Komission kannanotto konventin työhön 22.5 ja konventin
kokous 23-25.5.2002
Toukokuun kokouksen aluspäivänä EU:n komissio esitti näkemyksensä
siitä, millaista lopputulosta se toivoi konventilta. Se oli
komission kirje joulupukille.
Komissio edustaa EU:ssa yhteisöllisyyden ja sen myötä
yhteisön liittovaltioimisen linjaa. Euroskeptikkojen
ja -realistien, jotka haluavat säilyttää jäsenvaltioiden itsenäisyyden,
on mahdollista lukea teksti niin, että komission linjauksia
pidetään "vastapuolen" kannanottona.
Komission perusasennoituminen on, että EU:sta pitää tehdä
maailmanvalta, joka - Tony Blairin mukaan - olisi supervalta
muttei kuitenkaan supervaltio. Kansalaismielipide ei Englannissa
ole EU:n liittovaltioitumisen (tai EU:n perustuslain) puolella.
Maailmanvallalla on "velvollisuuksia", joita sen pitää pystyä
täyttämään ennen muuta ulko- ja turvallisuuspolitiikan
alalla. Siihen komissio haluaa itselleen lisää resursseja:
rahaa ja ulkomaan edustustoja.
Komission perusongelma on, etteivät jäsenvaltiot halua yhteisöllistää
ulkoasioita. Komissiokaan ei voi haluta sitä ihan viimeisen
päälle, sillä se johtaisi ristiriitaan jäsenmaiden Nato-jäsenyyden
ja EU:n tulollaan olevan uuden puolustusulottuvuuden (euroarmeija)
kanssa.
Komissio haluaa EU:n puhuvan maailmanpolitiikassa yhdellä
äänellä, mikä on myös isojen jäsenmaiden kanta. Komission
mielestä sen pitäisi olla komission ääni. Jäsenvaltiot sen
sijaan ovat nimittäneet neuvostossa EU:n ulkopoliittiseksi
korkeaksi edustajaksi oman luottohenkilönsä (Javier Solana).
Hänen virkansa komissio haluaa yhdistää ulkoasiankomissaarin
virkaan.
Komissio tietää, ettei neuvosto siihen suostu vaan toimii
pikemminkin neuvoston rakenteiden vahvistamiseksi.
Sen sijaan se vaatimus, että veto-oikeus poistetaan
jäsenmailta ulko-, turvallisuus- ja puolustuspoliittisissa
asioissa, saanee neuvoston tuen, koska se tietää, että sitä
valtaa käyttää sitten neuvosto yksin.
Komissio kannattaa kaikessa tulevassa päätöksenteossa
yhteisömetodia (sitä, että päätökset EU:n tulevaisuudesta
tehdään sen omissa elimissä). EU:sta pitäisi sen mukaan tehdä
itsenäinen oikeushenkilö, joka voisi tehdä kansainvälisiä
sopimuksia omissa nimissään (eikä EY:n tai jäsenvaltioiden
nimissä). Kysymys EU:n oikeushenkilöllisyydestä pitää sisällään
kannanoton myös EU:n toimivaltakysymyksiin: se rikkoisi Maastrichtissa
sovitun ns. pilarirakenteen, joka estää ulko- ja turvallisuuspolitiikassa
(II pilari) ja oikeusasioissa (III pilari) vallansiirron jäsenvaltioilta
komissiolle.
Yhteisömetodiin kuuluvat komission mukaan 1) monopolioikeus
lainsäädäntöaloitteisiin, 2) yhteispäätösmenettely kaikkeen
lainsäädäntöön, 3) määräenemmistöpäätökset kaikissa asioissa
ja 4) EY:n tuomioistuimen valvonta- ja tulkintavalta. Yhteisömetodin
kanssa täysin ristiriidassa on jäsenmaiden veto-oikeus lainsäädäntöön
ja tärkeisiin päätöksiin. Se halutaan poistaa kaikesta päätöksenteosta.
Veto-oikeus jäisi silloin - Nizzan sopimuksen mukaan - vain
kolmen suuren jäsenmaan (tai Saksan ja kahden muun maan) edustajille,
jotka voisivat yhdessä estää minkä tahansa määräenemmistöpäätöksen.
Käytännössä veto-oikeus siis jäisi, mutta vain suurten maiden
edustajille.
Komissio haluaa konventin valmistavan perustuslain luonnoksen.
