Europuoluetuesta
27.10.2001
Euroopan parlamentin poliittisista ryhmistä europuolue,
siis puolueiden puolue, on kokoomuksella, SDP:llä, kepulla
ja vihreillä. Niiden europuolueita on rahoitettu laittomasti
europarlamenttiryhmien toimintavaroista. EU:n tilintarkastajat
paljastivat viime vuonna salaisen rahoituksen.
Paljastusten jälkiseurauksena ollaan käyttöön ottamassa
europuoluetuki, jota aiotaan maksaa niille komission rahoista.
Ongelma on ollut, että tällaiselle rahankäytölle ei EU:ssa
ole ns. laillisuuspohjaa eli säädöstä, jonka mukaan sitä voidaan
maksaa laillisesti EU:n kassasta. Jos europuoluetuki olisi
ollut laillista, sitä olisi ruvettu jakamaan jo paljon aikaisemmin.
Tarvittavasta säädöksestä sovittiin Nizzan sopimuksessa.
Europuoluetuki ollaan kuitenkin ottamassa käyttöön ennen
kuin Nizzan sopimus on ratifioitu!
Euroopan parlamentti päätti 17.5.2001 äänin 349-80 (17 tyhjää)
hyväksyä ns. Sleicherin raportin Euroopan poliittisten puolueiden
puoluetuen käyttöönotosta.
Suomalaisista edustajista europuoluetuen puolesta äänestivät
Heidi Hautala, Ulpu Iivari, Pia-Noora Kauppi, Eija-Riitta
Korhola, Riitta Myller, Reino Paasilinna, Astrid Thors ja
Ari Vatanen.
Sitä vastaan äänestivät Mikko Pesälä, Samuli Pohjamo, Esko
Seppänen, Kyösti Virrankoski, Matti Wuori ja Paavo Väyrynen.
Puoluetuen vastustajat demonstroivat parlamentin täysistunnossa
16.5.2001 vaatimalla asian ottamista pois esityslistalta.
Syynä oli puuttuva laillisuuspohja. Kun täysistunnoissa ovat
yleensä vain puhujat paikalla, riitti, että esityksen vastustajia
tuli paikalle viitisenkymmentä, ja asia äänestettiin tässä
"yllätyshyökkäyksessä" pois listalta.
Seuraavana aamuna europuolueiden kannattajat olivat kuitenkin
tuoneet joukkonsa saliin, ja he äänestivät asian päivän esityslistalle.
Samaan syssyyn siitä äänestettiin, ja äänestyksen esiteltiin
edellä.
Näin laillistettiin laittomuus, johon europarlamenttiryhmät
olivat syyllistyneet sellaisella laillisuuspohjalla (Nizzan
sopimus), joka ei ole vielä tullut voimaan. Lokakuussa (25.10.2001)
europarlamentti käsitteli sitten vuoden 2001 budjettia, ja
siinä yhteydessä ensi vuoden europuoluetuen määräksi päätettiin
ehdottaa tietty summa: 7 miljoonaa euroa.
Tämä ehdotus hyväksyttiin äänin 404-73, 22 tyhjää.
Suomalaismepeistä olivat edelliseen äänestykseen verrattuna
vaihtaneet kantaa Vatanen ja Wuori. Vatanen oli ruvennut vastustamaan
ja Wuori kannattamaan. Edellisestä äänestyksestä poissa ollut
Ilkka Suominen niin ikään kannatti 42 miljoonan markan antamista
europuolueille.
Vastustajien pienehkö määrää johtuu siitä, että europuolueissa
on tiukka ryhmäkuri. Tällaisen europuolueen rahoitukselle
elintärkeän asian vastustamisesta saattaa olla seurauksena
ryhmän luottamuksen menettäminen: merkittävät tehtävät menevät
sivu suun.
Julkisen europuoluerahoituksen edellytyksiin ei kuulu, että
piilorahoitus nyt loppuu. On ilmeistä, että europarlamenttiryhmät
antavat lisäksi toimintavaroistaan piilotukea henkilöstön,
tilojen, kommunikaatiomahdollisuuksien yms. muodossa.
Puoluetukea ei ruveta maksamaan pelkällä parlamentin päätöksellä,
vaan siihen vaaditaan neuvoston päätös. Jos Suomen valtiovarainministeri
haluaa, hän voi asettua asiaa vastustamaan. On epäselvää,
riittääkö europuoluetuen estämiseen yksin Suomen kanta; saattaa
riittää, jos on halua. Se on selvää, että Nizzan jälkeen ei
yhden maan kanta riitä: siellä asia siirrettiin päätettäväksi
määräenemmistöllä.
Yleisten asioiden neuvostossa oli tämä asia esillä 26.10.2001.
Selvisi, että puheenjohtajamaa Belgia on alkanut valmistella
tilapäissäännöstä europuoluetuen maksatukselle jo ennen kuin
Nizzan sopimus tulee voimaan. Ongelma, joka on ratkaistava,
on europuolueiden statuutti, jossa määritellään, mikä on europuolue:
monestako maasta siinä pitää olla edustajia, mikä pitää olla
sen edustavuus eri parlamenttipaikkojen (europarlamentti,
kansallinen parlamentti ja alueellinen parlamentti) avulla
mitattuna ja miten sen muu rahoitus ja tilintarkastus pitää
järjestää. On esitetty, että kansallisten puolueiden europuolueen
perustamiseen riittäisi se, että siinä on edustettuina komen
maan edustajia. Europuoluetuen käytölle siltä saatetaan vaatia
25 prosentin omarahoitusosuus.
Kaiken kaikkiaan kysymys on liittovaltion rakentamisesta.
Siihen kuuluvat europuolueet, jotka ovat ylikansallisia. Europarlamentissa
ne ovat jo saaneet läpi vaatimuksen siitä, että vuoden 2009
eurovaaleissa pitää osa paikoista valita ns. yleiseurooppalaisilta
listoilta.
Listavaali on sitä, että puolueet asettavat ehdokkaat listavaalissa
siihen järjestykseen, jossa heidät valitaan, eivätkä kansalaiset
voi vaikuttaa edustajien henkilöön.
Jos tulisivat ylikansalliset eurolistat, isojen maiden puoluepamput
asettaisivat listojen kärkeen ne pienten maiden edustajat,
jotka vaaleissa menevät läpi. Niitä suomalaisia meppejä ei
silloin valitsisi Suomen kansa.
Yleiseurooppalaisten listojen käyttöönotto supistaisi edelleen
pienten maiden kansalaisten valinnanvaraa: eurolistojen kiintiö
otettaisiin pois kansallisista kiintiöistä. Jo nyt Nizzan
sopimuksessa Lipponen suostui Suomen edustajien määrän vähentämiseen
16:sta 13:een.
Lipponen muuten on jo alkanut esiintyä listavaalin puolesta.
Hän haluaa keskittää puoluejohtajien käsiin sen, ketä kansa
valitsee edustamaan itseään valtiopäiville.
|