EU:n militarisoimisesta ja Suomen natottamisesta
Esko Seppäsen ohjelma Helsingin Lähiradiossa (100,3
MHz) 28.1.2001
EU:ta militarisoidaan, Suomea natotetaan
Kun EU liittovaltioituu, se on sitä, että yhä
enemmän päätöksiä tehdään ylikansallisesti
europarlamentissa tai EU:n neuvostoissa. Niissä on
suurten maiden ylivalta, ja Nizzan huippukokouksen jälkeen
asia on niin entistäkin enemmän. Nizzahan oli isojen
maiden vallankaappaus. Kolme suurinta maata voi määrävähemmistöllä
hylätä muiden maiden enemmistön muodostaman kannan.
Valta ei ole vain valtaa tehdä päätöksiä vaan myös
estää niitä. On kummallista demokratiaa, jos kolme
maata voi estää kaikkien muiden maiden tahdon
toteutumisen.
EU:ssa
on hegemonia, ylivalta asioihin ns. yleisen mielipiteen
muodossa, federalisteilla, niillä jotka haluavat
liittovaltion ja jotka haluavat eriarvoistaa EU:n jäsenmaiden
oikeudet ja jotka haluavat muodostaa sille sellaisen
kovan ytimen, jossa vähemmistö johtaa enemmistöä.
Suurimmat maat, paitsi ehkä Englanti, haluavat EU:lle,
myös lisää yhteistä puolustusta. Ne haluavat
militarisoida siviili-EU:n. Siinä tarkoituksessa ne jo
kokoavat euroarmeijaa.
Suurimmat EU-maat ovat NATO-maita. NATO hoitaa niiden
alueellisen puolustuksen mutta ei hyökkäystä.
Euroarmeija onkin niitä operaatioita varten, joissa myös
hyökätään.
Suomalaiset sotilaat ovat harjoitelleet sotaa
NATO-maissa ja NATO-sotilaat Suomessa. Suomi on lähettänyt
NATO-yhteensopivia Horneteja yhteisiin
NATO-harjoituksiin. Suomen sotalaivat ovat valmiita
osallistumaan kriisinhallintaan NATO:n laivojen kanssa.
Suomalaisia siviililaivoja on varattu NATO:lle
kriisiaikojen käyttöön. Samaan aikaan, kun Suomen
armeijaa yhteensovitetaan sotilaallisesti NATO:n kanssa,
Suomen kansaa yhteensovitetaan poliittisesti NATO:n
kanssa. Eliitti puhuu jo NATO:sta kuin jokapäiväisestä
leivästä.
Suomessa on tavanomaistettu puhuminen siitä, että
EU:sta tulee liittovaltio tai että Suomesta tulee
NATO-jäsen. Kun on ensin arkipäiväistetty epämieluisat
asiat, niille voidaan myöhemmin hankkia laillisuus.
Laillisuus on hallitsevan luokan poliittinen tahto. EU-jäsenyys
ensin arkipäiväistettiin, ja vasta sitten oli vuorossa
jäseneksi liittäminen. Se oli hallitsevan luokan
poliittinen tahto.
Samoin käynee NATO-asiassa. Ensin sanotaan, ettei asia
ole ajankohtainen "vallitsevissa oloissa";
Lipposen hallituksen ohjelmassakinhan sanotaan, että
asia ei ole ajankohtainen "vallitsevissa
oloissa". Mutta tulee uusia oloja, ja niitä
odotellessa Suomea natotetaan. Niin ei tehdä välttämättä
Suomen tai NATO:n päätöksin vaan ennen muuta EU:n päätöksillä,
EU-sopimusten muodossa ja EU-elinten kautta.
Kun puolustusvoimain komentaja Gustav Hägglund sanoo,
että EU:sta ei tule NATO:n korviketta, meidän on
uskominen häntä. EU:sta ei tule NATO:n korviketta,
vaan NATO sisäänrakennetaan EU:hun. EU:sta tehdään
NATO-yhteensopiva. Sille annetaan sotilaallista voimaa
toimia myös omien rajojensa ulkopuolella, jakoottavana
olevien eurojoukkojen polittista johtamista tehdään läheisessä
yhteistyössä NATO:n kanssa. Hägglund on kuitenkin
oikeassa: EU:sta ei tule NATO:n korviketta, vaan EU:sta
tulee osa NATO:a.
