Euroopan parlamentin jäsenten ohjesääntö
5.6.2003
Euroopan parlamentti käsitteli kesäkuun täysistunnossaan
ikuisuusprojektia jäsentensä ohjesäännöstä
Sen perusteella saattavat tulevaisuudessa määräytyä
europarlamentaarikkojen palkat sekä muut taloudelliset
ja sosiaaliset edut.
On kuitenkin vielä monta mutkaa matkassa ennen kuin ohjesääntö
saa lain voiman ja meppien palkkiojärjestelmän epäkohdat
korjataan.
Rothleyn raportti
Asian esittelijänä toimi saksalainen demari Willi
Rothley. Hän halusi turvata jäsenille kaikki
mahdolliset edut ja etuisuudet myös tulevaisuudessa.
Siitä syystä hänen raporttinsa ei ole helposti
muiden kuin meppien enemmistön hyväksyttävissä.
Rothleyn raportti hyväksyttiin sisältönsä
osalta äänin 294 puolesta, 171 vastaan ja 59 tyhjää.
Neuvoston käsittelyyn se lähetettiin äänin
323 puolesta, 167 vastaan ja 36 tyhjää. Näihin
äänestyksiin palataan kirjoituksen loppuosassa.
Jos neuvosto hyväksyy ohjesäännön, joka
ministereiden pitää hyväksyä määräenemmistöllä,
uudet määräykset tulevat voimaan seuraavan
vaalikauden alusta kesällä 2004.
Palkka- ja eläkeuudistus
Mepit saavat tänään samaa palkkaa kotimaistaan
(Suomessa ulkoministeriöltä) kuin omien maidensa
kansanedustajat. Verotus on kansallinen.
Uudessa ohjesäännössä kaikille vanhojen
jäsenmaiden edustajille ehdotetaan samapalkkaisuutta.
Palkka olisi 50 % EY:n tuomioistuimen tuomarin palkasta.
Nykytasolla se merkitsisi 8 670 euron kuukausipalkkaa. Suomalaisille
mepeille tulisi sillä tavalla yli 80 prosentin palkankorotus
nykyiseen 4 800 euroon verrattuna.
Palkkansa yli 80 prosentin korotuksen puolesta äänestivät
muut suomalaisedustajat paitsi Ulpu Iivari, Reino Paasilinna
ja Esko Seppänen.
Meppipalkasta ehdotettiin perittäväksi vain ns.
EU-vero, joka olisi näissä palkkaluokissa alle 20
%. Parlamentti hylkäsi pohjoismaisten meppien muutosesityksen,
jonka mukaan jäsenmaat saisivat periä palkasta lisäveroa
niin että mepin verotus vastaisi kansallista verotusta.
EU-veroetuoikeutta mepeille puolustivat suomalaisista Uma
Aaltonen, Mikko Pesälä, Ilkka Suominen, Ari Vatanen,
Kyösti Virrankoski, Matti Wuori ja Paavo Väyrynen,
mutta vain Suominen vastusti sitä, että jäsenvaltiot
saavat periä omilta mepeiltään lisäverona
kansallisen veron ja EU-veron erotuksen.
Verotusta koskeva päätös on neuvostossa tehtävä
yksimielisesti.
Meppien eläkkeet ovat nykyisin samat kuin kansallisilla
parlamentaarikoilla. Niitä verotetaan kansallisesti.
Parlamentin jäsenillä on ollut mahdollisuus ostaa
lisäeläke europarlamentin vapaaehtoisesta
järjestelmästä. Europarlamentti on maksanut
eläkemaksusta 2/3 ja meppi itse 1/3.
Sillä tavalla rahoitettaisiin meppien uusi vanhuus-
ja perhe-eläkejärjestelmä, jossa eläkettä
karttuu kultakin edustajavuodelta 3,5 prosenttia edustajapalkasta
ja jossa vanhuuseläkkeelle päästään
60-vuotiaana. Enimmillään eläke olisi 20 edustajavuoden
jälkeen 70 prosenttia palkasta. EU:n maksamasta eläkkeestä
perittäisiin EU-vero.
