EU-liittovaltio
Esko Seppäsen ohjelma Helsingin Lähiradiossa (100,3
MHz) 20.1.2001
Ohjelma alkoi katkelmalla Marseljeesia
Marseljeesi oli Ranskan vallankumouksen tunnuslaulu.
Se on ollut toista sataa vuotta myös Ranskan
kansallislaulu. Niillä, jotka tekivät Pariisissa
vallankumouksen vuonna 1789, oli hyvä tarkoitus. Piti
luoda tyhjästä käsitykset kansanvallasta ja
demokratiasta. Piti kukistaa kuninkaiden yksinvalta ja
aateliston harvainvalta. Piti siirtyä yleisillä
vaaleilla valittuihin kansanjohtajiin. Piti keksiä
tasavalta.
Edustukselliseen demokratiaan siirtyminen on ollut hidas
prosessi. Ranskassakin päädyttiin jo parissa vuodessa
takaisin lähtöruutuun: harvainvaltaan ja terroriin
toisin ajattelevia vastaan. Giljotiini soi, kun
vastavallankumouksellisilta, todellisilta ja
kuvitelluilta, katkaistiin kaula pään väärän sisällön
tuhoamiseksi. Hitaasti ja tuskaiselle tavalla on
kehittynyt kansallisvaltioiden parlamentaarinen
demokratia.
Ranskan
vallankumouksessa ei saatu heti alkuun yleistä äänioikeutta
vaan äänioikeus oli sidoksissa verojen maksuun.
Suurimmilla veronmaksajilla oli parhaimmat valtiolliset
oikeudet. Sillä perusteella muuten monet Suomen
rikkaista olisivat tänä päivänä äänioikeudettomia.
He ovat niitä, joita ei ole valittu vaaleilla. He käyttävät
rahan valtaa markkinoilla.
Tänä päivänä eri maissa poliittinen eliitti pyhittää
markkinat. Euroopan unionin perussopimuksissa suojataan
markkinat kansanvaltaa vastaan. Eurooppalainen
vasemmistokin näyttää luopuneen
vallankumousihanteesta: valta kansalle. Siis kansalle,
ei rahalle.
Verellä viitoitetun demokratian tiellä ollaan nyt
sellaisessa tilanteessa, että kansalaiset (Ranskan
vallankumouksessahan alamaisista tuli kansalaisia) hyväksyvät
yleisesti kansallisvaltioiden demokratian (Ranskan
vallankumouksessahan syntyi ensimmäinen
kansallisvaltio). Kansallisvaltioiden demokratian
tilalle ollaan nyt asettamassa EU-demokratia, josta
kukaan ei ole vielä koskaan pystynyt kertomaan, mitä
se on tai mitä se voisi olla. Ei ole ylikansallista
demokratiaa, jossa kohdeltaisiin tasavertaisesti pieniä
ja isoja maita, kansalaisia. Kansalaisena oleminen on tärkeä
osa ihmisen itsetuntemusta. Nyt meille tuputetaan
EU-kansalaisen olemista ja siihen olemiseen tyytymistä.
Euroopan unionissa on hegemonia, siis henkinen ylivalta,
niillä, jotka haluavat tehdä siitä liittovaltion.
Monissa maissa poliittinen eliitti sanoo - suorastaan
huutaa - sen ääneen: EU:sta on tehtävä liittovaltio.
Suomenkin johdossa on niitä, jotka haluavat
liittovaltion ja ovat siinä tarkoituksessa valmiita
tekemään Suomesta osavaltion. Federalisteilla, jotka
toimivat yhteiskuntamme johtopaikoilla, on kuitenkin
yksi ongelma, ja se onkin sitten todella paha: Suomen
kansan mielipiteiden pelossa he eivät uskalla puolustaa
liittovaltion asiaa, omaa asiaansa, julkisesti.
