Perustuslailla EU:sta liittovaltio
Meppi Esko Seppänen Kauppatieteiden kandidaattiyhdistyksen
vuosijuhlassa 8.2.2003
Euroopassa on käynnissä merkittävin vallan
uusjako sitten toisen maailmansodan. Sitä tehdään
EU:n perustuslailla.
Järjestöillä ja yhteisöillä on säännöt.
Valtioilla on perustuslaki. Perustuslailla Euroopan unionia
valtioidaan liittovaltioksi.
Perustuslakia valmistelee sitä varten koolle kutsuttu
konventti, jossa sangen suppea otos poliittisista eliiteistä
tuottaa - ylhäältä alas - perustuslakiluonnoksen
puolelle miljardille muulle eurooppalaiselle. Konventissa
on jäseniä ja varajäseniä yhteensä
207.
Kun konventin puhemiehistö esitteli kuluneella viikolla
luonnoksen perustuslain 16 ensimmäiseksi pykäläksi,
teksti alkoi näin: "Tällä perustuslailla,
joka ilmentää Euroopan kansojen ja valtioiden tahtoa
rakentaa yhteistä tulevaisuuttaan, perustetaan unioni
(jota kutsutaan...), jossa jäsenvaltioiden politiikat
sovitetaan yhteen ja joka käyttää liittovaltion
tavoin tiettyjä yhteisiä toimivaltuuksia."
Ollaan siis perustamassa uusi unioni, joka toimii sille siirretyissä
tehtävissä liittovaltion tavoin. Nimikysymys jäi
auki. Arvovaltaiselta taholta on ehdotettu, että uusi
olisi Euroopan Yhdysvallat tai Yhtynyt Eurooppa.
Liittovaltioille on luonteenomaista se, että niissä
on vahva keskusvalta ja ylikansallinen päätöksenteko.
Pienet maat jäävät aina vallankäytön
ulkokehälle. Jos ei ole voimaa, muiden voiman edessä
on pakko taipua.
Minä vastustan liittovaltiota ja sen laillistavaa EU:n
perustuslakia siitä syystä, että se tuottaa
ylikansallisen päätöksenteon. Sillä tavalla
se murentaa kansallisen täysivaltaisuutemme ja itsenäisyytemme
perusteet. Suurin häviäjä on demokratia, sillä
EU on - maailman toiseksi suurimpana liittovaltiona - liian
suuri hallittavaksi demokraattisesti. Itse asiassa pitää
kysyä, onko demokratia ylipäätään
mahdollista vain valtioissa, joissa ei ole ylikansallista
päätöksentekoa?
Yhteisömetodi
Federalistit ovat niitä, jotka haluavat liittovaltion.
He ovat pääsääntöisesti yhteisömetodin
kannattajia. Perinteisesti on uskottu, että EU:sta tulee
liittovaltio yhteisömetodilla.
Perustuslakikonventissa on federalistien eli liittovaltiolaisten
eli yhteisömetodilaisten täyshegemonia.
Yhteisömetodin olennaisin piirre on se, että päätökset
EU:n laeista tehdään EU:n omissa elimissä.
Vähemmistön on sellaisessa päätöksenteossa
tyydyttävä enemmistön tahtoon ja pantava toimeen
yhteiset päätökset, vaikka olisi oltu eri mieltä.
Tätä kautta syntyvät rajat itsenäiselle
päätöksenteolle. Pannaan toimeen keskusvallan
tahto.
Yhteisömetodiin kuuluu vahva komissio, ja siinä
merkityksessä yhteisömetodi on virkamiesvaltaa,
eurokratiaa. Federalistit kutsuvat demokratiaksi sitä,
että komissaareista tehdään uuden liittovaltion
parlamentaarinen hallitus, jonka tulee nauttia ylikansallisen
Euroopan parlamentin luottamusta. Siihen liittyen federalistit
haluavat valita EU:lle presidentiksi komission puheenjohtajan,
joka valittaisiin Euroopan parlamentissa . Komissiosta tulisi
sitä kautta liittovaltiohallitus, jossa jokaisen kansallisen
komissaarin olisi nautittava ylikansallista luottamusta. Ei
riittäisi enää oman maan luottamus.