NATO edustaa pääomavaltaista, täsmäaseperusteista ja
valikoivaa turvallisuutta. Se on yrittänyt - huonolla
menestyksellä - asettaa jäsenmailleen velvoitteen,
jonka mukaan 3 % BKT:sta pitää käyttää varusteluun.
USA:n oma osuus on 3,2 %, EU:n varustelun keskimääräinen
osuus kansantuotteesta on 2,2 % ja Suomen osuus 1,6 %.
Suomen puolustusministeri Jan-Erik Enestam väittää,
että NATO-puolustus tulisi meille halvemmaksi kuin
omamme. Samaan aikaan sama mies vaatii Suomen armeijalle
lisää rahaa. Tarvitaan uusia taisteluhelikoptereita.
Useimmat EU-maat ovat jo NATO:n jäseniä ja niillä on
kohtalonyhteys toinen toiseensa NATO:n Washingtonin
perussopimuksen 5. artiklan kautta. Siinä säädetään
jäsenmaiden keskinäisistä turvatakuista: jos yhden
kimppuun hyökätään, muut osallistuvat sotaan. NATO
on perustamissopimuksensa mukaan "atlanttinen"
puolustusliitto ja toimii Atlantin valtameren molemmin
puolin, kuitenkin niin että amerikkalaiset ovat läsnä
Euroopassa miehittämässä Saksaa mutta eurooppalaiset
eivät ole läsnä Amerikassa. NATO on ollut
puolustusliitto, joka ei saanut toimia omien jäsenmaidensa
rajojen ulkopuolella, eikä se niin ollen ole voinut hyökätä.
Mutta ajat muuttuvat, samoin sopimukset.
Huhtikuussa 1999 NATO:n perustamissopimusta täydennettiin
järjestön 50-vuotisjuhlaistunnossa Washingtonissa.
Kokouksessa hyväksyttiin kolme uutta jäsenmaata. Sillä
tavalla hivuttauduttiin lähemmäksi Venäjän rajoja.
Keskeisin päätös oli kuitenkin uusi strateginen
konsepti, jossa uutta oli se, että nykyisin NATO saa myös
hyökätä. Uutta oli myös se, että NATO otti
itselleen oikeuden hyökätä omin päätöksinsä ilman
YK:n turvallisuusneuvoston hyväksyntää.
Kansainvälisen oikeuden mukaan laillisia ovat hyökkäykset
jotakin maata vastaan, jos niiden perustana on kansainvälisen
yhteisön päätös. Niillä pitää olla YK:n tai
ETYJ:in mandaatti. NATO ei ole avoin kaikille maille
niin kuin ovat ETYJ tai YK, eikä se siksi ole kansainvälisen
oikeuden tarkoittama yhteisö. Sen päätökset eivät
edusta kansainvälistä oikeutta. NATO-maiden
pommitukset Jugoslaviassa olivat kansainvälisoikeudellisesti
laittomia. Kun sotaa keksittiin nimittää
"humanitaariseksi interventioksi", se oli
poliittinen - mutta ei juridinen - savuverho hyökätä
laittomasti, hyökätä poliittisella voimalla.
NATO:lla on eurooppalainen pikkuserkku: Länsi-Euroopan
unioni (WEU). Myös se - niin kuin NATO:kin - antaa jäsenilleen
perustamissopimuksensa 5. artiklan mukaan turvatakuut.
Se tekee ne NATO:n resurssein. Tästä NATO-sidoksesta
johtuen - siis siitä että WEU-maat saavat myös USA:n
turvatakuut - kaikkien WEU-maiden on oltava myös NATO:n
jäseniä.
Suuret maat Ranskan ja Saksan johdolla yhdessä Italian
ja Espanjan ja ehkä Englanninkin kanssa haluavat yhdistää
WEU:n EU:hun. Siinä ovat taustalla myös ne
sitoumukset, joita nämä maat ovat antaneet huhtikuussa
1999 NATO:lle hyväksyessään uuden strategisen
konseptin ja nostamalla sotaliiton tehtävistä tärkeäksi
kollektiivisen kriisinhallinnan: saa hyökätäkin. EU
toimii nyt sen päätöksen toimeenpanemiseksi.
