Euroopan parlamentin europuoluetukiäänestys 17.5.2001

Euroopan parlamentti päätti äänin 349-80 (17 tyhjää) hyväksyä ns. Sleicherin raportin Euroopan poliittisten puolueiden puoluetuen käyttöönotosta.
Suomalaisista edustajista europuoluetuen puolesta äänestivät Heidi Hautala, Ulpu Iivari, Pia-Noora Kauppi, Eija-Riitta Korhola, Riitta Myller, Reino Paasilinna Astrid Thors ja Ari Vatanen.
Sitä vastaan äänestivät Mikko Pesälä, Samuli Pohjamo, Esko Seppänen, Kyösti Virrankoski, Matti Wuori ja Paavo Väyrynen.
Helsingin Sanomissa luki, että "europarlamentti hyväksyi puoluetuen" ilman että kerrottiin sen vastustajista.
Ne, jotka vastustivat europuoluetuen käyttöönottoa, olivat pääasiassa rohkeita ihmisiä. Europuolueissa on tiukka ryhmäkuri, ja puoluetuen vastustamisesta on seurauksena ryhmän luottamuksen menettäminen: merkittävät tehtävät menevät sivu suun.
Euroopan parlamentin poliittisista ryhmistä europuolue, siis puolueiden puolue, on kokoomuksella, SDP:llä, kepulla ja vihreillä. Niiden europuolueita on rahoitettu europarlamenttiryhmien toimintavaroista, mutta se on ollut laitonta rahankäyttöä. EU:n tilintarkastajat paljastivat viime vuonna salaisen rahoituksen.
Europuolueet eivät tule omillaan toimeen, ja siksi niiden liittolaiset parlamentin poliittisissa ryhmissä sopivat europuoluetuen käyttöönotosta. Ensimmäisessä vaiheessa sen suuruudeksi on kaavailtu 42 miljoonaa markkaa. Näyttää kuitenkin ilmeiseltä, että parlamenttiryhmät antavat sen lisäksi omista rahoistaan piilotukea henkilöstön, tilojen, kommunikaatiomahdollisuuksien yms. muodossa. Europuoluetuen edellytyksiin ei kuulu, että piilorahoitus loppuu.
Europuolutuelle ei ole ollut ns. laillisuuspohjaa, säädöstä, jonka mukaan sitä voitaisiin laillisesti maksaa EU:n kassasta. Jos se olisi ollut, puoluetuesta olisi päätetty jo aikaisemmin.
Tarvittavasta säädöksestä sovittiin Nizzan sopimuksessa.
Europuoluetuki ollaan nyt kuitenkin ottamassa käyttöön ennen kuin Nizzan sopimus on ratifioitu!
Sen takia puoluetuen vastustajat päättivät demonstroida parlamentin täysistunnossa keskiviikkona 16.5 esittämällä, että laillisuuspohjan puutteen johdosta asia pitää ottaa pois istunnon esityslistalta. Kun täysistunnoissa on yleensä vain puhujat paikalla, riitti, että esityksen vastustajia tuli paikalle viitisenkymmentä, ja asia äänestettiin tässä "yllätyshyökkäyksessä" laillisuuspohjan puuttumisen takia pois listalta.
Seuraavana aamuna europuolueiden kannattajat olivat tuoneet joukkonsa saliin, ja he äänestivät asian uudelleen päivän esityslistalle. Samaan syssyyn äänestettiin, ja äänestyksen tulos on edellä.
Näin laillistettiin laittomuus, johon europarlamenttiryhmät olivat syyllistyneet, laillisuuspohjalla (Nizzan sopimus), joka ei ole vielä astunut voimaan.
Europuolueet ovat liittovaltiohenkisiä, tietysti.
Kokoomuksen europuolue (PPE) on asettanut Berliinin puoluekokouksessa tammikuussa tavoitteekseen liittovaltion, ja samaa tarkoittaa käytännössä demareiden europuolueen toukokuisen kokouksen päätös EU:n perustuslain vaatimisesta. Demareiden kannanotto ei kuvaa ryhmän todellista liittovaltio(henkeä), sillä Englannin kesäkuisten vaalien alla toverit varoivat vahingoittamasta labourin vaalimenestystä; Britanniassahan kansan enemmistö on koko EU:ta vastaan. Blairin vaalivoiton jälkeen palataan viideksi vuodeksi arkeen, ja Blair voi näyttää EU-politiikassa todellisen EU-luonteensa.
Puoluetukea ei ruveta maksamaan parlamentin päätöksellä. Siihen vaaditaan neuvoston päätös, ja jos Suomen valtiovarainministeri haluaa, hän voi asettua asiaa vastustamaan. On epäselvää, riittääkö europuoluetuen estämiseen yksin Suomen kanta; saattaa riittää, jos on halua. Se on selvää, että Nizzan jälkeen ei yhden maan kanta riitä: siellä asia siirrettiin päätettäväksi määräenemmistöllä.

Esko Seppäsen kommentti:

Kysymys on liittovaltion rakentamisesta. Siihen kuuluvat europuolueet, jotka ovat ylikansallisia. Europarlamentissa ne ovat jo saaneet läpi vaatimuksen siitä, että vuoden 2009 eurovaaleissa pitää osa paikoista valita ns. yleiseurooppalaisilta listoilta. Muualla on käytäntö se, että puolueet asettavat ehdokkaat listavaalissa siihen järjestykseen, jossa heidät valitaan, eivätkä kansalaiset voi vaikuttaa edustajien henkilöön.
Jos tulisi ylikansalliset eurolistat, isojen maiden puoluepamput asettaisivat listojen kärkeen ne pienten maiden edustajat, jotka vaaleissa menevät läpi. Niitä suomalaisia meppejä ei silloin valitsisi Suomen kansa.
Yleiseurooppalaisten listojen käyttöönotto supistaisi edelleen pienten maiden kansalaisten valinnanvaraa: eurolistojen kiintiö otettaisiin pois kansallisista kiintiöistä. Jo nyt Nizzan sopimuksessa Lipponen suostui Suomen edustajien määrän vähentämiseen 16:sta 13:een.
Lipponen muuten on jo alkanut esiintyä listavaalin puolesta. Hän haluaa keskittää puoluejohtajien käsiin sen, ketä kansa valitsee edustamaan itseään valtiopäiville.