Konventti ei äänestä

Artikkeli 7.4.2002

EU:lle on tulollaan, kun sille tehdään, liittovaltion perustuslaki.

Sitä tehdään konventissa, johon jäseniä ei ole valittu vaan nimetty. Kuulun tähän 207 hengen eliittiin, joka valmistelee perustuslakia 370 000 000:lle - ja EU:n ensimmäisen laajenemisvaiheen toteutuessa 430 000 000:lle - EU-kansalaiselle.

On ollut tiukka seula nimettäessä konventtilaisia. Sen läpäisi vain noin seitsemän sellaista jäsentä, jotka eivät hyväksy EU:lle liittovaltiomuodon laillistavaa perustuslakia.

Olen saksalaisen meppikollegani varajäsenen europarlamentin GUE/NGL-ryhmästä. Olen muuten täysillä mukana, mutta en saa äänestää. Vain varsinaiset jäsenet äänestävät.

Toisaalta on jo nähtävissä, että konventin lopputulemasta ei äänestetäkään.

Saatetaan toimia niin, että ”todetaan” ilman äänestystä todetaan konventin enemmistön hyväksyvän valmistellun luonnoksen. Niin toimittiin perusoikeuskonventissa.

Saatetaan toimia myös niin, että tuotetaan hyvin erikoisella tavalla välillinen konsensus.

Konventin jäsenet jakautuvat komponentteihin eli ryhmiin sen perusteella, kuka heidät on nimennyt. Ovat hallitusten, kansallisten parlamenttien, europarlamentin ja komission edustajat. Konsensus saatetaan tuottaa niin, että konventti ei äänestä, mutta nämä komponentit äänestävät keskuudessaan. Tätä ryhmien enemmistöjen kantaa aletaan sitten kutsua konsensukseksi; kaikki komponentithan kyllä hyväksyvät perustuslakiluonnoksen.

Jäsenhakijamailla on muilta osin täysivaltainen edustus konventissa, mutta niiden edustajat eivät saa äänestää eikä keskustelua käännetä heidän kielilleen. Laekenin sopimuksen mukaan "ne eivät voi estää jäsenvaltioiden kesken saavutettavaa yhteisymmärrystä". Siinä merkityksessä on tärkeää, etteivät ne muodosta erillistä hakijamaiden komponenttia, joka voisi olla kivi tällaisen kummallisen konsensuksen kengässä.

Ei ole varmaa, että hakijamaat tyytyvät osaansa. Ne ovat jo muilta lupaa kysymättä muodostaneet hakijamaiden komponentin, jolle haluttiin oma edustaja konventin kaikkivaltiaaseen puheenjohtajistoon; muilla komponenteillahan on siinä täysi edustus.

Perustuslakiluonnos lähetetään konventista hallitusten väliseen konferenssiin (HVK). Siellä sitä ei voida paljon muuttaa. Jos tulee isoja muutoksia, homma leviää käsiin. Se olisi pitkä taka-askel federalistien - eli EU:n poliittisen eliitin kellokkaiden - kulkemalla liittovaltion tiellä.

Pienten maiden vastarinnan tukahduttamiseksi suunnitellaan hyvin erikoista kansanäänestystä.

Perustuslakiluonnos halutaan asettaa sellaiseen kansanäänestykseen, jossa niin isojen kuin pientenkin maiden edustajilla on yksi ääni. Perustuslain kohtalon ratkaisisivat silloin isojen maiden äänestäjät. Jotta he hyväksyvät esityksen, se pitää kirjoittaa isoja maita suosivaksi.

Tämä ei ole demokratiaa.

Konventti on myös epäparlamentaarinen tapa valmistella perustuslaki. Siinä eivät hallitusten edustajat ole vastuussa parlamenteille eivätkä parlamentaarikot kansalle. Siinä tehdään perustuslakia, joka on pienen pienen poliittisen eliitin konsensus siitä, miten liittovaltiossa valta jaetaan. Itse asiassa sitä ei jaeta, vaan otetaan jäsenmailta pois. Tulollaan on entistä vahvempi keskusvalta.

Kaikella edellä sanotulla en vastusta EU:n perussopimusten uudistamista demokratian, avoimuuden, selkeyden ja asianmukaisen vastuullisuuden lisäämiseksi.

Federalistit tavoittelevat kuitenkin aivan muuta kuin EU:n sopimusten selkeyttämistä. He haluavat isojen maiden vallan laillistavan perustuslain vahvistamalla keskusvaltaa, militarisoimalla EU:ta, tuottamalla uusia valtaelimiä (europresidentti ja eurohallitus) sekä siirtämällä valtaa europuolueille, joiden edustajat europarlamenttiin he haluavat valita listavaaleilla ylikansallisilta listoilta. Silloin suurten maiden europuoluepamput valitsisivat pienten maiden parlamentaarikot.

Mitä isompi on valtakunnan koko, sitä vähemmän on tilaa demokratialle.