Ovatko tulollaan euroverot?
6.7.2001
Euroopan parlamentissa äänestettiin 5.7.2001 Jutta Haugin
(sd) mietinnöstä ns. omista varoista.
Omat varat ovat EU:n budjetin tulopuoli, joka koostuu ennen
muuta 1) jäsenmaiden EU:n ulkorajoilla perimistä tulleista,
2) EU:lle maksettavasta osuudesta jäsenmaiden arvonlisäveron
tuotosta sekä 3) ns. bruttokansantuotemaksusta. Omat varat
ovat sama asia kuin EU:lle maksetut jäsenmaksut.
Kun vähennetään kunkin maan EU:lle tilittämistä omista varoista
niille maksetut palautukset (ennen muuta maatalouteen ja aluepolitiikkaan),
selviävät nettomaksajat ja -saajat.
EY:n tilintarkastustuomioistuimen tuoreimman raportin mukaan
maat jakautuvat nettomaksajiin (-) ja nettosaajiin (+) seuraavalla
tavalla (luvut miljoonia markkoja): Saksa -68 100, Englanti
-31 700, Hollanti -19 100, Italia -10 500, Belgia -7 600,
Ruotsi -7 300, Ranska -7 000, Itävalta -5 000, Suomi -1 850,
Tanska -850, Luxemburg -100, Irlanti +10 900, Portugal +16
000, Kreikka +21 800 ja Espanja +39 900 miljoonaa markkaa.
Saksa on suuri nettomaksaja. Ranskan ja Tanskan maataloudet
ovat EU:n suuria hyötyjiä. Koheesio- eli EU:n omat kehitysmaat
Espanja, Kreikka, Portugali ja Irlanti ovat suuria nettosaajia.
Suomen veronmaksajien varoista noin 2 000 miljoonaa markkaa
jää joka vuosi Brysselin hallintokuluihin tai kierrätetään
muiden maiden hyväksi.
Yllä oleva tilasto ei olisi tilasto, jos se ei olisi harhaanjohtava.
Se antaa ihan väärän kuvan Englannin, Belgian ja Hollannin
jäsenmaksuista. Ne perivät rajoillaan huomattavasti enemmän
tullimaksuja kuin muut maat, ja ne tekevät niin myös muiden
maiden puolesta. Tilastot EU:n omista varoista ovat näiden
maiden osalta täysin harhaanjohtavia.
Erityisen ongelmallinen on Englannin tapaus. Itse asiassa
se on yksi EU:n taloudellisia vapaamatkustajia. Pääministeri
Thatcher nimittäin neuvotteli sille alennuksen jäsenmaksuista,
ja poliittisista syistä Euroopan demarit eivät nyt voi nostaa
Englannin jäsenmaksua muiden maiden tasolle. Jos niin tapahtuisi,
EU-vastainen kansalaismielipide tuhoaisi Blairin puolueen.
Suomi maksaa osan Englannille arvonlisäveron ja bruttokansantuotteen
perusteella maksuun kuuluvasta jäsenmaksusta, eikä kyseessä
ole mikään pikkusumma. Me maksamme vuonna 2001 Englannin puolesta
EU:lle 600 miljoonaa markkaa.
Mainittakoon, että Englannin verohelpotusta Suomi maksaa
myös Saksan, Hollannin, Itävallan ja Ruotsin puolesta. Näille
EU:n suurimmille netoomaksajille annettiin Englannin osuudesta
helpotus, joka sitten tuli maksuun muille, siis myös meille.
Europarlamentissa Haugin raportin merkittävin uusi linjaus
oli se, että siinä vaadittiin "eurooppalaisen veron" käyttöönottoa.
Tekstin sanamuoto kuului näin: "Euroopan parlamentti tukee
pyrkimyksiä ottaa mahdollisesti käyttöön suorana tulolähteenä
eurooppalainen vero, joka ei aiheuta lisäkustannuksia veronmaksajille
ja voisi vahvistaa unionin ja sen kansalaisten välistä yhteyttä."
Se, että asia nousi esille, ei ole sattuma. Eurovero on federalistien
pysyvällä asialistalla. EU:n federalistisin maa Belgia on
nyt puheenjohtajamaa, ja se on ilmoittanut vievänsä asiaa
eteenpäin puheenjohtajakaudellaan. Europarlamentti, jossa
on federalistinen hegemonia, teki näin poliittista tilaa Belgian
aloitteille.
Ne, jotka haluavat säilyttää kansallisen täysivaltaisuuden,
vastustavat EU:lle annettavaa verotusoikeutta.
Europarlamentissa ehdotus EU:lle annettavasta verotusoikeudesta
kaatui täysistunnon äänestyksessä 290-195, 20 tyhjää. Tulos
oli takaisku niille, joilla on kiire liittovaltioon. Sosialidemokraatit
ja vihreät olivat pääsääntöisesti euroveron kannalla, mutta
monille konservatiiviryhmänkin federalisteille ehdotus oli
liian radikaali; pelättiin äänestäjiä, jotka eivät halua lähettää
lisää rahaa EU:lle.
Eräät suomalaismepit eivät sen sijaan pelkää mitään. Suomalaisista
euroveron puolesta äänestivät Hautala, Iivari, Kauppi, Myller,
Paasilinna ja Wuori. Vastaan äänestivät Korhola, Pesälä, Pohjamo,
Seppänen, Suominen, Thors, Virrankoski ja Väyrynen.Vatanen
lintsasi äänestyksestä ja Matikainen-Kallström oli äitiyslomalla.
Lisätietoa euroveroon 10.7
Valtiovarainministereiden Ecofin-neuvostossa 10.7.2001 puheenjohtajamaa
Belgia esitteli idean omien varojen perimisestä uudenlaisten
euroverojen muodossa.
Oli tiedossa, että Benelux ei ollut päässyt sisäiseen yksimielisyyteen
asiasta, ja Hollanti olikin ensimmäinen, joka asetti veron
perusteet kyseenalaisiksi. Muut maat seurasivat perässä, ja
sillä tavalla ajatus euroverosta hiipui ilman suuria intohimoja
pois puheenjohtajakauden asialistalta.
Belgia on ilmoittanut tuovansa vielä ns. Tobin-veron valtiovarainministereiden
käsittelyyn. On luultavaa, että ajatukselle käy samalla tavalla,
tai sitten päätetään laatia asiasta laaja selvitys.
Suomen valtiovarainministeriön teettämä selvitys Tobin-verosta
valmistui keväällä, ja siinä esitykseen suhtauduttiin kielteisesti.
Suomi ei ole koskaan ollut valmis uhmaamaan kapitalismin "pakkoja".
|