Suomen idea
(KU 27.4.2001)
Olen seurannut Mauno Koiviston julkista toimintaa yli
30 vuotta. Kun on ollut kritiikin aihetta, olen
arvostellut, mutta kehuja en ole tainnut liiemmälti
jakaa.
Teen poikkeuksen ja kehun estottomasti Koiviston uutta
kirjaa Venäjän idea. Koivistohan on lähes
intellektuelli! Kirja on johdatusta historiaan tavalla,
josta löytyy ideaa myös Suomelle.
Venäjän
historiaa ei ammeneta tyhjiin yhdellä kirjalla,
mutta Koivisto on kirjoittanut kattavan
kehyskertomuksen. Se pitäisi näinä EU-ankeina aikoina
saada lukioiden oppikirjaksi Koivisto nimittäin löytää
asioille ja tapahtumille sisältöjä, joita ei
yleisesti tunneta. Kun olen elänyt yli puoli vuosisataa
tietämättä oman ajatteluni juuria, se on häpeäksi
paitsi minulle myös suomalaiselle koululaitokselle ja
kulttuurille.
Kirjan suurimmat ansiot liittyvät Venäjän idean
syntyyn ennen kommunistien tekemää vuoden 1917
vallankaappausta. Keisarin valtahan oli jo kumottu, kun
bolshevikit kaappasivat vallankumouksen
sosiaalivallankumouksellisilta (eserriltä).
Taistelua Venäjän ideasta ovat käyneet länsimieliset
zapadnikit, jotka ovat uskoneet Venäjän kehitykseen
yleiseurooppalaista tietä, sekä slavofiilit, jotka
ovat kunnioittaneet
Venäjän perinteitä ja yhteisöllisiä arvoja.
Taistelu jatkuu.
Arvioni on, että nykyinen hallitsija Putin on
patrioottinen slavofiili, joka on sisäistänytenemmän
"kansanhengen" idean kuin kansalaisten tarpeen
suojautua valtaa ja yksinvaltiutta vastaan.
Nykyzapadnikit ovat häntä aktiivisemmin sivistymättömyyttä,
raakuutta ja laiskuutta vastaan sekä kyseenalaistavat
perinteisen yhteisöllisyyden ja vapauttavat kauppaa ja
pääomaliikkeitä omaksi edukseen.
Koivistolla ei ole arviota Putinista, eikä itse asiassa
demareiden nykyisestä puoluejohtajasta
Gorbatshovistakaan. Kirjan suurin puute on se, että se
loppuu aikaan ennen Gorbatshovia, vaikka vasta sen jälkeen
on ollut tilaisuus testata Venäjän ideaa uudessa käytännössä.
Koiviston suuren tietomäärän perusteella olisi ollut
kiinnostava lukea hänen arvionsa nyky-Venäjästä,
mutta miehen tuntien hän ei halunne tehdä vääriä
arvioita olevasta tai tulevasta vaan oikeita arvioita
menneisyydestä.
Koivisto pohtii perusteellisesti kysymystä siitä,
miksi Neuvostoliitto vuonna 1941 Saksan hyökätessä kärsi
jatkuvia tappioita, vaikka sillä oli materiaalinen
ylivoima. Oliko Stalin ryhmittänyt neuvostojoukot
puolustuksen sijasta hyökkäykseen Saksaa vastaan?
Millainen olisikaan maailmamme, jos Neuvostoliitto olisi
ehtinyt hyökätä ensin?
Koivisto miettinee loppuelämänsä puna-armeijan hyökkäysryhmitystä
Saksaa vastaan, kun taas minua pohdituttaa Saksan rooli
bolshevikkien vallankaappauksen yhteydessä. Rahoittiko
Venäjää vastaan sodassa ollut Saksa kommunistien
toiminnan (sen ohella että saksalaiset maksoivat
Leninin ja hänen seuralaistensa matkan vallankumouksen
tapahtumapaikalle)? Kun reaalisosialismi syntyi,
tapahtuiko se - sananmukaisesti - Saksan kustannuksella?
Koiviston kirjan sivujuoni, joka on saanut eniten
huomiota, on hänen käsityksensä Suomen zapadnikeista,
niistä jotka ovat pettämässä Suomen idean siihen
tapaan kuin eliittimme petti Ruotsin kuninkaan Porvoon
valtiopäivillä pari sataa vuotta sitten.
Suomen ideaa ovat sotien jälkeen ansiokkaasti kehittäneet
presidenttimme Paasikivi, Kekkonen ja Koivisto. Siihen
on kuulunut hyvä naapuruus Venäjän kanssa. Niiltä
taas, jotka ovat eri yhteyksissä liittoutuneet Saksan
kanssa (muun muassa perustamalla Suomeen
kokoomuspuolueen saksalaisen kuninkaan maahantuomiseksi
tai menemällä sotaliittoon Hitlerin kanssa), on ollut
oma idea hukassa.
Koivisto puhuu rehellisyysvajeesta.
Se, että nykyinen poliittinen eliittimme tekee Suomesta
poliittista läänitystä Saksalle, tapahtuu EU:n
kautta. Kun EU liittovaltioituu ja militarisoituu, Suomi
osavaltioituu ja natottuu. Lipponen on näiden asioiden
zapadnikki, joka - hallituskumppaneineen - on median
erityisessä suojeluksessa. Ei liene toista EU-maata,
jossa media on niin yksiulotteisesti zapadnikkien käsissä.
Meidän ei tule suostua siihen, että federalistit
vaikenevat Koiviston kirjan. On murrettava rehellisyys-,
demokratia- ja julkisuusvaje.
|