Johdatus konventtimetodiin
31.8.2001
Laekenin huippukokouksessa joulukuussa päätetään aloittaa
EU:n perustuslain valmistelu. Halutaan määritellä selkeästi
keskusvallan ja jäsenvaltioiden väliset suhteet.
Asiat ovat tänään monessa solmussa. On hyvä, että EU:n monimutkaista
päätöksentekoa selkeytetään. Jos kukaan ei tiedä tarkalleen,
mikä on keskusvallan laillinen toimivalta, se on selvitettävä.
Muuten keskusvalta kasvattaa valtaansa asetusten ja direktiivien
tulkinnoilla - ja EU:n tapauksessa erityisesti EY-tuomioistuimen
federalistisilla tulkinnoilla.
Mutta tarvitaanko tätä varten EU:lle oma perustuslaki? Jos
tarvitaan, pitääkö se valmistella konventtimetodilla? Jos
pitää, kuuluuko konventin valmistella yksi yhtenäinen ehdotus
vai monia vaihtoehtoisia esityksiä?
Jos tulee vain yksi ehdotus perustuslaiksi, on epäselvää,
miten se hyväksytään. Se ei käy, että EU:n laajuisessa kansanäänestyksessä
jokaisella EU-kansalaisella on yksi ääni ja että enemmistön
kanta ratkaisee. Sitäkin on ehdotettu. Se on muka demokratiaa,
vaikka silloin isot maat äänestävät pienille maille perustuslain.
Päätöksenteon selkiyttämistä tarvitaan. Jos tehdään perustuslaki,
federalistit uskovat saavansa siihen kirjatuksi paljon muutakin
liittovaltioitumista kuin vain päätöksenteon selkiyttämisen,
ja siksi he haluavat perustuslain.Se voidaan kuitenkin toteuttaa
myös normaalilla menettelyllä: EU:n perussopimuksia uudistamalla.
Yhteisömetodi I pilarissa
Niissä asioissa, joissa EU:lla on yksinomainen toimivalta,
päätökset tehdään yhteisömetodilla.
Se on sitä, että päätökset tehdään EU:n sääntöjen mukaan
EU:n omissa elimissä eikä viime kädessä jäsenvaltioissa. Jäsenmaat
joutuvat toimimaan yhteisöasioissa niin kuin EU määrää.
Tällaisia ns. I pilarin yhteisöllisiä asioita ovat muun
muassa maatalous-, alue- ja kilpailupolitiikka. Niissä asioissa
EU on keskusvalta, joka määrää jäsenmaiden asioista. Niiden
asetusten ja direktiivien tulkinnassa EY:n tuomioistuin on
korkeampi oikeuselin kuin jäsenmaiden korkeimmat oikeudet.
Näillä aloilla EU on jo liittovaltio.
Kohti yhteistä puolustusta II pilarissa
Jotkut asiat ovat sellaisia, ettei EU:lla ole ollut niillä
aloilla toimivaltaa.
Sellainen ns. II pilarin asia on ollut puolustus.
EU:n jäsenten enemmistö on antanut puolustuksensa Naton (mutta
ei EU:n) toimivaltaan, eikä EU:lla ole ollut asiaa Naton rakenteisiin.
Mutta ajat muuttuvat, ja puolustus ollaan ottamassa EU:n toimialaan.
EU:lle perustettiin Helsingin huippukokouksessa Nato-yhteensopivat
sotilaalliset toimielimet, ja joukkojenluovutuskokouksissa
jäsenmaat antavat EU:n käyttöön resursseja Nato-yhteensopivaa
euroarmeijaa varten. Euroarmeija toimeenpanee EU:n
päätöksillä kriisinhallintatehtäviä, jotka voivat olla myös
rauhaan pakottamista eli sotaa.
