EU, tietoyhteiskunta ja tutkimus
Euroopan parlamentin jäsen Esko Seppänen
EU-kalaprojektin FAIR CT-97-3508 päätöstilaisuudessa
Kiikalassa 25.11.2000
Elämme suurten tieteellisten löytöretkien aikaa.
Informaatioteknologia on mullistanut maailman markkinat,
mutta yhteiskunnallinen muutos ei ole pelkkää
teknologiaa. Yhteiskunnat joutuvat sopeutumaan uuteen
tilanteeseen järjestäytymällä uudelleen, ja siksi
tieteen uusien maanosien löytäjien pitäisi tietää
entistä enemmän myös sosiaalisesti eikä vain
teknisesti.
Yhteiskunnallinen
muutos ei ole vain teknologinen. Nokia-optioilla on
enemmän yhteiskuntapoliittisia vaikutuksia kuin yhtiön
tuotteilla? Kännykkäsukupolvet vaihtuvat, mutta
optioin aiheutettu tulonjakomuutos on pysyvä. Sillä on
vaikutusta sosiaaliseen perimään.
Politiikka on tänä päivänä viihteellistä,
subjektiivista - ja samalla subjektitonta - sekä elämyshakuista.
Se johtuu median, ei politiikan, tarpeista. Jos tutkijat
antavat periksi, tiede kehittyy samaan suuntaan. Ihanne
olisi tiedeperustainen ja tiedevetoinen politiikka,
mutta se on liikaa vaadittu. Politiikassa ei ole yhtäältä/toisaalta-ulottuvuutta.
Tiede on perusolemukseltaan epädemokraattista. Ei voida
päättää äänestämällä, mikä on tiedettä tai
mikä tutkimustulos on oikea. Tieteen tulosten pitäisi
kuitenkin olla julkisesti arvioitavissa. Se on tieteen
demokratiaa. Siinä merkityksessä julkisesti rahoitettu
tiede on demokraattisempaa kuin yritysten rahoittama
tiede, jossa tutkijoille maksetaan siitä, että he eivät
julkista tutkimustuloksia.
Julkisesti kustannetun tutkimuksen maksajien eli
kansalaisten on perusteltua vaatia, että tiede on
eettisesti korkeatasoista. Yritysten osalta sen valvonta
on vaikeaa. Tutkimuksen eettiset normit eivät voi olla
vain tutkijayhteisön sisäinen asia. Kaikki ei voi olla
sallittua silloin, kun kysymys on ihmislajin
erityispiirteestä: moraalisesta selkärangasta.
On demokraattisesti ja viime kädessä vaikka äänestämällä
päätettävä siitä, millaisia kokeita tai
koetilanteita yhteiskunta sallii: esimerkiksi saako
ihmistä kloonata lisääntymistarkoituksessa, saako
kosmetiikkaa testata eläinkokein tai saako
geenimanipuloituja uuselintarvikkeita myydä kuin
tavanomaista ruokaa.
Kaikkiin näihin kysymyksiin ollaan EU:ssa ottamassa
kantaa.
Siinä tarkoituksessa on europarlamentissa perustettu
erityinen valiokunta tutkimaan ihmisgeeniteknologian
tulevaisuutta, ollaan kieltämässä eläinten käyttö
kosmetiikan testaamiseen ja on määrätty pakolliset
merkinnät geenimanipuloituja aineosia sisältävälle
ruualle.
Politiikan on oltava konservatiivisempaa - eli siis
varovaisempaa - kuin tieteen.
Suurimman osan soveltavan tieteen rahoituksesta maksavat
yksityiset yritykset, ja niillä on kiire saada rahansa
takaisin. Yhteiskunnalla ei saa olla vastaavaa kiirettä,
kun tutkitaan esimerkiksi geenimanipuloitujen
lajikkeiden risteytymistä luonnonlajikkeiden kanssa tai
arvioidaan karjankasvatuksessa käytettyjen hormonien
tai antibioottien vaikutusta luonnon eliöihin,
ihmisiinkin.
