Konventin kokous 6-7.6.2002
Konventti jakautui työryhmiin, joissa käsitellään
päätösten tekemistä jäsenmaissa (subsidiariteettia), perusoikeuskirjaa,
EU:n oikeushenkilöllisyyttä, kansallisten parlamenttien asemaa,
epäselvää vallanjakoa keskusvallan ja jäsenvaltioiden kesken
(ns. täydentävää toimivaltaa) sekä kansantalouden hallinnointia.
Perusteilla on lisätyöryhmiä, ja henkilökohtaisesti odotan
turvallisuus- ja puolustuspolitiikan työryhmää heinäkuussa.
Erään poliittisesti kokeneen - ja siis kyynisen - konventtiedustajan
mukaan konventtilaisilta puhkutetaan nyt ilmat ja ideat ulos.
Heille synnytetään vaikutelma osanotosta valtaan. Kokoustelulla,
puhkipuhuttamisella ja mukavalla yhdessäololla luodaan nyt
sitä yhteenkuuluvuutta, jota tarvitaan "isojen poikien" myöhemmälle
ulostulolle. Nyt pohjustetaan sitä, että sellaisista
konventtilaisisat tulee häirikköjä jotka syksyllä
eivät hyväksy "yhteistä" asiakirjaa: liittovaltion perustuslain
luonnosta. Hakijamaiden konventtiedustajista tehdään omiin
maihinsa EU:n "viides kolonna".
Kun työryhmissä ei ole tulkkausta kaikille kielille, niissä
ei voi vaikuttaa tulevan perustuslain nyansseihin tarpeellisella
täsmällisyydellä.
Istunnossa olivat esillä 1) oikeus- ja sisäasiat sekä 2)
kansallisten parlamenttien aseman arviointi. Konventin sihteeristö
oli valmistellut laadukkaat asiakirjat käsiteltäviin aiheisiin
(ja työryhmien työn pohjaksi).
Maastrichtin pilarijaon mukaan turvallisuus-, oikeus-
ja vapausasiat kuuluvat ns. kolmanteen pilariin. Ne eivät
ole kaikilta osin yhteisöasioita (komission toimintavallassa)
vaan hallitusten välistä yhteistyötä, jossa jäsenvaltioilla
on paljon valtaa.
Euroopan parlamentilla on valvontaoikeus yhteisöasioissa,
mutta usein nämä ns. sisäasiat ovat pelkkää viranomaistoimintaa
ja kansallisten parlamenttien valvonnan ulottumattomissa.
Esimerkiksi eräänlaisena liittovaltion poliisina toimivan
Europolin päätöksille ei ole minkäänlaista oikeussuojaa.
Amsterdamin sopimuksessa oikeusasioiden työkaluiksi tulivat
myös päätökset ja puitepäätökset ja yhteisön
toimialaan otettiin eräiden jäsenmaiden keskenään sopima Schengenin
sopimus. Nizzassa taas luotiin Eurojust eräänlaiseksi
yhteiseksi oikeusviranomaiseksi. Europarlamentissa vaaditaan
perustettavaksi EU-väärinkäytöksille EU:n yleisen syyttäjän
virasto.
Konventissa pohditaan EU:n ja jäsenmaiden toimivaltaa näissä
asioissa sekä myös rikos- ja riita-asioiden lainsäädännön
lisäyhteisöllistämistä, samoin yhteistä rajavalvontaa, jopa
"Euroopan rajavartiolaitosta".
Kansallisten parlamenttien asemaa koskeneessa konventin
sihteeristön valmisteluasiakirjassa kiinnitetään huomio kahteen
ongelmaan: kansalliset parlamentit ovat direktiivien saattamisessa
osaksi kansallista lainsäädäntöä usein pelkkiä kumileimasimia
(ilman mahdollisuutta vaikuttaa ennalta niiden sisältöön)
ja monilla EU:n uusilla toimialoilla (oikeudellinen yhteistyö,
EMU-politiikka sekä yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka)
kansalliset valvontamenettelyt ovat riittämättömiä.
Kansallisten parlamenttien yhteistyöelin COSAC, jossa
on jokaisesta jäsenmaasta (sekä Euroopan parlamentista) kuusi
edustajaa, on muodollinen elin, jolla on rajoitettu toimivalta
eikä lainkaan todellista valtaa. Se on jäsenmaiden parlamentaarikkojen
pulinakerho.
Perussopimusten muutokset ja uusien jäsenmaiden liittymissopimukset
ovat EU:n primäärioikeutta ja niissä vaaditaan aina
kansallisten parlamenttien hyväksyntä. Sen lisäksi kansallisilla
parlamenteilla on toimivaltaa ns. johdetun oikeuden
asioissa (mm. yhteisen puolustuspolitiikan syventämisen, eurovaalien
järjestämisen ja EU:n jäsenmaksujen aloilla).
