EU:n liittovaltioitumisesta ja sen vastustamisesta
Esko Seppänen Lähiradiossa 100,3 MHz - 18.2.2001
Euroopassa kummittelee aave, liittovaltion aave.
Monissa maissa EU:sta halutaan tehdä liittovaltio. Sitä
vaaditaan aivan avoimesti ja julkisesti, ei kuitenkaan
Suomessa.
EU-liittovaltiossa olisi pahinta se, että olisi
keskusvalta ja tehtäisiin päätöksiä
ylikansallisesti, suurten maiden ehdoilla. Siinä ei
tunnettaisi demokratiaa.
On eri lajeja liittovaltioita.
Yksissä
on vahva keskusvalta kuten USA:ssa. Se on monille
esikuva Euroopan Yhdysvalloista siinä mielessä, että
siellä keskusvallalla on monopoli vallankäyttöön
politiikan kovissa asioissa, ennen muuta sodan ja rauhan
kysymyksissä sekä talous- ja rahapolitiikassa. USA:n
osavaltioilla on lainsäädäntövaltaa muun muassa
vero- ja rikosasioissa, ja niillä on oikeus päättää
jopa teloituksista eli yksittäisten kansalaisten
hengenotosta, mutta päätettäessä hyökkäämisestä
muihin maihin ne eivät voi vapauttaa oman osavaltion
poikia lähtemästä keskusvallan sotiin.
On toisenlaisiakin liittovaltioita, joissa on löyhä
keskusvalta tai ei juuri lainkaan keskusvaltaa niin kuin
Sveitsissä. Siellä kantonit ovat itsenäisiä ja
monista yhteisistä asioista päätetään kansanäänestyksin.
Se on vapaiden ihmisten suoraa demokratiaa. Jos EU
kehittyisi sellaisen liittovaltion suuntaan, mitä on
Sveitsi, sillä supistettaisiin merkittävästi EU:n
demokratiavajetta.
Kun vastustamme EU:n liittovaltioitumista, vastustamme
keskusvallan vahvaa asemaa osavaltioiden ihmisten elämään.
Eurooppa on niin suuri maanosa, että se, mikä on hyvää
yksille, ei ole sitä toisille. On demokratian näkökulmasta
pelottavaa, jos kaikki politiikka yhdenmukaistetaan
valamalla poliittiset rakenteet samaan muottiin. Sillä
tavalla ei EU kehity Sveitsin liittovaltiomallin ja
paremman demokratian suuntaan vaan vahvan keskusvallan
ja epädemokraattisen päätöksenteon suuntaan.
EU:ssa on epädemokraattista se, että on
ylikansallinen, suuria maita suosiva päätöksenteko.
Se on huonompaa demokratiaa kuin tulevien osavaltioiden,
nyt vielä kansallisvaltioiden, nykyinen
parlamentaarinen demokratia. Niinpä kun puhutaan
EU-liittovaltiosta, on puhuttava demokratiasta, tai
pikemminkin sen puutteesta, demokratiavajeesta.
On tunnustettava, että demokratiaa on yleisesti hyväksytyssä,
legitiimissä muodossa vain kansallisvaltioiden
demokratia. Ei ole ylikansallista demokratiaa,
sellaista, jossa vähemmistöjen oikeudet turvattaisiin
demokraattisesti niin että ne kokevat itse oikeutensa
laillisiksi ja hyväksytyiksi. Nykyistä EU:ta
rakennetaan poliittisella väkivallalla suurten maiden
ajaessa omia tavoitteitaan pienten maiden
kustannuksella.
Liittovaltion huonoin puoli pienen maan näkökulmasta
on päätöksenteon ylikansallisuus: se että päätöksiä
tehdään maiden väkilukujen suhteessa. Kun pienet maat
luovuttavat itsemääräämisoikeutta, demokratiaa siis,
EU:n keskusvallalle, ne eivät saa siltä vastineeksi
yhtä paljon uutta demokratiaa sen tilalle, josta ne
luopuvat.
