Kantelu Euroopan komissiolle

18.2.2003


Kantelu Suomen sairausvakuutusmaksun kohdistamisesta Ruotsin eläkkeeseen


Olemme aikaisemmin huhtikuussa vuonna 1997 puuttuneet kantelussamme Euroopan komissiolle siihen, miten Suomen verolainsäädännössä kohdellaan ns. paluumuuttajia, jotka ovat Ruotsista takaisin Suomeen muuttaneita eläkeläisiä. He saavat yleensä eläkettä sekä Suomesta että Ruotsista. Heitä verotetaan soveltamalla ns. vapautusmenettelyä, jossa Ruotsin eläke lisätään verotuksessa Suomen tuloon, mutta osuus, joka vastaa Ruotsin eläkkeen osuutta koko tulosta, vähennetään Suomeen maksettavista veroista. Sairausvakuutusmaksu peritään sen sijaan sellaisenaan koko eläketulosta eikä siihen sovelleta menettelyä, jonka tarkoituksena on estää kaksinkertainen verotus tai lieventää sitä. Sairausvakuutusmaksu ei kuulu pohjoismaisen verosopimuksen piiriin eikä sitä rinnasteta veroihin niissä Suomen laeissa, jotka sääntelevät kansainvälistä verotusta. Vastauksessa, jonka komission puolesta antoi Mario Monti 6. 4. 1999, nähdään huomautettavaa lähinnä sairausvakuutusmaksun perimisessä sellaisilta eläkeläisiltä, jotka eivät saa Suomen lainsäädännön mukaista eläkettä.

Monet paluumuuttajat kokevat epäoikeudenmukaiseksi nykyisen verotustavan, joka yleensä nostaa veroastetta siihen verrattuna, mikä heillä olisi Ruotsissa. Syynä siihen on, että Ruotsi ei sovella vastaavanlaista menettelyä, vaan Ruotsissa Suomen ja Ruotsin eläkkeitä verotetaan erikseen. Se, että sairausvakuutusmaksu peritään Suomessa myös Ruotsin eläkkeestä, lisää mainittua verorasitusta.

Vuonna 2001 Euroopan yhteisöjen tuomioistuin antoi ennakkoratkaisun Rovaniemen hallinto-oikeuden pyyntöön, joka koski kansaneläke- ja sairausvakuutusmaksun perimistä sellaiselta Suomessa asuvalta henkilöltä, joka saa eläkettä pelkästään Ruotsista (päätös 10 päivänä toukokuuta 2001, asiassa C-389/99, Sulo Rundgren). Päätös, jossa tulkittiin EY:n sosiaaliturva-asetusta 1408/71, oli myönteinen Sulo Rundgrenille, joka oli vaatinut sairaus- ja kansaneläkevakuutusmaksujen poistamista. Tämän jälkeen Suomen viranomaiset ovat pidättäytyneet näiden maksujen perimisestä sellaisilta eläkeläisiltä, jotka saavat eläketuloa pelkästään Ruotsista, ja maksuja on palautettu myös takautuvasti. Suomen viranomaisten kantaa on selvitetty mm. Suomen verohallituksen muistiossa 22. 11. 2001. Suomen lakia ei ole tässä yhteydessä muutettu, vaan kyse on lain uudesta tulkinnasta.

Mainittu päätös ei ratkaissut kokonaan sairausvakuutusmaksun perimiseen liittyvää ongelmaa. Suomen viranomaiset katsovat, että maksu voidaan periä edelleen koko tulosta sellaisissa tapauksissa, joissa henkilö saa eläkettä sekä Ruotsista että Suomesta edellyttäen että maksu ei ole suurempi kuin Suomesta saatava eläke.

Tämä menettely johtaa mielestämme eriarvoisuuteen ja mielivaltaisuuteen. Pienikin Suomesta saatava eläke voi johtaa siihen, että sairausvakuutusmaksu peritään koko tulosta, myös Ruotsin eläkkeestä. Verotus muodostuu silloin ankarammaksi verrattuna tilanteeseen, että henkilö saa eläkettä vain Ruotsista. Mielestämme yhdenvertaisuuden toteuttaminen tällaisessa tilanteessa edellyttää, että Suomen viranomaiset pidättäytyvät kokonaan perimästä sairausvakuutusmaksua Ruotsin eläkkeestä.

Pyydämme Euroopan komissiota selvittämään, onko Suomen viranomaisten menettely paluumuuttajien sairausvakuutusmaksuasiassa Euroopan yhteisöjen lainsäädännön mukainen ja ryhtymään toimiin menettelyn muuttamiseksi siten, että yhdenvertaisuus toteutuu nykyistä paremmin. Samalla huomautamme, että mielestämme olisi selkeintä ja oikeudenmukaisinta siirtyä kokonaan eri pohjoismaista saatavien eläketulojen erilliseen verotukseen, jolloin eläkettä verotetettaisiin vain maksajavaltiossa.


Helsingissä 18 päivänä helmikuuta 2003

Esko Seppänen
Euroopan parlamentin jäsen
osoite: Partiotie 33, 00370 HELSINKI

Esko-Juhani Tennilä
kansanedustaja
osoite: Rauhankatu 28, 96100 ROVANIEMI