Yhteisön lainsäädännössä asetukset ovat lainvoimaisia
sellaisenaan, mutta direktiivien täytäntöönpano riippuu
kansallisista toimielimistä ja traditioista. Useimmissa maissa
hallituksilla on vapaat kädet, joskin Suomessa (sekä Tanskassa
ja vähän Hollannissa) hallitukset joutuvat hyväksyttämään
direktiivit ennalta parlamentissa. On kuitenkin tavattoman
harvinaista, että Suomen eduskunnan suuri valiokunta muuttaisi
hallituksen esitystä, ja sekin on vähän kumileimasin; kansanedustajat
eivät ehdi perehtyä asiakirjoihin. Joissakin maissa (Belgia,
Espanja, Ranska, Luxemburg ja Iso-Britannia) parlamentit voivat
ilmaista näkemyksensä esitysluonnoksiin ja hallitus voi ottaa
sen niin halutessaan huomioon, mutta muissa maissa ei parlamenteilla
ole edes muodollista oikeutta sanoa sanaansa direktiiviesityksiin.
Suomen eduskunnan suuri valiokunta-malli on EU-lainsäädännön
valmistelussa demokratian mallimaa, mutta monissa maissa on
paljon tiiviimpi yhteistyö kansallisten parlamenttien jäsenten
ja meppien kesken. On maita (Belgia ja Kreikka), joissa on
yhteisvaliokuntia ja molemmilla samanvertaiset oikeudet. Yhdeksässä
maassa europarlamentaarikot voivat osallistua Eurooppa-asioiden
valiokunnan kokouksiin puheoikeudella. Suomessa ei ole määräyksiä
europarlamentaarikkojen läsnäolo- tai puheoikeudesta eduskunnan
elimissä.
Konventissa pohditaan, miten olisi mahdollista tehostaa
EU-politiikan kansallista valvontaa. Ongelmaksi on koettu,
että neuvostojen kokoukset ovat suljettuja ja niiden asiakirjojen
käyttöönsaaminen on vaikeaa.
Kansallisten parlamenttien aseman parantamiseksi pohditaan
niiden pysyvän konferenssin perustamista (eräänlainen pysyvä
COSAC), kansallisten parlamenttien edustajakokouksen koollekutsumista
(kansallisten parlamenttien kamari), niiden puolesta lausuntoja
antavan komitean perustamista ja jopa sellaisen Euroopan parlamentin
ylähuoneen perustamista, johon valittaisiin jäsenet maittain
(joko väkilukujen suhteessa tai tasaedustuksella kaikista
maista). Konventin puheenvuoroissa ylähuone sai yleisesti
tylyn tuomion.
Vakavampi ehdotus, joka tullee konventin käsittelyyn, saattaa
olla jäsenmaiden hallitusten Eurooppa-ministereiden pysyvän
kokouksen koollekutsuminen. Suurten maiden näkökulmasta
se tukisi Nizzan päätöksentekomallia, jossa suuret määräävät
ja jossa niillä on veto-oikeus määräenemmistöpäätöksissä.
Suurille maille on ongelma se, että komissiossa (jossa on
jokaisen jäsenmaan edustaja) pienten maiden komissaarit saattavat
äänestää kumoon suurten maiden kannan.
Konventin istunnon aikana pidetyssä Demokratiafoorumin
tapaamisessa oli alustajana irlantilainen Anthony Coughlan,
joka johti Irlannin kansanäänestyksessä voittoisaa
EI-puolta. Se oli EU:n näkökulmasta väärä voittaja, ja siksi
Irlanti pannaan äänestämään syksyllä uudelleen. Sitä pohjustetaan
Sevillan huippukokouksessa tehtävällä Irlanti-erityisjulkilausumalla.
Mitään myönnytyksiä Irlannille ei anneta; kerätäänpähän vain
yhteen lausumat liittoutumattomuuden säilyttämisen mahdollisuudesta.
Todettiin, että Irlannin toukokuisten parlamenttivaalien
tulos oli myönteinen Nizzan sopimukseen kielteisesti suhtautuneille
puolueille: EU-federalistien puolueet hävisivät.
Uutta EI-kampanjaa suunniteltaessa pidetään mielessä, että
uusikaan EI-tulos ei vaaranna laajenemista, sillä komissiolla
on jo varasuunnitelma: uusien jäsenten jäsenyysehdot kirjataan
liittymissopimuksiin eikä siihen tarvita Nizzan sopimuksen
hyväksymistä kaikissa maissa. Uuden kampanjan tunnuksiksi
suunnitellaan No means no ja Equals in Europe
eli "EI:n pitää tarkoittaa EI" ja "Kansakuntien on oltava
Euroopassa tasa-arvoisia".
Nizzan sopimuksen kritiikki kohdistuu edelleen siihen, että
se lisää suurten valtaa, pitää sisällään vahvistetun yhteistyön
eli EU:n eritahtisen kehityksen (EU ei ole kaikille sama),
vie jäsenmailta vallan oman komissaarin henkilöstä päättämiseen
ja uhkaa Irlannin liittoutumattomuutta. Suurten maiden väkilukuun
perustuvaa veto-oikeutta ei ole Irlannissa koettu tarpeeksi
konkreettiseksi asiaksi keskusteluun.
Kun Irlantia äänestytetään uudelleen, vastaavaa ei tehtäisi,
jos olisi äänestetty EI jossain isossa maassa.
|