Erotaan ja erotetaan?

Esko Seppänen 4.4.2003

 

Konventin politbyroo julkisti 4.4 uusia artiklaluonnoksia. Ne tekevät mahdolliseksi valistuneen spekulaation siitä, mitä tapahtuu maalle, joka ei hyväksy liittovaltioluonteista perustuslakia. Vastausta ongelmaan, joka syntyy, artiklat eivät anna.


I osan uudessa artiklassa 46 määrätään vapaaehtoisesta eroamisesta unionista: "Jäsenvaltio voi päättää erota Euroopan unionista valtiosääntönsä asettamien vaatimusten mukaisesti." Tätä määräystä ei ole nykyisissä perussopimuksissa.


Artiklassa osapuolet velvoitetaan neuvottelemaan eroamisesta keskenään. Eroamissopimus on hyväksyttävä neuvostossa määräenemmistöllä. Jos sopimusta ei synny, eroaminen toteutuu kahden vuoden kuluttua jäsenmaan tekemästä eroamisilmoituksesta.


Jäsenmaata voidaan artiklan 45 mukaan sanktioida, jos se loukkaa vakavasti perustuslain artiklassa 2 ilmaistuja arvoja. Erottamisesta ei artiklassa kuitenkaan puhuta vaan ainoastaan oikeuksien pidättämisestä säilyttäen kuitenkin sen velvollisuudet (mm. jäsenmaksun) EU:ta kohtaan.


Erityisen ongelman muodostaa siirtymävaihe lakkautettaessa nykyiset EU:n perussopimukset (kuitenkin säilyttäen ydinvoimalle erityisen myönteinen Euratom-sopimus) ja siirryttäessä uuteen perustuslakiin.


Siitä asiasta politbyroo julkisti perustuslain III osaan kuuluvat yleiset määräykset ja loppumääräykset. Johtuen asian monimutkaisesta poliittisesta ja juridisesta luonteesta niistä ei käy selville, mitä tapahtuu, jos joku jäsenmaa ei omasta puolestaan hyväksy nyt valmistelun kohteena olevaa perustuslakia.


Tavoite on III osan A-artiklan mukaan se, että kumotaan aikaisemmat perussopimukset (paitsi Euroatom-sopimus). B-artiklan mukaan synnytetään oikeudellinen jatkuvuus EY:hyn ja EU:hun nähden.


E-artklan mukaan perustuslakiin sisällytetään pöytäkirjoja, jotka ovat "tämän sopimuksen erottamaton osa". On todennäköistä, että merkittävin osa uuden unionin militarisointia toimeenpannaan pöytäkirjoilla.


Mitä siis tapahtuu jäsenvaltiolle, joka ei hyväksy perustuslakia?
Aikaisempien perussopimusten kumoamiselle tarvitaan A-artiklan mukaan yksimielisyys eli jokaisen jäsenvaltion hyväksyntä. (Asiaa ei ole sanottu artiklaluonnoksissa, mutta siihen riittänee asianomaisen maan hallituksen kanta niin että perussopimusten kumoamista ei tarvitse ratifioida jäsenmaiden parlamenteissa.)
Uusi perustuslaki kyllä pitää ratifioida jokaisessa ma

assa erikseen. G-artiklan (3) mukaan, "jos kahden vuoden kuluessa perustuslaista tehdyn sopimuksen allekirjoittamisesta neljä viidesosaa jäsenvaltioista on ratifioinut perustuslaista tehdyn sopimuksen ja yhdellä tai useammalla jäsenvaltiolla on ollut vaikeuksia ratifioinnissa, Eurooppa-neuvosto ottaa asian käsiteltäväkseen".


Asialle etistään näin ollen poliittinen ratkaisu.
Jos joku jäsenmaa ei hyväksy perustuslakia, se jää uuden unionin ulkopuolelle.
Jää avoimeksi se, mitä tapahtuu siinä tilanteessa uudelle unionille: voiko se aloittaa toimintansa, vaikka uutta perustuslakia (= uutta perussopimusta) ei olisi hyväksytty yksimielisesti.


Jos se ei suostu vapaaehtoisesti eroamaan vanhasta unionista, se ehkä ei hyväksy III osan A-artiklan mukaista aikaisempien perussopimusten kumoamista, vaan vaatii muiden kohtelevan itseään niiden mukaan. Silloin ei niitä saada kumotuksi.


Jää epäselväksi, voivatko olla samaan aikaan voimassa vanhat perussopimukset vanhasta unionista ja uusi perustuslaki uudelle unionille. Sotkun se aiheuttaa, mutta on määrätietoisia voimia, jotka toimivat siihen suuntaan että yksi tai muutama maa ei voi estää suurta enemmistöä perustamasta uutta unionia, joka perustuslakinsa mukaan käyttää sille annettuja toimivaltuuksia "liittovaltion tavoin".

Eroamispykälät löytyvät seuraavista osoitteista:

http://european-convention.eu.int/docs/Treaty/CV00648.FI03.pdf

http://european-convention.eu.int/docs/Treaty/CV00647.FI03.pdf