talttuneet, kun on taltutettu, uhkailtu, painostettu,
luvattu, paijattu tai kiitelty. Periaatteista ei Suomen eduskunnassa
tarvitse pitää kiinni, ei varsinkaan jos niitä ei ole. Vasemmistoliitostakin
puuttuu aatteellista ryhtiä koko rintaman leveydeltä.
Kun EU-eliitin mielestä Irlannin kansa äänesti väärin, suomalaiset
kansanedustajat eivät äänestä väärin.
Väärän tuloksen johdosta irlantilaiset pannaan äänestämään
uudelleen.
Laekenin huippukokouksessa annetaan julkilausuma, jolla
Nizzan sopimusta ei paranneta miltään osin mutta jossa Irlannille
luvataan kaikki se kaunis, mikä sille voidaan luvata sopimusta
muuttamatta. Tämän julkilausuman toivotaan kääntävän Irlannin
kansan pään. Jos se ei käänny, EU:n sääntöjä muutetaan. Yhtäkkiä
kaikkia sopimuksia ei enää tarvitsekaan hyväksyä kaikkien
jäsenmaiden parlamenteissa. EU astuu silloin aikaan, jossa
isot sanelevat ratkaisut.
Laekenin huippukokouksessa ei Irlannin asia kuitenkaan ole
päällimmäisenä esillä.
Laekenissa päätetään EU:n lisäliittovaltioittamisesta sillä
tavalla, että EU:lle aletaan valmistella omaa perustuslakia.
Se olisi liittovaltion perustuslaki.
EU:n toimivaltaa kasvatetaan
Niissä asioissa, joissa EU:lla on yksinomainen toimivalta,
päätökset tehdään yhteisömetodilla. Se on sitä, että päätökset
tehdään EU:n sääntöjen mukaan EU:n omissa elimissä eikä viime
kädessä jäsenvaltioissa. Jäsenmaat joutuvat toimimaan kaikissa
yhteisöllistetyissä asioissa niin kuin EU määrää.
Maatalous-, alue- ja kilpailupolitiikassa EU on keskusvalta,
joka määrää yksin esimerkiksi jäsenmaiden maataloudesta. Sillä
alalla EU on jo liittovaltio.
On myös ollut sellaisia,asioita joissa EU:lle eiole
annettu toimivaltaa.
Sellainen asia on ollut puolustus. EU:n jäsenten
enemmistö on antanut puolustuksensa Naton (mutta ei EU:n)
toimivaltaan, eikä EU:lla ole ollut asiaa Naton rakenteisiin.
EU:lle kuitenkin perustettiin Helsingin huippukokouksessa
Nato-yhteensopivat sotilaalliset toimielimet, ja parin
viikon kuluttua taas uudessa joukkojenluovutuskokouksessa
Brysselissä jäsenmaat antavat EU:n käyttöön lisää resursseja
Nato-yhteensopivaa euroarmeijaa varten. Suomi lisää silloin
euroarmeijan käyttöön osoitettavien valmiusjoukkojen sotilasmäärän
1500:sta 2000:een. Suomi on näin valmis tekemään enemmän Nato-yhteensopivaa
sotaa kuin YK-yhteensopivaa rauhanturvaamista.
Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että jos suomalainen
nuorimies on kerran suorittanut asepalveluksensa valmiusjoukoissa,
häntä vaaditaan - ilman päätöksensä peruuttamisoikeutta -
lähtemään sotiin niin USA:n kuin muunkin kristinuskon puolesta
islamia vastaan, jos EU päättää lähettää euroarmeijansa taistelutehtäviin.
Euroarmeija toimeenpanee EU:n päätöksillä kriisinhallintatehtäviä,
jotka voivat olla myös rauhaan pakottamista eli sotaa. EU
ei vaadi euroarmeijan hyökkäyksille YK:n mandaattia.On mielenkiintoista
nähdä, onko Lipposen hallitus muuttamassa maamme rauhanturvalakia
tältä osin. Perjantain Hesarin mukaan on: puolustusministeriössä
valmistellaan lainmuutosta, joka tekisi mahdolliseksi Suomen
osallistumisen hyökkäyssotaan ilman kansainvälisen
yhteisön antamaa mandaattia - ja siis laillisuutta.EU-joukkojen
Nato-yhteensopivuus vaatii sitä, kun taas kansallinen etu
olisi olla rauhan puolella.