Pienen maan näkökulmasta nykyisen kaltainen
valtioliitto, se EU johon Suomi liittyi, on meille
demokraattisempi kuin tuleva liittovaltio. Pienillä
mailla on ollut veto-oikeus yhteisiin päätöksiin tärkeissä
asioissa. Se, että on veto-oikeus, vaikka sitä ei
olisi käytettykään, vaikuttaa päätöksentekoon.
Nizzan huippukokous joulukuussa merkitsi veto-oikeuden
kaventumista, mutta ei niin paljon, että EU olisi
menettänyt valtioliitto-luonteensa ja muuttunut
liittovaltioksi.
Liittovaltio on kuitenkin EU:n isojen maiden päämäärä.
Sitä kautta se on EU:n lopullinen päämäärä,
tavoite sinänsä. Siitä, millainen liittovaltio EU:n
tulisi olla, ei Suomessa keskustella.
Nizzan huippukokous oli lyhyt askel liittovaltiotiellä,
siihen suuntaan. Suurten maiden äänivaltaa lisättiin
neuvostoissa enemmän kuin pienten, ja suurten maiden jäsenmäärää
Euroopan parlamentissa kasvatettiin suhteessa pieniin
maihin. Komissaarien henkilövalinnoissa pääkomissaarille
annettiin aivan turhan päiten valtaa yli kansallisen päätöksenteon,
ja sen johdosta kaikki tulevat komissaarit ovat
liittovaltiohenkisiä. En ole kuullut kenenkään
perustelevan Nizzan kokousta demokratian lisääntymisellä.
Ongelmallisin muutos Nizzassa oli se, että suuret maat
saivat maiden väkilukuun perustuvan oikeuden estää
niille epämieluisten päätösten synty. Ne maat,
joissa asuu 62 % väestöstä, saivat määräenemmistöpäätöksiin
veto-oikeuden. Niinpä kolme suurta liittovaltiohenkistä
maata Saksa, Ranska ja Italia voivat estää kaikkien
muiden maiden tahdon toteutumisen. Tietoisuus siitä,
että ne voivat estää, vaikuttaa päätöksentekoon,
vaikka mainittua oikeutta ei käytettäisikään.
Nizzassa lisättiin päätöksenteon ylikansallisuutta
ja isojen maiden valtaa. Nizzan sopimuksen hylkääminen
on tällä hetkellä tärkein vaihtoehto EU:n
liittovaltioitumiselle. Suomi voi tehdä sen myös
muiden puolesta, jos me tahdomme. Sopimus vaatii voimaan
tullakseen kaikkien jäsenmaiden parlamenttien hyväksynnän.
Jos se hylättäisiin Suomessa, Nizzassa toimeenpantu
isojen maiden vallankaappaus ei toteutuisi muuallakaan.
Nizzan sopimuksen hylkäys tekeisi hyvää
eurooppalaiselle demokratialle.
Jos Nizzan sopimus kaatuisi, monissa maissa oltaisiin
tyytyväisiä. Tämän päivän puheiden perusteella
arvioin, että jopa kolmasosa meistä Euroopan
parlamentin jäsenistä saattaa äänestää sitä
vastaan. Tosipaikan tullessa joukko voi olla tätä
pienempi, mutta ainakin tämän verran on
europarlamentissa tyytymättömyyttä.
Niiden kansanedustajien, jotka eivät halua Suomea
osavaltioksi liittovaltioon ja uuden keskusvallan
alaisuuteen ja alamaisuuteen, tulee äänestää Nizzan
sopimusta vastaan.
Poliittinen eliittimme, joka on kokoontunut Suomen
eduskuntaan valtiopäivilleen, taitaa kuitenkin hyväksyä
sopimuksen lähes yksimielisesti.
Miksi Suomen kansanedustajat käyttäytyvät EU:n
laitumilla kuin kesyt lampaat?