Voidaan sanoa, että Suomea salakuljetetaan
liittovaltioon. Se ei ole täysin totta. Itse asiassa se
ei tapahdu salaa. Asiat sanotaan kyllä oikeasti ääneen,
mutta eliitin kapulakielestä ei saa selvää. Kielenkäyttö
ei paljasta, mistä on kysymys silloin, kun kysymys on
liittovaltiosta. Kun eliitti viestittää kantaansa
liittovaltion puolesta ja puhuu tällä EU-kielellä ja
puhuu EU-mantran mukaan, se hankkii toiminnalleen
laillisuuspohjaa - mutta ei saa sille legitimiteettiä
eli yleistä hyväksyttävyyttä.
Kun propagoidaan EU-liittovaltion puolesta, sanojen
merkitykset eivät välity ihmisten arkitajuntaan.
Tietoisuuden ja tajunnan erot ovat niin suuret, että näissä
asioissa eliitti ja kansa puhuvat eri kieltä. Eliitti
puhuu EU-kieltä, joka ei ole suomen kieltä, vaikka se
sitä muistuttaakin.
Euroopan konservatiivit, Suomesta kokoomuslaiset, pitivät
tammikuun alussa vuosikokouksensa Berliinissä, Saksan
liittovaltiossa. Siellä heidän europuolueensa,
Euroopan kansanpuolue, päätti että sen tavoite on
EU:n liittovaltio. Vaihtoehto oli, että tavoite olisi
Euroopan Yhdysvallat. Sellaista vaihtoehtoa ei
konservatiivien kokouksessa ollut tarjolla Suomen
kokoomuslaisille, että puolustettaisiin
kansallisvaltioita ja parasta tunnettua demokratian
lajia: kansallisvaltion demokratiaa.
Olen hämmästynyt siitä, että Euroopan
konservatiivien itse itselleen asettama yhteinen tavoite
EU:n liittovaltiosta on Suomessa vaiettu. Asialle olisi
kai saanut julkisuutta, jos kokoomus olisi sitä
halunnut, mutta nyt se ei näytä halunneen. Kokoomus on
maailmalla - kansalta salaa - liittovaltiopuolue.
Mitä demareihin tulee, demareihin, jotka ovat vihreiden
ohella Euroopan liittovaltiohenkisintä väkeä, pääministeri
Paavo Lipponen oli tyytymätön Nizzan hippukokouksen
tuloksiin. Harvoille lienee käynyt selväksi, että hän
oli tyytymätön Nizzan kokoukseen siksi, että siellä
ei edetty tarpeeksi nopeasti ja tehokkaasti EU:n
liittovaltioitumisen suuntaan. Lipponen olisi ollut
valmis hyväksymään paljon enemmän liittovaltiota
kuin Nizzassa hyväksyttiin. Itse asiassa Lipponen on
EU:ssa yksi liittovaltiohenkisimmistä pääministereistä.
Kansan sumuttajana ja EU-agitaattorina hän on Suomessa
omaa luokkaansa.
Ennen Nizzan huippukokousta Lipponen löi henkiset
hynttyyt yhteen liittovaltiohenkisten Benelux-maiden
kanssa. Niinpä Belgian pääministeri Guy Verhofstadt
saattoi sanoa Lipposen kanssa käymiensä keskustelujen
jälkeen, että hänen ajatuksensa eivät juurikaan
poikkea Lipposen ajatuksista. Federalismin johtohenkilön
antama lausunto Lipposen federalismista on takuutodistus
miehen laadusta: tämä mies on tulevaa EU:n
komissaariainesta. Älkää luulkokaan, hyvä ystävät,
että Lipponen on pyrkyvapaa tyyppi.
Yrittäessään tehdä Beneluxista Benefinluxin Lipponen
hyppää Euroopan kartalla yli itsenäisyyttä ja täysivaltaisuutta
arvostavien pohjoismaiden Brysseliin, yhteistyöhön
EU:n federalistien kanssa. Kuitenkin Ruotsi ja Tanska
olisivat meille sopivampia yhteistyökumppaneita. Meidän
pitäisi tehdä pohjoismaista yhteistyötä, sillä
yksin ollessamme - tai Saksan kainalossa - me olemme
aina vallankäytön suuria häviäjiä. Suomalaisen ei
ole hyvä olla alamainen.
