Parlamentin kanta hallitusten väliseen konferenssiin

(Esko Seppänen 2.4.2000)

Euroopan parlamentin perusoikeuksien valiokunnassa on hyväksytty Dimitrakopouloksen ja Leinenin mietintö parlamentin kannasta hallitusten väliseen konferenssiin (HVK). Se on suunnitelma EU-valtiosta.
Valiokunnan mietintö hyväksytään mitä todennäköisimmin huhtikuun puolivälissä koko parlamentin kannaksi.
Mietintö pitää sisällään seuraavaa:

- Parlamentille halutaan lisää valtaa. Jos siitä tehdään tasavertainen lainlaatija neuvoston eli jäsenmaiden hallitusten kanssa. se lisää isojen maiden valtaa, koska europarlamentissa on paljon isojen ja vähän pienten maiden edustajia.
- Parlamentin jäsenten ylärajaksi halutaan 700. Se tarkoittaa, että laajenemisen jälkeen pienten maiden edustus pienenee ja poliittisten ryhmien kirjo supistuu. Edustuksellisuus ja erilaisuus kärsivät.
- Vuoden 2009 europarlamentin vaaleissa halutaan valita 70 edustajaa ns. yleiseurooppalaisilta listoilta, mikä antaisi isoille maille ja isoille puolueryhmille ilmaiseksi lisäpaikkoja.
- Vaalit ovat (muissa) EU-maissa listavaaleja, joissa puolueet - eivätkä kansalaiset - valitsevat läpipääsevät henkilöt. Eurolistojen kautta isojen maiden puolueet valitsisivat myös pienten maiden edustajat. Puolueet ovat EU:ssa europuolueita, joiden käyttöön annetaan parlamentin rahoista europuoluetukea jo ensi vuonna.
- EU:lle halutaan myös antaa oikeus vaikeuttaa epämieluisten eurokriittisten puolueiden toimintaa epäämällä enemmistöpäätöksillä niiltä rahoitus.
- Lakia säätävässä neuvostossa halutaan lopettaa jäsenmaiden veto-oikeus ja siirtyä päätöksenteossa suuria maita suosiviin määräenemmistöihin. Lakien eli asetusten ja direktiivien hyväksymisessä halutaan kaksinkertaista yksinkertaista enemmistöä: enemmistöä sekä äänistä (joita suurille maille annetaan nykyistä enemmän) että maiden asukasluvusta.
- Komission asemaa halutaan vahvistaa tekemällä siitä EU-valtion hallitus, jonka olisi nautittava EU-valtion parlamentin eli europarlamentin luottamusta. Vuodesta 2010 lähtien komissaareja kierrätettäisiin niin että pienillä mailla ei olisi aina omaa komissaaria.
- EU:lle halutaan oma perustuslaki, jonka yksi osa olisi valmisteilla oleva perusoikeusjulistus. Vain perustuslait hyväksyttäisiin tulevaisuudessa yksimielisesti, ja kaikki muut lait halutaan säätää määräenemmistöpäätöksin. Tämä päätöksentekojärjestys koskisi myös ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa.
- EU:lle halutaan antaa oma oikeushenkilöllisyys, joka helpottaisi erilaisten sopimusten hyväksymistä kansallisten parlamenttien sijasta.
- EU:sta halutaan tehdä yhteinen oikeusalue liittovaltion poliiseineen ja yleisen syyttäjän toimistoineen.
- EU-valtiolla on jo oma raha: euro. Euroopan Keskuspankki (EKP) halutaan edelleen säilyttää maailman epädemokraattisempina keskuspankkina.
- Yhteisen turvallisuus- ja puolustuspolitiikan (YTPP) täysintegrointi EU:hun halutaan tehdä niin, että erilaiset sotilaalliset komiteat kirjataan perussopimuksiin. Unionille halutaan myös puolustusministerineuvosto. Naton kollektiiviset turvatakuut halutaan siirtää WEU:lta EU-sopimuksiin, vaikka (liittoutumattomilla) mailla säilyisikin mahdollisuus olla niiden ulkopuolella. EU:n sopimuksiin tulisi kuitenkin sitä kautta sotilaallinen ulottuvuus. Sitä kautta EU:ta militarisoidaan.
- Rauhaanpakottaminen halutaan maksattaa EU:n yhteisbudjetista myös niillä mailla, jotka eivät halua sotia.
Hallitusten väliseen konferenssiin ollaan kesän aikoihin tuomassa EU-valtion luonteen ja kehityksen kannalta ratkaisevan tärkeä asia, joka kulkee nimellä joustavuus.
Joustavuus
on sitä, että kiireisimmät EU-maat saisivat muodostaa EU:n sisään omia sisäpiirejään, joille on jopa vaadittu omia toimielimiä. Käytännössä HVK:n joustavuus on sitä, että kiireisimmät EU-maat saisivat muodostaa EU:n sisään oman Nato-perustaisen sotilasyhteisön ilman, että muut (esimerkiksi liittoutumattomat) maat voivat sen estää. Siihen ei olisi pakko lähteä mukaan, mutta avainasia tässä joustavuudessa on se, että sitä kautta EU:n luonne muuttuisi. Poliittista integraatiota syvennettäisiin sotilasyhteistyöllä, ja se EU olisi silloin ihan eri asia kuin se unioni, johon Suomi liittyi vuonna 1995.
HVK:n tulokset on hyväksyttävä kaikkien jäsenmaiden parlamenteissa.
Tanskassa jokaisesta EU-päätöksestä, jolla kansallinen itsemääräämisoikeus vähenee, on järjestettävä kansanäänestys.
Nyt ovat HVK:ssa esillä niin isot asiat, että tulevista Nizzan päätöksistä olisi myös Suomessa järjestettävä kansanäänestys. Kansalle on annettava tilaisuus ottaa kantaa EU:n muuttumiseen ihan eri EU:ksi, johon liittymiseen saatiin lupa vuoden 1994 kansanäänestyksessä.
Tämän HVK:n jälkeen EU-valtiolla on laillinen perusta muuttua liittovaltioksi, jos me emme puolusta omaa täysivaltaisuuttamme.