Keskustelupuheenvuoro perustuslaista
Helsingin Sanomat 23.8.2002.
EU:lle valmistellaan ns. tulevaisuuskonventissa liittovaltion
perustuslakia. Sen myötä EU-kansalaisille luodaan ylhäältä
alas uusi yhteisöllinen identiteetti ja rikkoutuvat historiasidonnaiset
yhteiskunnalliset instituutiot.
Virallisesti konventti valmistelee perustuslaillista
sopimusta. Se on valtioliiton käsitteistöä erotukseksi
perustuslaista, joka on liittovaltion käsitteistöä.
Federalistit eivät kuitenkaan salaa tavoitetta säätää perustuslaki
ja tehdä siinä prosessissa valtioliitosta liittovaltio. Suurten
europuolueiden linja on yksiselitteinen: liittovaltio, ja
heti!
Perustuslakikonventin 105 jäsenen joukkoon mahtuu liittovaltioepäilijöitä
vain yhden käden sormin laskettava määrä. Siltä osin konventti
on epäedustava.
Sitä on yritetty parantaa kuulemalla "eurooppalaisia" kansalaisjärjestöjä
ja "eurooppalaista" nuorisoa. Monet kuulluista järjestöistä
olivat EU:n itsensä rahoittamia ja puhuivat maksajan äänellä.
Useimmat nuorisokonventin osanottajat edustivat konventin
federalistista hegemoniaa pienoiskoossa, mutta silti yli 50
osanottajaa maista syytti kokoustaan epädemokraattiseksi.
Saatiin kuitenkin aikaan se, että Euroopan kansalaismielipiteen
tulkinta on nyt konventin omasta mielestä sen omissa käsissä.
Federalistien hallitsema konventti kannattaa yhteisömetodin
käyttöä (eli päätöksentekoa EU:n omissa elimissä) EU:n tulevaisuudesta
päätettäessä. Vastassa ovat kansallisvaltioiden hallitukset,
joista useimmat haluavat päätösvallan säilyvän kansallisissa
käsissä. Siksi ne kannattavat - ja haluavat vahvistaa - hallitusten
välistä metodia. Sen demokraattisuutta on vaikea epäillä;
onhan hallitusten nautittava kansallisten parlamenttien luottamusta.
Konventin pitää saada perustuslakiluonnos valmiiksi
ensi vuoden keväällä, ja sen jälkeen se lähetetään syksyllä
2003 avattavan hallitusten välisen konferenssin (HVK) käsittelyyn.
Viimeistään siellä siitä tehdään Nizza-yhteensopiva.
Nizzassa suuret maat saivat väkilukuun perustuvan veto-oikeuden
määräenemmistöasioissa, ja siltä osin se oli suurten maiden
vallankaappaus. Ne eivät luovu saamastaan vallasta. Jos niiden
valtaa ei turvata perustuslailla, sitä ei tule.
On selvää, ettei konventissa synny yksimielisyyttä perustuslain
sisällöstä, vaikka joukkovoimallaan federalistit saanevatkin
aikaan enemmistön hyväksymän option. Konventin puheenjohtaja
Valery Giscard d´Estaing haluaa jäädä historiaan Euroopan
perustuslain isänä, mutta sitä ei hänestä tule pelkällä konventin
päätöksellä. Hänen on saatava taakseen myös hallitusten edustajat.
Siksi on todennäköistä, ettei tulollaan ole ehdotusta täysimittaisesta
perustuslaista.
Vaihtoehtoja on kaksi. Joko kirjoitetaan lyhyt versio (presidiumissa
on jo ollut puhetta noin 25 yleisestä artiklasta) uudeksi
perussopimukseksi, jota täydennetään ajan mittaan muilla perussopimuksilla,
tai sitten yritetään kirjoittaa kaiken kattava perustuslaki
yksityiskohtaisine vallanjakoineen keskusvallan ja osavaltioiden
kesken. Se on lähes toivoton yritys, mutta sitä haluavat euronationalistiset
äärifederalistit, joilla on konventissa yliedustus ja hegemonia.
Konventin kaikkivaltias puhemiehistö, jossa ei (niin kuin
ei sihteeristössäkään) ole ketään suomalaista, julkistaa ensimmäisen
version EU:n uudeksi perustuslailliseksi sopimukseksi lokakuussa
Irlannin uuden Nizza-kansanäänestyksen jälkeen. Jos se julkistettaisiin
sitä ennen, irlantilaiset saattaisivat äänestää taas "väärin".
Vallanjaon osalta on käynnissä ristiveto toisaalta komission
ja sen valtaa pönkittävän konventin ja toisaalta hallitusten
kesken.
Isot maat näyttävät olevan valmiita heikentämään komission
asemaa, eivätkä ne ole yhtä innostuneita yhteisömetodista
kuin esimerkiksi Lipposen Suomi. Ne saattavat haluta käyttöön
otettavaksi uuden poliittisen elimen, jossa tehtäisiin (isoja
maita suosivia) määräenemmistöpäätöksiä, jossa suurilla mailla
olisi veto-oikeus ja jonka alaisuuteen komissio tulisi. Silloin
ei suurten maiden valtaa rajoittaisi se, että pienilläkin
– ja uusilla - jäsenmailla olisi oma komissaari. Tällainen
voisi olla pysyvä Eurooppa-ministereiden neuvosto Brysselissä.
Neuvostossa on isoja maita, jotka haluavat henkilöidä
yhteisön valitsemalla EU:lle presidentin ja/tai voimakkaan
pääministerin. Halutaan tämän henkilön puhuvan koko yhteisön
äänellä. Tahtojen taistelussa toisella puolella ovat yhteisömetodiin
kiinnittyneet federalistit, jotka haluavat vahvistaa komission
puheenjohtajan asemaa.
Kun puolustuskannalle joutunut komissio teki ehdotuksen
oman toimintansa "tehostamisesta", pääkomissaari Romano
Prodi ehdotti isojen maiden vallan turvaamista ns. superkomissaarien
avulla. Olisi kahdenlaisia komissaareja. Superkomissaarit
olisivat politbyroo ja kokoontuisivat entiseen tapaan joka
viikko, kun taas koko kollegio kokoontuisi vain kerran kuukaudessa.
EU:lle tulee joka tapauksessa tämän prosessin seurauksena
lisää yhteistä turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa.
Kun EU:ssa puhutaan puolustuksesta, tarkoitetaan hyökkäystä:
valmistaudutaan käyttämään euroarmeijan iskujoukkoja rauhaan
pakottamiseen - eli sotaan. Niissä oloissa on tiettyjen pienten
maiden vaikea säilyttää sotilaallinen liittoutumattomuutensa.
Pienen maan suvereniteetin paras tae on se, että tärkeissä
asioissa säilyy veto-oikeus. Sitä vastaan hyökkäillään
nyt sekä neuvostossa että perustuslakikonventissa.
Erittäin hämmentävää tässä kaikessa on se, että liittovaltiota
ollaan nyt synnyttämässä sekä yhteisö- että hallitusten välisellä
metodilla. Kyseessä ovat kuitenkin luonteeltaan aivan erilaiset
liittovaltiot.
Ylikansalliselle liitolle ei pidä luovuttaa valtaa sen toiveen
varassa, että kun sillä on valtaa, siitä tulee demokraattinen.
Sen on ensin oltava demokraattinen.
|