Nykyisellä kapulakielellä perustuslaista käytetään muotoilua
perustuslaillinen teksti. Halutaan, että EU:n lait
ovat aina ylempiä kuin kansalliset lait, ja halutaan niiden
viimekätiseksi tulkitsijaksi yhteisöllinen elin: EY-tuomioistuin.
Komissio haluaa vahvistettavan omaa asemaansa. Se sanoo
sen avoimesti.
Jos komissio saisi lisää valtaa, se olisi pois neuvostolta
ja kansallisilta parlamenteilta.
Ne tietävät sen. Siksi komission ehdotusta tukevat ideologisista
syistä federalistit, jotka haluavat liittovaltion, mutta he
eivät päätä EU:ssa sen tulevaisuudesta. Siitä päätetään hallitusten
välisen konferenssin (HVK) jälkeen jäsenmaiden parlamenteissa,
ja niihin ei komissiolla ole valtaa.
Yksikin (iso) jäsenmaa pystyy estämään liittovaltion perustuslain
voimaantulon - ja EU:n demokratiavajeen poistamisen. Siksi
perustuslaki kirjoitetaan muotoon, joka suosii isoja maita.
Nizzan sopimuksen vallanjakoa isojen maiden hyväksi ei aseteta
kyseenalaiseksi laajentuneessakaan EU:ssa.
Yhteisöllistä päätöksentekoa edustaa myös komission vaatimus
euro-alueen oman päätöksentekoelimien luomisesta. Se olisi
askel ns. vahvistetun yhteistyön (enhanced cooperation)
suuntaan. Sellainen tekisi mahdolliseksi EU:n tekemisen liittovaltioksi
ilman, että kaikki jäsenmaat ovat mukana. Liittovaltion rahan
(euro) käyttöönoton jälkeen seuraava yhteisöllisen vyörytyksen
ala olisi puolustuspolitiikka (kriisinhallinta rauhaanpakottamisineen)
ja ehkä myös Nato-yhteensopiva kollektiivinen puolustus
(keskinäisine turvatakuineen).
Yhteisöllistä päätöksentekoa edustaisi niin ikään Tampereen
huippukokouksessa ilmaistu tavoite "eurooppalaisesta" vapaus-,
turvallisuus- ja oikeusalueesta. Komissio haluaa yhteiset
lait (jotka säädettäisiin yhteisömetodilla: määräenemmistöllä,
ilman jäsenmaiden veto-oikeutta). Kun komissio puhuu "Euroopan
kansalaisten ja yhteisön budjetin suoremmasta ja avoimemmasta
yhteydestä", se haluaa rahoittaa toimintansa jonkinlaisilla
sen itsenäisyyttä lisäävillä euroveroilla; toistaiseksihan
EU:lla ei ole verotusoikeutta vaan se on riippuvainen jäsenmaiden
rahalähetyksistä.
Komission ehdotuksella ei ole jäsenvaltioiden johtopaikoilla
paljon ystäviä, eikä se voi lukea tukijoikseen juuri muita
kuin Benefinluxin (ja siinä Suomen puolesta Lipposen).
Paavo Lipponen kannattaa vahvan komission vahvaa
valtaa. Se lisää EU:n yhteisöllisyyttä, sen liittovaltioitumista.
Tämä lähestymistapa saattaa tietyissä oloissa suosia pieniä
maita, mutta sen kanssa täysin ristiriidassa on Lipposen valmius
yhteisöllistää kaikki päätöksenteko EU:lle ja sitä kautta
komissiolle. Se on jyrkässä ristiriidassa pienen maan edun
kanssa. Kaiken kaikkiaan Lipponen näyttäisi nykylinjauksillaan
jäävän - komission peesissä - häviäjien puolelle.
Vaihtoehto komission yhteisölliselle vallalle on hallitusten
välinen metodi. Konventissa on käymässä ilmeiseksi, että
EU:sta ollaan rakentamassa liittovaltiota myös sillä metodilla.
Siitä halutaan tehdä laajentumisen jälkeen suurten maiden
hallitsema maailmanpoliittinen supervalta, eikä vallankäytön
suhteen tehdä kompromisseja: konventista voi tulla vain sellainen
esitys, joka säilyttää suurten maiden Nizzassa kaappaaman
lisävallan.
Pienen maan kansalaisilla ei näytä olevan tarjolla yhtään
hyvää vaihtoehtoa.