Siksi, että kansanedustajien joukossa on sangen vähän
periaatteellisia ihmisiä, sellaisia joiden mielestä
kehitykseen pitää vaikuttaa puolustamalla demokratiaa.
Poliitikot ovat huonoja niissä asioissa. Sen osoittaa
Tanskankin esimerkki. Siellä liittovaltiohenkiset
poliitikot olisivat hyväksyneet EMU:n ja oman rahan
käytöstä poistamisen
suurella enemmistöllä, mutta kansa äänesti - vastoin
pelottelua - euron kumoon. Peloteltiin, että kruunu
heikkenee ja pörssikurssit laskevat. Kävikin niin, että
kruunu vahvistui ja pörssikurssit nousivat.
Demokraattinen vaihtoehto Suomessa olisi se, että olisi
aina kansanäänestys, kun kansanvaltaa siirretään
keskusvallalle, EU:n tapauksessa Brysselin
eurokraateille. Niin tehdään Tanskassa, vaikka EMU-äänestyksen
jälkeen siellä tunnetaankin kansanäänestysväsymystä:
kukaan ei nyt jaksa kamppailla, ei puolesta eikä
vastaan. Siksi Tanskassa ei ole kansanäänestystä
Nizzan sopimuksesta. Kaikki ovat yksimielisiä siitä,
että demokratia on myös aika isotöinen juttu ja sen
puolustamisessakin pitää välillä hengähtää.
Monet suomalaiset kansanedustajat uskonevat, että
EU:sta tulee liittovaltio eikä sitä voi estää. He
uskottelevat itselleen kansan valinneen kansanäänestyksessä
Suomen kuljettavaksi liittovaltion tien. Tällainen
asennoituminen on ominainen Suomen
hallinnollis-poliittiselle eliitille: Suomi on yleisesti
ollut EU:n kiltein jäsen. Kun neuvostossa on äänestetty,
Suomi on pidättynyt äänestämästä tai äänestänyt
harvemmin voittanutta esitystä vastaan kuin mikään
toinen maa. Suomi on tällä tavalla mitattuna
puolustanut vähiten omaa etuaan.
On myös keppihevonen, jolla isot maat ratsastavat
Nizzan sopimuksen puolesta.
Ne haluavat EU:n laajenemista. Ainakin Saksa haluaa,
sillä EU:n keskus ja painopiste siirtyisi laajenemisen
myötä itään, Saksan markkinoiden suuntaan. Nykyisin
EU on kallellaan Välimeren ja Atlantin suuntaan. Monet
uskovat, että suostuessaan Maastrichtissa luopumaan
Saksan markasta saksalaiset vaativat ranskalaisilta siitä
hinnaksi sen, että Ranskan oli sitouduttava EU:n
laajenemiseen. Ranskalaiset näyttävät maksavan
Saksalle tätä hintaa, vaikka Ranskan ministerit
luottamuksellisesti sisäpiirissä sanovatkin, ettei
laajentumisesta mitään tule.
Isot maat kiristivät ennen Nizzaa pieniä maita: jos
ette hyväksy meidän valtamme lisäämistä, tuhoatte
laajenemisen. Pöljyyttään pienet maat menivät tähän
halpaan. Tai sitten viisauttaan. Kun EU laajenee, se
tekee sen hallinnoimisen mahdottomaksi ilman
kovaotteista keskusvaltaa, ja siitä taas eivät kansa
pidä. Ehkä laajenemisen nopeuttaminen on Paavo
Lipposen nerokas suunnitelma EU:n tuhoamiseksi, vaikka hänen
muut tekonsa eivät sellaiseen viittaakaan.
