Eurostatin petoksista
2.10.2003
EU:n itsenäinen petostorjuntayksikkö Olaf, jolla
on poliisin valtuudet, on tutkinut kolmen vuoden ajan väärinkäytösepäilyjä
EU:n tilastotoimistossa Eurostatissa. Tutkimusten ei voi sanoa
edistyneen erityisen tehokkaasti.
Vastikään saatiin ensimmäinen raportti (24.9.2003)
Olafin löydöksistä.
Väärinkäytökset koskevat pääosin
aikaa ennen kuin nykyinen komissio nimitettiin toimeensa kesällä
1999. Prodin komissio käyttääki puolustuksensa
perusteena sitä, ettei se ole syyllinen väärinkäytöksiin
eikä kukaan komissaari ole hankkinut tai saanut henkilökohtaista
etua.
Raportoidut väärinkäytökset
Olafin tutkimusten perusteella on löydetty seuraavat
jatkopoliisitutkintaan viedyt asiat:
1. Eurostat oli myöntänyt vuosina 1995-1999 avustuksia
voittoa tavoittelemattomalle yhteisölle Asbl EUROCOSTille.
Sen saamista rahoista epäselvyydet koskevat summaa suuruudeltaan
1 000 016 euroa. Olafin mukaan EUROCOST oli saanut samoille
toimille (mm. palkanmaksuun) kaksin- tai jopa kolminkertaisen
rahoituksen EU:lta ja Eurostatilta. Ulkopuolisille myydyistä
tilastoista oli jäänyt tilittämättä
EU:n kirjanpitoon 706 000 euroa, joka olisi pitänyt vähentää
avustuksista. Kun EU lopetti avustukset yhteisölle, se
ajettiin alas. Pesän selvityksessä oli Olafin mukaan
maksettu asiattomia palkkioita rahoista, jotka olisivat oikeasti
kuuluneet EU:lle.
Eurostatin pääjohtaja oli EUROCOSTin perustajia
ja pitkäaikainen hallituksen jäsen.
2. Nimettömän ilmiannon perusteella Olafin edeltäjäviranomainen
oli vuonna 1999 alkanut tutkia luxemburgilaisen yhtiön
EUROGRAMMEn toimintaa. Sen todettiin antaneen vuosina 1995-1997
erilaisissa tarjouskilpailuissa väärää
tietoa taloudestaan. Sen puolesta olivat tarjouksia tehneet
henkilöt, joilla ei ollut viime kädessä mitään
tekemistä yhtiön Eurostat-projektien kanssa. Työn
laatu ei vastannut yleisiä vaatimuksia.
3. Suurimpiin väärinkäytöksiin oli syyllistytty
Eurostatin tilastotietomyymälöiden verkostossa.
Nämä DATASHOPit, joita oli kaikkiaan 16, möivät
ulkopuolisille Eurostatin tilastoja.
On käynyt ilmi, että Brysselin, Luxemburgin ja Madridin
myymälöissä oli ollut käytössä
menettely, jonka mukaan 50-55 % myyntituloista oli jätetty
tilittämättä edelleen Eurostatille. Oli toimittu
EU:n tilinpitosäädösten vastaisesti. Pimeät
rahat olivat menneet joidenkin sellaisten yhtiöiden tileille,
jotka olivat olleet myymälöiden yhteistyökumppaneita,
ja niistä oli maksettu edustuskuluja, asiantuntijapalkkioita,
matkakuluja ja vuokria.
Eurostatin johtajien yhteistyökumppanina oli ollut varsinkin
ranskalaisyhtiö PLANISTAT EUROPE SA. Se toimi Eurostatin
johtajien bulvaanina erilaisissa tilinpidon ulkopuolisissa
maksatuksissa. Sillä maksatettiin Eurostatin kuluja,
joiden maksamiseen Planistatilla ei ollut mitään
perustetta.