Näiden asioiden yhteisöllistämisessä lähdettiin liikkeelle
Amsterdamin sopimuksen (1987) yhteisellä ulko- ja turvallisuuspolitiikalla
(YUTP), joka Kölnin huippukokouksessa (1999) muuttui yhteiseksi
turvallisuus- ja puolustuspolitiikaksi (EYTPP). Seuraava
vaihe on sitten jo yhteistä puolustusta, joka on paljon enemmän
kuin pelkkä puolustuspolitiikka.
Tässä yhteydessä Suomea natotetaan EU:n rakenteiden kautta.
Lipposen hallituksen ohjelmasta on jo otettu pois kohta, jonka
mukaan Suomi turvaa "itsenäiseen puolustukseen".
Poliisiyhteistyötä III pilarissa
Oikeus- ja poliisiasiat ovat olleet perinteisesti
jäsenvaltioiden toimivallassa, mutta sitä ne eivät ole enää.
Tampereen huippukokouksessa (1999) päätettiin yhteisöllistää
myös turvapaikka- ja siirtolaispolitiikkaa sekä poliisi- ja
sisäisen turvallisuuden asiat.
New Yorkin syyskuun tapahtumien jälkeen EU on ottamassa jättiläisharppauksia
yhteisen poliisivaltion suuntaan.
EU:n elimissä on käsittelyssä eurooppalainen pidätysmääräys,
joka tekee mahdolliseksi poliisin suorittaman pidätyksen ilman
oikeudenkäyntiä sekä pidätetyn luovuttamisen toisiin maihin
tuomittavaksi näiden toisten maiden lakien mukaan ilman että
luovutusta pyytävän maan tarvitsee täsmentää luovutuksen perustetta.
Syyksi vapauden riistoon riittää se, että epäillään jonkun
toimivan terroriverkostossa. Pidätyksen perusteena voi olla
aikomus, jota poliisin ei tarvitse todistaa. Näin prosessi
alkaa rangaistuksella (pidätys) ja jatkuu kuulusteluilla ja
oikeudenkäynnillä. Uusi prosessi koskee kaikkia rikostapauksia
eikä vain "terrorismia", ja pidätyksiä suoritetaan tulevaisuudessa
poliisien ja syyttäjien (samaan aikaan EU:lle on tulollaan
yhteinen syyttäjänvirasto) eikä oikeusistuinten ehdoilla.
Jäsenvaltiot ovat suorittaneet poliisiyhteistyötä varsinkin
salaisten poliisien osalta ohi EU:n rakenteiden, mutta nyt
ollaan EU:lle vaatimassa myös yhteistä salaista palvelua.
Konventtimetodi
Kaikkia näitä EU:n toimivaltoja käsitellään prosessissa,
joka aloitetaan Laekenin huippukokouksessa joulukuun puolivälissä.
Siellä federalistit haluavat EU:lle perustuslain, jossa
määritellään EU:n toimivaltaan useimmat edellä mainituista
asioista. EU:n toimivalta laajenee lisäliittovaltioitumisen
suuntaan.
Valmistelun aikana syntyy tilanteita, joissa kansakuntia
voidaan painostaa hyväksymään itselleen epäedullisia ratkaisuja.
Se tapahtunee siinä hengessä, jossa pienet maat siirsivät
vapaaehtoisesti Nizzan sopimuksella valtaa itseltään suurille
maille.
Kaikki federalistit haluavat valmistella EU:n perustuslain
ns. konventtimetodilla, samalla, jolla EU:lle valmisteltiin
erityinen perusoikeuskirja. Se ei ollut jäsenmaita sitova,
mutta perustuslaki olisi. Perusoikeuskirjasta halutaan tehdä
perustuslain ensimmäinen luku.
Perusoikeuskirjan valmistelua varten kutsuttiin koolle konventti.
Sen kokoonpanoon kuului kaksi edustajaa jokaisesta
kansallisesta parlamentista, yksi edustaja kansallisista hallituksista,
16 europarlamentin edustajaa sekä yksi komissaari. Nämä 62
henkilöä valmistelivat perusoikeuskirjan 370 miljoonalle EU-kansalaiselle
niin että kansallisissa päätöksentekoelimissä ei saanut muuttaa
pilkunkaan paikkaa siitä, mitä oli sovittu ylikansallisesti
ja epäparlamentaarisesti, epäselvästikin.