En suostu ymmärtämään, miksi EU:n pitäisi laajeta
niin nopealla aikataululla, että uusia jäseniä pitää
ottaa jo vuonna 2004 tai 2005. Tulollaan olevat uudet jäsenmaat
ovat taloudellisessa ja sosiaalisessa kehityksessä niin
paljon jäljessä nykyisiä jäsenmaita, että niiden
kannalta - ja EU:n kannalta - olisi hyvä lykätä
laajenemista pitemmälle tulevaisuuteen; olihan Suomikin
ennen EU:n poliittista jäsenyyttä useita vuosia sen
taloudellinen jäsen Euroopan talousalueen (ETA) kautta.
Samanlainen järjestely sattaisi hyvinkin sopia jäsenyyttä
hakeneille maille. Eli olisi ensin yhteensovittaminen,
vasta sitten jäsenyys. Niinhän toimitaan muissakin
asioissa, kuten Suomen liittämisessä NATO:on. Ensin on
sotilaallinen ja poliittinen yhteensovittamisen, vasta
sitten jäsenyys.
EU:n jäsenkandidaatit eivät ole yhtä nopeasti
EU-kunnossa kuin Suomi on NATO-kunnossa.
Niitä, jotka uskovat nopeaan laajenemiseen, ei ole
Brysselissä paljon; epäuskoa vaan ei saa sanoa ääneen.
Saattaa olla, että laajeneminen ei toteudu nopeassa
aikataulussa. Silloin ne, jotka ovat kiristämällä
ajaneet sen hyväksymistä, saavat jättipotin: niiden
valta kasvaa ilman että EU laajenee, mikä oli peruste
sille, että niille annettiin lisää valtaa.
Laajeneminen olisi muutenkin mietittävä
perusteellisesti Suomen näkökulmasta: onko EU:n
laajeneminen - ja sitä yhä uusien maiden alistaminen
EU:n isojen maiden valtaan - todella tärkeämpi asia
kuin päätösvallan säilyttäminen omissa asioissa
itsellä - ja hakijamaiden asioissa niillä itsellään.
Jos ei ole, pitää hylätä Nizzan sopimus. Joka on
demokratian puolella, hylkää sen. Miksi Suomi
kannattaa EU:n nopeaa laajentamista?
Mielipidetiedustelujen mukaan Suomen kansa ei halua
liittovaltioon. Monet kansanedustajat taas eivät näe
sille vaihtoehtoa. He ottavat sen, mikä EU:sta tulee,
annettuna, eivätkä he halua puhua Suomen
osavaltioittamisesta; se sanakin kuulostaa niin rumalta.
Sen sijasta, että luotaisiin Suomelle linjaa, jolla
turvataan omat edut, monet poliitikot kieltävät koko
asian: EU:sta ei muka ole tulollaan liittovaltio. Se on
unihiekkaa äänestäjien silmille.
Liittovaltiokysymys pitäisi Suomessa politisoida. Se ei
ole helppoa. Ei nimittäin ole merkittävää puoluetta,
joka ei haluaisi Suomessa hallituspuolueeksi ja sitä
kautta johtajilleen ministerinpaikkoja, olipa
hallituksen politiikka mikä tahansa. Suomessa ovat
hallituskelpoisia vain EU:n asian ajajat, sellaiset,
jotka nielevät EU:n liittovaltioitumisen ja
militarisoimisen ja jotka ovat valmiit natottamaan
Suomen. Jos et toimi näin, sinut eristetään.
Puolueiden välillä ei Suomessa ole poliittisia eroja
eikä yksikään puolue halua erottua joukosta tavalla,
joka johtaisi sen sulkemiseen Suomen hallituksen
ulkopuolelle. Oikeisto ja vasemmisto ovat samaa mössöä.
Politiikka ei toimi.
Lipposen hallituksen ohjelmassa on varauduttu
liittovaltion tuloon. Kun edellisen hallituksen
ohjelmassa Suomen kanta EU:hun oli se, että sitä on
kehitettävä itsenäisten valtioiden yhteenliittymänä,
tämä lause poistettiin nykyisen hallituksen
ohjelmasta. Niin ollen EU voi Suomen nykyisen
hallituksen puolesta kehittyä entistä enemmän
liittovaltion suuntaan.