Isojen maiden ajama WEU:n ja EU:n fuusio on toteutumassa
sillä tavalla, että WEU:n omat toimielimet
lakkautetaan ja niiden tehtävät siirretään EU:lle.
Kun WEU:n perussopimuksen viides artikla turvatakuista
pantiin naftaliiniin, kaikkien EU-maiden ei ole pakko -
vallitsevissa oloissa - olla NATO:n jäseniä. Paine,
että kaikki olisivat NATO:ssa, on kuitenkin lähes käsin
kosketeltava.
EU ostaa sotilaalliset vakoilupalvelukset NATO:lta,
mutta poliittisessa tiedustelussa ja tiedottamisessa
sillä on oma rooli. WEU-fuusion kautta EU:hun tulee myös
sotilastiedustelu- eli vakoilutoimiala. Sen lisäksi
EU-maiden sotilaat ja turvallisuuspalvelut tekevät
salaista vakoiluyhteistyötä EU:n rakenteiden
ulkopuolella. On paljon toimintaa, josta EU ei tiedä
mitään, mutta sen jäsenmaiden sotilaat tietävät.
Kun Neuvostoliitto hajosi, NATO:lta katosi vihollinen.
Oikeuttaakseen olemassaolonsa sen piti löytää
itselleen uusia tehtäviä. Keksittiin nerokas idea
rauhankumppanuudesta. Sen sotilaallinen tavoite oli
NATO:on kuulumattomien maiden sotilasorganisaatioiden
NATO-yhteensopivuuden ja NATO-toimintakyvyn lisääminen.
Rauhankumppanuusohjelma oli NATO:n ottama aikalisä
NATO:on pyrkivien maiden sisäänotossa. Sitä kautta
NATO:on kuulumattomat maat - Suomi muiden mukana -
natottavat itseään ilman että USA:n tai muiden
NATO-maiden tarvitsee antaa niille turvatakuut.
Suomen tavoitteena on kyky osallistua kaikkiin
NATO-johtoisiin - ja tulevaisuudessa myös EU-johtoisiin
- ja rauhankumppanuuden nimissä tehtäviin
kriisinhallintaoperaatioihin. Sitä varten Suomessa on
muodostettu erityisvarustellut valmiusjoukot. Niiden
kautta Suomi kehittää yhteiseen kriisinhallintaan ja
mahdolliseen rauhaanpakottamiseen varatun joukon
NATO-yhteensopivuutta.
Suomea natotetaan myös kirjainyhdistelmän
"PARP" sisällä. PARP on yhteisöllinen
suunnittelu- ja arviointiprosessi, jossa Suomen
sotilaalliset standardit yhteensovitetaan NATO:n kanssa.
On käynnissä PARP-projektin kolmas vaihe: käydään
yhteisiä sota-ja esikuntaharjoituksia Suomen
NATO-yhteensopivuuden testaamiseksi käytännössä.
Eurooppalaista puolustusmateriaaliyhteistyötä taas
kuvaa kirjanyhdistelmä WEAG. Siinä Suomi on
tarkkailijajäsen. Tavoite on täysjäsenyys. WEAG:in
kautta NATO-maat saavat luettelon meidän maa-, meri- ja
ilmavoimiemme kaikkein yksilöidyimmistäkin uusista
materiaalihankkeista. Tätä kautta testataan niiden
yhteensopivuus NATO-tavaran kanssa. Suomen
puolustusvoimain uusista materiaalihankinnoista tehdään
15 % tätä kautta. Vielä tärkeämpää on
osallistuminen WEAG:in "eurooppalaiseen"
tutkimus- ja kehittämistoimintaan, jossa pienet maat
antavat tärkeimmät sotilastietonsa suurille, kun taas
suuret NATO-maat salaavat omansa.
EU:ta militarisoidaan NATO-yhteensopivaksi
Amsterdamin sopimus on riittävän kattava, jotta sen
perusteella EU:lle voidaan kehittää yhteinen
puolustus. Amsterdamissa puhuttiin vain yhteisestä
ulko- ja turvallisuuspolitiikasta. Kölnissä ja
Helsingissä alettiin puhua enemmästä: ei vain ulko-
ja turvallisuuspolitiikasta vaan jo turvallisuus- ja
puolustuspolitiikasta. Sen jälkeen on alettu puhua jopa
yhteistä puolustuksesta.