Yhteisömetodia haluavat EU:ssa puolueiden puolueet eli
europuolueet. Kun unioni liittovaltioituu, puolueetkin ylikansallistuvat.
Europuolueista selkeimmin liittovaltion kannalla on ollut
Euroopan Kansanpuolue, johon kokoomus kuuluu. Kotimaassa kokoomus
vaikenee sen, että ulkomailla se murentaa Suomen täysivaltaisuutta
ja puuhaa EU:sta liittovaltiota.
Hallitusten välinen metodi
Siirtyminen puhtaaseen yhteisömetodiin merkitsisi, että
ajettaisiin alas nykyinen hallitusten välinen metodi.
Siihen kuuluu, että päätökset tehdään
EU:n elimissä, mutta hallitusten edustajien kesken. Siihen
kuuluu päätöksenteko neuvostoissa eikä
ylikansallisessa europarlamentissa tai sen luottamusta nauttivassa
komissiossa. Mitä suurempi osa EU:n päätöksistä
tehdään yksimielisyydellä, sitä suurempi
on yksittäisen valtion vaikutusmahdollisuus; sillehän
syntyy tätä kautta veto-oikeus itsensä näkökulmasta
kielteisiin päätöksiin.
Konventissa meitä valtioliittolaisia, jotka haluamme
säilyttää EU:n itsenäisten valtioiden
yhteenliitymänä ja jotka pääsääntöisesti
olemme kansallisten parlamenttien luottamusta nauttivien hallitusten
välisen metodin puolustajia, on , vain toistakymmentä.
Meitä on vähän, mutta meitä on eri maista
ja erilaisista puolueista. Me edustamme koko kirjoa oikealta
vasemmalle.
Mitä pienempi on edustuksellisessa päätöksenteossa
päättäjien määrä, sitä
epäedustavampi on lopputulos: erilaisuus ja monenlaisuus
leikkautuvat pois. Jos valitaan vähän edustajia,
vain pääsuunnat saavat äänensä kuuluville,
ja politiikan pääsuunta EU:ssa on federalismi. Tässä
mielessä perustuslakikonventti on epäedustava.
Vallan uusjaossa Euroopassa eivät asiat jakaudu oikeaan
ja vasempaan.Vaan vastakkain ovat liittovaltiolaiset ja valtioliittolaiset,
ja liittovaltiolaisilla on konventissa suhteeton yliedustus.
Federalistit haluavat säätää ylikansalliset
lait määräenemmistöllä. Se merkitsee
pienten maiden veto-oikeuden heittämistä romukoppaan.
Veto-oikeus jää vain suurille maille.
Määräenemmistö nimittäin lisää
isojen maiden valtaa. Viime viikolla voimaan tulleen Nizzan
sopimuksen mukaan määräenemmistöpäätöksiin
on veto-oikeus kolmella sellaisella isolla maalla yhdessä,
joissa asuu 38 % EU:n asukkaista.
Isoilla mailla on iso edustus europarlamentissa, ja niiden
valtaa kasvattaisi sekin, että neuvostojen kaikki määräenemmistöpäätökset
johtaisivat automaattisesti yhteispäätösmenettelyyn
europarlamentin kanssa.
Jos valtaa siirretään määräenemmistö-
ja yhteispäätösmenettelyjen kautta keskusvallalle
se on pois kansallisilta päätöksentekoelimiltä.
Federalistit haluavat yhteisöllistää lisää
kansakunnan täysivaltaisuuden määrittäviä
aloja myös EY-tuomioistuimen valtaan. Sitä kautta
isojen maiden poliittinen tahto saa ylleen federalistisenlaillisuuden
valekaavun. EY:n yhteisten oikeusistuimien tuomiot heijastelevat
federalistista lainsäädäntöä.
Uuden perustuslakiluonnoksen mukaan EU:n perustuslaki on ylempi
kuin kansakuntien perustuslait ja muut lait: "Perustuslaki
ja lainsäädäntö, jonka unionin toimielimet
hyväksyvät käyttäessään unionille
perustuslaissa annettua toimivaltaa, ovat ensisijaisia jäsenvaltioiden
lainsäädäntöön nähden."
