Valta uusjaossa
Artikkeli Kalevassa 13.6.2002
EU:lle valmistellaan ns. tulevaisuuskonventissa perustuslakia.
EU-kansalaisille halutaan luoda uusi yhteisöllinen identiteetti.
Samalla tehdään uudelle imperiumille juridisia rakenteita.
Federalistien tavoite on luoda supervaltio ja antaa sille
liittovaltion muoto. Europuolueista oikeistolainen Euroopan
kansanpuolue (EPP) vaatii avoimesti sekä liittovaltiota että
sille perustuslakia, ja samalla kannalla ovat myös monet näkyvät
eurososialidemokraatit.
Imperiumit eivät ole yleensä syntyneet rationaalisin päätöksin,
ei tämäkään. Ei ole - vielä - sellaista eurokansalaisen tajuntaa,
jonka imperiumi tarvitsee legitimiteettiään varten.
Perustuslakikonventti ei edusta täyttä poliittista kirjoa
eikä varsinkaan vähemmistöjä. Liittovaltioepäilijöitä ei ole
mahtunut mukaan missään suhteessa, ja siltä osin konventti
on täysin epäedustava. Jos se ei ole edustava, se ei ole demokraattinen.
Suurten maiden näkökulmasta on ollut riski antaa perustuslain
luonnostelu konventille. Niinpä perustuslakiluonnos saatetaankin
viime kädessä valmistella jossain muualla, ja konventtia käytetään
vain sen legitimisoimiseen.
Valmistelukunnasta perustuslain luonnos on tarkoitus lähettää
hallitusten välisen konferenssin (HVK) käsittelyyn. Viimeistään
siellä siitä tehdään Nizza-yhteensopiva. Nizzan sopimus oli
suurten maiden vallankaappaus, kun ne saivat väkilukuun perustuvan
veto-oikeuden, eivätkä ne luovu saamastaan vallasta.
Pieni maa ei näytä EU:ssa voivan estää suurten tahdon toteutumista.
Sen osoitti Irlannin kansanäänestys. "Väärän" tuloksen johdosta
kansat pannaan äänestämään uudelleen. EU:n laajenemista ei
Irlannin uusikaan väärä tulos hidasta, sillä Nizzan sopimuksen
sisältö voidaan kirjoittaa liittymissopimuksiin.
Konventin puheenjohtajan Valéry Giscard d´Estaingin puheista
voi vetää johtopäätöksiä siitä, mitä sisäpiiri suunnittelee.
Kun hän sanoo, että konventti ei äänestä loppuasiakirjasta,
valmisteilla on jotain sellaista, jonka valmistelukuntalaisten
suuri enemmistö hyväksyy, jonka jäsenmaat yksimielisesti hyväksyvät
ja jonka europuolueiden isänmaattomat edustajat hyväksyvät.
Vetää kuitenkin samaan aikaan niin moneen suuntaan, että
sellaisen esityksen synnyttäminen tuntuu mahdottomalta. Todennäköisempää
on, että HVK:hon lähetetään erilaisia optioita.
Yleisesti näyttää siltä, että ollaan vähentämässä
kaikkivaltiaaksi koetun komission valtaa. Suunnitteilla lienee
uusi poliittinen elin, jossa tehtäisiin (isoja maita suosivia)
määräenemmistöpäätöksiä ja jonka alaisuuteen komissio tulisi.
Siinä ei suurten maiden valtaa rajoittaisi se, että pienilläkin
jäsenmailla on oma komissaari.
Joidenkin isojen maiden edustajien puheenvuorojen perusteella
on mahdollista arvailla, että EU:n korkeaksi poliittiseksi
päätöksentekoelimeksi halutaan jäsenmaiden Eurooppa-ministereiden
pysyvä kokous Brysseliin. Sitä vastustavat eurofederalistit,
joilla on hegemonia konventissa. Ristiriitaa aiheuttavat myös
erilaiset ehdotukset EU:n suuremmasta henkilöimisestä yhteisön
presidenttiin ja/tai pääministeriin.
Komissio, joka on alkanut puolustustaistelun, haluaa konventissa
EU:sta maailmanvallan, ja sitä varten tarvitaan lisää yhteistä
ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa. Kun jäsenmaat ovat nimittäneet
EU:n ulkopoliittiseksi korkeaksi edustajaksi Javier Solanan,
komissio haluaa yhdistää hänen virkansa ulkoasiankomissaarin
virkaan. Neuvoston suuret maat eivät siihen - tietenkään -
suostu. Eikä komissio saa laajaa tukea sillekään, että EU:n
toimintaa rahoitettaisiin erityisillä euroveroilla.
Se, että komissio on eri linjalla kuin useimmat jäsenmaat,
nakertaa sen arvovaltaa. Romano Prodista on jo tullut poliittisesti
rampaantunut pääkomissaari, ja komissaarit ovat - aivan poikkeuksellisella
tavalla - alkaneet nokkia häntä ja toisiaan.
Komission paras liittolainen on Benefinlux: Benelux-maat
ja Lipposen Suomi. Komissiolle riittää, että on yksikin maa,
joka estää sen vallan alasajon ja sen virkamiesmäistämisen.
Jos päästään niin pitkälle, että EU:lle valmistuu perustuslakiluonnos,
siitä saatetaan päättää viime vaiheessa kansanäänestyksellä.
Federalistit haluavat yhden äänestyksen, koska se suosii väkirikkaita
maita, kun taas euroskeptikot haluavat kansanäänestyksen joka
maassa erikseen.
Siinä asiassa ovat törmäyskurssilla erilaiset demokratia-käsitykset:
onko demokratiaa ylikansallinen enemmistövalta vai kansallinen
itsemääräämisoikeus.
Konventissa ovat voimasuhteet superfederalistien hyväksi
ja perustuslain puolesta, mutta viime kädessä valta on hallituksilla.
Jos - ja mahdollisesti kun - ei synny yhteistä luonnosta perustuslaiksi,
federalistinen juna pysähtyy. Se on iso tappio Lipposelle
ja niille muille, jotka kannattavat liittovaltion tekemistä
yhteisömetodilla, mutta samalla se on voitto niille, jotka
haluavat tehdä sen hallitusten välisellä metodilla.
On pysähtymässä myös EU:n militaristinen juna. Kreikan ja
Turkin kesken ei näytä syntyvän tarvittavaa sopua Naton asetyökalupakin
käytöstä euroarmeijan tarkoituksiin, ja sen johdosta EU:n
militarisointi jumittuu vuodeksi Kreikan tullessa EU:n sotilasasioiden
puheenjohtajamaaksi.
Kun ollaan betonoimassa kapitalismia EU:n juridisiin liittovaltiorakenteisiin,
vasemmiston vaihtoehto on puhua sosiaalisen turvallisuuden
Euroopasta. Sille EU:n liittovaltioiminen ja militarisointi
muodostaisivat institutionaaliset kahleet. On tärkeää puolustaa
kansallisvaltioiden demokratiaa.
Kaiken kaikkiaan EU:ssa vallitsee vielä pitkään moninaisuus,
eikä siitä tule Euroopan Yhdysvallat ainakaan tässä konventissa.
Käynnissä on kuitenkin kova taisto vallansiirrosta jäsenmailta
keskusvallalle (ja sitä kautta suurille maille), mutta se
ei ole viimeinen taisto.
|