EMU:n vaikutukset Suomessa

Meppi Esko Seppänen Tallinnassa 20.10.2001

Suomi on ollut mukana Euroopan talous- ja rahaliitossa alusta alkaen heti sen kolmannen vaiheen käynnistyttyä. Siinä yhteydessä markan arvo sidottiin peruuttamattomasti muiden EMU-maiden valuuttojen sekä euron arvoon. Suomi menetti mahdollisuuden harjoittaa omaa rahapolitiikkaa: omaa valuuttakurssi- ja korkopolitiikkaa.

Vuoden 2002 alussa markan tilalle otetaan käyttöön EU:n yhteinen raha: euro. Sitä hallinnoidaan ylikansallisesti. Euro on liittovaltioraha.

Euroopan keskuspankilla (EKP) on monopoli rahapolitiikkaan. Jäsenmaiden keskuspankit ovat sen epäitsenäisiä haarakonttoreita.

EKP:n johtokunnassa on 6 jäsentä. Alkuvaiheessa heistä yksi on suomalainen (Sirkka Hämäläinen), mutta kun hänen toimikautensa loppuu vuonna 2003, Suomi ei saa hänen sijalleen uutta johtokunnan jäsentä vuosikymmeniin. Silloin rahapolitiikka tulee Suomelle ulkoa täysin annettuna, ja sitä tekevät vierasmaalaiset päättäjät. Jos rahapolitiikka ei ole käytössä kansallisesti ja jos taloudellisen tilanteen muuttuessa tarvitaan sopeutumistoimia, kansalliset joustot on toteutettava finanssipolitiikassa (valtion budjetin kautta) tai työmarkkinoilla (palkkojen jouston kautta).

EKP:n johtokunnan jäsenet muodostavat yhdessä jäsenmaiden keskuspankkien (eli keskuspankin haarakonttoreiden) pääjohtajien kanssa pankin 18-jäsenisen hallintoneuvoston. Se on EKP:n korkein valvontaelin. Sillä ei ole minkäänlaista hallitusten tai parlamenttien valvontaa, vaan pankki valvoo itse itseään. Sillä tavalla sille on turvattu täydellinen suvereniteetti, mitä taas ei enää ole jäsenmaiden rahapolitiikan päättäjillä. Ongelma demokratiavajeesta on ilmeinen.

Euroopan keskuspankki on yhden asian liike, kun sen ainoa toimintatapa on inflaation vastainen taistelu. Inflaatiota vastaan taistellaan, vaikka sitä ei olisikaan. Eräät hallitukset ovat - Ranskan johdolla - esittäneet vaatimuksia siitä, että pankin yhteyteen perustettaisiiin neuvosto, joka tekisi talouspolitiikkaa myös muilla keinoilla kuin vain taistelemalla inflaatiota vastaan.

EKP:n toiminnan periaatteet on kopioitu Bundesbankilta.

Saksalaiset hyväksyttivät muilla Maastrichtin sopimuksessa - yhteisen rahan uskottavuuden aikaasaamiseksi - erityiset EMU-kriteerit, jotka tulevien EMU-maiden piti täyttää ennalta. Ne koskivat inflaatiota sekä julkisen sektorin budjettialijäämiä ja velkaantumista. Vaatimukset olivat 1990-luvun lopun talouspoliittisessa tilanteessa deflatorisia, eivtäkä ne tehneet mahdolliseksi hallitusten toimintaa työttömyyttä vastaan. Lisäksi ne olivat läpikotaisin poliittisia, kun esimerkiksi Belgian ja Italian osalta niistä ei sitten enää viime vaiheessa pidetty kiinni.

Saksalaiset saivat Dublinin huippukokouksessa läpi vaatimuksensa ns. vakaussopimuksesta. Siinä luotiin erityinen sanktiojärjestelmä niille maille, jotka eivät täytä tiettyjä EMU-kriteereitä. Järjestelmällä luotiin pelote nille jäsenmaille, jotka eivät suhtadu vakavasti finanssipoliittiseen kuriin. Sopimuksen perusteella EMU-maiden valtiovarainministerit ovat varoittaneet Irlantia löysästä budjettikurista. Seuraavaksi vakaussopimuksen kriteerit saattavat jäädä täyttymättä Saksan taloudessa.

Järjestelmä natisee, kun mitataan, onko muilla jäsenmailla voimaa ja poliittista tahtoa vaatia Saksan hallitukselta samaa kuin Irlannilta.