4. Tilastotietomyymälöiden pimeiden tilien yhteydessä
tuli tutkittavaksi myös PLANISTAT, joka vuosina 1996-1999
voitti tarjouskilpailuissa Eurostatilta sopimuksia pimeiden
tilien rahojen voimalla ja joka Olafin mukaan sai sillä
tavalla itselleen asiattomia etuja. Se on yksityinen yhtiö,
jonka tileistä ei ole saatu asianmukaista tietoa, ja
niin ollen siitä kaapista saattaa löytyä lisää
luurankoja.
5. Kolmansien maiden kanssa tehtävää tilastoyhteistyötä
varten oli perustettu yhteisö CESD-COMMUNAUTAIRE, joka
sai Eurostatilta vuosina 1996-1999 avustuksia 11 688 121 euroa.
Olafin mukaan sen toiminnasta oli aiheutunut EU:lle vahinkoa
3 085 437 euron arvosta.
Tämän bulvaaniyhteisön puheenjohtajana oli
toiminut myös Eurostatin pääjohtaja. Olafin
mukaan Eurostatin johtajat pystyivät määräämään
niiden rahojen käytöstä, jotka Eurostat ohjasi
CESD:lle. Sen lisäksi muun muassa yhteisön vuokrakuluja
arvioidaan maksatetuksi Eurostatin kassan ohella myös
pimeiltä tileiltä.
Prodin puolustus
Pääkomissaari Romano Prodi puolusti komissiotaan
parlamentissa budjetin valvontavaliokunnassa (25.9.2003).
Hän myönsi, että Eurostatissa oli ollut epäkelpoja
käytäntöjä, löyhää moraalia,
leväperäistä johtamista ja valvontaa sekä
selviä väärinkäytöksiä ja petosten
riski. Eurostatin johto oli katsonut tätä kaikkea
läpi sormien. Hän myös arvosteli Olafin hidasta
toimintaa ja syytti sitä huonosta tiedottamisesta komissiolle
löydöksistään.
Prodin mukaan aikaisempien komissioiden aikaan oli ollut yleistä
se, että byrokratian mutkia oli oiottu pimeiden tilien
avulla. Eurostat oli hänen mukaansa joutunut laajentamaan
toimintaansa 1990-luvun alussa ilman että EU antoi sen
käyttöön tarvittavia resursseja, ja sen johtajat
olivat hoitaneet asian luomalla pimeiden tilien järjestelmän.
Siinä tietyt yritykset toimivat ikään kuin
Eurostat-perhe. Perheen jäseniä suosittiin tarjouskilpailuissa,
ja sitä kautta rahaa kerättiin pimeille tileille.
Mainittuja salatilejä käytettiin alussa Eurostatin
kulujen maksuun. Tilanne kuitenkin riistäytyi käsistä.
Prodi puolustaa komissiotaan sillä, että väärinkäytökset
olivat tapahtuneet ennen nykyisen komission virkaanastumista
ja että nykykomissiolle ne siis ovat tulleet perintönä,
että pimeiden tilien järjestelmä on jaettu
alas nykyisen komission toimesta, että suurin syyllinen
oli komission jäsenten luottamuksen pettänyt pääjohtaja
Yves Franchet, että datashop-tilanteen paljastuttua
koko karmeudessaan komissio oli käynnistänyt perinpohjaisen
tutkinnan ja että se oli omatoimisesti toimittanut petostentorjuntaan
(Olaf) tilintarkastusraportit paljastuneista epäselvyyksistä.
Europarlamentti haistaa veren hajun
Prodilla on kassakaapissaan jokaisen komissaarin allekirjoittama
paperi, jonka mukaan tämä suostuu eroamaan Prodin
pyynnöstä. Eurostat-asian johdosta Prodi ei aio
pyytää ketään eroamaan.
Tulilinjalla on espanjalainen demarikomissaari Pedro Solbes,
jonka vastuualueeseen Eurostat kuuluu. Hän sanoo, ettei
hän tiennyt asiasta, vaikka on selvitetty, että
hänen esikuntaportaalleen oli toimitettu tietoa Olafin
tutkimuksista jo kesällä 2002. Hän syyttää
Eurostatin pääjohtajaa väärästä
informaatiosta ja luottamuksen pettämisestä.