Muutos hallitusohjelmaan oli mietitty juttu, ja tässä
tapauksessa sen oli miettinyt maamme pääfederalisti
Paavo Lipponen. Hän saneli
hallituspuoluekandidaateilleen hallituksen ohjelman
ulko- ja turvallisuuspolitiikan osuuden, ja muiden oli
se joko hyväksyttävä tai hylättävä. Nykyiset
hallituspuolueet hyväksyivät, ja siksi ne ovat
hallituksessa. Ne ovat siellä Lipposen ehdoilla.
Keskustan hampaattomuus EU-asioissa on - sen
kannattajien EU-kriittisyydestä huolimatta - selitettävissä
sillä, että seuraavissa hallitusneuvotteluissa myös
se valmistautuu hyväksymään EU:n liittovaltioitumisen
meille ulkoa annettuna asiana. Sen takia Suomessa ei ole
todellista oppositiopuoluetta eikä
oppositiopolitiikkaa. Keskustakin on EU-asioissa
hallituspuolue.
Keskustelu EU:n liittovaltioitumisesta vaatisi median myötävaikutusta,
mutta se taitaa olla suomalaisilta joukkotiedotusvälineiltä
liikaa vaadittu. On tutkittu, että journalistit ovat
keskimäärin EU-myönteisempiä kuin kansa, ja he
antavat sen näkyä ja kuulua. He suostuttelevat kansaa
alistumaan vieraan vallan alamaisuuteen, ja he ovatkin
jo saattaneet onnistua tappamaan Suomen kansan itsenäisyystahdon.
Suomalaiset poliittiset toimittajat, nuo pullasorsat
jotka syövät poliittisen eliitin kädestä, ovat
alamaisista alamaisimpia. Toimittajiltamme puuttuu
perustietoja ja kielitaitoa. Se, että journalismissa ei
eletä EU-reaaliajassa, voi olla myös mukavuudenhalua
ja laiskuutta. Kukaan ei kysele perään, jos toimittaja
monistaa vallan haltijoiden mielipiteitä. Ei kysele,
kun maassa ei ole oikeaa oppositiotakaan.
Suomen kansa ei halua liittovaltioon, mutta pääministeri
Paavo Lipponen haluaa. Hän on siinä merkityksessä
federalisti. Hän kuitenkin välttelee tämän ruman
sanan sanomista ääneen. Sanan sijasta Lipponen käyttää
tekoja liittovaltion puolesta.
Kun Lipponen haluaa EU:lle oman perustuslain, se olisi
liittovaltion perustuslaki. Siinä määriteltäisiin
keskusvallan ja osavaltioiden suhteet, ja sitä kautta
meille syntyisi uusi keskusvalta. Sellaisesta me olemme
vapaita siitä lähtien, kun Suomesta tuli vuonna 1917
itsenäinen ja täysivaltainen kansakunta.
EU:ssa valmisteltiin viime vuonna liittovaltion
perustuslain alkio: perusoikeuskirja. Valmisteluun
osallistui 2 edustajaa jokaisen EU-maan parlamentista, 1
edustaja jokaisen jäsenmaan hallituksesta, 16
europarlamentin jäsentä ja yksi EU-komissaari.
Mainittu asiakirja ei lisää mitään EU-kansalaisten
oikeuksiin, mutta ei niitä myöskään vähennä.
Miksi se sitten tehtiin?
Se tehtiin ns. poliittisista syistä. Federalistit
halusivat sillä tavalla aloittaa EU:n
liittovaltioittamisen uuden vaiheen: perustuslain
valmistelun. Lipposen himoitsema liittovaltion
perustuslaki on ajankohtainen asia vallitsevissa
oloissa.
Konventti tarkoittaa jonkinlaista kokousta, ja
konventtimetodi on niin muodoin epämääräistä
kokoustelua konventtiin valittujen henkilöiden kesken.