Tätä ei ole uutisoitu yhdessäkään
suomalaisessa lehdessä.
Tulossa on yhteinen oikeusalue, eurokuri ja -järjestys.
Kun Saksa ja Ranska totesivat konventin muuttuvan hallitusten
välisen konferenssin luonteiseksi, ne nimesivät
konventtiin ulkoministerinsä. Kreikka ja monet hakijamaat
ovat seuranneet niiden perässä. Suomella ei ole
konventissa Suomen kansalle poliittisesti vastuunalaista edustajaa.
Me olemme pahasti ulkona pohjapapereiden valmistelusta, jonka
suorittavat puhemiehistä ja sihteeristö. Suomella
ei ole edustajaa kummassakaan. Valtaa on saada kirjoittaa
pohjapaperi.
Uutta EU:n tulevaisuuskeskustelussa on se, että EU:sta
ei tehdä liittovaltiota vain yhteisömetodilla vaan
myös hallitusten välisellä metodilla. Saksa
ja Ranska haluavat sille itsensä näköisen keskusvallan.
Perustuslakikonventti kulkee tänään niiden
yhteisessä narussa. uusi liittovaltio olisi kuin sekarotuinen
koira: sekoitus Ranskan valtioliittolaisuutta ja Saksan federalismia.
Saksa ja Ranska haluavat neuvostolle puheenjohtajan, jota
kutsuttaisiin presidentiksi. Tällainen neuvoston valitsema
presidentti ei olisi kansojen valitsema vaan eliitin keskuudestaan
nimeämä. Toisaalta hän olisi myös EU:n
hallitusten välisen luonteen takuuhenkilö. Hän
edustaisi ranskalaista käsitystä EU:n luonteesta.
Ranska ei halua lisätä kasvottomien, hajuttomien
ja mauttomien eurokraattien valtaa komissiossa, vaan se haluaa
neuvoston valitseman presidentin samoin kuin neuvoston alaisuuteen
EU:lle oman ulkoministerin ja oman diplomaattihallinnon. Ranska
ei halua antaa maailmanpolitiikkaa komission toimivaltaan,
ja tässä asiassa Saksa tukee sitä. Komission
parlamentarismisoinnissa taas Ranska tukee Saksaa.
EU:ta militarisoidaan
Vaikka Saksa ja Ranska haluavat yhteistä - mutta neuvoston
johtamaa - ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa, EU:sta
ei ole tulossa sotaliitto. Mutta tätä taustaa vasten
on ymmärrettävä Saksan ja Ranskan vaatimus
sellaisen neuvoston puheenjohtajan valinnasta, jota kutsutaan
presidentiksi. Ne haluavat itsensä johtamaan ulkopolitiikkaa.
EU:n jäsenmaat hoitavat aluepuolustuksen ja valtioiden
välisten konfliktien puolustuksen Naton kautta. Ne ovat
alistaneet osan armeijoistaan suoraan Naton komentoon. Kallein
osa sotilasmenoista ovat vakoilu ja tiedustelu, viestintä
ja kommunikaatio sekä sodanjohtojärjestelmät
luolastoineen. Kun ne ovat jo Natolla ja on sovittu Naton
antavan ne myös EU:n kriisinhallintaoperaatioiden käyttöön,
niitä ei olla valmiita tuplaamaan.
Euroarmeijaa ei puuhata aluepuolustusta vaan hyökkäystä
varten. Liittovaltioluonteisen supervallan luominen edellyttää,
että EU:lla on omat kriisinhallinnan iskujoukot. Kriisinhallinta
ei ole rintamasotaa vaan rajoitettuja sotatoimia.
EU:n alueella on 2 miljoonaa sotilasta armeijoissa. Helsingin
huippukokouksessa päätettiin perustaa erityiset
kriisinhallintajoukot, joita puhekielellä kutsutaan euroarmeijaksi.
