EU:n demokratiavaje /Esko Seppänen 10.6.2001
Tämän kirjoituksen loppuosassa meppi Esko Seppänen
nostaa esille kysymyksen siitä, miten EU:n
sotilasasioita valmistellaan salaa europarlamentin sekä
jäsenmaiden parlamenttien valvonnan ulottumattomissa.
Sen myötä EU:n demokratiavaje kasvaa.
Demokratia on kansanvaltaa. Jotta olisi demokratiaa,
pitää olla kansa. EU - tai niin kuin ne sanovat
"Eurooppa" - ei ole kansa.
Demokratia
on edustuksellisuutta ja parlamentarismia. Se on sitä,
että lakeja säätävät kanssaihmiset valitaan
yleisillä vaaleilla, joissa jokaisella on yhtäläinen
äänioikeus.
Demokratia ei kuitenkaan voine olla samanlaista sekä
pienissä että suurissa yhteisöissä. Euroopan
unionissa on 370 miljoonaa ihmistä, ja sen mahdollinen
laajeneminen kasvattaa asukkaiden lukua 60-100
miljoonalla. Puolen miljardin kansalaisen yhteisö on
liian iso, jotta sitä voitaisiin hallita
demokraattisesti? Kun asioista päätetään
ylikansallisesti (niin että kansat ovat edustettuina
väkilukujen suhteessa ja tehdään vähemmistöjä
sitovia enemmistöpäätöksiä), se ei ole demokratiaa:
tunnetaan vain kansallinen, mutta ei ylikansallista
demokratiaa.
Demokratiassa päätöksillä pitää olla yleinen
hyväksyttävyys eli legitimiteetti, eikä enemmistön
diktatuuri ole demokratiaa. Ylikansallisille
päätöksille on mahdotonta saada kaikkialla sama
legitimiteetti. Niin ollen ne edustavat huonompaa
demokratiaa kuin se, että asioista päätetään kunkin
maan omassa parlamentissa.
Suomessa eduskunta vastaa päätöksistään Suomen
kansalle. Kansalaiset voivat tarvittaessa vaihtaa kaikki
200 oman eduskunnan jäsentä. Europarlamentin
päätöksistä suomalaisille äänestäjille sen sijaan
kantaa vastuun vain 16 meppiä 626:sta, ja jos EU
laajenee, vain 13 meppiä 732:sta. Jos on ylikansallinen
päätöksenteko, se huonontaa asioiden
legitimiteettiä.
Huonoa demokratiaa on sekin, että erilaisuus ja
moninaisuus typistyy samanlaisuudeksi ja
yhdenmukaisuudeksi. Isoissa yhteisöissä
vaalimatematiikka tuottaa enemmistöjen äänelle
suuremman kuuluvuuden kuin vähemmistöjen äänelle.
USA:n liittovaltiossa on neljännesmiljardi ihmistä
mutta vain kaksi puoluetta (sekä vähemmistön
valitsema presidentti). Jos EU liittovaltioituu puolen
miljardin ihmisen yhteisöksi, on vaara, että
syntyvässä liittovaltiossa edustuksellisuus typistyy
niin ikään kahden puolueen vallaksi; suppeassa
edustuksellisuudessa estyy uusien poliittisten
virtausten esiinpääsy.
Demokratia on avoimuutta sekä päätöksentekijöiden
ja virkamiesten julkista valvontaa. Demokratia on
oikeuksia ja velvollisuuksia, mutta myös taloudellinen
ja sosiaalinen perusturva niiden toteuttamista varten.
Demokratiaa ovat kansanäänestykset.
Suomalaisten pitäisi saada äänestää Natosta.
Kysymys on sodasta ja rauhasta. Jos ei ole
kansanäänestystä, jolla Nato torjutaan Suomesta,
Suomi ajautuu Naton jäseneksi EU:n rakenteiden kautta.
Suomessa tehdään sotilaallisesti ja poliittisesti
Nato-yhteensopivaa.