Kokouksissaan perusoikeuskonventin 62 jäsentä tekivät
jostakin - kukaan ei tiedä mistä - tulleisiin
pohjapapereihin yli tuhat muutosesitystä, mutta yhdestäkään
ei äänestetty. Lopputuloksestakaan ei äänestetty.
Niin hyväksyttiin alle 62 ihmisen tahto 370 000 000
EU-kansalaisen tahdoksi.
Kun tiedetään, että osa konventin jäsenistä halusi
hylätä huonot perusoikeudet, kyseessä oli alle 62
ihmisen tahto 370 miljoonalle. Kun ei äänestetty, ei
tiedetä, kuinka monen ihmisen tahto se oli. Ei
kuitenkaan niin monen, että menetelmä olisi
demokraattinen.
Paavo Lipponen on ulkomailla puhunut Suomen suulla ja
vaatinut EU:n tulevan kehityksen eli sen lisäliittovaltioitumisen
valmistelua tällä samalla metodilla,
konventtimetodilla. Se sopii federalisteille,
liittovaltion asian ajajille. Euroopan järjestyneet
federalistit ovat innoissaan siitä, jos ehdotetaan
konventtimetodin käyttöä, ja niin on Lipponen tehnyt.
Hän on sekä Suomen pääministeri että
suurfederalisti vaatimalla EU:lle säädettäväksi
liittovaltion perustuslain ja vaatiessaan asioiden
valmistelun yhteisöllistämistä - ja siinä yhteydessä
konventtimetodin käyttöä - päätösten viemiseksi
kansallisen parlamentarismin ja demokratian
ulottumattomiin.
Vanha yhteisö- eli community-metodi on sitä, että päätökset
tehdään aina EU:n elimissä niiden voimasuhteiden
mukaan. Ne voimasuhteet suosivat isoja maita.
Federalistit ovat iät ja ajat vaatineet yhteisömetodia
käyttöön päätettäessä EU:n tulevaisuudesta.
Uusi konventtimetodi on federalistien suosiossa jo
ohittanut vanhan yhteisömetodin.
EU:ssa on maita ja maaryhmiä, jotka avoimesti
julistavat halunsa eriarvoistaa EU:n jäsenmaat
jakamalla ne kahden kerroksen väkeen: niihin, jotka käyttävät
valtaa, ja niihin, jotka eivät. EU:n kovan ytimen
muodostamisen strategiasta on selkeimmin puhunut entinen
pääkomissari Jacques Delors, joka on federalistien
politbyroon ideologiavastaava, eräänlainen vanhan
EU-vallan suslovi. Oikea Suslov oli, se nuoremmalle väelle
kerrottakoon, Neuvostoliiton ajalla maailman
kommunistisen liikkeen pääideologi. Delors haluaa
suurten maiden perustavan EU:n sisälle kovan ytimen,
jolla olisi omat päätöksentekoelimet ja joka itse päätökset
tehtyään sanelisi ne muille. Kovan ytimen maita
olisivat ennen muuta EU:n kuusi perustajamaata. Nizzan
kokouksessa tavoite EU:n kovan ytimen laillistamisesta
eteni: suurten maiden vaikutusvaltaa lisättiin ja
uusilla aloilla otettiin käyttöön ns. tiiviimpi
yhteistyö, jota kutsutaan myös joustavuudeksi. Se
tekee mahdolliseksi EU:n eritahtisen kehityksen. Nyt voi
laillisesti syntyä kova ydin tai - asioista riippuen -
kovia ytimiä. Ne ovat EU-liittovaltioitumisen
avantgarde- ja pioneerijoukot.
Miten sitten on suhtauduttava Ranskan lähiaikoina esittämään
uuteen aloitteeseen EU:n uudesta vallanjaosta?