Uuden ohjesäännön mukaan entiset parlamentin
jäsenet jäisivät parlamentin terveydenhoidollisen
täysturvan piiriin: 100 % sairauskuluista korvattaisiin.
Kansalliset edut säilyvät
Jotkut jäsenmaat tarjoavat mepeilleen ilmaiset kotimaan
matkat (toisin kuin Suomi).
Jos on edullisia kansallisia siirtymäkauden korvauksia
edustajan toimikauden päättyessä, ne säilyisivät.
Muutoin mepit saisivat siirtymäkorvauksena vähintään
kuukauden palkan jokaista meppivuotta kohden, enimmillään
kahdelta vuodelta.
Ne nykyiset Euroopan parlamentin jäsenet, jotka ovat
nauttineet edellä esitettyjä etuisuuksia parempia
kansallisia etuja, saisivat uuden ohjesäännön
mukaan pysytellä vanhassa järjestelmässä.
Kenenkään etua ei huononnettaisi.
Matkakorvausjärjestelmä uudistuu?
Suurin epäkohta nykysysteemeissä on se, että
matkakulut korvataan kiinteämääräisellä
summalla, joka on riippumaton todellisista kuluista. Sen perusteella
ne, jotka matkustavat kauimpaa Brysseliin ja Strasbourgiin,
hyötyvät eniten. Jos matkustaa turistiluokassa,
korvaus tulee business-luokan lipun mukaan, ja erotuksen voi
meppi pitää itsellään.
Tätä epäkohtaa ei korjattu uudella ohjesäännöllä.
Asia jäi edelleen parlamentin itsensä päätettäväksi.
Parlamentin puhemiesneuvosto, jonka päätösvallassa
asia on, on kuitenkin ehdottanut ohjesääntöön
liittyvää muutosta, jonka mukaan kulut korvataan
todellisten menojen mukaan. Ehdotus on sidottu siihen, että
jäsenten ohjesääntö tulee voimaan parlamentin
itsensä ehdottamassa muodossa.
Suomalaisista mepeistä kuitteihin perustuvaa matkakulukorvausta
vastaan äänestivät tässä yhteydessä
Eija-Riitta Korhola, Ilkka Suominen ja Ari Vatanen.
Sudenkuoppa
Parlamentin hyväksymään ohjesäännön
luonnokseen on tarkoituksella kirjoitettu sellaisia Euroopan
parlamentin jäsenten oikeus-, etuoikeus- ja jääviyssäännöksiä,
joita neuvoston saattaa olla - yleisen edun nimissä -
mahdotonta hyväksyä. Ne tekisivät europarlamentaarikoista
rälssin, johon eivät yleiset lait ja säädökset
ulotu samalla tavalla kuin muihin kansalaisiin.
On todennäköistä, että neuvosto kaataa
parlamentin hyväksymän ohjesäännön
näihin kysymyksiin, joilla ei ole mitään tekemistä
varsinaisen asian (palkat ja etuisuudet) kanssa. Silloin se,
että meppipalkoille ei tule ohjesääntöä,
on meppien mielestä neuvoston eikä europarlamentaarikkojen
syy.
Tällöin jäisivät voimaan ne edut, joista
parlamentti päättää itse ja joiden ansiosta
se olisi seuraavallakin vaalikaudella entisenlainen kultapossukerho.
Tavoitteena ohjesäännön hylkääminen!
On ilmeistä, että parlamentin sisäpiiriläiset
tavoittelivat nykyisten etuisuuksien säilyttämistä
ja kirjoittivat ohjesäännön sellaiseksi, että
se hylätään neuvostossa. Ohjesäännön
eräät artiklat ovat EY-oikeuden näkökulmasta
laittomia. Neuvostolla ei seuraavassa vaiheessa ole mahdollisuutta
korjata laittomuuksia vaan sen pitää hyväksyä
parlamentin esitys sellaisenaan, jotta ohjesääntö
tulisi voimaan. Ei se voi laittomuuksia hyväksyä.
Äänestystilanne oli tällä tavalla rakennettu
raportin loppuäänestyksissä sellaiseksi, ettei
korjausvoimilla eli pohjoisilla edustajilla ollut avoimuuden,
julkisuuden, kohtuuden ja tasa-arvon nimissä kuin huonoja
vaihtoehtoja.