Suomen lehtien kirjoitusten perusteella saattaisi luulla
- televisiostahan ei enää voi asiatiedon välittäjänä
edes puhua - että EU:n liittovaltioittaminen olisi pysähtynyt
Nizzan kokouksessa, että Ranska olisi jotenkin
onnistunut munaamaan käynnissä olleen prosessin. Hyvä
federalistit, ei huolta, ei ole käynyt sinne päinkään.
Nimittäin on jo aloitettu vuoden 2004 uuden hallitusten
välisen lisäliittovaltioitumiskonfrenssin valmistelu.
Sitä ei kuitenkaan annettu EU:n puheenjohtajamaana
aloittaneen Ruotsin tehtäväksi, vaan se annettiin
Nizzassa Ruotsin ja sitä puheenjohtajamaana seuraavan
liittovaltiohenkisen Belgian yhteiseen valmisteluun.
Me voimme luottaa Ruotsiin EU:n puheenjohtajana. Sen
johdolla ei liittovaltioituminen etene. Mutta Lipposen
liittovaltiohengenheimolaisten Belgia on kokonaan eri
juttu. Niinpä seuraavat viralliset askeleet siihen
suuntaan otetaan tämän vuoden lopussa Belgian
puheenjohdolla Laekenin huippukokouksessa. Laekenissa on
- vuoden 2004 hallitusten väliseen konferenssiin
liittyen - tosi kysymyksessä.
Suomessa liittovaltiolta puuttuu legitimiteetti: kansan
asialle antama yleinen hyväksyntä ja hyväksyttävyys.
Suomen EU-kansanäänestyksen alla KYLLÄ-puoli vakuutti
suomalaisille, että ei tule liittovaltiota ja että oma
rahakin säilyy. Me muistamme, miten asiat esitettiin.
Meitä on paljon, joiden mielestä meille luvattiin
itsenäisyys ja täysivaltaisuus, oma rahakin, EU:ssa.
Nyt Suomea kuitenkin viedään liittovaltioon kuin pässiä
narussa.
EU:ssa on erilaisia kansakuntia, jotka puhuvat monia
kieliä ja joilla on oma historia ja kulttuuri.
Liittovaltioitumista on se, että EU yhdenmukaistaa ja
samanlaistaa, että Euroopan koko kirjava
kulttuuriperintö haalennentaan ja vaalennetaan
yhteiseksi politiikaksi, yhteisiksi hallinnollisiksi määräyksiksi
ja harmaaksi eurobyrokratiaksi.
Sellaisesta ajattelusta on osoituksena Euroopan
parlamentin päätös, jonka mukaan kaikissa EU-maiden
kouluissa pitäisi ottaa käyttöön yhteinen historian
oppikirja. Maiden historiatkin siis halutaan
yhdenmukaistaa ja samanlaistaa tavalla, joka on meille
tuttu eräästä entisestä liittovaltiosta;
Neuvostoliitossakin kaikki kansat olivat yhtä suurta
perhettä, jolla oli yhteinen vallankumoushistoria, eikä
muuta historiaa sallittu.
EU:sta on tulossa meille uusi keskusvalta.
Jotta keskusvalta saisi itselleen hyväksynnän ihmisten
mielissä ja tajunnassa, se ottaa käyttöön yhteisiä
tunnuksia ja symboleja. Niillä korvataan kansakuntien
omat tunnukset. EU:n tähtikuvio on kaikille tuttu, tämän
päivän nuorisolle paljon tutumpi kuin entisajan sirppi
ja vasara. EU:lla on oma lippu, jolle on Suomessa määrätty
yleinen liputuspäiväkin, toukokuussa. Liputus välittää
suomalaisten tajuntaan viestin Brysselistä: hei,
keskusvalta tulee, ja sen pitää olla sinulle rakas.
EU:lla on kansallislaulukin: ns. Euroopan hymni. Itse
asiassa se ei ole mikään kansallislaulu, mutta
poliittinen eliitti Brysselissä käyttäytyy niin kuin
se olisi. Kun laulua soitetaan, eliitti nousee pystyyn
ikään kuin kysymyksessä olisi kansallislaulu.