Konventti keskittyi kokouksessaan 24-25.5 nuorisokonventin
käytännön ongelmiin (heinäkuun kokoukseen liittyen), oman
työnsä järjestämiseen työryhmissä sekä kesäkuun kokouksen
kansalaisjärjestöfoorumiin.
Euroopan parlamentin konventtiryhmä nimitti omat edustajansa
nuorisokonventtiin vastoin kaikkia sovittuja pelisääntöjä.
Kokoukseen tuotiin lista, jossa oli 32 nimeä ja joka äänestettiin
sopijoiden poliittisella väkivallalla europarlamentin kannaksi
ilman suhteellisuusperiaatteen toteutumista. Mukaan ei mahtunut
mukaan yhtään GUE/NGL-ryhmän (tai ruotsalaista) edustajaa.
Internetissa oli nuorisokonevnttiedustajien muodollinen hakuprosessi,
jossa tuli 76 hakemusta. Prosessin epädemokraattisuutta kuvaa
tämä hakemusten määrä. Vain tietyt nuoret saivat tiedon hausta.
Avoimemmallla haulla, jossa hakuaikaa olisi ollut muutaman
päivän sijasta pari viikkoa, hakemuksia olisi varmaankin tullut
tuhansia.
Internehaun perusteella europarlamentin delegaatio valitsi
nuorisokonventtiiin 7 nuorta. Se tapahtui sovittujen pelisääntöjen
mukaan. Puolet paikoista täytettiin kuitenkin täysin poliittisin
perustein isojen ryhmien sulle mulle-periaatteen mukaan.
Konventin sisäisiä työryhmiä nimettiin kuusi (subsidiariteetista,
EU:n perusoikeuskirjasta, EU:n oikeushenkilöllisyydestä, kansallisten
parlamenttien asemasta, unionin uusista toimivalloista sekä
EMU:sta). Presidium valitsi työryhmien puheenjohtajat keskuudestaan,
ja sitä vastaan protestoitiin yleisesti. Konventti ei ole
tyytyväinen presidium-johtoiseen työtapaan. Huolimatta kansallisten
parlamenttien valtuuskunnan yksimielisestä kannasta ei presidium
ollut valmis täsmentämään työryhmien työtapaa tai niiden tavoitteita.
"Suuri suunnitelma" ei vielä avaudu ulkopuolisille.
Konventin eurokriittiset Demokratiafoorumin edustajat
nostivat esille kysymyksen myös sen pohtimisesta työryhmissä,
miten unionin valtaa voitaisiin tietyissä ylibyrokratisoituneissa
asioissa palauttaa jäsenmaille tai miten sen demokratiaa voitaisiin
lisätä. Niistä asioista ei tule työryhmää, eikä myöskään selvitetä
GUE/NGL-ryhmän vaatimaa EU:n sosiaalista ulottuvuutta. Myöhemmin
perustetaan työryhmät ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan sekä
oikeusasioihin. Ne ovat ns. kovia asioita, joiden pohdintaa
ei tässä vaiheessa "Suurta suunnitelmaa" anneta epämääräisille
työryhmille (ainakaan ennen konservatiivien ja demareiden
europuolueiden elokuisia suurseminaareja).
Monet konventin jäsenet nostivat esille kysymyksen Suuresta
suunnitelmasta. Kaikki tietävät, että jossain on sellainen
valmistelussa. Sen sisältö paljastetaan konventin jäsenille
pienissä osissa, eikä tulevan perustuslain kokonaisuutta ole
niin ollen vielä mahdollista hahmottaa. Liittovaltion tiedetään
kuitenkin olevan tulollaan, ja isojen maiden tiedetään säilyttävän
valtansa valmisteilla olevassa perustuslakiluonnoksessa.
Millainen isojen maiden valta on tulevaisuudessa, sitä ei
tiedetä, mutta on kuunneltava niiden johtajien puheenvuoroja.
Monet konventin edustajat olivat kiinnittäneet huomion Tony
Blairin kannanottoon, jonka mukaan kiertävän neuvostopuheenjohtajuuden
sijasta EU:lle pitäisi valita viiden vuoden toimikaudeksi
europresidentti.
Tämän esityksen ristiriita komission kannanoton kanssa on
ilmeinen: komissio haluaisi itsestään hallituksen ja puheenjohtajastaan
EU-presidentin. Sitä ovat avoimestikin esittäneet yhteisömetodiin
uskovat Benelux-maat.
|