NATO:n 50-vuotisjuhlakokouksessa ennen Kölniä
kriisinhallinta nostettiin NATO:n keskeisimpien tehtävien
joukkoon. Siinä voivat olla mukana myös sellaiset
maat, joihin USA:n turvatakuut eivät ulotu.
Kriisinhallinta voi perustua - mutta sen ei tarvitse
perustua NATO:n itse itselleen ottaman toimivallan jälkeen
- kansainvälisen yhteisön eli YK:n tai ETYJ:in hyväksyntään.
Heti
mainitun NATO:n juhlakokouksen jälkeen pidettiin EU:n Kölnin
huippukokous, jossa otettiin edellä esitetyllä (mutta
julkisesti vaietulla) tavalla käyttöön yhteinen
turvallisuus- ja puolustuspolitiikka. Kölnissä päätettiin
myös "vahvistaa puolustuksen teollista ja
teknologista perustaa". Monilla EU-mailla on nimittäin
tavoite tehdä EU:sta sotilaallis-teollinen kompleksi,
maailman kakkonen, heti USA:n jälkeen.
Helsingin huippukokouksessa jatkettiin Kölnin linjalla.
Helsingissä jäsenmaat sitoutuivat perustamaan ns.
nopean toiminnan joukot, yhteisen kriisinhallinnan ja
rauhaanpakottamisen iskujoukot, hyökkäysjoukot, joita
voidaan hyvällä syyllä kutsua euroarmeijaksi.
Helsingissä EU-maat sitoutuivat siihen, että ne ovat
vuoteen 2003 mennessä valmiita 60 päivässä
saattamaan toimintakykyisiksi ja sen jälkeen ylläpitämään
vähintään vuoden ajan 50 000-60 000 henkilön
sotilasyksiköt, jotka kykenevät toteuttamaan kaikki
ns. Petersbergin tehtävät. Ne ovat kokoelma erilaisia
kriisinhallinnan muotoja, mukaan lukien
rauhaanpakottaminen.
Kun puhutaan 60 000 henkilöstä, pitää tietää, että
tarkoitetaan kolminkertaista määrää väkeä.
Kyseinen määrä sotilaita on nimittäin luvattu
varustaa vuoden ajan. Näissä tehtävissä on sellainen
kierto, että yksi joukko on varsinaisissa taistelutehtävissä
vain 4 kuukautta kerrallaan. Samaan aikaan on toinen
joukko levossa ja kolmas valmistautumassa sotaan. Siksi
on niin, että jos euroarmeijan vahvuus on 60 000 henkilöä,
se tarkoittaa töpinöineen ja kujetuksineen 200 000
henkilöä.
Euroarmeijan toiminnan rajoja eivät ole Euroopan rajat.
Lissabonin huippukokouksen asiakirjoissa oli maininta,
jonka mukaan eurojoukot voidaan lähettää
konflikteihin, joissa on kyse etnisten tai
uskonnollisten ryhmien välisistä kiistoista,
kilpailusta vähistä resursseista valtioiden välillä
tai kansojen liikkeistä pois kotiseudultaan. Siis
joidenkin ihmisten rotu ja uskonto tai joidenkin maiden
luonnonvarat voivat olla peruste sille, että EU hyökkää.
Sitä, että voidaan hyökätä, kutsutaan virallisesti
kriisinhallinnaksi, jolle - rauhaanpakottamisineen - on
laillinen perusta EU:n Amsterdamin sopimuksessa.
Presidentti Tarja Halonen teki joitakin vuosia sitten
ruotsalaisen ulkoministerikollegansa Lena Hjelm-Wallenin
kanssa aloitteen EU:n yhteisestä kriisinhallinnasta.
Tarkoitus oli hyvä. Suomi ja Ruotsi yrittivät estää
EU:n täysmilitarisoinnin ja euroarmeijan perustamisen.