Eurostatin epäselvyyksistä oli raportoinut myös
komission työntekijä Paul van Buitenen, jonka
komissio hyllytti virantoimituksesta hänen tehtyään
ja julkistettuaan arkaluontoisia muistioita komission väärinkäytöksistä.
Van Buitenen muuten on palannut komission henkilöstöhallinnon
työntekijäksi 16.9.2003.
Vastoin Prodin näkemystä on selvitetty, että
pimeille tileille on tullut maksuja vuoden 1999 jälkeen,
jopa vielä vuonna 2002, ja tutkinnan kohteena olleille
yrityksille oli myönnetty uusia projekteja tutkinnasta
huolimatta. Esimerkiksi komissaarit Patten ja Nielson olivat
myöntäneet vuonna 2001 (jolloin komissiolla jo oli
tilintarkastustietoa Eurostatin epäselvyyksistä)
CESD:lle 999 780 euron projektin Makedonian väestönlaskennan
asiantuntijapalveluista. Komissiota syytetään myös
siitä, ettei se käynnistänyt tutkimuksia heti
saatuaan sisäisen tarkastuksen raporteista tietoa pimeistä
tileistä.
Vaikka Prodi on ilmoittanut, että hän ei erota Solbesia,
jota hän pitää kunnian miehenä, tilanne
voi muuttua. On alettu etsiä poliittisen vastuun kantajia.
Komission sisäisen tarkastuksen (IAS) raportti
valmistuu lokakuun lopussa ja Olafin loppuraportti joulukuussa.
Prodin tulevaisuus saattaa riippua siitä, mitä Solbesille
tapahtuu. Hän ei jatka pääkomissaarina vaan
haluaa syrjäyttää Berlusconin Italian pääministerinä,
ja se ei onnistu, jos hänen katsotaan suosineen europuoluetoveria
EU:n väärinkäytösasiassa.
Myös europarlamentilla on sanansa sanottavana, kun se
myöntää juuri eurovaalien alla komissiolle
vastuuvapauden - tai ei myönnä. Suuret europuolueet
oikeisto (EPP) ja eurodemarit eivät kuitenkaan halunne
Eurostatista vaaliteemaa. Jos Prodi uhraa Solbesin, vasemmisto
etsii - ja arvioiden mukaan löytää - väärinkäytösten
salailun syyllisiä myös oikeistokomissaarien joukosta.
Sellaista etsintää edustavat sosialidemokraattien
esille nostamat syytteet luxemburgilaista oikeistokomissaaria
Viviane Redingiä kohtaan. Eurostatin sotkuissa on ryvettynyt
myös hänen alaisuudessaan Luxemburgissa toiminut
EU:n julkaisutoimisto (OPOCE), mutta se ei ole suoraan komissaarin
alaisuudessa vaan sillä on oma hallintoneuvosto (komission
pääsihteetin David O´Sullivanin johdolla).
Tässä tapauksessa komissaari ei joutune vastuuseen,
mutta komissiolle väärinkäytökset OPOCE:ssa
olisivat ongelmallisia.
Myös Erkki Liikasen alaisia syytetään väärinkäytöksistä.
Alun perin ruotsalaislehtien monistamasta jutusta Helsingin
Sanomat tietää, että "nimettömän
ilmiannon mukaan C4:n johtajat ovat kanavoineet rahoitusta
yhtiöille, joihin heillä on omia taloudellisia siteitä.
Epäilykset kohdistuvat erityisesti kreikkalaisiin projekteihin.
Erään lähteen mukaan kyse on "suurista
summista".
Liikanen on toimittanut ilmiannon Olafin tutkintaan, josta
- vanhojen kokemusten mukaan - ei tule tuloksia ennen tämän
komission toimikauden päättymistä.
|