Tieteellinen tieto vanhenee nopeammin kuin arkitieto
uudistuu. Jos esimerkiksi tieteen viimeinen sana
BSE-taudin eli hullun lehmän taudin tartuntavoista on
tosi, maatalousministeri Kalevi Hemilän - epäilemättä
johonkin vanhempaan tieteelliseen käsitykseen -
pohjaava tieto siitä, että Suomessa ei ole BSE-tautia,
on vaaraksi ihmisten terveydelle. Tiede ei kerro, onko
vaarallisia prioneja jo Suomessa. Sen kertoo käytäntö.
EU:ssa tavoitellaan tietoyhteiskuntaa.
On erotettava toisistaan informaatio ja tieto.
Informaatio on tiedon raaka-ainetta. Tieto on tuote:
informaatiosta johdettu väite, totta tai ei.
Inhimillisen ajattelun korkein taso on tietämys,
tietoisuus ja tajunta.
Informaatiota voi olla ilman subjektia, vapaana, ilman järjestystä.
Tiedolla on subjekti: se jonka tietoa se on. Tieto ei
ole koskaan täysin valmis lopputuote, vaan se on aina
myös informaatiota, uuden tiedon raaka-ainetta.
EU:ssa tavoitteeksi asetetun tietoyhteiskunnan pitää
olla tieto- eikä informaatioyhteiskunta. Sen pitää
olla myös sosiaalisen järjestyksen, kulttuurisen
monimuotoisuuden ja ihmisten keskinäisen
solidaarisuuden yhteiskunta. Se ei saa olla vain
teknologiaa, vain välineitä, vaan sen pitää olla myös
sisältöjä. Sisältö on työvaltaisempi tuote kuin väline.
Demokratiaa on se, että tietoyhteiskunta ulotetaan
kaikkien saataville. Tietoyhteiskunta on sitä, että on
tietoa. Sitä varten ihmisiltä vaaditaan uutta
digitaalista lukutaitoa. Pitää osata lukea uusia sisältöjä
uusista välineistä. Aivan yhtä tärkeä on
tieteellisen tiedon lukutaito. On opittava epäilemään
tietoa. Tiede on myös huuhaata.
Uusi ICT (informaatio- ja kommunikaatioteknologia) tekee
mahdolliseksi tiedon tehokkaan varastoinnin, uudelleenkäsittelyn
ja jatkojalostuksen sekä edelleentoimittamisen. Se on
helppoa, nopeaa ja halpaa. Informaation välittämiselle
ei ole enää entisiä rajoitteita.
Digitaalinen sisältö on ollut toistaiseksi enemmän määrää
kuin laatua. Se samanlaistaa ja typistää kulttuurista
ja sosiaalista monimuotoisuutta. Vaikka kielellisistä
eroista aiheutuu kustannuksia, monikieliset sisällöt
ovat demokratian tärkeä edellytys. On tärkeää, että
sisältötuotantoa mukautetaan kielellisten ja
kulttuuristen tarpeiden mukaan. Eurokratia köyhdyttää
kielellistä rikkautta ja monimuotoisuutta. Muuten ei
niin suuri byrokratia toimi 370 miljoonan ihmisen
hallinnoinnissa.
Euroopan unionin budjetista runsas 40 % käytetään
maatalouteen eli pannaan uusjakoon maanviljelijöiden
hyväksi. Myös hengen viljelyyn käytetään valtavia
rahamääriä. Niitä ohjataan tavalla, josta on päätetty
tutkimuksen viidennessä puiteohjelmassa vuosiksi
1999-2002. Rahaa käytetään parikymmentä
miljardia markkaa vuodessa.
