Lehdistötiedote 15.9.2000
22 meppiä haastoi Euroopan parlamentin ja komission
EY-tuomioistuimeen
Euroopan parlamentti ei ole aivan oikea parlamentti.
Sillä on rajallinen lainsäädäntömahdollisuus, ja
suurin osa sen päätöksistä on yksinomaan
poliittisella enemmistöllä hyväksyttyjä mielipiteitä.
Euroopan parlamentin on noudatettava toimissaan EU:n
perussopimuksia, joita se ei ole itse laatinut. Artiklan
230 mukaan yhteisön tuomioistuin tutkii "Euroopan
parlamentin sellaisten säädösten laillisuuden, joiden
tarkoituksena on tuottaa oikeusvaikutuksia suhteessa
kolmansiin osapuoliin" ja luonnollinen henkilö voi
nostaa kanteen, jos "se koskee ensin mainittua
henkilöä suoraan tai erikseen".
Tältä oikeusperustalta 22 Euroopan parlamentin jäsentä
on nostanut Luxembourgin EY-tuomioistuimessa 5.9.2000
kanteen komissiota ja parlamenttia vastaan päätöksestä,
jonka parlamentti hyväksyi 5.7.2000 äänin 365
puolesta, 145 vastaan ja 40 tyhjää. Kyseessä oli
sellainen puitesopimus Euroopan parlamentin ja komission
suhteista, jossa rajoitettiin yksittäisten parlamentin
jäsenten oikeutta saada tietoja komission asiakirjoista
perussopimuksissa määritettyjen valvontatehtävien
suorittamiseksi varsinkin vastuuvapauden myöntämiseen
osalta.
Haasteen esittäjien mielestä parlamentilla ei ole
enemmistöpäätökselläkään oikeutta rikkoa
perussopimuksia eikä omaa työjärjestystään, jossa
on tarkoin määritelty menettelyt tällaisia tapauksia
varten. Nyt puitesopimus ikään kuin salakuljetettiin
parlamentin läpi ilman valiokuntakäsittelyä ja
julkista keskustelua.
Taustalla on myös EU:n ulkopolitiikan korkean
edustajan aloitteesta syntynyt neuvoston päätös,
jolla EU:n uuden ulkopoliittisen ulottuvuuden sotilas-
ja siviilikriisinhallintaan liittyvä valmistelutyö
salataan. Tärkeä periaatekysymys on, että Euroopan
parlamentille on annettu sellainen komission
valvontatehtävä, johon liittyy vastuuvapauden myöntäminen,
eikä yksittäinen edustaja ei voi sitä täysipainoisesti
harjoittaa, jos hänellä ei ole oikeutta saada
käyttöönsä tarpeellisia asiakirjoja. Haasteen esittäneet
mepit ovat asiakirjojen salaamisen osalta asianosaisia.
Haaste nostaa esille Euroopan parlamentin aseman: se
ei ole parlamentti siinä merkityksessä, että sen päätökset
olisivat lakeja, eikä sillä kanteen esittäjien
mielestä ole
oikeutta enemmistöpäätöksin rikkoa perussopimuksia.
EY-tuomioistuin toimii tässä asiassa ikään kuin
perustuslakituomioistuimena.
|