Rauhanturvalain muutos

Hämeenlinna 15.9.2003

Suomen EU-politiikassa on epäonnistuttu lähes kaikessa, mitä Lipponen on ajanut.

Suurin virhearvio on ollut sitoutuminen ns. yhteisömetodiin, jonka ydin on vahva komissio. On uskottu, että komissio puolustaa pienen maan etua paremmin kuin maa itse. Suomi on ollut EU:n kovaan ytimeen pyrkiessään muita pohjoismaita federalistisempi ja erkaantunut niiden yhteydestä.

Meidän poliittinen eliittimme epäonnistui surkeasti yrittäessään pyhittää EMU:un liittyvät tulonjako- ja työttömyysongelmat tyrkkimällä Ruotsia EMU:un.

Lipposen linjalla pyritään EU:n ytimiin hinnasta välittämättä. Suorastaan avoimestihan SDP:n puheenjohtaja vaatii Suomen EU:n puolustusytimeen ja sitä kautta liitoutumattomuudesta luopumiseen.

On nyt pantava merkille, miten puolustusministeri Seppo Kääriäinen on alkanut vaatia rauhanturvalakimme muuttamista EU:n perustuslain takia. Suomen halutaan osallistuvan EU:n kriisinhallintaoperaatioihin ilman YK:n mandaattia. Silloin nämä operaatiot ovat kansainvälisoikeudellisesti laittomia. Halutaan siis meilläkin olla Naton tapaan valmiita hyökkäämään laittomasti.

Muutosta perustellaan niin, että sen avulla kirjataan lakiin tosiasiallinen tilanne: se, että suomalaiset osallistuvat EU-johtoiseen soilasoperaatioon Makedoniassa (FYROM).

Peruste on väärä.

Suomalaiset toimivat Makedoniassa EU:n kriisin-
hallintatehtävissä. EU:n edellinen puheenjohtajavaltio Kreikka tulkitsi niillä olevan YK:n mandaatin. Sama on ollut Suomenkin tulkinta, koska muutoin ei joukkoja olisi sinne voinut
lähettää.

Kun Kääriäinen haluaa lainmuutosta, jolla oikeutettaisiin Suomen osallistuminen rauhaanpakottamistehtäviin ilman YK:n mandaattia, kyseessä ei ole nykyisen tilanteen laillistaminen vaan uomen liittäminen siihen Nato-maiden rintamaan, joka voi hyökätä toisiin maihin laittomasti ilman YK:n mandaattia

Huolimatta EU-jäsenyydestä Suomen on kunnioitettava oikeusvaltion periaatteita. Siksi rauhanturvalakia ei pidä muuttaa.

Suomella on täysi oikeus ja vapaus olla EU:n perustuslain ongelmallisimpien puolustusartiklojen ulkopuolella. Perustuslakiluonnos ei pakota meitä sotilaalliseen rakennyhteistyöhön tai hyväksymään kollektiivien puolustusklausuulin sisältävää Nato-yhteensopivaa julistusta.

Jos siis Suomella on tahto olla liittoutumaton ja EU:n puolustusytimen ulkopuolella, se on mahdollista ilman perustuslakiluonnoksen muutoksiakin. On alettava epäillä poliittisen eliittimme tahtoa.

Keskustan vanha johto oli ratkaisevassa asemassa, kun Suomi liittyi EU:hun. Uusi johto tuntuu vievän Suomea EU:n perustuslain kautta Natoon.