EU-raha on jäsenvaltioiden rahaa, jota EU jakaa EU:n tärkeinä
pitämiin tarkoituksiin. Rahanjakoa toteutetaan
projekteina, joissa pitää olla mukana vähintään
kaksi jäsenmaata. Tutkimuksen puiteohjelmaa on täydennetty
sopimuksin, joilla se on avattu jäsenhakijamaille ja myös
muille maille, Venäjällekin. Tiedeyhteisöä eivät
rajoita EU:n rajat.
Par´aikaa valmistellaan tutkimuksen kuudetta
puiteohjelmaa eli rahanjakoa tieteellisiin
tarkoituksiin vuodesta 2003 alkaen. Komissio saanee
valmiiksi ensimmäisen luonnoksen ensi maaliskuussa.
Siinä otetaan huomioon EU:n poliittiset päätökset
yhteisöllisen, siis liittovaltiohenkisen,
tietoyhteiskunnan rakentamisesta USA:n ja Japanin
teknologisen etumatkan tavoittamiseksi. EU haluaa olla
tieteen suurvalta.
Samaan aikaan keskustellaan rahan lisäksi myös
tutkimustoiminnan kohdentamisesta. Sitä varten komissio
on laatinut tiedonannon eurooppalaisesta
tutkimusalueesta, itse asiassa kaksikin. Tavaroiden
yhteismarkkinoita halutaan täydentää tieteen
yhteismarkkinoilla ja vapaakaupalla. Tiedeyhteisöverkon
avulla voidaan edistää myös EU:n poliittisia päämääriä,
eikä tietoa tuoteta EU-rahoin vain tiedon itsensä
vuoksi vaan myös yhteisöllisiin käyttötarkoituksiin.
Tutkimuksen kuudennesta puiteohjelmasta päätetään
ns. yhteispäätösmenettelyllä. Se merkitsee, että
Euroopan parlamentti osallistuu päätöksentekoon täysivaltaisesti
yhdessä neuvoston kanssa. Sen johdosta
europarlamentilla on paljon valtaa uuden ohjelman sisältöön.
Euroopassa tutkimukseen käytetään varoja 1,8 %
BKT:sta, kun Japanissa vastaava luku on 2,9 ja USA:ssa
2,8 %. Amerikan ja Japanin etumatkan saavuttamiseksi
tarvitaan lisää rahaa, mutta ei siinä kaikki.
USA:ssa yksityinen tutkimustoiminta toimii tieteellisen
kehityksen veturina, ja sitä rahoitetaan julkisin ase-
ja avaruustutkimuksen varoin. USA:ssa
varusteluteollisuuden tutkimustarpeisiin käytetään
vuosittain yli kymmenen kertaa enemmän varoja kuin on
EU:n tiedebudjetti: lähes 250 miljardia markkaa.
USA:ssa julkisen vallan osuus yksityisen tutkimuksen
rahoituksesta on 15 %. OECD:ssa vastaava luku on 12 %,
ja EU:ssa se on niin muodoin alhaisempi.
Ei riitä, että lisätään rahaa. Pitää myös
tehostaa varojen käyttöä.
Ei ole itsestään selvää, että EU-rahaa kannattaa
ottaa vastaan aina, kun sitä on tarjolla. Aina ei ole
edes kysymys rahasta. Usein on enemmän puutetta
tiedemiesten ja -naisten ajasta, ei niinkään yksittäisten
ihmisten henkisen kapasiteetin kuin fyysisisten
toimintamahdollisuuksien rajoista.
Kun EU-projekteihin tarvitaan yleensä 50 prosentin
kansallinen omavastuuosuus, pitää miettiä, löytyykö
samalle rahalle parempaa käyttöä kotimaisissa
kohteissa tai saadaanko sille suurempi hyöty yhteistyössä
EU:n ulkopuolisten tiedeyhteisöjen kanssa. Voi olla
kannattavampaa hankkia kumppaneita Amerikasta tai
vaikkapa Norjasta kuin EU:sta.