Eurooppa-ministeri Pierre Moscowici, kuulitte oikein:
Moscowici, on jo lausunut idean julki, ja pääministeri
Lionel Jospinin odotetaan virallistavan sen kevään
kuluessa. Idea on, että Ranska haluaa Brysseliin pysyvän
Eurooppa-ministereiden neuvoston käsittelemään jäsenmaiden
puolesta EU-asioita. Kysymys olisi uudesta elimestä,
jossa valtionpäämiesten luottohenkilöt käyttäisivät
Brysselissä supervaltaa ylitse kaikkien muiden. Kun
edellä mainittu suslovi Jacques Delors kannattaa tätä
ideaa, asiaan lienee viisasta suhtautua niin, että
Ranska haluaa tällä tavalla yhteisöllistää jäsenmaiden
vaihtuvaministerististen neuvostojen työn. Tämä on
siis Ranskan kavala juoni demokratian kitkemiseksi
EU:sta. Ranska ei halua demokratiaa, koska he haluavat
eriarvoisten maiden liittovaltion, ja se taas ei ole
demokratiaa.
Paavo Lipposen mielestä komission valta on pienten
maiden etu. Hänestä tulee liittovaltiomiesten
suosikki, kun hän alkaa vastustaa Ranskan ehdotusta ja
vaatii sen sijalle konventtimetodia ja vahvaa
komissiota. Se, että komission valta on pienten maiden
etu, on yhtä tyhjä lause kuin jos sanottaisiin
Lipposen valinnan Suomen seuraavaksi EU-komissaariksi
olevan Suomen etu. Siitä huhutaan. Kaikki suomalaiset
eivät halua Lipposen liittovaltioon. Pienen maan näkökulmasta
liittovaltioaate, jota levitetään yhteisöllisyyden
sumuverhon suojassa, saattaa uhanalaiseksi täysivaltaisuuden
kohtalomme kysymyksissä, jopa sodan ja rauhan
kysymyksissä. Siitäkin on kysymys, jos toteutuu EU:n täysmilitarisointi,
minkä parissa monet eurokraatit puuhastelevat EU:n
neuvoston nykyisen ja NATO:n entisen pääsihteerin
Javier Solanan johdolla. Niissä merkeissä
liittoutumattoman maan Lipponen oli Nizzassa valmis
EU-kielellä tiiviimpään yhteistyöhön ja
joustavuuteen myös puolustusasioissa.
Vaihtoehto yhteisömetodille ja konventiometodille on
se, että asioiden valmisteluun käytetään
nykyisenlaista, mutta ei Ranskan tulevan ehdotuksen
mallista, hallitusten välistä metodia. Se takaa
pienille maille vaikutusvallan keskeisissä asioissa
niin kauan kuin päätöksenteon veto-oikeudesta ei ole
luovuttu. Sen kyljestä kyllä nirhaistiin Nizzassa taas
uusi pala pois.
Lipposta avoimemmin, mutta ei Suomen suulla, on
liittovaltiokehityksen puolelle asettunut
europarlamentissa vihreiden Heidi Hautala. Hän on niitä
eurovihreitä, jotka ensin käyttivät parlamenttiryhmänsä
rahoja europuolueensa rahoittamiseen ja jotka - siitä
kiinni jäätyään - vaativat nyt europuoluetuen
laillistamista. Sen laillistamisen hyväksyi myös
Lipponen joulukuussa Nizzan huippukokouksessa.
Europuolueiden merkitys kasvaa, kun ne rupeavat saamaan
EU:n veronmaksajilta rahaa suostutteluun
EU-liittovaltion puolesta.
Sitä kautta kasvaa sen asian poliittinen merkitys, että
kokoomuksen europuolueen (Euroopan kansanpuolue, PPE)
tavoitteeksi asetettiin järjestön Berliinin
kokouksessa tammikuun puolivälissä EU:n kehittäminen
liittovaltioksi. Kun kokoomus näin maan rajojen
ulkopuolella haluaa Suomesta EU-liittovaltion
osavaltion, sen puheet isänmaan asian puolustamisesta
ovat epäuskottavia. Jostakin syystä kokoomus ei ole
markkinoinut Suomessa europuolueensa uutta linjausta
liittovaltion puolesta. Mistähän syystä se ei ole
niin tehnyt?