Mutta ei EU ole mikään kansa! Eikä se ole myöskään
valtio! EU on projekti ylhäältä alas, hallitsevilta
hallituille. Siitä yritetään tehdä liittovaltio, mitä
se onkin päivä päivältä yhä enemmän. Kaiken
kukkuraksi tämä uusi valta kutsuu EU:ta - aika
rohkeasti ja väärin perustein - Euroopaksi. Sille on
aivan sama - ja yhtä huono - peruste kuin USA:ta
kutsutaan Amerikaksi.
Kun kysyin pääkomissaari Romano Prodilta, miksi hän
nousee pystyyn ikään kuin soitettaisiin
kansallislaulua silloin kun soitetaan Euroopan hymniä,
hän vastasi, että "on aivan paikallaan, että
Eurooppa-hymni esitetään tietyissä toimielinten (myös
Euroopan parlamentin) tilaisuuksissa ja että komission
jäsenet, kuten muutkin kansalaiset niin halutessaan,
nousevat seisomaan osoittaakseen sitoutumistaan yhteisen
hankkeeseen". Siisi osoittaakseen sitoutumistaan
yhteisen hankkeeseen!
Kaikkien virkamiesten on osoitettava pystyyn nousemalla
sitoutumista yhteiseen hankkeeseen. Yhteinen hanke on
liittovaltio. Se on EU:n päämäärä, päämäärä
sinänsä, ilman että kerrotaan mikä päämäärä se
on.
Keskusvalta tuottaa vallankäyttöään varten
tunnuksia, riittejä ja rituaaleja. Tunnuksillaan EU käy
taistelua ihmisten tajunnasta: on vain yksi vaihtoehto.
Pitää tuntua siltä, että yksi ainoa vaihtoehto on
aina läsnä.
EU:n liittovaltioitumista on se, että päätöksenteossa
käytetään ns. yhteisö- eli Community-metodia. Se on,
että päätökset EU:n kehityksen suunnasta tehdään
EU:n omissa elimissä - eikä kansallisissa
parlamenteissa - EU:n voimasuhteiden mukaisesti.
EU-voimasuhteet suosivat tiettyjä suuria maita.
Monet federalistit, Lipponen muiden mukana, haluavat
vahvan komission. Vahva komissio edustaa EU:ssa yhteisöllisyyttä
ja ylikansallisuutta. Komissaarit joutuvat kuitenkin
antamaan EU:lle uskollisuudenvalan: he joutuvat
lupaamaan, että he eivät edistä mitään muuta kuin
EU:n asiaa. Paavo Lipponen ja muut federalistit haluavat
komission nauttivan europarlamentaarista luottamusta ikään
kuin se olisi hallitus, vaikka komissaarit ovat vain
virkamiehiä.
Nizzassa Lipponen oli viimeisen yön pimeinä tunteina
hyväksynyt periaatteen siitä, että eri maiden
komissaarit valitaan entisen yksimielisyyden sijasta määräenemmistöllä
ja että valinta tehdään pääkomissaarin hyväksymistä
jäsenmaiden ehdokkaista.
Tulee mieleen muinainen Neuvostoliitto. Siellä venäläiset
valitsivat monopolipuolueen keskuskomiteaan ja
politbyrooseen myös muiden kansakuntien edustajat. Niin
saatetaan alkaa tehdä myös EU:ssa. Maat saavat kyllä
itse ehdottaa omaa komissaaria, mutta muut päättävät,
onko ehdokas sopiva näille muille. Niin toimii
liittovaltioväki.
Komissiolla on EU:ssa ainoana aloiteoikeus uuteen lainsäädäntöön,
siis lakialoitemonopoli. EU:n parlamentilla ei siis ole
aloiteoikeutta lakeihin, eikä se niin ollen ole oikea
parlamentti. Kaikki muutokset muiden tekemiin
ehdotuksiin vaativat aina taakseen suurten maiden
edustajien tuen. Europarlamentissa on valta isojen
maiden edustajilla, joita siellä on paljon.
Europarlamentissa isojen maiden edustajat sanelevat
ratkaisut pienille maille. Siksi on parempi, että valta
säilytetään jäsenmaiden edustajilla neuvostoilla.