EU-rahoja jaetaan löysäkätisesti, eikä EU valvo
tarkasti niiden käyttöä. Se ei koske vain
tilinpidollista valvontaa, vaan sillä voidaan
tarkoittaa myös valvontaa, joka liittyy tuloksiin: mitä
rahoilla on saatu aikaan. Tulokset jäävät tutkijoiden
omaisuudeksi. Jos niitä ei arvioida ulkoa päin, on
vaara, että liikaa rahaa kuluu hallintoon ja
nollatutkimukseen. Valvonnassa EU:n käytäntö on
salaileva ja mitä ilmeisimmin tehoton. Eurokratia on
luovuusrajoitteinen valnonta- ja hallinnointitapa.
Valtaosa tutkimuksesta rahoitetaan eri maissa
kansallisesti. Vaikka tiede on kansainvälistä,
korkeatasoisin tutkimus on toistaiseksi ollut
kansallista. Olisikin tärkeää avata suurten jäsenmaiden
kansallisia projekteja pienemmille maille, jotta
saataisiin yhteiskäyttöön myös huippututkimusta,
mutta silloin törmätään kansallisiin
turvallisuuskysymyksiin. Vastaan tulevat
varusteluteollisuuden rajat.
EU:n varoilla ei pidä rahoittaa vain niitä jäämiä,
jotka eivät saa muuta rahoitusta.
Tieteen ja sen maksajien keskinäinen vuorovaikutus on
liian vähäistä. Tieteellisen lukutaidon kehittämiseksi
tarvitaan uusia menetelmiä. Saksassa on koottu Amerikan
oikeuskäytännön malliin kansalaisista juryjä, joiden
edessä tieteellinen tieto pannaan julkiseen
kansalaiarviointiin. Tanskassa ja Hollannissa järjestetään
oikeusistuntojen tapaisia tilaisuuksia, joihin eri
osapuolet kutsuvat kantansa tueksi todistajia.
Maallikkotuomarit päättävät, mikä on näyttö.
On yleisesti tarve kaventaa byrokraattisen tieteen ja
kansalaisyhteiskunnan välistä kuilua, ja tieteen on myös
opittava eikä vain opetettava. Arkitajuntaa pitää vetää
mukana, mutta tieteen sosiaalistaminen vaatii tutkijoita
itseään sosiaalistumaan.
Yhteiskunnallista päätöksentekoa tarvitaan tieteen
tulosten hyväksikäytössä. Esillä ovat EU:ssa tekijänoikeudet,
joiden varastamisen ehkäisemiseksi näytetään
keksityn kryptauksen ohella myös tuotteiden vesileimaus
eli watermarking; sähköiseen tuotteeseen lisätään näkymättömiä
osia myöhempää tunnistamista varten. Esillä ovat
olleet myös euro- eli yhteisöpatentit.
Tieteessä maailmankatsomusten rakennusaineita voidaan
panna järjestykseen, mutta sen tuottama nykyinen järjestys
on elitistinen. Rakennetaan tieteen sisäisiä verkkoja,
mutta ei yhteiskunnallista demokratiaa. Kovissa
yhteiskuntatieteissä tunneta huolta syrjäytyvistä
kanssaihmisistä. Pahin on kansantaloustiede, jossa
ollaan aina voittajien puolella. Se on voittajien
teologiaa.
Korkeasti koulutetut ihmiset ja teknologiaosaajat ovat päässeet
päärooleihin yhteiskunnan sähköisellä näyttämöllä.
Tiedotusvälineissä ovat hegemonian saaneet ihmiset,
joilla ei ole sosiaalista omaatuntoa.
Tieteessä olisi syytä pohtia enemmän sen omaa
itsetuntemusta, moraalia ja eettisiä rajoja. On määriteltävä,
mitä halutaan, että ei tehdä sellaista, mitä ei
haluta.
|