Kun EU:ta militarisoidaan, tulollaan on
Nato-yhteensopiva euroarmeija. Asiaa valmistellaan
salassa, sillä jäsenmaiden ministerit ovat antaneet
Natolle oikeuden salata kaikki sotilaalliset asiakirjat.
EU:n sotilas- ja puolustusulottuvuuden valmistelu
edustaa demokratiavajetta, jossa koetellaan laillisuuden
rajoja. Puolustusasiat ovat ns. II-pilarissa eli
jäsenmaiden omassa toimivallassa, mutta niitä
valmistellaan käytännössä EU:n rakenteissa. Yhteinen
valmistelu synnyttää yhdenmukaistumisen paineita.
Kuvaavaa epävirallisuuden sumuverhon suojassa
tapahtuvalle viralliselle kehitykselle on se, että
jäsenmaat ovat alkaneet järjestää
puolustusministerikokouksia. EU:lla ei ole sellaista
toimielintä, mutta toimitaan niin kuin olisi. Uusi
sotilaskomiteakin on vain neuvoston työryhmä ja
ulkopuolella kansanedustuslaitosten valvoman kehikon,
mutta se kokoontuu puolustusvoimain komentajain tasolla
ja sitoo sotilasasioissa jäsenmaat yhteiseen
valmisteluun. EU:n militarisoimista valmistelevat EU- ja
Nato-maiden vakoilualan yhteiskokouksissa (vakoilu ei
kuulu EU:n toimialaan!) armeijoiden
tiedustelupäälliköt. On ilman muuta myös
EU-jäsenmaiden turvallisuuspoliisi-ja salaisten
palvelujen yhteistyötä, jolle ei ole EU:ssa
institutionaalista muotoa (eikä mitään demokraattista
tai ei edes komission valvontaa), mutta joka toimii EU:n
sisällä ikään kuin sillä olisi.
Instituutiot ja demokratiavaje
EU on ennen muuta eurokratiaa, jota edustaa komissio
virkamiehineen.
Komissiolla on monopoli lakialoitteisiin ja
toimeenpanovalta kaikissa niissä asioissa, joissa
EU:lla on yksinomainen toimivalta eli jotka on
yhteisöllistetty. Yhteisöllisyys on eurokratian
valtaa.
Komission valvontaelin on europarlamentti. Se
päättää komission vastuuvapaudesta ja voi antaa
epäluottamuslauseen koko komissiolle (mutta ei
yksittäisille komissareille). Jos niin käy, komission
on erottava.
Europarlamentti on tehnyt komission kanssa valvonnan
toteuttamiseksi käyttöön saatavista asiakirjoista
puitesopimuksen, jolla rajoitetaan meppien tiedonsaantia
ja valvontamahdollisuuksia. Asiakirjapyynnöt kulkevat
puhemiehen sekä valiokuntien puheenjohtajien kautta, ja
komissio voi vaatia, ettei tietoa toimiteta edelleen
yksittäisille jäsenille. Mepit ovat
tiedonsaantimielessä eriarvoisia. Yhdet saavat tietoa
ja toiset eivät saa.
Komissio edustaa asioiden yhteisöllistä valmistelua.
Yhteisömetodin kannattajat haluavat yleisesti, että
komissio nauttisi parlamentaarista luottamusta ikään
kuin se olisi EU:n hallitus. Sitä se ei vielä ole.
Euroopan parlamentti ei ole mikään oikea
parlamentti. Se ei säädä lakeja niin kuin parlamentit
säätävät. EU:ssa ei ole parlamentarismia. Pahempi
olisi, jos olisi. Se olisi suurten maiden valtaa.
Niillä on ylikansallisessa komissiossa paljon
virkamiehiä ja europarlamentissa muita enemmän
meppejä.
Europarlamentti edustaa - komission kanssa - asioiden
yhteisöllistä valmistelua ja päättämistä. Siellä
on hegemonia federalisteilla; niillä jotka haluavat
tehdä EU:sta liittovaltion. Suurista europuolueista,
joille muuten aletaan pian maksaa europuoluetukea,
konservatiivien kansanpuolue (PPE) vaatii avoimesti EU:n
kehittämistä liittovaltion suuntaan. Myös
eurososialidemokraatit ja eurovihreät toimivat
europarlamentissa siihen suuntaan, vaikka jäsenmaiden
puolueet eivät olekaan yhtä yksimielisiä
liittovaltiosta kuin oikeistolaiset.