Mutta kävikin hassusti. Halosen ja Hjelm-Wallenin
aloitteesta nimittäin lähti kasvamaan EU:lle
sotilaallinen ulottuvuus yhteisine valmiusjoukkoineen,
yhteisine puolustusministereiden sekä puolustusvoimien
komentajien kokouksineen ja yhteisine
sotavarusteluhankintoineen. Pullon henkeä ei enää
saatu takaisin pulloon, ja niin syntyy kaiken aikaa lisää
paineita varustelubudjettien kasvattamiseen. Itse
asiassa myös Tarja Halonen ulkoministeriaikanaan neuvoi
EU-maita kasvattamaan varustelumenoja.
Tärkein asia on kuitenkin edelleen täsmentämättä:
millä mandaatilla EU:n joukkoja päätetään lähettää
taistelutehtäviin. EU:ssa ei ole päätetty, että sen
iskujoukoilla pitäisi olla YK:n tai ETYJ:in mandaatti,
lupa lähteä höökimään. EU:ssa ollaan NATO:n
linjoilla, ja se on, että NATO päättää iskuista
itse.
Tällä tavalla NATO syö kaiken aikaa YK:n arvovaltaa,
YK:n, joka ei ole NATO:n kumileimasin. Se olisi, jos
turvallisuusneuvoston päätöksenteko uudistettaisiin
niin että Venäjältä ja Kiinalta otettaisiin pois
veto-oikeus. Ei ihme, että NATO-maat haluavat uudistaa
YK:ta siihen malliin.
Helsingissä päätettiin Euroopan unioniin
perustaa uusia poliittisia ja sotilaallisia rakenteita
Pysyviä elimiä tulee kolme. Yksi on poliittisten ja
turvallisuusasioiden pysyvä komitea, joka
sijaitsee Brysselissä. Se muodostetaan jäsenvaltioiden
korkean virkamies- tai suurlähettilästason
edustajista, siviileistä.
Toinen pysyvä elin on kenraaleiden elin:
sotilaskomitea. Se koostuu puolustusvoimien
komentajista, jotka kokoontuvat Brysseliin pari kertaa
vuodessa, ja kokousten väliaikoina heillä on EU:ssa
omat pysyvät edustajansa. Suomen puolustusvoimain
komentajaa edustaa paikan päällä tänä keväänä
puolustusvoimaimme tuleva komentaja Juhani Kaskeala. Hän
on Brysselin opissa.
Kolmas uusi pysyvä elin on sotilasesikunta. Se edustaa
sotilaallista asiantuntemusta EU:n yhteisessä
turvallisuus- ja puolustuspolitiikassa, mukaan lukien
EU-johtoisten sotilaallisten
kriisinhallintaoperaatioiden toteuttaminen.
Sotilaalliset elimet ovat vielä tänään väliaikaisia,
huomenna pysyviä. Ne operoivat eurojoukoilla.
Eurojoukot ovat euroarmeija.
Marraskuun lopussa järjestettiin Brysselissä
joukkojenluovutustilaisuus, jossa Suomen
puolustusministeri Jan-Erik Enestam luovutti
euroarmeijan käyttöön 1 500 suomalaista sotilasta.
Meitä isompi maa Ruotsi antoi vain saman verran, Tanska
ei miestäkään.
EU:n kriisinhallintajoukot ovat NATO-yhteensopivat, osin
samoja joukkoja, jotka on alistettu NATO:n johtoon ja
komentoon. Kun lähdetään höökimään, se tehdään
yhteistyössä NATO:n kanssa käyttäen hyväksi NATO:n
vakoilu-, sodanjohto-, viestintä- ja
esikuntaresursseja.
Nizzassa olisivat militaristisimmat maat halunneet EU:n
sotilastoimeen lisää ns. joustavuutta, jota kutsutaan
vahvistetuksi tai vahvennetuksi tai tiiviimmäksi
yhteistyöksi. Se on pienen porukan avantgardea,
etujoukon muodostaminen EU:n sisään yhteisön
militarisoimistarkoituksiin. Nizza oli pienoinen, mutta
vain tilapäinen takaisku militaristeille, joiden
joukkoon kuuluu myös pieni ja sisukas Suomi
saksalaismielisen pääministerinsä Paavo Lipposen
johdolla. Nizzan jälkeen EU:ssa jatketaan isku- eli
interventiojoukkolinjalla, mutta on sitä linjaa siinäkin.