Europuolueiden merkitys kasvaa siinä vaiheessa, kun eri
maiden jäsenmäärää Euroopan parlamentissa pienennetään.
Mitä vähemmän on jäseniä, sitä vähemmän on
erilaisuutta. EU:n liittovaltioon syntyy ennen pitkää
kaksipuoluemalli, jossa jäljelle jäävät
konservatiivit ja sosialidemokraatit. Jos me haluamme
vaihtoehtojen vähyyttä, tätä kautta me saamme sen.
Europuoluejärjestelmä toisi Suomeenkin ennen pitkää
sen eurooppalaisen vaalilainsäädännön, joka perustuu
listavaaliin: europuolueet asettavat listoilleen
ehdokkaat siihen järjestykseen, jossa heidät valitaan,
eivätkä kansalaiset voi siinä tilanteessa vaikuttaa
siihen, kuka valitaan. Muissa EU-maissa on jo pääsääntöisesti
käytössä tällainen vaalitapa, mutta Suomessa on vielä
henkilövaali. Se on politiikan rikkautta eikä johda
totalitaariseen kaksipuoluevaltaan. Että meille tulee
Euroopasta listavaali, jos emme pane vastaan, on selvää.
Ne, jotka asiasta EU:ssa päättävät, ovat itse
tulleet valtaan listavaaleilla. Kansaa ei silloin
tarvita kuin vaalikarjaksi.
EU-liittovaltiolle on tulossa liittovaltion raha. Vuoden
kuluttua Suomen markka ei ole enää Suomessa laillinen
maksuväline. EU-liittovaltiolle on tulollaan
euroarmeija, joka saa myös hyökätä, ja Suomi on
ilmoittanut antavansa 1 500 sotilasta sen käyttöön.
Meitä suurempi Ruotsi antaa vain saman verran
sotilaita, mutta Tanska ei sotilastakaan.
EU:ssa meihin kohdistuu yhteensovittamisen ja
samanlaistamisen paine. Se pitää Suomen näkökulmasta
sisällään liittoutumisen vaaran. Se on vaara, koska
silloin meidät voitaisiin vetää mukaan muiden sotiin
jopa kaukana EU:n rajojen ulkopuolella. Suomea
yhteensovitetaan poliittisin ja sotilaallisin
EU-rakentein NATO:on, joka on tunkeutunut EU:n
rakenteisiin Helsingin huippukokouksessa perustettujen
uusien sotilaselinten kautta. Suomen oikea NATO-jäsenyys
antaa vielä kaikessa rauhassa odottaa itseään. Asia
ei ole ajankohtainen "vallitsevissa oloissa". Hallitusohjelmassa
sanotaan juuri näin: vallitsevissa oloissa. Huomenna on
eri olot.
Kannattaisiko meidän, jotka uskomme maamme itsenäisyyteen
ja täysivaltaisuuteen ja jotka pohjaamme
turvallisuutemme liittoutumattomuuteen, siihen että
meidän ei ole pakko osallistua muiden sotiin ja
yhteisiin hyökkäyksiin muita maista vastaan, tehdä
jotakin? Pitäisikö meidän elävöittää EU:n
vastainen kansalaisliike tai perustaa uusi
NATO-vastainen liike Suomen puolesta? Pitäisikö meidän
ruveta keräämään nimikirjoituksia Nizzan sopimusta
vastaan? Pitäisikö meidän ruveta vaatimaan kansanäänestyksiä
Suomen kannasta NATO:n ja Suomen suhteesta EU:n
liittovaltioitumiseen. Tarvitaanko Suomeen uusi
puoluerajat ylittävä kansanrintama?
Puhelinnumeroni löytyy Helsingin puhelinluettelosta:
557 249. Jätä soittopyyntö.
|