MEP Esko Seppänen kirjansa "Perustuslaki. Nyt?" julkistamistilaisuudessa 11.12.2002

 

Perustuslakikonventissa EU:lle valmistellaan virallisesti "perustuslaillista sopimusta". Puhutaan kuitenkin avoimesti perustuslaista. Kaikki puhuvat.

Perustuslailla Euroopan unionia valtioidaan: siitä tulee liittovaltio. Valtioilla on perustuslaki.

Yksi varmimpia konventin lopputulemia on se, että uuteen perustuslakiin kirjataan EU:n oma oikeushenkilöllisyys. Se saa liittovaltion oikeushenkilöllisyyden ja oikeustoimivallan.

Toinen varma asia on, että EU:lle tulee entistä enemmän yhteisöllistä ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa. Vahvat voimat ovat liikkeellä sen puolesta, että näillä aloilla otetaan käyttöön määräenemmistöpäätökset.

Useiden konventin työryhmien loppuraporteissa vaaditaan koko lainsäädännön siirtämistä määräenemmistö- ja yhteispäätösmenettelyyn. Se merkitsi, että jäsenmaat menettävät veto-oikeutensa. Pienen maan näkökulmasta veto-oikeus on paras turva suurten maiden mielivaltaa vastaan, ja olen asiassa eri mieltä kuin Lipponen. Hänen kannattamansa yhteisömetodi on liittovaltiometodi, ja vahvasta komissio on liittovaltion parlamentaarinen hallitus.

Konventissa EU:sta ollaan tekemässä yhteinen vapaus-, turvallisuus- ja oikeusalue. Halutaan "eurooppalainen yleinen järjestys", eurokuri ja -järjestys.

Kun konventin puolustustyöryhmä haluaa perustuslakiin kirjattavaksi ns. solidaarisuuslausekkeen, se merkitsee, että EU:lle tulisi yleinen puolustusvelvoite. Lauseke on saamassa muodon, että sen jälkeen EU:n jäsenmaa ei ole enää liittoutumaton. EU:ta militarisoidaan, ja tulollaan ovat vuonna 2003 EU:n iskujoukot: 200 000 sotilasta. Euroarmeijasta ne erottaa vain se, että joukkoja ei koota samaan paikkaan yksiin kasarmeihin.

Suomen hallitus on tehnyt konventin luonteesta perustavaa laatua olevan virhearvion. Se ei tunnu ymmärtävän, että EU:n liittovaltion perustuslain sisältö määräytyy lähes muuttamattomaan muotoon konventissa. Hallitusten välinen konferenssi sen jälkeen saattaa jäädä pelkäksi muodollisuudeksi.

Tilannetta pahentaa Suomen näkökulmasta eduskuntavaalit, joissa EU:n perustuslaki siihen liittyvine Nato-yhteensopivuuksineen ei näytä nousevan asiakysymykseksi. Konventin kriittisinä aikoina maalis-huhtikuussa Suomessa ei ole toimintavarmaa hallitusta.

Pidänkin välttämättömänä, että vastuutaan välttelevä Lipposen hallitus, joka ei edes halua olla konventissa edustettuna, antaa vielä ennen vaalikauden loppua eduskunnalle tiedonannon kannastaan perustuslaki- ja liittovaltioimisprosessiin. Pääministerin ilmoitus ei riitä, koska eduskunta ei voi ottaa siihen kantaa. Jos hallitus ei ota vastuuta, opposition on pakotettava se ottamaan kantaa - ennen vaaleja - näihin Suomen itsenäisyyden näkökulmasta perustavaa laatua oleviin kysymyksiin.

Perustuslain ensimmäisessä luonnoksessa sanotaan, että jäsenmaat käyttävät liittovaltion tavoin tiettyjä toimivaltoja. Perustuslailla EU:ta valtioidaan, ja sen kautta liittovaltio saa laillisen muotonsa. On tunnustettava tosiasiat.