On niin paljon, että Ruotsin armeijan ylipäällikkö
sanoo sen olevan ristiriidassa Ruotsin puolueettomuuden
kanssa. Poliitikot kieltävät sen, mutta
politiikassahan saa valehdella, jos on valta.
On kysymys isoista asioista.
Maailmaan saattaa olla tulollaan uusi sotilaallinen järjestys.
Jos mennään niin pitkälle, että USA voidaan
karkottaa Euroopasta, EU-maat halunnevat oman
ydinasepelotetteen. EU-sotilasyhteistyössä voi olla myös
kysymys europommista.
Suomen eduskunta on hyväksynyt Amsterdamin sopimuksen,
jonka sanamuodot - kriisinhallinnasta
rauhaanpakottamisineen ja mahdollisine yhteisine
puolustuksineen - tekevät mahdolliseksi kaiken sen
tekemisen, mitä EU:ssa nyt puuhastellaan puolustuksen
alalla. Mitä Nizzassa haluttiin lisää, se oli
joustavuus eli vahvistettu yhteistyö: lupa perustaa
EU:n sisään kova sotilaallinen ydin yksien johdolla
toisten mennä mukaan myöhemmin. Joillakin
(NATO-)mailla on tarpeita tehdä EU:sta sotilasliitto.
Suomi ei ole sotilasasioissa niin itsenäinen kuin
poliittinen eliittimme antaa ymmärtää. Lipposen
kakkoshallituksen ohjelmaan otettiin ns. NATO-optio, kun
edellisen hallituksen ohjelmasta poistettiin sanamuoto,
jonka mukaan Suomen turvallisuuspolitiikan perustana oli
"itsenäinen puolustus". Tilalle tuli
"uskottava puolustuskyky", joka on ihan eri
asia kuin itsenäinen puolustus. Hallitusohjelman mukaan
liittoutumattomuudenkin Suomi säilyttää vain
"vallitsevissa oloissa".
Voidaan sanoa, että eduskunta on hyväksynyt nykyisen
yhteistyön NATO:n kanssa ja kaikki siihen liittyvät
toimenpiteet. Kansalle ei kerrota suoraan, miten meitä
natotetaan, mutta se on kyllä sen vaistonnut: vain
kolmannes suomalaisista haluaa NATO:on, mutta kaksi
kolmannesta uskoo, että tämä kehitys on Suomelle
menoksi.
Vuosikymmenten aikana Suomi on osallistunut 22
sotilaalliseen rauhanturvaamisoperaatioon, ja niissä
tehtävissä on ollut kaikkiaan 38 000 suomalaista.
Perinteinen rauhanturvaamistoiminta on eri asia kuin
kriisinhallinta rauhaanpakottamisineen.
Lipposen hallituksen ehdotuksesta eduskunta muutti
rauhanturvaamislakia, jossa oli rauhaanpakottamisen täyskielto:
suomalaisia joukkoja ei saanut käyttää
rauhaanpakottamistehtäviin. Amsterdamin sopimuksessa
Suomelle oli kuitenkin tullut velvoite osallistua myös
rauhaan pakottamiseen, joka on aloitteellista ja
aktiivista voimankäyttöä tai sillä uhkaamista. Siksi
laistamme piti poistaa rauhaanpakottamisen täyskielto.
Eduskunnalle luvattiin, että jos Suomesta mennään
rauhaa pakottamaan, sille pitää olla YK:n tai ETYJ:in
mandaatti, ja että Suomen osallistumiselle
eurojoukkojen hyökkäystehtäviin ulkomailla tarvitaan
joka kerta erikseen eduskunnalta lupa.
On tavanomaistettu ja arkipäiväistetty
kriisinhallinnan ujuttaminen normaalitoimintana Suomen
kieleen. Aivan samalla tavalla kuin
"puolueettomuus" kuihtui käytön puutteessa
pois Suomen poliittisen eliitin puheista, nyt ollaan
politiikkojen puhein sisäänajamassa valtiovallan
normaalitoimintoihin yhteinen kriisinhallinta eli
sotiminen maan rajojen ulkopuolella.
Helsingin huippukokousasiakirjojen liitteissä, ei itse
tekstissä, sanotaan, että euroarmeija ei ole
euroarmeija. Se tietysti tarkoittaa, että kyseessä on
euroarmeija; muutoinhan asiasta ei tarvitsisi sanoa mitään.
