Jäätteenmäen ilmoitus 14.5.2003
Esko Seppäsen kommentteja pääministerin
ilmoituksesta eduskunnalle /16.5.2003
Pääministeri Anneli Jäätteenmäki
ja ulkoministeri Erkki Tuomioja puhuivat eduskunnassa 14.5.2003
ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikasta.
Jäätteenmäki: "Konventissa on
ehdotettu nykyiseen unionisopimukseen liittyvän solidaarisuusvelvoitteen
vahvistamista niin, että se mahdollistaa terrorismin
kohteeksi joutuneen jäsenvaltion konkreettisen auttamisen.
Tuomioja: "Samoin pidämme tarpeellisena ns.
solidaarisuuslausekkeen sisällyttämistä uuteen
perussopimukseen. Tällä vahvistettaisiin jo olemassa
olevaa terrorismin vastaista yhteistoimintaa."
Kommentti:
Ns. solidaarisuuslausekkeessa (X artikla) ehdotetaan,
että sotilaallisia voimavaroja voidaan käyttää
myös "terroriuhan torjumiseen". Sitä kautta
EU voidaan mahdollisesti vetää Irakin sodan tapaisiin
ennalta ehkäiseviin sotiin. Solidaarisuuslausekkeella
torjutaan myös yleistä terrorismin uhkaa eikä
vain auteta sen kohteeksi joutunutta jäsenmaata.
Jäätteenmäki: "Samoin on ilmeistä,
ettei unionisopimuksen nykyinen lista kriisinhallintatehtävistä
ole ajan tasalla. Se on puutteellinen erityisesti ei-sotilaallisten
tehtävien osalta." "Suomi kannattaa myös
unionin turvallisuus- ja puolustuspolitiikan edelleen kehittämistä.
Se edellyttää erityisesti kriisinhallinnan voimavarojen
ja keinovalikoiman laajentamista."
Tuomioja: "Suhtaudummekin myönteisesti kriisinhallintaan
liittyvien ns. Petersbergin tehtävien laajentamiseen."
Kommentti: Nämä sitaatit liittyvät kriisinhallintatehtävien
luettelon eli ns. Petersbergin tehtävien laajentamiseen.
Tässä yhteydessä pääministeriltä
unohtuu, että kriisinhallintatehtäviin ehdotetaan
lisättäväksi (II osa, 17. artikla) myös
"terrorismin torjunnan tukeminen kolmannen maan viranomaisten
pyynnöstä".
"Kolmannen maan viranomainen" voi olla myös
USA:n hallitus. Näin ollen ns.solidaarisuuspykälä
ei koske vain "terrorismin kohteeksi joutuneita jäsenvaltioita"
vaan myös muita maita. Solidaarisuuspykälä
ei pidä sisällään vain EU-maiden keskinäistä
solidaarisuutta.
Jäätteenmäki: " Unionisopimukseen
on ja aikaisemmin liitetty määräyksiä,
jotka mahdollistavat joustavuuden sellaisissa unionin toimissa,
joissa kaikki jäsenvaltiot eivät halua olla mukana."
Kommentti: Tässä mahdollisesti markkinoidaan
puolustusyhteistyön alalle sellaista joustavuutta, jota
nimenomaan sillä alalla ei ole aikaisemmin ollut.
Joustavuudella tarkoitetaan yleisesti sitä, että
kaikkien jäsenmaiden ei tarvitse olla kaikessa mukana,
mutta ne sallivat johonkin toimintaan mukaan menevien maiden
toimia EU:n sisällä ja EU:n nimissä. Samaa
asiaa kutsutaan myös tiiviimmäksi yhteistyöksi.
Puolustuksen alalla tiiviimpi yhteistyö ei ole koskenut
päätöksentekoa vaan ainoastaan yksimielisesti
tehtyjen päätösten toimeenpanoa.
Jäätteenmäki: "Viime aikoina on
kuitenkin vahvistunut pyrkimys luoda uusia, jäsenyydeltään
rajattuja jäsenvaltioiden ryhmiä, jotka tekisivät
tiukempia sitoumuksia suorittaakseen vaativampia sotilaallisia
kriisinhallintatehtäviä niin sanotun rakenteellisen
yhteistoiminnan nimissä. Tämä ei tarkoita niin
sanottua yhteistä puolustusta vaan jäsenvaltioiden
ryhmän toteuttamia sotilaallisia kriisinhallintaoperaatioita."
Kommentti: Luonnoksella (I osan artikla 30.6 sekä
II osan artikla 20) luodaan uusi käsite rakenteellinen
yhteistyö: "Jäsenvaltiot, jotka täyttävät
korkeat sotilaallisia voimavaroja koskevat vaatimukset ja
jotka ovat tehneet keskenään tiukempia sitoumuksia
tällä alalla suorittaakseen vaativampia tehtäviä,
perustavat unionin puitteissa rakenteellisen yhteistyön".