Niitä varten on varattu 200 000 sotilasta, eli kaikki
EU-armeijoiden yhteistoimintakelpoiset joukot. Niistä
olisi kerrallaan taistelutoimissa 60 000 sotilasta. Useat
maat lähettäisivät sotiin palkka-armeijan sotilaita,
Suomi varusmiehistä koulutettuja vapaaehtoisia.
Valtioiden välisyys EU:n päätöksenteossa
on sitä, että Suomi voi päättää
itse osallistumisesta EU:n operaatioihin. Liittovaltiossa
sotilastoimista päättää keskusvalta määräenemmistöllä.
Suomen osallistumista EU:n sotatoimiin rajoittaa se, että
Suomen lain mukaan operaatioilla pitää olla YK:n
lupa. Vain Irlannin ja Suomen laki vaativat operaatioihin
osallistumiselle YK:n mandaatin. Suomelle on syntymässä
kovia paineita muuttaa kansallista lakia niin että myös
meidän pojat voivat hyökätä ilman YK:n
lupaa.
Pidän tätä vaatimusta YK:n mandaatista Suomen
edun mukaisena asiana. Se antaa meille paljon pelivaraa alkavan
öljysodan ja uusien öljysotien ja hupenevista luonnonvaroista
käytävien tulevien terrorismin vastaisten sotien
sekä USA:n markkinoimien ennaltaehkäisevien sotien
oloissa. Meille ei ole turvallista mennä mukaan sellaisten
konfliktien osapuoleksi, joihin muut voivat meidät viedä
mutta joihin me emme itse halua mennä.
Aikataulutus
Konventti on asettanut itselleen tavoitteen, jonka mukaan
perustuslain luonnos on valmis Tessalonikin huippukokouksessa
juhannuksen aikaan.
Kun federalisteilla on konventissa hegemonia, heidän
tavoitteensa on, että Tessalonikissa perustuslaki hyväksytään
konventin - eli heidän itsensä - esittämässä
muodossa. He haluavat, että syksyksi koolle kutsuttavassa
hallitusten välisessä konferenssissa (HVK) asia
olisi läpihuutojuttu.
Perustuslaki halutaan hyväksyä lopullisesti Rooman
huippukokouksessa joulukuussa 2003.
Ensimmäiset maat saattavat yrittää saada perustuslain
kansanäänestykseen seuraavien eurovaalien yhteydessä
kesäkuussa 2004.
Perustuslailla syntyy uusi Euroopan unioni. Perustuslain säätäminen
on prosessi, jossa juridiikka väistyy politiikan tieltä.
Kävellään vanhojen sopimusten ja niiden tuomien
juridisten ongelmien ylitse.
Sitä, mitä tapahtuu vanhalle EU:lle, ei ole vielä
päätetty. Niiltä mailta, jotka eivät liity
uuteen unioniin, katoaa unioni alta; sanotaanhan perustuslakiluonnoksen
ensimmäisessä pykälässä, että
"perustuslailla perustetaan unioni".
Kun tulee uusi unioni, vanha unioni heitetään historian
romukoppaan. On jo alettu vaatia niiden maiden erottamista
unionista, jotka eivät hyväksy perustuslakia ja
siihen kirjoitettavaa liittovaltiota. Vaihtoehdoiksi tulevat
"ota tai jätä".
Muiden maiden tapaan Suomessakin on valinta tehtävä
kansanäänestyksellä. Muutoin ei uudelle unionille
synny legitimiteettiä eli yleistä hyväksyttävyyttä.
Alas ajettavaankin unioniin liityttiin kansanäänestyksellä.
Vaihtoehto liittovaltiolle ja ylikansalliselle päätöksenteolle
on nykyinen hallitusten välinen metodi, sen demokratisoiminen.
Parasta demokratiaa on se, että hallitukset joiden on
nautittava kansallisten parlamenttien luottamusta, tekevät
yhteistoimintaa. Demokratian paras toimintayksikkö on
kansallisvaltio. Ei pidä mennä liittovaltioon toivossa,
että siitä tulee demokraattinen. Sen on ensin oltava
demokraattinen.
Mihin on Suomesta kadonnut kansallismielinen porvaristo?
|