Kantelu Euroopan komissiolle
18.2.2003
Kantelu Suomen sairausvakuutusmaksun kohdistamisesta Ruotsin
eläkkeeseen
Olemme aikaisemmin huhtikuussa vuonna 1997 puuttuneet kantelussamme
Euroopan komissiolle siihen, miten Suomen verolainsäädännössä
kohdellaan ns. paluumuuttajia, jotka ovat Ruotsista takaisin
Suomeen muuttaneita eläkeläisiä. He saavat
yleensä eläkettä sekä Suomesta että
Ruotsista. Heitä verotetaan soveltamalla ns. vapautusmenettelyä,
jossa Ruotsin eläke lisätään verotuksessa
Suomen tuloon, mutta osuus, joka vastaa Ruotsin eläkkeen
osuutta koko tulosta, vähennetään Suomeen maksettavista
veroista. Sairausvakuutusmaksu peritään sen sijaan
sellaisenaan koko eläketulosta eikä siihen sovelleta
menettelyä, jonka tarkoituksena on estää kaksinkertainen
verotus tai lieventää sitä. Sairausvakuutusmaksu
ei kuulu pohjoismaisen verosopimuksen piiriin eikä sitä
rinnasteta veroihin niissä Suomen laeissa, jotka sääntelevät
kansainvälistä verotusta. Vastauksessa, jonka komission
puolesta antoi Mario Monti 6. 4. 1999, nähdään
huomautettavaa lähinnä sairausvakuutusmaksun perimisessä
sellaisilta eläkeläisiltä, jotka eivät
saa Suomen lainsäädännön mukaista eläkettä.
Monet paluumuuttajat kokevat epäoikeudenmukaiseksi
nykyisen verotustavan, joka yleensä nostaa veroastetta
siihen verrattuna, mikä heillä olisi Ruotsissa.
Syynä siihen on, että Ruotsi ei sovella vastaavanlaista
menettelyä, vaan Ruotsissa Suomen ja Ruotsin eläkkeitä
verotetaan erikseen. Se, että sairausvakuutusmaksu peritään
Suomessa myös Ruotsin eläkkeestä, lisää
mainittua verorasitusta.
Vuonna 2001 Euroopan yhteisöjen tuomioistuin antoi
ennakkoratkaisun Rovaniemen hallinto-oikeuden pyyntöön,
joka koski kansaneläke- ja sairausvakuutusmaksun perimistä
sellaiselta Suomessa asuvalta henkilöltä, joka saa
eläkettä pelkästään Ruotsista (päätös
10 päivänä toukokuuta 2001, asiassa C-389/99,
Sulo Rundgren). Päätös, jossa tulkittiin EY:n
sosiaaliturva-asetusta 1408/71, oli myönteinen Sulo Rundgrenille,
joka oli vaatinut sairaus- ja kansaneläkevakuutusmaksujen
poistamista. Tämän jälkeen Suomen viranomaiset
ovat pidättäytyneet näiden maksujen perimisestä
sellaisilta eläkeläisiltä, jotka saavat eläketuloa
pelkästään Ruotsista, ja maksuja on palautettu
myös takautuvasti. Suomen viranomaisten kantaa on selvitetty
mm. Suomen verohallituksen muistiossa 22. 11. 2001. Suomen
lakia ei ole tässä yhteydessä muutettu, vaan
kyse on lain uudesta tulkinnasta.
Mainittu päätös ei ratkaissut kokonaan sairausvakuutusmaksun
perimiseen liittyvää ongelmaa. Suomen viranomaiset
katsovat, että maksu voidaan periä edelleen koko
tulosta sellaisissa tapauksissa, joissa henkilö saa eläkettä
sekä Ruotsista että Suomesta edellyttäen että
maksu ei ole suurempi kuin Suomesta saatava eläke.
Tämä menettely johtaa mielestämme eriarvoisuuteen
ja mielivaltaisuuteen. Pienikin Suomesta saatava eläke
voi johtaa siihen, että sairausvakuutusmaksu peritään
koko tulosta, myös Ruotsin eläkkeestä. Verotus
muodostuu silloin ankarammaksi verrattuna tilanteeseen, että
henkilö saa eläkettä vain Ruotsista. Mielestämme
yhdenvertaisuuden toteuttaminen tällaisessa tilanteessa
edellyttää, että Suomen viranomaiset pidättäytyvät
kokonaan perimästä sairausvakuutusmaksua Ruotsin
eläkkeestä.
Pyydämme Euroopan komissiota selvittämään,
onko Suomen viranomaisten menettely paluumuuttajien sairausvakuutusmaksuasiassa
Euroopan yhteisöjen lainsäädännön
mukainen ja ryhtymään toimiin menettelyn muuttamiseksi
siten, että yhdenvertaisuus toteutuu nykyistä paremmin.
Samalla huomautamme, että mielestämme olisi selkeintä
ja oikeudenmukaisinta siirtyä kokonaan eri pohjoismaista
saatavien eläketulojen erilliseen verotukseen, jolloin
eläkettä verotetettaisiin vain maksajavaltiossa.
Helsingissä 18 päivänä helmikuuta 2003
Esko Seppänen
Euroopan parlamentin jäsen
osoite: Partiotie 33, 00370 HELSINKI
Esko-Juhani Tennilä
kansanedustaja
osoite: Rauhankatu 28, 96100 ROVANIEMI
|