Konventissa perusoikeusasiakirjaan tehtiin yli tuhat muutosesitystä,
mutta yhdestäkään ei äänestetty. Julistus hyväksyttiin ns.
kvasienemmistöllä: todettiin - siis ilman äänestystä,
vaikka oli eriäviäkin mielipiteitä - enemmistön olevan hyväksymisen
kannalla.
Konventtimetodi ei edusta demokratiaa eikä se ole edustuksellista
parlamentarismia. Se on kylmää kyytiä kohden liittovaltiota
niille, jotka haluavat puolustaa ainoaa tunnettua demokratian
lajia: kansallisvaltioiden parlamentaarista demokratiaa.
Perusoikeuskirjan valmistelu oli helppo tehtävä verrattuna
tulollaan olevan perustuslain valmisteluun. Konventti ei saanut
keksiä itse yhtään uutta oikeutta tai vapautta, vaan sen tehtävä
oli kirjata näkyviin ne, joihin EU tai sen jäsenvaltiot olivat
jo aikaisemmin sitoutuneet. Poliittisena tavoitteena federalisteilla
oli halu saada asiat näyttämään siltä, että EU antaa ihmisille
oikeuksia, joita heillä ei ole kansallisvaltiossa. Haluttiin
antaa kuva EU:sta oikeuksien antajana: hyvä EU on hyvä myös
köyhille, vaikkei se sitä olisikaan.
Uusi konventti
Monet Laekenin huippukokouksen lopputuloksista ovat jo tiedossa.
On tiedossa, että kokouksessa aloitetaan perustuslain valmistelu.
Sitä ei välttämättä kutsuta sillä nimellä.
On tiedossa, että koolle kutsutaan konventti, jonka koostumus
on sama kuin perusoikeuskirjan valmistelussa. Epäselvää on,
ja epäselväksi voi kokouksessakin jäädä, mikä on konventin
toimeksianto: tuotetaanko konventissa yksi ehdotus perustuslaiksi
vai monta optiota.
On tiedossa, että konventti saa työnsä valmiiksi ennen vuotta
2004, jolloin alkaa uusi hallitusten välinen konferenssi (HVK)
EU:n institutionaalisen tulevaisuuden suuntalinjoista. HVK
on perustuslain valmistelussa - konventin jälkeen - seuraava
elin.
On tiedossa, että konventtiin tulee pari huomioitsijaa EU:n
talous- ja sosiaalineuvostosta (Ecosoc) ja alueiden komiteasta.
Sen lisäksi sen työtä kutsutaan seuraamaan jäsenhakijamaiden
edustajia, mutta heille eivät vanhat jäsenmaat anna valtaa
sen suhteen, millaisen asiakirjan konventti tuottaa.
Konventtimetodin kritiikki
Ongelmallista konventtimetodissa on valmisteluprosessin
epädemokraattisuus ja epäparlamentaarisuus. Se antaa isoille
maille mahdollisuuden painostaa pieniä. Yksilöt, jotka ovat
kansallisten instituutioiden edustajia, eivät pysty vastustamaan
paineita yhtä hyvin kuin valtiolliset elimet.
Paineista yhdenmukaiseen ja samanlaiseen käyttäytymiseen
on näyttöä perusoikeuskonventin ajalta. Se oli välillä kylmää
kyytiä pienten maiden edustajille.
Ongelmallisinta on kuitenkin asioiden valmistelun suppea
pohja. Konventti ei edusta kaikkia eivätkä poikkeavuudet ja
erilaisuudet pääse valmistelussa esille.
EU on liian iso, jotta sille voitaisiin valmistella ja säätää
demokraattinen perustuslaki.
|