Elintarviketurvallisuusvirasto

Esko Seppänen 25.3.2003


Elintarvikkeiden terveys ja turvallisuus ovat kuuma poliittinen asiakysymys Euroopan unionissa. Ruokakriisit ovat seuranneet toisiaan. Yhteismarkkinoilla niiden estäminen kuuluu EU:n toimialaan, ja niissä merkeissä on päätetty perustaa erityinen elintarviketurvallisuusvirasto.


Laekenin huippukokouksessa joulukuussa 2001 ei syntynyt sopua sen sijoituspaikasta. Mitä ilmeisimmin 14 jäsenmaata olisi ollut valmis sijoittamaan sen Helsinkiin, mutta Italian pääministeri Silvio Berlusconi halusi sen Parmaan, ja toiminnallaan hän pystyi estämään päätöksen viraston sijaintipaikasta.


Suomella oli hyvät perusteet vaatia virasto sijoitettavaksi Helsinkiin. EU:ssa on sovittu siitä, että unionin toimielimiä sijoitetaan eri jäsenmaihin, eikä Suomessa ole vielä yhtään EU:n instituutiota.


Laekenin jälkeenkään ei asiasta ole syntynyt sopua sitä seuranneissa Eurooppa-neuvoston kokouksissa.


Perjantaina 14.3, kaksi päivää ennen eduskuntavaalia, pääministeri Lipponen ilmoitti, että hän oli sopinut Berlusconin kanssa viraston sijoittamista Suomeen. Hänen mukaansa Italia tyytyisi siihen, että Parmaan perustettaisiin (huomattavasti pienempi) ruokakulttuurivirasto.


Varsinkin Yleisradion demaritoimittajat monistivat vaalien aluspäivinä ansiokkaasti tätä demareiden vaalitäkyä. Minusta näyttää, että se oli väärä informaatiopäästö.


Ensiksikin EU-virastojen sijoittaminen ei ole kahden maan pääministereiden sovittavissa. Niistä päättävät valtioiden johtajat EU:n huippukokouksissa. Vaalien jälkeen pidetyssä Brysselin huippukokouksessa ei asia noussut lainkaan esille.


Toiseksi Lipponen ja Berlusconi näyttävät "sopineen" asiasta, johon heillä ei ole ollut toimivaltaa.


Siltä osin, että oli päätetty perustaa elintarviketurvallisuusvirasto, asia oli muodollisesti kunnossa. Kun herrat olivat sopineet uuden ruokakulttuuriviraston perustamisesta, asia ei ole kunnossa: uusien virastojen perustamisesta on EU:ssa erittäin vaikea sopia. Sovitaan paketteja, joissa kaikki saavat jotakin, ja virastojonossa on monta muuta virastoa omine sijoituspaikkoineen ruokakulttuuriviraston edellä.


Ei ole lainkaan varmaa, että päätetään perustaa ruokakulttuurivirasto ja että se sijoitetaan Parmaan. Berlusconi tuskin on tehnyt sopimusta, jossa hänen osuutensa ei toteudu. Hänen virastostaan sopiminen lykkääntynee ainakin vuodella.


Elintarviketurvallisuusvirasto on sen sijaa päätetty perustaa, ja sen toiminta on aloitettu tilapäisluonteisesti Brysselissä.


Tänään näyttää siltä, että se on sen lopullinenkin sijaintipaikka: EU:n virkamiehet haluavat sen sinne. Uudet virkamiehet, jotka on valittu Brysseliin, eivät halunne muuttaa asumaan Suomeen.


Euroopan parlamentti päätti tämän vuoden budjettia käsitellessään painostaa neuvostoa päättämään viraston sijaintipaikasta. Siinä tarkoituksessa se pani virastolle varatut määrärahat ns. varauksiin. Ne oli tarkoitus vapauttaa viraston käynnistämistä varten, kun neuvosto päättäisi sijainnista.


Europarlamentin budjettivaliokunta vapautti kuitenkin kokouksessaan (25.3) kuluvan vuoden kaikki määrärahat varauksista viraston toiminnan käynnistämiseksi, ja se tapahtuu Brysselissä. Valiokunnan kanta sisälsi piilokannanoton sen puolesta, että myös viraston lopulliseksi sijaintipaikaksi tulee Bryssel. Toimintansa aloittanutta virastoa on vaikea siirtää uusilla päätöksillä toiseen sijaintipaikkaan (Helsinkiin) varsinkin, kun koko eurokratia toimii sellaista päätöstä vastaan.


Jälkikäteen voidaan sanoa, että Lipposen ilmoitus viraston tulemisesta Helsinkiin oli halpamainen vaalitemppu, jossa Yleisradio oli osallisena.


Se voi vielä tulla Helsinkiin, mutta se ei tule sinne vaalien aluspäivinä julkistetun epämääräisen "sopimuksen" perusteella. Olisi oikein ja kohtuullista, että se tulisi Helsinkiin, mutta todennäköisempää tämän päivän jälkeen on , että aloitettuaan toimintansa Brysselissä se myös jää sinne.