Suomea natotetaan EU:n rakenteiden kautta. Lipposen hallituksen
ohjelmasta on jo otettu pois kohta, jonka mukaan Suomi turvaa
"itsenäiseen puolustukseen". Lipposen mukaan me "olemme liittoutuneet
liittyessämme EU:n jäseneksi". Sitä kautta Suomen sotilaallinen
ja poliittinen Nato-yhteensovittaminen johtaa - panssarimersukenraali
Gustav Hägglundin arvion mukaan - siihen, että Nato-jäsenyys
on tästä hetkestä kolmen vuoden kuluttua kuin Martta-yhdistykseen
menisi.
Nato-maiden varusmiehet ovat harjoitelleet Suomessa sotaa
ja suomalaiset Nato-maissa. Suomalaiset hävittäjät osallistuvat
tänä vuonna sotaharjoituksiin Nato-maissa ja Naton hävittäjät
Lapin ilmatilassa. Suomalaisille lentäjille opetetaan ilmatankkausta
ja vaijerilaskeutumista lentotukialusten kannelle sekä Naton
taktisia merkkejä ja komentokieltä; uudessa perustuslaissammehan
armeijamme komentokieli ei ole enää suomen kieli. Näin ei
puolusteta omaa maata vaan valmistaudutaan ristiretkille.
Että sellaista natottamista.
Lisää poliisivaltioita
New Yorkin syyskuun tapahtumien jälkeen EU on ottamassa
jättiläisharppauksia yhteisen poliisivaltion suuntaan.
EU:n elimissä on käsittelyssä eurooppalainen pidätysmääräys,
joka tekee mahdolliseksi poliisin suorittaman pidätyksen ilman
oikeudenkäyntiä sekä pidätetyn luovuttamisen toisiin maihin
tuomittavaksi näiden toisten maiden lakien mukaan ilman että
luovutusta pyytävän maan tarvitsee täsmentää luovutuksen perustetta.
Syyksi vapauden riistoon riittää se, että epäillään jonkun
toimivan terroriverkostossa. Pidätyksen perusteena voi olla
aikomus, jota poliisin ei tarvitse todistaa.
Näin prosessi alkaa rangaistuksella (pidätys) ja jatkuu
kuulusteluilla ja oikeudenkäynnillä. Uusi pidätyskäytäntö
koskisi kaikkia rikostapauksia eikä vain "terrorismia", ja
se saattaa tehdä terroristilaeista myös poliittisia lakeja.
Pidätyksiä suoritetaan tulevaisuudessa poliisien ja syyttäjien
eikä oikeusistuinten ehdoilla. Yhteisen oikeusalueen merkeissä
tulollaan on EU:n yhteinen yleinen syyttäjä ja syyttäjänvirasto.
Federalistit haluavat perustaa EU:lle myös yhteisen mellakkapoliisin
ja salaisen palvelun. Yhteinen sotilaallinen tiedustelu
vakoilusatelliitteineen on jo teon alla. Että sellaisessa
poliisivaltiosssa sitä pian ollaan täällä
Suomessakin.
Konventtimetodi
Kaikkia näitä EU:n toimivaltoja käsitellään prosessissa,
joka aloitetaan Laekenin huippukokouksessa joulukuun puolivälissä.
Siellä federalistit haluavat EU:lle perustuslain, jossa
määritellään EU:n toimivaltaan useimmat edellä mainituista
asioista. Federalistit haluavat EU:lle lisää toimivaltaa lisäliittovaltioitumisen
hengessä.
Valmistelun aikana pieniä kansakuntia painostetaan hyväksymään
itselleen epäedullisia ratkaisuja siinä hengessä, jota edustaaNizzan
sopimus: pienet maat antoivat siirtää vapaaehtoisesti
valtaa itseltään suurille maille.
Federalistit haluavat valmistella EU:n perustuslain ns.
konventtimetodilla, samalla, jolla EU:lle valmisteltiin
erityinen perusoikeuskirja. Se ei ollut jäsenmaita sitova,
mutta perustuslaki olisi. Perusoikeuskirjasta halutaan tehdä
perustuslain ensimmäinen luku.
Perusoikeuskirjan valmistelua varten kutsuttiin koolle konventti.
Sen kokoonpanoon kuului kaksi edustajaa jokaisesta
kansallisesta parlamentista, yksi edustaja kansallisista hallituksista,
16 europarlamentin edustajaa sekä yksi komissaari. Nämä 62
henkilöä valmistelivat perusoikeuskirjan 370 miljoonalle EU-kansalaiselle
niin että kansallisissa päätöksentekoelimissä ei saanut muuttaa
pilkunkaan paikkaa siitä, mitä oli sovittu ylikansallisesti
ja epäparlamentaarisesti, epäselvästikin.