Jos äänesti esityksen hyväksymisen puolesta,
äänesti matkakulujen korvaamisesta kuittien mukaan
ja siis suurimman epäkohdan poistamisen puolesta. Samalla
äänesti kuitenkin sellaisten asiaan kuulumattomien
artiklojen puolesta, joita neuvosto ei voi hyväksyä
ja joiden perusteella ohjesääntö ei tule koskaan
voimaan.
Jos taas äänesti esityksen hyväksymistä
vastaan, äänesti kestämättömän
matkakulujen korvaamisjärjestelmän puolesta.
Siinä tilanteessa oli yhdentekevää, miten itse
kukin äänesti omista etuisuuksistaan.
Parlamentin jäsenten nykyiset etuisuudet
Meppi saa samaa palkkaa kuin kansallisten parlamenttien
jäsenet. Suomalaismeppi saa vähän yli 4 800
euroa kuukaudessa. Sitä verotetaan kansallisen lainsäädännön
mukaan.
Eläkkeet määräytyvät kansallisesti
eduskunnan eläkkeiden mukaan.
Sairauskulut europarlamentti korvaa kuittien mukaan.
Kotimaan matkoja ei eduskunta maksa suomalaisille mepeille,
mutta niihin voidaan käyttää europarlamentin
yleistä kulukorvausta, jonka suuruus on noin 3 500 euroa
kuukaudessa. Se saadaan ilman kulukuitteja.
Matkat työpaikalle korvataan kiinteämääräisellä
summalla, joka vastaa business-luokan kalleinta lipun hintaa
täydennettynä erityisellä etäisyyskorvauksella.
Sen mukaan helsinkiläinen meppi saa edestakaisesta Brysselin
lennosta matkakorvausta noin 2 200 euroa (ja keminmaalainen
vielä muutaman sata euroa enemmän). Kun lippu maksaa
alle 500 euroa, suurin osa suomalaismeppien tuloista tulee
näistä viikoittaisista verottomista matkakulukorvauksista.
Mepin päiväraha asumis- yms. kuluihin ulkomailla
on vähän yli 257 euroa päivältä.
Europarlamentaarikon käytössä on vuosittain
matkustusrahaa 3 500 euroa erillisiä kuitteja vastaan
sellaisista matkoista, joita ei muuten korvata.
Avustajien palkkaamiseen ja sosiaalikuluihin kukin
meppi saa kuukaudessa noin 12 000 euroa. Se ei ole mepin tuloa
(vaikka jotkut ulkomaalaismepit ovatkin palkanneet avustajikseen
omia perheenjäseniään).
Edellä olevan perusteella voidaan laskea, että suomalaisen
mepin kuukausitulot ovat ehkä noin 12 000 euroa kuukaudessa
puhtaana käteen.
Meppipalkka nousisi parlamentin jäsenten ohjesäännön
hyväksymisen myötä lähes 80 prosenttia.
Jos matkakulut siinä yhteydessä alettaisiin korvata
kuittien mukaan, uudistus alentaisi suomalaismeppien käteen
jääviä tuloja 25-30 prosenttia.
Tulojen alenemista lievitettäisiin parlamentin puhemiehistön
uudella ehdotuksella matkakulujen korvaamiseksi, jonka
voimaantulo on kytketty edellä mainittuun parlamentin
jäsenten ohjesääntöön. Jos ohjesääntö
tulee voimaan, puhemiehistö eli byroo ehdottaa siinä
tapauksessa matkakulujen korvaamista kuittien mukaan. Samalla
europarlamentti kuitenkin rupeaisi maksamaan meppien työmatkat
omissa kotimaissaan ja alkaisi maksaa myös erilaisia
matkustuspäivärahoja hyvin anteliaiden perusteiden
mukaan.
Tilanne on kaiken kaikkiaan sellainen, että jäsenten
ohjesäännön hyväksyminen alentaisi selvästi
suomalaismeppien käteen jääviä verottomia
tuloja ja tekisi järjestelmän läpinäkyväksi.
Sillä perusteella se olisi hyväksyttävissä.
Systeemi on kuitenkin rakennettu niin, että uudistusta
ei ilmeisesti hyväksytä.
|