Kun euroarmeijan kulut pitää maksattaa kansalaisilla,
puhutaan kauniimmin: ei sanota että rauhaanpakottaminen
ja euroarmeija vaan kriisinhallinta ja eurojoukot.
Samoista asiosita on kysymys.
Lipposen hallitus antaa tänä keväänä eduskunnalle
selonteon Euroopan turvallisuuskehityksestä ja Suomen
puolustuksesta. Siitä tulee tuore parlamentaarinen
kannanotto EU:n militarisoimiseen. Jos saa ennustaa,
Suomen eduskunta on militarisoimisen kannalla. Uuteen
selontekoon kirjataan myös uusien
taisteluhelikoptereiden hankinta. Suomi lisää
varustelumenoja vie rautaa rajoille, mutta mille
rajalle, kenen päätöksillä ja millä mandaatilla eli
kenen luvalla, se kaikki on vielä auki. EU ei ole sitä
meille kertonut, ja niin Suomi on mukana tässä
kaikessa sokkona, pussi päässä.
Kansalaisten olisi omaehtoisella toiminnalla täytettävä
se tyhjä tila, joka on syntynyt eliitin ja kansan
turvallisuuskäsitysten väliin. Meidän on
muodostettava luja kansalaismielipide Suomen itsenäisen
päätöksenteon ja maan täysivaltaisuuden puolesta.
Sitaatteja:
EU:n nykyinen ulko- ja turvallisuuspoliittinen
puhemies ja NATO:n entinen demaripääsihteeri Javier
Solana on sanonut: Tärkeä periaate, joka
johtaa meitä EU:n poliittis-sotilaallisten rakenteiden
luomisessa, on se, että ne ovat yhteensopivia NATO:n
kanssa.
Solana on hämmästyksekseen havainnut, että myös
ne jäsenmaat, jotka perinteisesti ovat olleet pidättyviä
yhdessä panostamaan kansallisen itsenäisyyden sydänalueille
ovat muuttaneet kantojaan". Puolustusasioissa on
nyt "poliittista tahtoa.
NATO:n nykyinen demaripääsihteeri ja Kosovon sodan
aikainen Englannin haukkapuolustusministeri George
Robertson on sanonut:
- Me voimme luottavaisesti sanoa, että Euroopan
integraatioprosessissa on lopultakin alettu ottaa
huomioon turvallisuus- ja puolustusulottuvuus.
- Helsinki yhdistetään ikuisesti uuden
eurooppalaisen puolustusidentiteetin syntymiseen.
- Helsingin kokouksessa sovittuja tavoitteita ei
ole mahdollista saada aikaan nykyisillä resursseilla.
Jos ne halutaan toteuttaa, eri maiden on myös annettava
resurssit tähän. Minun tehtäväni pääsihteerinä on
muistuttaa inhottavasta totuudesta, että puolustusta ei
saa halvalla.
- Suomi, Ruotsi, Itävalta ja Irlanti päättävät
itse, mihin haluavat sitoutua
turvallisuuspolitiikassaan. Ne ovat osa Euroopan
turvallisuusperhettä, ja niiden sotavoimia on sovitettu
yhteen Naton kanssa.
EU:n ulkoasioiden komissaari Chris Patten on
sanonut:
- Javier Solana, joka on yksi merkittävimmistä
NATO:n pääsihteereistä, ei panisi nimeään minkään
sellaisen politiikan alle, mikä vahingoittaisi sitä
organisaatiota.
Komission puheenjohtaja Romano Prodi on
sanonut:
- Kun puhuin euroarmeijasta, en laskenut leikkiä.
Jos sitä ei haluta kutsua euroarmeijaksi, älköön sitä
kutsuttako euroarmeijaksi. Sitä voidaan kutsua
Margaretiksi tai sitä voidaan kutsua Mary-Anneksi tai
sille voidaan antaa mikä nimi tahansa, mutta se on
yhteinen pyrkimys rauhanturvatehtäviin. Se on ensimmäinen
kerta, kun meillä on yhteinen, eikä siis kahdenvälinen,
pyrkimys eurooppalaisella tasolla.
|