Konventissa perusoikeusasiakirjaan tehtiin yli tuhat muutosesitystä,
mutta yhdestäkään ei äänestetty. Julistus hyväksyttiin ns.
kvasienemmistöllä: todettiin - siis ilman äänestystä,
vaikka oli eriäviäkin mielipiteitä - enemmistön olevan hyväksymisen
kannalla. Konventtimetodi ei edusta demokratiaa eikä se ole
edustuksellista parlamentarismia. Se on kylmää kyytiä kohden
liittovaltiota niille, jotka haluavat puolustaa ainoaa tunnettua
demokratian lajia: kansallisvaltioiden parlamentaarista demokratiaa.
Perusoikeuskirjan valmistelu oli helppo tehtävä verrattuna
tulollaan olevan perustuslain valmisteluun. Perusoikeuskonventti
ei saanut keksiä itse yhtään uutta oikeutta tai vapautta,
vaan sen tehtävä oli kirjata näkyviin ne, joihin EU tai sen
jäsenvaltiot olivat jo aikaisemmin sitoutuneet. Poliittisena
tavoitteena federalisteilla oli halu saada asiat näyttämään
siltä, että EU antaa ihmisille oikeuksia, joita heillä ei
ole kansallisvaltiossa. Haluttiin antaa kuva EU:sta oikeuksien
antajana: hyvä EU on hyvä myös köyhille, vaikkei se sitä olisikaan.
Että sellainen federalistinen projekti on nyt käynnistymässä:
EU:n perustuslaki.
Uusi konventti
Laekenin huippukokouksen lopputuloksessa on tiedossa, että
aloitetaan perustuslain valmistelu. Sitä ei välttämättä kutsuta
sillä nimellä.
On tiedossa, että koolle kutsutaan konventti, jonka koostumus
on sama kuin perusoikeuskirjan valmistelussa.
Epäselvää on, ja epäselväksi voi kokouksessakin jäädä, mikä
on konventin toimeksianto: tuotetaanko konventissa yksi ehdotus
perustuslaiksi vai monta optiota.
On tiedossa, että konventti saa työnsä valmiiksi ennen vuotta
2004, jolloin alkaa uusi hallitusten välinen konferenssi (HVK)
EU:n institutionaalisen tulevaisuuden suuntalinjoista.
On tiedossa, että konventtiin tulee pari huomioitsijaa EU:n
talous- ja sosiaalineuvostosta (Ecosoc) ja alueiden komiteasta.
Sen lisäksi sen työtä kutsutaan seuraamaan jäsenhakijamaiden
edustajia, mutta heille eivät vanhat jäsenmaat anna valtaa
sen suhteen, millaisen asiakirjan konventti tuottaa.
Konventtimetodin kritiikki
Ongelmallista konventtimetodissa on valmisteluprosessin
epädemokraattisuus ja epäparlamentaarisuus. Se antaa isoille
maille mahdollisuuden painostaa pieniä. Yksilöt, jotka ovat
kansallisten instituutioiden edustajia, eivät pysty vastustamaan
paineita yhtä hyvin kuin valtiolliset elimet.
Paineista yhdenmukaiseen ja samanlaiseen käyttäytymiseen
on näyttöä perusoikeuskonventin ajalta.
Ongelmallisinta on kuitenkin asioiden valmistelun suppea
pohja. Konventti ei edusta kaikkia, eivätkä poikkeavuudet
ja erilaisuudet pääse valmistelussa esille.
EU on liian iso, jotta sille voitaisiin valmistella ja säätää
demokraattisesti demokraattinen perustuslaki.
Lopuksi
Esitän mietittäväksi, miten tästä eteenpäin.
Kun ei oikein voida luottaa poliittisiin puolueisiin, pitäisikö
perustaa kansalaisliike Suomen täysivaltaisuuden puolesta,
Natoa vastaan?
Eestille toteutti itsenäisyyden rahvarinne, kansalaiset
eli kansanrintama, eivät puolueet. Suomessa puolueet
vievät maalta itsenäisyyden. Ne ovat aloittaneet
itsenäisyydestä luopumisen prosessin itsestään.
SDP, kokoomus, kepu ja vihreät ovat jo alosastoja kukin
omassa europuolueessaan, joille aletaan pian maksaa europuoluetukea.
Että sellaiset europuolueet toimivat jo meillä täällä
Suomessa, euroSDP, eurokokoomus, eurokepu, eurovihreät,
epäitsenäisiä kaikki tyynni.
|