Suomen näkökulmasta demokratiavajetta edustavat
europarlamentin kannanotot esimerkiksi siitä, että
kaikissa jäsenmaissa pitäisi olla sama vaalitapa
(listavaali, jossa läpimenijöistä päättävät
puolueet eivätkä kansalaiset) tai että eurovaaleissa
pitäisi olla ylikansallisia listoja (joille
europuolueet asettaisivat listavaalitavan mukaan
ehdokkaita ja joiden käyttöönotto vähentäisi
vastaavasti kansalliesti valittavien meppien
määrää).
Suurin demokratiavaje europarlamentissa on se, että -
ymmärrettävää kyllä - suurista maista on paljon ja
pienistä maista vähän edustajia. Jos tehdään
päätöksiä yksinkertaisella enemmistöllä, suurten
maiden tahto tulee yhteiseksi päätökseksi, eikä
europarlamentarismissa tunneta jäsenmaiden
veto-oikeutta.
On epäselvää, mitä tahdotaan, kun on ehdotettu
kaksikamarista europarlamenttia. Alempi kamari olisi
nykyinen parlamentti, johon jäsenet valitaan maiden
väkilukujen suhteessa tai yleiseurooppalaisilta
listoilta. Ylempi koostuisi jäsenmaiden edustajista.
Ehdotukset eivät ole niin tarkkoja, että selviäisi,
voisiko yläkamarissa olla jäsenmaiden veto-oikeus.
Tuskin voi.
EU-lait (asetukset ja direktiivit) säätää viime
kädessä neuvosto, joka koostuu kulloinkin
käsiteltävänä olevan asian ministereistä. Harvalla
heistä on asetuksista ja direktiiveistä
päätettäessä mukanaan oman kansanedustuslaitoksensa
mandaatti. Suomalaisilla on. Asiat on esiteltävä
ennakkoon eduskunnan suuressa valiokunnassa, mutta
käytännössä se on hallituksen kumileimasin.
Historiallista olisi, jos se olisi tosissaan eri mieltä
edes jonkun hallituksen kannanoton kanssa.
Neuvostossa on jokaisella maalla sama määrä edustajia
mutta heillä eri määrä ääniä: isojen maiden
edustajilla paljon ja pienten maiden edustajilla
vähän. Nizzan sopimus oli isojen maiden
vallankaappaus, koska siinä isojen maiden
äänimäärää lisättiin suhteessa pieniin maihin.
Niin tehtiin EU:n laajenemisen varjolla. Paha
arviointivirhe pienten maiden edustajilta oli se, että
vuonna 2005 isojen maiden äänimäärä kasvaa
suhteessa pieniin, vaikka EU ei laajenisikaan.
Neuvosto edustaa pienen maan näkökulmasta parasta
demokratiaa: jäsenmailla on perusasioissa veto-oikeus,
ja tietyn EY-tuomioistuimen päätöksen (ns.
Luxembourgin kompromissi) perusteella jäsenmaat voivat
estää kohdaltaan epämieluisan päätöksen
toimeenpanon vetoamalla kansallisesti elintärkeään
etuun.
Kun puhutaan EU:n valtarakenteista, on muistettava EY-tuomioistuin.
Sen tehtävä on tulkita EU:n perussopimuksia, ja se
tekee niin yhteisöllisessä eli liittovaltiohengessä.
Niissä asioissa, jotka on EU:ssa yhteisöllistetty ja
joissa EU:lla on yksinomainen toimivalta (mm. maatalous,
aluepolitiikka ja kilpailupolitiikka), sen päätökset
ovat ylin oikeusaste, korkeampi kuin Suomen korkein
oikeus.
EY-tuomioistuin tekee lakeja tulkitsemalla muiden
päätöksiä. Se ei ole puolueeton. Se on EU:n
puolella.