Venäjän vallankumouksen tunnuslause oli, että kaikki
valta neuvostoille, mutta se ei toteutunut: ns.
proletariaatti kaappasi vallan ryysyköyhälistölle
omaksi vallakseen ja terrorikseen. EU:ssa olisi hyvä
kokeilla sitä demokratian periaatetta, jonka punainen
lokakuu nosti esiin: kaikki valta neuvostoille.
Neuvostojen valta on EU:ssa demokraattisin tapa päättää
asioista.
Mutta siinä merkityksessä Nizza oli isojen maiden
vallankaappaus, että valtaa neuvostoissa siirrettiin
isoille maille. Niiden valtaa lisättiin pienten maiden
kustannuksella. Suomi ei vain suostunut siihen vain
suorastaan esitti sitä.
Federalistit haluavat tehdä päätökset EU:n kehittämisestä
EU:n elimissä. Se on ns. yhteisömetodi. Se on lisäliittovaltioitumisen
metodi.
Viime vuonna federalistit osoittivat suurta luovuutta ja
ottivat asioiden valmistelussa käyttöön uuden
konventti-metodin, mikä lisää valmistelun yhteisöllisyyttä
- ja siis liittovaltiohenkisyyttä.
Sillä tavalla EU:lle valmisteltiin erityinen
perusoikeuskirja. Siitä innokkaimmat federalistit
haluavat tehdä EU:lle perustuslain.
Konventtimetodi oli sitä, että oli kutsuttu koolle
erityinen perusoikeuskonventti. Siinä oli kaksi jäsentä
jokaisesta kansallisesta parlamentista, yksi edustaja
kansallisista hallituksista, 16 europarlamentin
edustajaa sekä yksi komissaari. Nämä 62 henkilöä
valmistelivat perusoikeuskirjan 370 miljoonalle
EU-kansalaisille niin, että siitä ei saa kansallisissa
päätöksentekoelimissä muuttaa pilkunkaan paikkaa.
Konventissa siihen esitettiin yli tuhat muutosesitystä,
mutta yhdestäkään ei äänestetty. Asiakirja hyväksyttiin
ns. kvasienemmistöllä: todettiin, ilman että äänestettiin,
enemmistön olevan hyväksymisen kannalla. Se oli
"on sovittu"-vaihtoehto: kansallisvaltioissa
ei saanut muuttaa sanaakaan siitä, mitä oli sovittu
ylikansallisesti ja epäparlamentaarisesti, epäselvästikin.
Lipponen haluaa, että vuoden 2004 hallitusten välisen
kokouksen (HVK) valmistelu sekä mahdollisesti
perustuslain valmistelu tehdään tällä tavalla
konventtimetodilla. Se ei ole demokratiaa eikä
edustuksellista parlamentarismia. Se on kylmää kyytiä
kohden liittovaltiota niille, jotka haluavat puolustaa
ainoaa tunnettua demokratian lajia: kansallisvaltioiden
parlamentarista demokratiaa.
Perusoikeuskirja on liittovaltioasiakirja. Yritetään
saada näyttämään, että EU antaa ihmisille
oikeuksia, joita heillä ei ole kansallisvaltiossa.
Halutaan kertoa, että EU on oikeuksien antaja, että
hyvä EU on hyvä köyhille. EU:ssa perusoikeudet ovat
kuitenkin vain rikkaiden julistus köyhien oikeuksista.
Ne ovat arjen eurooppalaista kapitalismia; EU:han on
kapitalismin nykyinen olomuoto Euroopassa.
Kun sanotaan, että EU.sta tulee liittovaltio, se on
hieman harhaanjohtavaa: EU:han on jo monilla aloilla
liittovaltio.
EU on jo liittovaltio maataloudessa, aluepolitiikassa ja
kilpailun valvonnassa. Niillä aloilla sillä on
yksinomainen toimivalta. Suomessa ei viljelijälle
makseta penniäkään tukea ilman Brysselin lupaa.