Rahan klassisista tehtävistä.

Uuden eurorahan käyttö arvon mittana ei ole erityisen ongelmallista. Niitä varten, jotka eivät osaa päässälaskua, on laskukoneita, ja muutamalla näppäimen painalluksella on helppo selvittää omaisuuden, tavaroiden ja palvelusten sekä historialliset että käyvät arvot vanhassa rahassa ja uudessa rahassa.

Uuden rahan käyttö maksuvälineenä toteutetaan vaihtamalla kaikki liikkeessä oleva raha euroihin. Se aiheuttaa kustannuksia, jotka tulevat pääasiassa yksityisten henkilöiden eli kuluttajien maksettaviksi. Rahanvaihto, tavaroiden ja palvelusten uusi hinnoittelu sekä kaikkien automaattien uudistus maksavat Suomelle miljardeja markkoja.

Siinä yhteydessä suoritetaan erilaisia hintojen pyöristyksiä. Ne tehdään ylöspäin, ja myös sitä kautta euroon siirtyminen tulee maksuun kuluttajille. Suomessa on käynyt niin, että osa hinnankorotuksista on tehty jo ennen euroon siirtymistä vastaamaan euromääräisiä tasalukuja.

Se, että yhden rahan tilalle tulee toinen raha, ei ole ennenkokematon asia. Esimerkiksi Virossa oman rahan käyttöönotto on toteutettu ilman suuria vaikeuksia, eikä siirtymistä euroon liene mahdotonta toteuttaa, vaikkakin kyseessä on maailman kaikkien aikojen laajin rahanvaihto-operaatio. Alussa syntyy vaikeuksia, jotka johtuvat tottumattomuudesta, mutta ne korjautuvat.

Rahojen vaihdon yhteydessä esiintyy varmaankin rikollisuutta. Kun ihmiset eivät tunne oikeaa rahaa, heille tarjotaan väärää rahaa. Rahanväärentäjät ovat jopa saaneet varastetuksi oikean eurorahan paino- ja turvamateriaalia. Rahanvaihto tuo valoon myös kaiken harmaan ja pimeän rahan, joka on nykyisin kiinni EMU-maiden valuutoissa. Sitä on runsaasti myös Venäjällä ja muissa kolmansissa maissa. Ensi vuoden alussa se on arvotonta, ja rikollisissa piireissä on esiintynyt dollareiden hamstrausta. Se on heikentänyt euron arvoa suhteessa dollareihin ja lisännyt euron devalvoitumista.

EMU:n suurin ongelma ei ole uuden rahan käyttöönotto maksuvälineenä. Suurin ongelma on, että euro on ennen muuta poliittinen raha, jota hallinnoidaan suurten maiden etujen mukaisesti.

Suomen oli pakko liittyä EMU:un

Suomi liittyi EMU:un, koska sen oli pakko liittyä. Liittyessään Euroopan unioniin Suomi sitoutui hyväksymään Maastrichtin sopimuksen, johon oli kirjattu EMU. Suomi ei esittänyt sen suhteen minkäänlaista varaumaa, ei myöskään Ruotsi, mutta Britannialla sellainen on Maastrichtin sopimuksessa. Suomi sidottiin jäsenyysnevotteluissa EMU:un niin kuin Ruotsikin, mutta Ruotsin tapaus osoittaa, ettei mitään maata voida pakolla saada luopumaan omasta rahasta, joka on yksi kansallisen suvereniteetin symboleista.

Omalle kansalle ei Suomessa kerrottu totuutta siitä, millaisen sitoumuksen poliittinen johto antoi EU:n jäsenyysneuvotteluissa. Ennen EU-kansanäänestystä Suomessa sanottiin, että EMU:sta tehtäisiin erillinen päätös ja että oman rahan kohtaloa ei ratkaistaisi EU-jäsenyyden kansanäänestyksessä. Kun EMU-jäsenyys sitten tuli ajankohtaiseksi, poliittinen eliitti alkoi sanoa, että EMU:sta olikin jo päätetty, kansanäänestyksessä. Monet kansalaiset kokivat tulleensa petetyiksi.

Samalla tavalla valmistadutaan esittelemään Suomen NATO-jäsenyyden poliittinen välttämättömyys; siitäkin ehkä yritetään sanoa, että asiasta päätettiin jo vuoden 1994 kansanäänestyksessä. Uutta kansanäänestystä ei poliittinen eliitti uskalla järjestää, ja se on Suomessa demokratian heikkoutta.