Neuvoston virkamiehiä ja sotilaita ei valvo
kukaan
Eurokratian näkökulmasta suurin demokratiavaje on
syntymässä sotilas- ja puolustusulottuvuudesta EU:n
rakenteissa.
Komissiota valvoo Euroopan parlamentti, joka tutkii
asianomaisessa valiokunnassa komission rahankäyttöä
ja hallinnointitapaa. Europarlamentin tärkein tehtävä
on valvoa komissiota, jolla on EU:n puolesta toimivalta
kaikissa ns. I-pilarin eli yhteisöpilarin asioissa.
Niihin eivät kuulu sotilasasiat, jotka ovat
jäsenmaiden toimivallassa. Useimmilla jäsenmailla on
yhteinen puolustus, jota ne hoitavat Naton kautta.
Nato muutti Washingtonin huippukokouksessaan vuonna
1979 toimintaperiaatteitaan niin, ettei se enää
puolusta vain jäsenmaidensa alueita vaan myös niiden
"yhteisiä arvoja", että se voi myös
hyökätä ja että se voi hyökätä tarvittaessa myös
ilman YK:n tai muun kaikille maille avoimen
kansainvälisen yhteisön (Etyj) mandaattia - eli se voi
hyökätä kansainvälisen oikeuden näkökulmasta
laittomasti. Sotaliitto Nato muuttui puolustusliitosta
hyökkäysliitoksi, ja se on entistä enemmän
poliittinen yhteisö: se on teollistuneiden maiden
asenyrkki taistelussa maailman luonnonvaroista ja niiden
hallinnasta poliittisia tai uskonnollisia
toisinajattelijoita vastaan.
Ne EU-maat, jotka ovat Naton jäseniä, panevat
täytäntöön Naton päätöksiä EU:ssa. Se tapahtuu
kriisinhallinnan sumuverhon suojassa. Kriisinhallinta
voi olla myös rauhaanpakottamista - eli sotaa.
Sota- ja puolustusasiat eivät kuulu EU:n toimialaan,
mutta sen rakenteisiin on otettu mainittu
kriisinhallinta.
Puolutusulottuvuuden pystyttämiseen liittyvä
päätöksenteko on EU:ssa ongelmallinen asia. Komissio
ei pysty puhumaan EU:n nimissä sotilasasioista, sillä
ne eivät kuulu EU:n toimivaltaan, eikä
ulkoasiainkomissaari Chris Patten edusta EU:n
sotilaallista ulottuvuutta. Hänellä ei ole valtuuksia
puhua jäsenmaiden nimissä.
EU:n rakenteisiin on luotu Helsingin huippukokouksen
päätöksellä uusi valtakeskus, joka on sivussa
varsinaisista EU-rakenteista ja joka on kaiken
demokraattisen valvonnan ulottumattomissa. Jäsenmaat
nimesivät neuvoston pääsihteeriksi ulkopolitiikan
"korkean edustajan", joka puhuu EU:n
toimivaltaan kuulumattomissa turvallisuus- ja
puolustuspolitiikan asioissa sekä sotilasasioissa EU:n
jäsenvaltioiden nimissä. Tämä edustaja on Naton
entinen pääsihteeri Javier Solana, espanjalainen
takinkääntäjä, joka vielä kaksi vuosikymmentä
sitten vaati Espanjan eroa Natosta. Hän kuuluu Naton
pomminheittäjiin.
Solana valmistelee Naton tuomista EU:n rakenteisiin,
eikä sitä, mitä hän tekee, tutkita europarlamentissa
tai muissa parlamenteissa, eikä hänelle myönnetä
vastuuvapautta niistä varoista, joita hän neuvoston
edustajana käyttää salaisiin tarkoituksiin. Niin
tehdään EU:n nimissä ja EU:n veronmaksajien varoin.
Samaan salaiseen valmisteluun, joka tapahtuu neuvoston
rakenteiden suojissa, kuuluu myös sotilaskomitean ja
sotilasesikunnan työ. Helsingin huippukokouksessa
päätettyä EU:n militarisoimista tehdään neuvoston
pysyvissä elimissä jäsenmaiden nimiin. Niin
vältetään europarlamentin valvonta, eikä
jäsenmaiden parlamenteilla ole edes teoreettista
valvontamahdollisuutta Brysselin käytävillä.
