EU:n perustalaista olisi keskusteltava

HS 28.2.2003

EU:n perustuslakikonventissa on paljastunut mielenkiintoinen ristiriita Suomen edustajien kesken.


Sen perustana on konventin presidiumin ehdottama 1. artikla: "Tällä perustuslailla, joka ilmentää Euroopan kansojen ja valtioiden tahtoa rakentaa yhteistä tulevaisuuttaan, perustetaan unioni (jota kutsutaan...), jossa jäsenvaltioiden politiikat sovitetaan yhteen ja joka käyttää liittovaltion tavoin tiettyjä yhteisiä toimivaltuuksia."


Konventissa eduskunnan edustajat Kimmo Kiljunen ja Matti Vanhanen ovat ehdottaneet sanan "liittovaltio" poistamista, kun taas pääministeri Lipposen edustaja Teija Tiilikainen kannattaa sanan säilyttämistä perustuslaissa. Meistä europarlamentin edustajista Pia-Noora Kauppi on liittovaltion kannalla, minä taas kannatan itsenäisten valtioiden liittoa.
Herää kysymys, kuka johtaa Suomessa EU:n perustuslain valmistelua, jos hallitus ja eduskunta ovat eri mieltä EU:n toimivaltuuksien käytöstä "liittovaltion tavoin". Eikö tällaisissa asioissa eduskunnan sanan pitäisi olla ratkaiseva? Kun Suomen hallituksella - ainoana hallituksena - ei ole konventissa edustajaa, mikä mahtaa olla sen kanta näin tärkeään asiaan?


Perustuslakiluonnoksen 1. artikla paljastaa armottomasti sen, mistä nyt on kysymys.
Ollaan laatimassa perustuslakia eikä uudistamassa ja selkeyttämässä perussopimuksia. Vain valtioilla on perustuslaki, ja tässä tapauksessa sitä tehdään uudelle liittovaltioitavalle EU:lle. Sanalla on suuri symbolinen merkitys: itsenäisyys vain ei?


Ollaan myös perustamassa koko EU uudelleen, ja sillä on ratkaiseva vaikutus lopputuloksen hyväksymismenettelyyn. Jos uudistettaisiin vanhoja sopimuksia, lopputulos olisi hyväksyttävä yksimielisesti. Kun EU perustetaan uudelleen, perustajat perustavat uuden unionin, joka käyttää yhteisiä toimivaltuuksia "liittovaltion tavoin".


Mainittuun artiklaan sisältyy niin ikään mielenkiintoinen kysymys kaksinkertaisesta legitimiteetistä, kun perustettava unioni "ilmentää kansojen ja valtioiden tahtoa". Se, ilmentääkö se valtioiden tahtoa, ratkaistaan parlamentaristisesti. Siinä yhteydessä ei kuitenkaan ratkaista, ilmentääkö se myös kansojen tahtoa.


Perustuslaista järjestetään kansanäänestys ainakin Irlannissa, Tanskassa, Hollannissa, Portugalissa ja Ranskassa. Suomessakin olisi järjestettävä. Kun vanhaan unioniin liityttiin kansanäänestyksellä, liittovaltioon liittymisestäkin olisi järjestettävä kansanäänestys, jos sen halutaan ilmentävän myös Suomen kansan tahtoa.


Ruotsin valtiopäivien edustajat ovat asiassa eri linjalla kuin virallinen Suomi. He ehdottavat EU:n säilyttämistä itsenäisten valtioiden yhteisönä ja torjuvat sekä EU:n perustamisen uudelleen että sen liittovaltioimisen. Meidän pitäisi tehdä pohjoismaista yhteistyötä lähinaapurien kesken, mutta sen esteenä on Suomi: me olemme keskieurooppalaisella liittovaltiolinjalla toisin kuin muut pohjoismaat.


Perustuslakiluonnokseen liittyy monia yksityiskohtia, joilla "jäsenmaiden politiikat sovitetaan yhteen" ja joita Suomessa ei ole tuotu julkiseen keskusteluun. Esimerkiksi luonnoksen 9. artiklan mukaan uuden unionin perustuslaki on "ensisijainen jäsenvaltioiden lainsäädäntöön nähden". Se olisi siis ylempi kuin oma perustuslakimme.


Liittovaltioimisen ohella EU:ta militarisoidaan. Kevään aikana kirjoitetaan pykälä yhteisestä puolustuksesta, joka sallii EU:n iskujoukkojen käytön EU-maiden rajojen ulkopuolella ilman YK:n mandaattia. Se on uhka liittoutumattomuudellemme.


Perustuslaki yritetään saada valmiiksi kesäkuuhun mennessä. Federalistit haluavat konventista ulos luonnoksen, johon hallitusten välisessä konferenssissa ei tehtäisi muutoksia. Sen jälkeen Suomella on mahdollisuus sanoa liittovaltiolle vain joko KYLLÄ tai EI.


Kun pääministerin korkea edustaja on liittovaltioasiassa aivan eri linjalla kuin eduskunnan edustajat, herää kysymys, kuka Suomessa määrää Suomen linajsta.


Esko Seppänen
konventtilainen