Kansanäänestyksen puolustus

3.9.2004

Olemmeko me tyhmempiä kuin esimerkiksi englantilaiset tai ranskalaiset, joiden maissa järjestetään kansanäänestys EU:n perustuslaista? Meidän poliittinen eliittimme ajattelee, että olemme; että suomalaiset eivät osaa ottaa asiaan itse kantaa. Siksi suomalaisten ei anneta äänestää. 

Suomen eliitti peesaa väärän maan johtajia. Saksassakaan ei järjestetä kansanäänestystä, vaikka 70 % saksalaisista sitä haluaa. Sielläkin pelätään kansaa. Perustuslakiin sisältyy vallansiirto suurille maille ja EU militarisoidaan. Se vie uskottavuuden Suomen sotilaalliselta liittoumattomuudelta, ja Suomen Nato-jäsenyys toteuttaa ennen pitkää itse itsensä. On vaadittava kansanäänestystä, mutta samaan aikaan pitää myös vaatia, että EU:n perustuslaki, joka on omaamme ylempi, käsitellään eduskunnassa perustuslain säätämisjärjestyksessä. Siitä periaatteesta ei saa kansanäänestyksellä luopua.  Hallituspuolueiden puheenjohtajien kolmen kopla haluaa pitää sen vain valtiosopimuksena, jonka eduskunta voisi hyväksyä kahden kolmasosan enemmistöllä ilman perustuslain säätämisen tai muuttamisen järjestystä.

EU:n perustuslaki on paljon enemmän kuin kansainvälinen sopimus.

Valtiosopimus sitoo tekijäänsä, jos se on hyväksytty eduskunnassa. EU:n perustuslaki sen sijaan siirtää valtaa omaan lainsäädäntöömme ylikansallisille elimille (EU:n ministerineuvostolle ja Euroopan parlamentille) ilman että eduskunnalla erikseen hyväksytetään niiden päätöksiä. Kun yhä uusia lakeja säädetään ylikansallisin enemmistöpäätöksin, se merkitsee vallansiirtoa EU:n väkirikkaiden maiden hyväksi. Me noudatamme valtiosopimuksia, mutta EU:n lakeja meidän on noudatettava.

Ylikansallisuus on sitä, että meitä hallinnoidaan lakiteitse, unionin laeilla. Se on alistamista ja alistumista. Virkamiehemme ovat velvoitettuja panemaan lait täytäntöön, vaikka oma valtiovaltamme vastustaisi niitä.

EU:n perustuslakiin on kirjoitettu, että se on ensisijaista - ja siis ylempää - jäsenmaiden lainsäädäntöön - ja siis myös perustuslakeihin - nähden. Sen edessä Suomen perustuslaki taipuu. Yhteisöjen tuomioistuimelle, josta tehdään perustuslakituomioistuin, annetaan monopoli kaikkien EU-lakien (federalistiseen) tulkintaan.

Kun Suomi liittyi EY:hyn, jäsenyys hyväksyttiin valtiosopimuksena, ja liittymiselle hankittiin lisää legitimiteettiä eli yleistä hyväksyttävyyttä kansanäänestyksellä. Pääministeri Matti Vanhanen sanoo nyt, ettei uusi perustuslaki muuta EU:n luonnetta niin merkittävästi että olisi tarpeen uusi kansanäänestys. Demarit puolestaan ovat päättäneet, että vain tärkeistä kansallisista asioista pitää järjestää kansanäänestys ja ettei tämä ole sellainen.

Perustuslailla unioni, johon liityttiin kansanäänestyksen jälkeen, tykkänään lakkautetaan!

Vanhan tilalle perustetaan kokonaan uusi, ja uusi on ihan erilainen kuin vanha. Siksi siihen liittymisestä pitää järjestää kansanäänestys. Vanha kansanäänestys ei kata liittymistä kokonaan uuteen.

Vuoden 1994 kansanäänestyksen jälkeen on tapahtunut paljon vallansiirtoa pois Suomesta. EU:ssa on otettu käyttöön yhteinen raha, josta ei Suomessa äänestetty mutta josta Tanskassa ja Ruotsissa äänestettiin (EI). Amsterdamin sopimuksella unionia militarisoitiin asettamalla sen tavoitteeksi yhteinen puolustus. Nizzan sopimuksella valtaa jaettiin jäsenmaiden kesken uudelleen isojen maiden hyväksi. Uudessa perustuslaissa tavoitteeksi asetetaan myös yhteinen laki ja järjestys: vapaus-, oikeus- ja turvallisuusalue. Lakeja ja oikeuden päätöksiä halutaan harmonisoida (ja meistä tehdään myös muiden maahanmuuttopolitiikan ja entisten siirtomaavaltojen paluumuuttokustannusten nettomaksajia).

