Europarlamentin konventtistrategiasta
ES 11.6.2002
Pidettiin Euroopan parlamentin (EP) konventtidelegaation
kokous.
Siinä on hegemoninen asema federalisteilla, jotka haluavat
"lisää Eurooppaa": perustuslain, joka lisäisi liittovaltioitumista
yhteisömetodilla. Konventissa he pyrkivät esiintymään niin
kuin EP oli eräänlainen Eurooppa-puolue. Se on mahdollista,
koska parlamentin delegaatio on epäedustava: se edustaa yhtä
jäsentä ja kahta varajäsentä lukuun ottamatta näitä samanmielisiä.
Europarlamentissa mielipiteiden jakauma on laajempi.
Koko konventti on tässä merkityksessä epäedustava. Se ei
edusta "Eurooppaa".
Europarlamentin delegaatio painostaa puolitietoisesti kansallisten
parlamenttien edustajia liikkumaan vähitellen liittovaltion
suuntaan. Taktiikkaa on sovellettava varovasti, sillä jo nyt
kansallisten parlamenttien edustajat kokevat meppien dominoivan
puheenvuoroillaan konventtia, joka toimii heidän kotitiloissaan.
Mepeillä on käytössään oman yhteisönsä palvelut, joita muilla
ei ole. Se, että konventin varaedustajilla on lähes samat
oikeudet kuin varsinaisilla jäsenillä, lisää näiden yhteisöllistäjien
yhteismäärää.
Kansallisten edustajien joukossa on monia henkilöitä, jotka
eivät ole eurofederalisteja. Heitä vedetään laumaan mukaan
ja sosiaalistetaan yhteisöllisiksi. Yritetään toimia niin,
että konventin päättyessä heidän olisi - konventtiyhteisön
sosiaalisessa paineessa - vaikea poiketa valtaenemmistön linjalta.
Europarlamentin delegaation toivomuksesta konventti on jakaantunut
työryhmiin. Niistä ei tuoda valmiita ehdotuksia konventille
vaan ennen muuta poliittisia johtopäätöksiä. Sitä kautta luodaan
poliittisia paineita, joilla pehmitetään Eurooppa-epäilijöiden
kantaa.
Se, että perustuslain luonnoksen valmistelua varten kutsuttiin
koolle konventti, oli valtaisa myönnytys hallituksilta, ehkä
virhekin. Ne ottivat riskin. Konventissa ei niillä ole veto-oikeutta
niin kuin hallitusten välisessä konferenssissa (HVK), ja joukosta
ulos jääminen on suuren julkisuuden valokeilassa vaikeampaa
kuin HVK:n suljettujen ovien takana. Konventtiasioiden hegemoninen
julkisuus toimii federalistien hyväksi. Siitä pitää euromedia
huolen.
Puheenjohtaja Valéry Giscard d´Estaingista on ristiriitaisia
käsityksiä. Hänen arvellaan viime vaiheessa asettuvan voittajien
puolelle, oli se mikä tahansa. Tällä hetkellä hän myötäilee
varovaisesti hallitusten kannanottoja, ja se tapahtuu komission
vallan ja yhteisömetodin kustannuksella. Europarlamentin edustajat
puheenjohtajistossa uskovat, että loppuvaiheessa (jolloin
asiat ratkaistaan viimeisten öiden pimeinä tunteina) hän kääntyy
konventtiyhteisöllisyyden takuumieheksi. Hänen, vanhan miehen,
uran kruunaisi se, että hän olisi "Euroopan Perustuslain Isä".
EU:n perustuslaki olisi eräänlainen uuden EU-kansalaisen
(homo europaensis) identiteetin peili, jota katsoessaan hän
voisi saada vastauksen kysymykseen "kuka minä olen". Kansalaisten
itsetuntemusta yritetään manipuloida niin ettei hänen itseytensä
kiinnity kansallisiin erityispiirteisiin vaan johonkin suureen:
oman imperiumin mahtiin maailman tietoisuuden ja tajunnan
markkinoilla. EU:n perustuslaihin voidaan kirjoittaa vain
synteettinen, itse luotu identiteetti, koska EU-kansalaisille
ei voi syntyä toiminnan kohteena olevassa lyhyessä ajassa
paikkaan kiinnittymätöntä itseyttä. Kun EU-kansalaisuus riisutaan
historiallisesta yhteydestään, perustuslaille ei saada helposti
legitimiteettiä eli yleistä hyväksyttävyyttä; onhan kumottavaksi
tuleviin kansallisiin oikeusperustoihin kirjattu kansakunnille
aikojen kuluessa syntyneet yhteiset arvot.
Jos perustuslain tarvetta perustellaan uuden supervallan
synnyttämisen tarpeella, kannattaa muistaa, ettei imperiumeja
ole historian kuluessa pystytetty rationaalisella suunnittelulla.
Ei tätäkään.
Törmäyskurssilla ovat käsitykset demokratiasta. Sitä kuvaavat
vaatimukset perustuslakia koskevasta mahdollisesta kansanäänestyksestä.
Federalistit haluavat eurokansanäänestyksen, jossa äänet
lasketaan yhteen ja katsotaan enemmistö. Kansallisvaltioiden
puolustajat ovat taas sitä mieltä, että perustuslaille on
voimaan tullakseen saatava hyväksyntä jokaisessa maassa erikseen.
Vastakkain ovat liittovaltiohenkisyys eli euronationalismi,
johon liittyy laeilla alistamista ja pakkoa, sekä kansalliseen
demokratiaan ja kansakuntien itsenäisyyden perustuva kansainvälinen
yhteistyö.
|