Toistaiseksi EMU:n taloudelliset vaikutukset ovat olleet sangen vähäisiä. Siihen vaikuttaa ratkaisevatsti se, että markka on devalvoitunut neljänneksellä suhteessa USA:n dollariin.

Ennen EMU:un liittymistä kansalle sanottiin, että EMU tarjoaa inflaatioherkälle kansantaloudelle mahdollisuuden päästä irti ns. devalvaatio-inflaatiokierteestä. Toisin on käynyt. Eurovaluutat ovat devalvoituneet suhteessa USA:n dollariin.

Devalvaatio on vaikuttanut myönteisesti suomalaisten yritysten kilpailukykyyn. Vienti on kasvanut ja maan ulkomainen velka on vähentynyt. Yritykset ovat maksaneet omistajilleen ennätyksellisiä osinkoja, ja voittojen ohella omistajille on jaettu myös yhtiöiden vanhaa varallisuutta. Näyttää siltä, että liittyminen EMU:un toi Suomeen myös sen amerikkalaisperäisen shareholder value-ajattelun, jonka mukaan yhtiöiden nykyisille omistajille kuuluu kaikki raha, joka yrityksestä voidaan irrottaa ja jakaa ulos.

Dollarin revalvoitumisella suhteessa eurorahaan on ollut merkittäviä vaikutuksia Suomen osakemarkkinoilla. Yhdysvaltain valuutassa mitattuna suomalaiset pörssiosakkeet ovat olleet halpoja, ja sen seuraukena pörssiosakkeista noin 70 % on siirtynyt ulkomaiseen omistukseen. Se on merkinnyt taloudellisen vallan siirtymistä pois Suomesta.

Osakkeiden poismyynnin seurauksena Suomeen on tullut ulkomaista rahaa, joka on vääristänyt maan sisäisen tulonjaon, ja tuloerot ovat kasvaneet ennätyssuuriksi. Osingot ovat olleet saajilleen verottomia, ja sen lisäksi myyntivoitot ovat olleet joko verottomia tai aliverotettuja. Samaan aikaan Suomessa on poliittisin päätöksin supistettu valtion velkaa. Se on pääosin peräisin 1980-luvun loppuvuosilta, jolloin maassa oli väärä rahapolitiikka (ns. vahvan tai kovan markan politiikka), jolla Suomea saatettiin EU-kuntoon. Velanmaksun verukkeella on leikattu sosiaalisia etuisuuksia, mutta samaan aikaan on jätetty verottamatta rikkaita ja suurituloisia - ja on annettu heille verohelpotuksia!

Kun osinko- ja myyntivoittorahoja ei ole jaettu verotuksen kautta niille suomalaisille, jotka ovat riippuvaisia sosiaaliturvasta, Suomessa on kaiken uusrikkauden keskellä esiintynyt leipäjonoja, kun nälkäiset ihmiset ovat hakeneet hyväntekeväisyysjärjestöjen tarjoamaa ruokaa.

EMU on federalismia

Kaiken kaikkiaan Suomen EMU-jäsenyyttä on tarkasteltava sen ideologian valossa, jota edustaa erityisesti sosialidemokraattisen pääministerin Paavo Lipposen laajapohjainen hallitus.

Lipponen on johtanut Suomen pois ulkopoliittisesta puolueettomuudesta. Suomella on yhteiden ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitikka EU- ja Nato-maiden kanssa. Suomi on valmis luopumaan itsenäisyydestään ja ryhtymään osavaltioksi liittovaltioon, jossa on ylikansallinen päätöksenteko: politiikasta päätetään maiden väkilukujen suhteessa.

EMU on osa Euroopan sosialidemokraattien federalismi-projektia: EU:sta tehdään liittovaltio. Siihen liittyy Nato-projekti. Kun EU:ta militarisoidaan ja kun sille otetaan käyttöön pysyvät sotilaselimet ja euroarmeija, Suomi ja muut liittoutumattomat maat yhteensovitetaan poliittisesti ja sotilaallisesti EU-rakenteiden kautta Naton rakenteisiin.

Suomalaisilta ei ole kysytty, haluavatko he liittovaltioon. Ainakaan Natoon suomalaiset eivät tunnut haluavan: vain 17 % suomalaisista kannattaa Nato-jäsenyyttä.

Liittovaltion suurin ongelma pienen maan näkökulmasta on demokratian puute ja kansallisen demokratian heikkeneminen. EMU edustaa kaikkea sitä.