Toimielimet ja ulkoasiat

Tarkennukset, päivämäärä ja ingressi tähän

Konventin kokouksessa 24.4 esiteltiin presidiumin artiklaluonnokset uusista toimielimistä sekä yhteisestä ulko- sekä turvallisuus- ja puolustuspolitiikasta, "joka johtaa yhteiseen puolustukseen, kun Euroopan-neuvosto yksimielisesti niin päättää".

Konventin alle ajoittui suuri hässäkkä, kun puheenjohtaja Valéry Giscard d´Estaing julkisti ranskalaislehdissä omissa nimissään ehdotuksen unionin uusista toimielimista. Kun hän teki ehdotuksensa ensin lehdistölle ja vasta sitten presidiumille ja muille konventtikollegoille, hänen käyttäytymistään pidettiin sopimattomana, mutta tällä tempulla Giscard varasti konventtijulkisuuden itselleen.

Toimielimet

Jos oli Nizzan sopimus vuonna 2000 isojen maiden vallankaappaus, konventti on - presidiumin ehdotuksen toteutuessa - vallankumous.

Tulevaisuudessa (vuonna 2009) toimitaan seuraavalla tavalla komission jäsenten valinnassa.

Ensin valtionpäämiesten Eurooppa-neuvosto tekee määräenemmistöllä ehdotuksen komission puheenjohtajaksi. Ehdotus pitää hyväksyttää europarlamentissa. Sen jälkeen jäsenvaltiot saavat esittää komission puheenjohtajalle kolme ehdokasta (joista vähintään yhden tulee olla nainen mutta joista vähintään yhden ei tarvitse olla mies). Heistä pääkomissaari valitsee oman vapaan harkintansa mukaan 13 komission jäsentä komissioon ja organisoi työt.

Komissioon kuuluu näiden 14 henkilön lisäksi vielä EU:n ulkoasiainministeri, ja koko kollegion tulee saada hyväksyntä Euroopan parlamentilta (jolla on oikeus tarvittaessa erottaa komissio epäluottamuslauseäänestyksessä).

Ulkoministerin, joka on Eurooppa-neuvoston mies komissiossa, nimittävät valtionpäämiehet määräenemmistöllä.

Näin ollen pienet jäsenmaat menettävät sekä varman komissaarin paikan että mahdollisuuden päättää mahdollisen oman komissaarinsa henkilöstä.

Tällä tavalla valitulla komissiolla on monopolioikeus kaikkiin EU:n lakialoitteisiin.

Neuvostojen valta

Lakeja säätäneiden neuvostojen lukumäärää vähennetään.

Tulee vain yksi lakia säätävä ministerineuvosto, joka toimii avoimin ovin. Päätöksenteon yleissäännöksi tulee määräenemmistö, jonka taakse tarvitaan jäsenvaltioiden enemmistö ja 3/5 unionin väestöstä. Se antaa kolmelle suurimmalle jäsenmaalle veto-oikeuden - joka otetaan pois kaikilta muilta.

Valtionpäämiesten Eurooppa-neuvoston puheenjohtajaksi valitaan kahden ja puolen vuoden toimikaudeksi puheenjohtaja, jota eräissä kieliversioissa (muun muassa ranskaksi) kutsutaan presidentiksi. Hän koordinoi neljännesvuosittain kokoontuvan Eurooppa-neuvoston toimintaa ja johtaa unionin yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa. Hän saa poliittiseksi avukseen uuden toimielimen eli byroon, johon tulee puheenjohtajan lisäksi kolme istuvaa valtionpäämiestä.

Komissio ei pidä tästä ehdotuksesta. Se haluaa säilyttää puhtaan yhteisömetodin ja vahvan komission. Neuvosto siirtää itselleen valtaa sekä jäsenmailta että komissiolta. Toimielinehdotus löytyy seuraavasta linkistä:

http://european-convention.eu.int/docs/Treaty/cv00691.fi03.pdf

Ulkoasiat ja puolustus

Neuvostossa näistä asioista päätetään konsensuksella. Konventin virallisissa asiapapereissa on tämä kohta käännetty suomen kielelle väärin. Konsensus on käännetty yksimielisyydeksi, mutta siitä ei Giscardin paperissa ole kysymys.

Konsensus on tarkoituksellisesti epämääräisempi ja hämärämpi käsite.

Konventin presidiumin ehdotus yhteisestä ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikasta, jonka yhteydessä tulee päätettäväksi Suomen mahdollinen sotilaallinen liittoutuminen, löytyy seuraavasta linkistä:

http://european-convention.eu.int/docs/Treaty/cv00685.fi03.pdf