Ne allekirjoittavat siitä perustuslakiin liitettävän
julistuksen (X julistus). Se on em. tiivistetettyä yhteistyötä
sotilasalalla, jossa "vain yhteistyöhön osallistuvat
jäsenvaltiot tekevät yhteistyön kohdetta koskevia
päätöksiä". Julistus on avoin kaikille,
eikä se ole siis sellaista suljettua yhteistyötä,
jonka Jäätteenmäen hallitus on jo aiemmin ehtinyt
torjumaan.
Tällainen maaryhmä voi kehittää omat päätöksentekoelimet
ja iskujoukot. Jos neuvosto (yksimielisesti) päättää,
nämä maat voivat operoida joukoillaan koko EU:n
nimissä.
Jäätteenmäki: "Konventissa ja
eräiden jäsenvaltioiden toimesta on esitetty tiettyjen
jäsenmaiden tiiviimpää yhteistyötä
yhteisen puolustuksen alalla. Näihin esityksiin kantaa
ottaessaan Suomi korostaa haluaan pitää unioni yhtenäisenä,
yhteisiin pelisääntöihin nojaavana ja turvallisuus-
ja puolustuspolitiikassaan vahvana toimijana.
Kommentti: Luonnoksen mukaan (I osan artikla 30.2)
yhteinen ulkopolitiikka "johtaa yhteiseen puolustukseen,
kun Eurooppa neuvosto yksimielisesti niin päättää".
Amsterdamin sopimuksen mukaan se "voi" johtaa yhteiseen
puolustukseen, "jos" neuvosto niin päättää.
Erityisessä julistuksessa (II osan artikla 21.1) luetellaan
maat, jotka osallistuvat tällaiseen tiivimpään
yhteistyön, ja tästä lisäpöytäkirjasta
tulee liittoutumattomuutemme mittari. Osanotto on avoin kaikille,
eikä hallitus torju sitä vaan suljetun yhteistyön
(jota ei ehdoteta!).
Tiiviimpää yhteistyötä voidaan tämän
konseptin mukaan kehittää, ja joidenkin jäsenmaiden
tavoitteena on keskinäisen puolustuksen artiklan
lisääminen perustuslakiin (I osan artikla 30.7 ja
II osan artikla 21). Perustuslakitekstien selitysosassa tästä
asiasta sanotaan niin, että tällaisen tiiviimmän
yhteistyön kautta "halukkaat jäsenvaltiot voisivat
jatkaa unionin puitteissa sitoumusta, jonka ne ovat jo tehneet
Brysselin sopimuksen V artiklan puitteissa".
Mainittu V artikla on WEU:n kollektiivisen puolustuksen klausuuli,
jossa turvatakuut tulevat automaattisesti myös USA:n
lunastettaviksi. Siitä syystä USA vaatinee kaikkien
näiden maiden liittymistä Natoon.
Jäätteenmäki: "Transatlanttista
suhdetta ei tällä aloitteellisuudella pidä
vahingoittaa vaan vahvistaa."
Kommentti: Kepulaisen pääministerin suusta kannanotto
on erikoinen. Hän haluaa vahvistaa Natoa eikä vaihtoehto
ole kehittää EU:lle omaa Nato-vapaata puolustusta.
Jäätteenmäki: "Kun Suomi on ottanut
varauksellisen kannan tällaiseen yhteistyöhön,
olemme edellyttäneet joka tapauksessa sitä, että
yhteistyössä noudatettaisiin vähintään
niitä vahvistetun yhteistyön määräyksiä
muun muassa jäsenvaltioiden määrästä,
avoimuudesta ja päätöksenteosta, jotka ovat
olemassa olevissa sopimuksissa."
Tuomioja: "On avoimin mielin katsottava, mitkä
tehtävät eri maiden ja ryhmien esityksistä
voidaan kirjata Euroopan turvallisuus- ja puolustuspolitiikan
yhteisiin tehtäviin."
Kommentti: Suomi näyttäisi olevan valmis
muuttamaan vanhaa kantaansa ja ulottamaan tiivistetyn yhteistyön
myös puolustuspolitiikkaa koskevaan päätöksentekoon.
Suomi tarkastelee asiaa "avoimin mielin". Ei sanota,
että Suomi menisi mukaan, mutta ei myöskään
torjuta sanamuotoa, jolla EU:sta itsestään tulee
myös sotilasliitto (minkä Suomi hyväksyy?).
Tuomioja: "Suomi katsoo, että yhteisen puolustuksen
velvoitteen ottaminen unionisopimukseen ei vahvistaisi yhteistä
ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa eikä toisi lisäarvoa
unionin toiminnan kannalta." "Tässä vaiheessa
ei ole tarpeellista ottaa kantaa siihen, tulisiko Suomen olla
mukana tämänkaltaisessa yhteistyössä."
Kommentti: Hallitusohjelmasta poistettiin kohta, jonka
mukaan Suomi on liittoutumaton "vallitsevissa oloissa".
Ulkoministerin puheessa Suomen kansainväliseen asemaan
viitataan sanoilla "tässä vaiheessa".
Peruskysymys on, onko Suomi valmis allekirjoittamaan sen julistuksen,
jolla jäsenmaat ottavat WEU:n nykyisen V artiklan EU:n
rakenteisiin. Jos allekirjoittaa, Suomi liittoutuu sotilaallisesti.
|