Vain valtioilla on perustuslaki. Perustuslailla EU:ta valtioidaan liittovaltion symbolein; onhan siihen kirjoitettu liittovaltion lippu, kansallislaulu ja kansallispäivä. Kun perustuslain ensimmäisessä artiklassa sen sanotaan käyttävän toimivaltaansa "yhteisönä", kyseessä on sama asia kuin "liittovaltion tavoin". Liittovaltio-sanaa ei haluttu kirjoittaa avoimesti näkyville, ja siksi se korvattiin valmistelun viimeisenä yönä yhteisö-sanalla. Yhteisömetodihan on EU:n liittovaltioimisen metodi.

Liittovaltio on suunta, johon kuljetaan. Unionilta puuttuu kuitenkin vielä oikeus lisätä toimivaltaansa (kompetenssi kompetenssi) omin päätöksin, vaikka perustuslaissa onkin monia joustolausekkeita ja passarelleja, joiden kautta artiklojen muutokset saadaan yksimielisellä päätöksellä tehtäväksi tavanomaisessa lainsäädäntömenettelyssä määräenemmistöllä. Perustuslakiin on EU:lle kirjoitettu verotusoikeuskin, kunhan siitä päätetään yksimielisesti, eikä sitä päätöstä tarvitse enää vahvistaa kansallisissa parlamenteissa.

Perustuslailla EU militarisoidaan sekä puolustus- että hyökkäysartikloin. Se on ongelma sotilaallisesti liittoumattomille maille.

Mitä puolustukseen tulee, EU:n turvallisuus- ja puolustuspolitiikka johtaa asteittain lisääntyvään sotilaalliseen liittoutumiseen ja yhteiseen puolustukseen, "kun Eurooppa-neuvosto yksimielisesti niin päättää". EU:n jäsenmaat antavat toinen toisilleen kollektiiviset turvatakuut, ja EU:sta tehdään sotilaallisesti 100 % Nato-yhteensopiva. Teon alla ei ole omaa Nato-vapaata puolustusta.

Mitä hyökkäykseen tulee, perustuslakiin ei saatu määräystä, jonka mukaan EU saa operoida kriisinhallinnan rauhaanpakottamisessa vain YK:n mandaatilla. Se on kansainvälisoikeudellisesti laillisuuden edellytys. EU haluaa kuitenkin toimia kuin Nato ja hyökätä omilla päätöksillä ilman YK:n lupaa.

EU:n sotilaallinen ydin tulee olemaan ns. pysyvä jäsentynyt yhteistyö, joka antaa kaikkein militaristisimmille maille mahdollisuuden muodostaa sisäpiirin euroarmeijan isku- eli taistelujoukkoineen. Suomi on jo ilmoittanut halunsa osallistua näiden EU:n hyökkäysjoukkojen toimintaan. Sitä varten ollaan rauhanturvalakiamme muuttamassa niin että olisi mahdollista osallistua myös laittomiin hyökkäyksiin ja on aloitettu suomalaisten palkkasotilaiden koulutus.

Turvallisempaa olisi meille olla syrjässä muiden konflikteista. Turvallisinta olisi hylätä koko perustuslaki. Sitä mieltä on myös europarlamentin vasemmistoryhmä (GUE/NGL), jossa kannetaan erityistä huolta siitä sosiaalisen turvallisuuden Euroopasta, jolle ei saatu turvatakuita perustuslakiin.

Pitää vaatia kansanäänestystä. Siitä pitää tehdä Pro Demokratia-kansanliike, jota kootaan keräämällä nimiä kansanäänestysvaatimuksen tueksi. Koossa on jo runsaat 20 000 nimeä.

Nimen voi antaa käyttöön myös sähköisesti (www.kansanaanestys.fi) tai EU:n laajuisen kansanäänestysliikkeen sivuilla www.european-referendum.org).

Esityksen mukaan perustuslaki "ilmentää kansalaisten ja valtioiden tahtoa". Se ei ilmennä kansalaisten tahtoa ilman että mitataan heidän vapaa tahtonsa, ja se tapahtuu vain
kansanäänestyksellä.