Sotilaskomitean puheenjohtaja Gustav Hägglund
yhteisöllistää EU:n armeijojen esikunta-, vakoilu-,
viestintä- ja infrastruktuurirakenteita ja
yhteensovittaa niitä Naton kanssa. Hän tekee sitä
Suomen maksamalla palkalla. Jos hänen sekä EU:n
everstijuntan palkat maksettaisiin EU:n varoista, se
toisi toiminnoille europarlamentin valvonnan.
Europarlamentin budjetin valvontavaliokunnassa on
ruvettu pohtimaan, pitäisikö neuvosto ottaa - vaikka
vastoin sen tahtoa - valvontaan. Se tapahtui niin, että
ruvettaisiin myöntämään vastuuvapaus (tai se
epäämään) myös sen toiminnasta. Nyt neuvoston
sotilaselinten kuluista maksetaan muun muassa vuokrat,
jotka syntyvät sotilashenkilöstön tilatarpeista,
sekä 51 avustavan henkilön palkat. Valvonnalle olisi
näin muodollisia perusteita.
EU:n perustuslain valmistelu
EU:ta liittovaltioitetaan. Federalistit haluavat
sille oman perustuslain.
Asioiden federalistiseen valmisteluun on liitetty ns. yhteisömetodi.
Se on sitä, että päätökset EU:n kehittämisestä
tehdään EU:n omissa elimissä niiden (suuria maita
suosivien) voimasuhteiden mukaan. Se on johdannainen ns.
Monnet-metodista, jonka mukaan EU:sta tehdään
liittovaltio pienten askelten politiikalla ilman että
asiasta päätetään avoimesti ja julkisesti.
Vaihtoehto on tähän saakka käytetty hallitusten
välinen metodi, se että hallitukset valmistelevat
kaikki perussopimusten muutokset hallitusten välisissä
konferensseissa (HVK) ja päättävät niistä sitten
valtionpäämiesten huippukokouksissa. Loppuasiakirjat
on ratifioitava kaikkien jäsenmaiden parlamenteissa, ja
yksikin kielteinen kanta riittää estämään muutosten
voimaantulon. Neuvotteluissa se on otettava huomioon
esityksiä tehtäessä.
Tuore idea, jolla federalistit haluavat valmistelle
EU:lle oman perustuslain (ja uuden vallanjaon), on ns. konventtimetodi.
Sen mukaan koolle kutsutaan konventti, jossa on
edustajia jäsenmaiden hallituksista ja parlamenteista
sekä europarlamentista ja mahdollisesti komissiosta, ja
sille annetaan tehtäväksi valmistella määrätystä
asiasta esitys.
Menetelmää kokeiltiin ns. perusoikeuskirjan
valmistelussa. Koolla oli konventti, jonka
tehtävänmääritykseen kuului se, että valmistelun
kohteena olleeseen perusoikeuskirjaan ei saanut ottaa
yhtään uutta ideaa ohi jäsenmaissa aikaisemmin
hyväksyttyjen asiakirjojen. Valmis asiakirja oli sitten
hyväksyttävä sellaisenaan jäsenmaiden
parlamenteissa.
Perustuslain valmistelu on paljon monimutkaisempi asia.
Siinä joudutaan ottamaan kantaa asioihin, joista on
säädetty kunkin maan omissa, toinen toisistaan
poikkeavissa, perustuslaeissa, ja niiden hyväksyminen
vaatii muutoksia jäsenmaiden lainsäädäntöön toisin
kuin perusoikeuskirja.
Konventtimetodi edustaa epäparlamentaristista ja
varsinkin pienten jäsenmaiden näkökulmasta myös
epädemokraattista yhteisöllistä valmistelutapaa.
Näyttää siltä, että siitä tulee EU:n
lisäliittovaltioimisen valmistelumetodi. Asiasta
yritetään päättää joulukuussa Laekienin
huippukokouksessa.
|