Bryssel taas suosii sellaista maatalouspolitiikkaa, että
kunniassa on suurtuotanto eivätkä perhetilat. Ei ole
ihme, jos tulee hullun lehmän tautia. Se on ihmisen
ahneuden ja EU:n maatalouspolitiikan yhteistuote.
EU-liittovaltiolle on myös tulollaan oma raha, jonka
arvoa kaitsee keskuspankki, jolla ei ole minkäänlaista
demokraattista valvontaa. Meille tekee rahapolitiikan
maailman epädemokraattisin keskuspankki, jonka kuusi
johtokunnan jäsentä valvovat pankin hallintoelimissä
itse itseään. Ei ihme, jos demokraattiset maat, joissa
keskustellaan asioista, eivät lähteneet mukaan euroon.
EU:lla on EY-tuomioistuin, joka synnyttää sille
perusoikeuskirjan, asetusten ja direktiivien kautta oman
yhteisöllisen oikeuskäytännön. Usein se on uutta
lainsäädäntöä. Tuomioistuin tulkitsee 20 000
laillista päätöstä, joita varten on kirjoitettu 85
000 sivua ylikansallista, osavaltioita sitovaa
lakitekstiä. Kun asioiden valmistelu ja päätöksenteko
yhteisöllistetään, myös se, jolla on tulkintavalta päätöksiin,
käyttää valtaa. Niin ollen EY-tuomioistuin on yksi
merkittävimpiä liittovaltioelimiä.
Tampereen huippukokouksessa Suomessa päätettiin EU:n
monien oikeus-, turvapaikka- ja siirtolaisasioiden
yhteisöllistämisestä - ja siis
liittovaltiottamisesta.
Tulollaan on liittovaltion poliisi Europol ja EU:n
yleinen syyttäjä.
Liittovaltioilla on myös yhteinen ulkopolitiikka,
EU:llakin. EU:ssa se on yhteinen turvallisuus- ja
puolustuspolitiikka. EU:lle ollaan kokoamassa
euroarmeijaa pysyvien sotilaallisten EU-elinten
johdettavaksi.
EU:n liittovaltioitumista on se, että yhä enemmän päätöksiä
tehdään ylikansallisesti. Sitä on, kun sitovista päätöksistä
äänestetään europarlamentissa tai neuvostoissa.
Tässä merkityksessä Nizza oli isojen maiden
vallankaappaus.
EU:ssa on hegemonia federalisteilla, jotka haluavat
eriarvoistaa EU:n jäsenmaiden oikeudet ja muodostaa
sille sellaisen kovan ytimen, jossa vähemmistö
johtaisi enemmistöä. Askel siihen suuntaan oli
Nizzassa hyväksytty päätös, jonka mukaan kolme
suurta maata (joista yhden pitää olla Saksa) voi määrävähemmistöllä
hylätä muiden maiden enemmistön muodostaman kannan.
Valta ei ole vain valtaa tehdä päätöksiä vaan myös
estää niitä.
Kun liittovaltiolla on oma kansanedustuslaitos, EU:ssa
se on Euroopan Parlamentti. Siinä isoilla mailla on
paljon edustajia ja pienillä mailla vähän.
Parlamentissa toimii neljä ylikansallista
europuoluetta, joiden toimintaa EU rupeaa rahoittamaan
europuoluetuella. Niiden hallitsema europarlamentti on
vaatinut, että osa europarlamentin jäsenistä pitää
valita ylikansallisilta eurovaalilistoilta, joille
europuolueet asettavat ehdokkaat läpimenojärjestykseen.
Isojen maiden edustajat valitsisivat silloin myös
pienten maiden edustajat.
Tiedon saanti jäsentää yhteisön tietäviin ja tietämättömiin.
Demokratiaa olisi julkisuus. EU taas on kuuluisa tiedon
salaamisesta. Päätöksiä puolustusasioiden
salaamisesta ei kuitenkaan aina tee EU, vaan myös NATO.
Tiedon salaaminen on osa liittovaltion vallankäytön järjestelmää.
Seuraavassa ohjelmassa palaan tarkemmin EU:n
militarisoimiseen ja Suomen natottamiseen.
|